Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mik

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mitenkä perunan kuoret? Keitettyjä kyl voi antaa kanoille, mut entä raakoja perunankuoria?

vai laitanko noi kuoret jälkikypsymään kanoille, kunhan mun muusiperunat on kypsiä?

mä ajattelin laittaa kanoille vihanneskrassia kasvamaan, sitä varmaan voi vapaasti syöttää? Eihän se oo mauste?

mites idut? Mä onnistun idättämään aina liikaa, ja joudun heittään pois. Voisko ne käyttämättömät antaa kanoille? Alfa-alfasta kyse.

entä seesaminsiemenet? Kuorittuja auringonkulan siemeniä varmaan voi.

mulla on vaiks kuin kaikkee, jota joudun heittään pois, ku yhden hengen taloudessa ei kulu säädyllisessä ajassa. Koht tulis perunakuitua ja sokerijuurikaskuitua.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Perunankuoret pitää keittää. Minä olen antanut ituja, kuorittua auringonkukansiementä ja seesaminsiemeniä, tykkäävät niistä kaikista. Vihanneskrassista ei kokemusta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
suikku

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Miksi ne perunen kuoret pitää keittää? Vai eikö kelpaa, kun ovat vähän kovia? Voisko pistää yleiskoneella silpuksi?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kirjassa "Kanojen maailma" sanotaan että peruna annetaan keitettynä ja jos on raakana kuorittujen peunoiden kuoria niin nekin pitää keittää, syytä ei mainita. Muut juurekset voi kirjan mukaan antaa raakana.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
reetta

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja reetta »

"perunan kuoressa on solaniinia (=sitä samaa myrkyllistä yhdistettä jota on perunan vihreissä osissa ja marjoissa) jopa kymmenkertaisesti sisäosaan verrattuna" sanoo keskon tutkija yhdessä netistä löytyneessä artikkelissa.
harrastaja

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Tuohon marmelaadi ja suklaa puoleen sekä valkosipuliin voin sanoa et ei kana kuole karkkia vähän ja ruokalusikallinen valkosipulia ei oo pahasta .Annan aina kuuriluontoisesti valkosipulia jos epäilen jotain tulehdusta ...Ja sai lehmätkin aikoinaan siihen tarkotukseensa tilasin valkosipulirouhetta utaretulehdukseen hyvällä menestyksellä
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meilla ei keiteta perunankuoria, syovat niita kuitenkin hyvin vahan. Lahinna sekottuvat pehkuun ja ovat sinne kompostoituneet. Meilla menee ihan kaikki kanalaan ja nokkivat mita nokkivat. Loput palaa pehkussa, kun kaantelen sen paivittain. Yksi kana on teurastettu omituisten oireiden takia muut ovat selvinneet hengissa tai ollut selkee muu teurastus syy. Joten ei kauheesti myrkytyksia ole tullu. Avokadoa en anna kun taalta kuulin, etta on myrkyllista.
maunu_muori

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ihan normi ihmisille tarkoitetujen kunnollisten perunoitten kuoret ei sisällä sitä sole.. ja mitä se ny olikaan.. meillä toi omatoimiosasto kyllä käy ihan itsenäisesti varkaissa pottumaalla ja eivät oon niihin kuoriin delanneet..tai pikkupottuihin.. vaikka niissä sitä onkin jonkinverran... siis lättikset, kanat ja kalkatit..( riiviöistä puhumattakaan, ja ne syö ne varret ja siemenkodat joissa sitä on)

Sitten pitää vielä miettiä sellaista, että usein eri eläinten ruuansulatus toimii niin eritavalla kuin meidän immeisten, ettei kaikki mistä ihmiset saa oireita, ole elikoille vahingollisia... keitto-ohje vanhoissa kirjoissa johtuu monasti siitä, että elikot söi vain sitä, mikä ei ihmisille kelvannut ruuaksi, kuten possut niitä vihertyneitä, itäneitä pottuja, jotka niille oli keitettävä... Nykysien, harrastajien tekemien kirjojenkin taustalla on monasti vanhempia kirjoja, ja niitä ohjeita, mitä niissä on sillon vuonna miekka ja kirves annettu. Aika harvoin mitkään ohjeet .. muuta kuin rehufirmojen ruokintaohjelmat, pohjautuvat tieteelliseen tutkimukseen, ennenminkin mutuun, luuloon ja perimätietoon... tai sitten vain kokeiluihin :smt002.. tosi monen kymmenen vuoden ajan on joidenkin kirjojen tekstejä kopsittu, melkein sanasta sanaan... kiva on tehä vertailevaa tutkimusta, ja nyt kopsitaan ja käännellään niitä, mitä netistä löytyy :smt047 ja usein ihan faktana

Mie oon onnistunut kerään kirppiksiltä aika monta kanojen ruokintaa käsittelevää kirjaa 1900- alusta jonnekin 1970 luvulle ja muutamia sanojo jos osaa tulkata oikein niin samaa tekstiä niissä on, suomenkielen termit on muuttuneet (on tullut esim käsite valkuaisaine)... jopa ihan kuviakin vielä tonne -50 luvulle asti
Jampuliini

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Jampuliini »

Entäs mausteet kotiruuan seassa?
Nimimerkki himona intialaiseen ja thai-ruokaan... :-"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Täällä toinen tulisesta ruoasta pitävä. Mä olen antanut pieniä määriä muun puuron seassa joka syödään aina vielä nopeammin kuin normi puuro joten tuntuvat pitävän siitä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maattari kirjoitti:Kirjassa "Kanojen maailma" sanotaan että peruna annetaan keitettynä ja jos on raakana kuorittujen peunoiden kuoria niin nekin pitää keittää, syytä ei mainita. Muut juurekset voi kirjan mukaan antaa raakana.
Voisiko olla perunan tärkkelyksellä jotakin tekemistä asian kanssa :smt017
Suvianne

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä tonkivat vapaasti pihalla kompostia, minne menee ihan kaikki.
Munia tulee ja kanat yhä terveitä :)
Mimi30

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Vielä kerran meinaan kokeilla josko arvon herrasväelle maistuis keitetyt perunankuoret..niitä kun tulee aika lailla isohkolta perheeltä eikä millään viittis viskata roskiin..
Iloisten Munatalo

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ainakin syövät keitettyjä perunenkuoria... siis jos olen raakana kuorinut niin keitän ne erikseen sitten kanoille, laitan ohraryyniä sekaan niin samalla tulee puurokin.
suikku

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Olette te ahkeria! Minä vielä laiskana vien raa`at perunankuoret kompostiin. Jääväthän ne sentään omalle tontille kasveja lannoittamaan. Kaiken muun syötävän kyllä vien kanoille.
Vastaa Viestiin