melassi,siirappi ja kananmunat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kiva kana

melassi,siirappi ja kananmunat

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

moikkelis! kun nyt on näin joulu niin ajattelin hankkia vähän extraa kanoille ja kukoille. tuli tässä mieleen että voiko kanoille/kukoille tarjota nestemäisessä muodossa olevaa melassia, siirappia ja kananmunaa. ei siis kananmunankuoria vaan sen sisältöä tarkoitan. kananmuna ainakin olisi kanojen mielestä hyvää, sillä täänään kun keräsin munia kanalasta niin kaksi tipahti vahingossa puruille ja meni rikki. ensin sytiin kuoret, sitten juotiin siasältö. ja hyvin näytti maistuvan! mutta melassista ja siirapista en ole aivan varma vai onko liian makeaa kanoille? kiitos kaikille vastanneille etukäteen! :smt001
The Kekkonen

Re: melassi,siirappi ja kananmunat

Viesti Kirjoittaja The Kekkonen »

Moi! Itellä ei ole kyllä kokemusta melassi/siirapin annosta mut luulisin että melassia vois antaa,viisaammat voi oikasta jos väärässä oon :smt001
Munia oon antanut vaan paistettuna ja keitettynä ruuan seassa,älä vaan missään nimessä anna syödä jos rikkoontuu kanalan lattialle..Meillä meinasi ongelma tulla kun
yksi kana muni aina orrelta ja kyseinen muna syötiin..Rupeavat syömään munat pesistäkin :smt012 Meillä tosin pesissä saivat olla munat rauhassa..
Minä ompelin maton orren alle ja sieltähän se munanen aina löytyy
6 aikaan aamulla :smt041
kiva kana

kananmunat

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

moikkelis! voiko kanoille antaa raakaaa kananmunaa? tuli vaan mieleen kun vahingoss tiputin kanalan lattialle pari kananmunaa... ensin syötiin kuoret ja sitten juotiin sisältö. hyvin näytti maistuvan... :smt017
tuulih

Re: kananmunat

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Itse en antaisi sellaisenaan kuorien kanssa etteivät vaan opi siihen että omat tuotokset ovat herkkua joka kannattaa syödä mahdollisimman nopeasti.
paulaliina

Re: kananmunat

Viesti Kirjoittaja paulaliina »

Juurikin noin. Eli on vaara että joku kana oppii rikkomaan munia, ja se on huono juttu. Muuten raakoja munia voi antaa, kanahan on lähes kaikkiruokainen. Itse sotken vaikka puuroon tai annan keitettynä. Jos siis jotenkin epäkurantteja munia tulee. Samasta syystä jo mummokin opetti että munien kuoret kuivatetaan hyvin, murskataan ja sitten annetaan kalkiksi. Kanat tykkää enemmän kuin kaupan kalkista. Mieheni sanoi että kätevää, kuin pullonpalautusta.
Maru

Re: melassi,siirappi ja kananmunat

Viesti Kirjoittaja Maru »

Samaa mieltä, älä missää nimessä anna syödä jos rikkoutuu lattialle ! Siivoot pika pikaa pois. Vaik pehkuu päälle ja ajat kanat kauemmas. Kuoretkin heti pois.
Tajuavat äkkiä mikä on niin hyvän makuinen ja sit tosiaan rikkovat pesistäkin ehjät , eikä sulle jää yhtään.

Olen muun ruoan seassa antanut raakaa munaa joskus juurikin kun on "likaantunut" rikkoutuessa. Tipuille syötin keitettyä ja muussattua munaa. Niiden poistuttua oli isommillekkin suurta herkkua.
Munankuoret kannattaa kuivattaa ja murskata pieniksi ja tarjota kanoille kalkiksi.

Melassista en tiedä mitään ja epäilen/mut en tiedä, et siirappia ei kannata ainkaan paljon antaa :smt017
Vastaa Viestiin