Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimi30

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Jes!kelpashan ne eilen kun hakkasin veitsel pieneks muhjuks..aikasemmin ovat vaan nyrpeenä nuuhkaisseet..
piiparinen

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

huomasin "ihan ite omalle kohalle" että ruis ei sovi kanojen vatsalle. annoin nuukuuksissani 4-viljan hiutaleita jonkin aikaa kun saatiin monta pakettia, niin kyllä oli massut kuralla siipiveikoilla. en ole aikaisemmin ruista antanutkaan,juuri tämän epäilyksen takia. vaan nyt se tuli todistettua ihan kokemuksen kautta. sitruksia ja sipulia en myöskään ole juuri antanut. paprika ei edes kelpaisi. avokadon haitoista luin jo aivan kanaharrastuksen alkutaipaleella.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

maunu_muori kirjoitti:Sitten pitää vielä miettiä sellaista, että usein eri eläinten ruuansulatus toimii niin eritavalla kuin meidän immeisten, ettei kaikki mistä ihmiset saa oireita, ole elikoille vahingollisia...
Jeps.. meidän ankat syövät usein rönsyleinikin lehtiä ja järvisätkintä (sekin leinikkikasvi tosin myrkyllisyydestä en tiedä), enkä ole huomannut että se olisi niille haitaksi. Samoin joskus pistelevät poskeensa pieniä sieniä tms. tai ainakin kokeilevat niitä syödä. Sekin ihmetyttää, että ankat saattavat löytää järvestä puolimädän kalan ja syödä sen saamatta mitään oireita, ehkä ne kestää enemmän pilaantuneita ruokia kuin mitä ihminen (vaikka itse en niille mitään pilaantunutta tietenkään anna).

Joskus ankkamme syövät paljon hiiltä grillin alta, se voisi tietty neutraloida joitakin myrkkyjä mitä ravinnosta voisi saada.. tai sitten ne syövät sitä vain saadakseen tiettyjä hivenaineita.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
reuna!

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja reuna! »

Onko kellään tietoa onko viinirypäleet/rusinat haitallisia kanoille? Kun koirille näitä ei saa antaa, niin en ole uskaltanut kanoillekaan tarjota. :smt017
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olen antanut sekä rusinoita että rypäleitä. Kanasta vois pääsääntöisesti ajatella niin, että kaikkia mitä ihminen pystyy syömään voi antaa kanalle.( maitotuotteet mielellään hapatettuna)
Iloisten Munatalo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Suurinta herkkua on ainakin meidän kukolle viinirypäleet ja vanhat rusinatkin olen sinne linkassut ja kaupaksi menivät.
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä kanat saa hävikkiä kaupasta, eli ihan kaikkea, mitä ihmiset syö.
Jopa sitä ruisleipää.

Paprikastakin olen kuullut, että olis myrkyllistä kanoille. Mutta silti nakkaan kaiken heille.
Kaikki elossa ja hyvinvoivia.
Paprikasta eivät kylläkään oikeen tykkää.
Zulia

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Eikö esimerkiksi viinimarjoja ( punaisia ja mustia ) saa antaa kananpojille ?
Tuohon haluan vastauksen, koska tuolla alussa luki sen yhden viestissä ettei marjoja yms.. ?
:smt017
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä syövät suoraan pensaasta, tuskin haitallisia
ninanni

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täälläkin marjat maistuu pensaasta suoraa :smt041 :smt035
Iloisten Munatalo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ovat ainakin syöneet kaikkia marjoja, esim olen sulattanut ylivuotisia pakkasestakin ja sekoitanut ne aamupuuron joukkoon tai sitten tuoremarjoja sellaisenaan.
Zulia

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Juujuu.. Kun noiden 10 viikkostenhan kuuluu ja kanojen ylipäätänsä saada jotain hapanta syötävää, ja meillä marjat maistuvat hyvin jotenka varmistin ettei ole vaarallista :smt047
Norppaah

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Norppaah »

Voiko kanoille antaa tyrnimarjoja ?
Vaikka yhden päivässä, per kana.
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis EI ;)
Syöt ne ite!!! Nehän on kotimaista superruokaa!!!
Mutta takuulla voit antaa kanojen ihan ite päättää syöväkkö vai eivät.
Minä olen kyllä siinä luulossa, että kanat tekee ite C-vitamiininsa, joten ne ei sen takia tarvi.
Syö ne ite!!!!!!
Norppaah

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Norppaah »

Eli siis voi antaa ?
Ajateltiin antaa, kun yksi kana on hieman sairas. Jos sillä on C - vitamiinin puutetta.
Vastaa Viestiin