Ruoka ulkona vai sisällä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mia

Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

suunnittelen kesäkanojen ottamista ja minulla ei ole aikaisempaa kokemusta kanojen hoidosta. Niinpä olen netistä lueskelellut sieltä täältä kaikenlaisia ohjeita. Yksi asia taas minua kuitenkin askarruttaa, joten kirjaanpa sen tänne.

Ruokitteko kanojanne kesällä ulkona tarhassa vai kanalassa? Vaiko molemmissa? Eli siis ovatko kipot/automaatit ulkona vai sisällä?

Kiitos vastauksista!
PunainenKana

Re: Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Kesällä ruokin ulos, mun kanaset käy mökissään silloin vain nukkumassa ja munimassa jos munivat. Kesäkanalana meillä leikkimökki, jonka katetulla kuistilla on rehu- ja vesiautomaatit, ovat siinä hyvin sateelta ja kuopsutukselta suojassa. Kaurat viskelen maahan ja ruoan tähteet vien tarhaan kuppiin :smt001 .

Alku keväästä ja loppu syksystä, siis yöpakkasten aikaan, on lisäks ollut mökissä vettä ja rehua.
Mia

Re: Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos vinkeistä! Kuulostaa kaikkein järkevimmältä, siispä minäkin toimin noin!
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä taasen toimitaan siten, että ruokaa tarjoillaan vain sisälle, ettei viljat ja muut rehut suotta houkuttele jyrsijöitä kanalan nurkille. Poikkeuksena ehkä marjat ja omput, sellaiset mitä on ulkona muutenkin, saatan välillä heitellä tarhaan, mistä ne katoavat nopeasti kanojen kupuun. Kanat osaavat hyvin käydä sisällä syömässä viljat ja rehut sekä juomassa, kulkevat monta kertaa päivässä sisälle rehu- ja juoma-automaateille.
Maatikko

Re: Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mulla myös ruuat sisällä, vesiautomaatti on kesäisin ulkona. Vähän vähemmän ehkä tintitkin ryöstelee ruokia kun ruuat on sisällä. Tosin tintit käyvät kyllä sisältäkin napsimassa, hyväkkäät.
PunainenKana

Re: Ruoka ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

^ no jopas on nälkäisiä. Mein tarhassa kävi toissa kesänä (tai yritti käydä...) varikset kyllä röyhkeesti, kun silloin ei ollut kattoverkkoa. Joku tintti käy jyvän joskus hakemassa, ei haittaa . Rehu ei kelpaa kuin kanoille, en mä sitä ulkona varmaan muuten pitäis :smt001 .
Vastaa Viestiin