Ruoka-astiat pois yöksi?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mia

Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

suunnittelen kesäkanojen hankintaa, ja mitään aiempaa kokemusta kanojen hoidosta minulla ei ole. Olenkin sitten netistä sieltä täältä lueskellut kaikenlaista. Olen ymmärtänyt, että useimmat pitävät ruokaa kanoille koko ajan tarjolla. Mutta sellaiseen kommenttiin kuitenkin törmäsin, että yksi henkilö oli siirtynyt takaisin ruokakippoihin ruoka-automaateista, koska totesi yölläkin tarjolla olevan ruoan houkuttelevan liikaa jyrsijöitä paikalle, kun saavat siellä koko yön rauhassa ruokailla. Mutta mitenkäs täällä keskustelijöiden joukossa? Korjaatteko ruoka-automaatit/-kipot yöksi pois? Ja mikä on yöksi, kun kanat ovat vetäytyneet koppiinsa orsille nukkumaan?

Ja jos korjaatte ne yöksi pois, niin kuinka pian kiikutatte ne aamulla takaisin? Heti auringon noustessako...

Ja päivän sitten annatte ruoan olevan koko ajan tarjolla?

Kiitos vinkeistä!
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Itse pidän ruokaa koko ajan tarjolla. Meillä kanojen tilat on rakennettu jyrsijävarmaksi ja luukut suljetaan yöksi, eikä hiiriä tms. onneksi ole sisällä näkynyt. Vanhoissa rakennuksissa on tietysti vaikeampaa tukkia kaikki jyrsijöiden kulkureitit, mutta lähtisin kuitenkin siitä, että siihen kannatta pyrkiä. Eli riippuu kanalasta. :smt001
pingu

Re: Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Jyvät ja kalkki ovat vapaasti tarjolla, muut töryt (leivät, hevit, puuro sekalaisilla ainesosilla) jakelen aamulla, jolloin ne on iltaan mennessä tuhottu. Koen vaivattomaksi, enkä ole opettanut niitä odottamaan ruokaa tiettyyn kellonaikaan, niin ei sido. Eivät ole silti lihavia ja voin olla varma, ettei kellään ole masu tyhjä, kun illalla orrelle asettuvat :smt001 Kissat pitävät jyrsijöistä huolen, yksi on sellainen, jotta sen voi vaikka tarvittaessa jättää yöksi kanalaan, ei koske tipuihin.
kochin-fani

Re: Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Täällä jyvät, puolitiiviste, kalkki ym. "perustarpeet" jatkuvasti tarjolla, aamupäivällä täytän ne peruskipot ja samalla vien perunat sekä muun kotiruuan, milloin mitäkin tarjolla mutta kuitenkin siis niin, että kanat saavat tarvitsemiaan ravinteita. Iltaan mennessä kotiruoka onkin syöty ja vien ylimääräiset kipot pois. Jyvät ja muu "kuivaruoka" pysyvät nimittäin hyvänä, mutta ruuantähteet saattavat mynnähtää jo yhdessä yössä niin ettei ainakaan meillä ole enää kelvannut :D
Kanat heräävät kuitenkin sen verran aikaisin, että ihan hyvä jos niillä on aamun tunneiksi syötävää :)
Jyrsijöitä ei (onneksi) ole näkynyt, en tiedä mitä niille tekisin mutta olisi kai aihetta suunnitella varmuuden vuoksi...
Mia

Re: Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos vinkeistä!

Taidan minäkin pitää siis jyvät, puolitiivisteen ja kalkin kuitenkin jatkuvasti tarjolla ja yritän rakentaa kanalan jyrsijätiiviiksi. Onhan sinne tosin päivällä ovi auki, mutta päivällä ehkä myös minun kissani rupeaa aina välillä katsastamaan kanalan, josko sitä pitäisi siivota ylimääräisistä otuksista.

Vaikkakaan en vielä tiedä, mitä kissani pitää kanoista, mutta toistaiseksi se ei ole ole ollut yhtään kiinnostunut vähäänkään isommista linnuista. Tai ei tosin linnuista ylipäätään, mutta esimerkiksi harakoiden keskellä se saattaa peräti istuskella kiinnittämättä niihin lainkaan huomiota (eivätkä harakatkaan välitä siitä vähäänkään, toisin kuin minusta eli niistä ei näy vilaustakaan kun minä olen pihalla).
Maru

Re: Ruoka-astiat pois yöksi?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mäki järkkäsin kanalan hiiri/rotta tiiviiksi.
Sit hölmö pidin kanankulku aukkoa auki pitkään "syksyllä" kun oli lämmintä. Kanat pääs ulos ja söivät, joivat ja munivat sisällä. Sit taas ulos. Yöksi suljin, mut....
Rotta on muuttanut kanalaani :smt021 Mul paksu n 50-60cm pehku ja n 8m2. Siel jossain se mokama asustelee. Tiedän kun ilmestyy uusia koloja nurkkiin, vaik poljen ne kasaan.
Vesi ollut pari kertaa ihan loppu. Epäilen et rotta roikkuu vesiastian reunalla ja kallistaa juodessaan, jolloin vesi tietty valuu pois ja tyhjenee astia. Mul siis roikkuu katosta. Olen nostanut niin ylös kuin mahdollista, et vain kanat yltää.

Tosi ärsyttävä! Toivon et kevät tulis äkkiä ja saisin luukun auki. Jos sit häipyisi.
Jyväautomaatti kans roikkuu katosta ja sekin niin ylhäällä kun mahdollista. Muun ruoan tarjoan aamul ettei jäis rotille yöksi. Tosin ainahan siel pehkus on syötävää.
Kanojen puuhapalikat ja kauralyhteet ovat aina hävinneet yön aikana kokonaan. Varttakaan ei ole näkyvissä :smt013
Vastaa Viestiin