syökö teidän kanat...auringonkukan siemeniä/pähkinöitä

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pekko

syökö teidän kanat...auringonkukan siemeniä/pähkinöitä

Viesti Kirjoittaja pekko »

Auringonkukan siemeniä?? Meillä vain katselevat ihmeissään moisia mustia siemeniä :smt003 Ajattelin,että saisivat talveksi lihaa luidensa ympärille nuo nuorikot ja kana mikä laihtui kauhean laihaksi hautoessaan :smt017 Mutta ei tosiaan kelpaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä kelpaa tai on oikeastaan peräti herkkua :tongue8: Kanaset oivalsivat ihan itse, että mitäs jännää täällä kanien ruokakipossa on! Silloin tällöin olen tarjoillut kädestä muutaman siemenen/kana, mutta lähinnä talviaikaan. Juosta kipaisevat äkkiä luokse, kun muistavat, että mitä emäntä tuolta rehuhuoneen ovelta ojentelee.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meilläkin syövät mielellään.
Mutta jos ei kelpaa niin anna olla, kokeile maapähkinöitä! Ne on ainakin meidän kanoille oikeaa herkkua ja vähintään auringonkukansiementen veroista lihotusrehua.
Keitetty peruna on myös mainio lihotusrehu ja meillä kanat ovat perunaan ihan hulluina! On vielä edullisimmasta päästä lihotusrehua :smt002
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Kiitti vinkeistä :smt002 Taitavat nyt sit kummiskin maistella niitä siemeniäkin :smt003 Taisin odottaa,että kuorivat ne samanlailla kun papukaijat :smt005 Ihan kokonaisena nuo näyttävät nielevän :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä ois pussi maapähkinöitä ja ei ne taho tulla käytettyä ite sitte lain. Mietinki että antaisin niitä kanoille. Mutta pitääskö niitä vähä murskata jotenki ennenkö antaa? Voisin kuvitella että jos ne ahneuksissaan hotasee tollasen kokonaisen kitusiinsa niin se vähintään jää kurkkuun kiinni tai jotain :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Aikuisille kanoille oon syöttänyt vuosien mittaan ties montako kiloa kokonaisia (tai tietenkin ne on kuorittuja) maapähkinöitä eikä ykskään ole vielä kakonut. Mutta voi kai niitä rouhiakin jos haluaa, tipunuorikoille olen ostanut valmiiksi rouhittuja.
helga

auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja helga »

Lueskelin tuolta ruokinta-aiheista mutta tästä ei puolisokeaan silmään löytynyt juttua. Eli kun ostaa lintujen talviruokintaan tarkoitettuja auringonkukansiemeniä tai vaikkapa pähkinöitä tms ja kuumentaa niitä niin uskaltaisiko antaa kanoillekin..?Munankuorien kuumentamisesta oli paljonkin ja siitä pöpöjen tappamisesta. Olisko sama juttu siemenissäkin? :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä olen aina liiankin varovainen näissä jutuisssa :smt045 , joten joku toinen voi olla eri mieltä, mutta minä en antaisi omille kanoilleni ollenkaan (ainakaan kunnolla kuumentamatta) luonnonlintujen ruokintaan tarkoitettuja auringonkukan siemeniä. Niistähän löytyy (mm. lehtitietojen ja Bird Lifen nettisivujen mukaan) säännöllisesti salmonellaa. Pähkinöistä en osaa sanoa mitään. Mutta itse olen kuivattanut 'kypsiä' auringonkukan kukkapohjia ja ottanut niistä siemenet kanoille, hyvää ravintoahan ne ovat ja kanat tykkäävät :smt001 .
emilia

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan


minulla on monta monta auringonkukkaa, miten olette käsitelleet siemet ????, ennen kuin annatte ne kanoille ????
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tuolla 'Kanoille kerppuja' otsikon alla on loppupäässä auringonkukkien käsittelystä. Minä tein seuraavasti: poistin kukkien päältä sen 'nöyhdän' jonka alta siemenet löytyvät. Ohensin veitsellä kukkia alapuolelta (ovat aika paksuja joten saattavat homehtua) ja jaoin sitten kukat neljään osaan. Laitoin palat kuivumaan rutatun sanomalehden päälle lämpimään varastoon. Tärkeää on, että kuivuvat myös alta päin etteivät homehdu. Ne kuivuivat hyvin. Siitä rapsuttelen sitten siemeniä kanoille tarpeen mukaan. Olen pari kertaa myös vienyt kuivatun palasen sellaisenaan, jolloin kanat väkertävät itse siemenet irti kukkapohjasta. Mukavaa puuhaa kanasille :smt045 ! Tosin ensimmäisellä kerralla kukko pelkäsi auringonkukan palasta eikä suostunut itse lähestymään sitä :smt005 . Mutta Kaneli kananen ei siitä piitannut vaan ryhtyi kaivamaan nokalla siemeniä irti, jonka jälkeen muutkin uskaltautuivat vähitellen maistamaan :smt001 .
emilia

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja emilia »

huomenta kaikille :smt006

vautsi vau, :smt041 nyt sitten keräämään auringonkukkia (siis milloin ne pitää ottaa kuivumaan) ja kuivattamaan niitä, saavat kanat kunnon satsin auringonkukan siemeniä. kiitti vastauksesta
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä otin auringonkukat kuivumaan kolmisen viikkoa sitten, siemenet näyttivät jo kypsiltä silloin. Ne kannattaa kerätä kauniilla säällä iltapäivällä, jotta ovat jo kerätessä mahdollisimman kuivia. Jos ne ovat kovin vettyneitä, niin varmasti pilaantuvat herkemmin. On kyllä ollut todella sateista ja märkää viimeaikoina, ainakin meilläpäin :smt012 . Mutta juuri nyt paistaa aurinko :smt001 !
helga

Re: auringonkukansiemenien kuumentaminen

Viesti Kirjoittaja helga »

joo, taitaapa saada tirpat jatkossakin siemenensä tuolta kyökin kaapista, eipä sitten tartte stressata suotta sen takia. mulla oli keväällä vielä kasvamassa auringonkukkia (siemenien takia justiinsa) mutta kun iso kukkapenkki oli niin hyvin muokattu että kanaset innostui kylpemään siinä. kylpivät sitten sileiksi ne auringonkukat ja saman tien krookuksen sipulit, tarhakukonkannukset ja krassit. nyt sitten suosiolla poistettiin koko penkki reunakiviä myöten :-"
Vastaa Viestiin