kanoille ruokaa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Voliena

kanoille ruokaa

Viesti Kirjoittaja Voliena »

mistä saisi kanoille halvalla ruokaa. Kun niitä on tulossa niin tilattaisiin tai haettaisiin ruuat etukäteen. :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille ruokaa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kysäisepäs kanojen myyjältä, mitä kanat ovat tottuneet saamaan. Ja kysy mistä hän ostaa ruoat tai voiko hän mahdollisesti jopa myydä rehua. Sitten kun tietää, mitä haluaa ostaa, on helpompi myös tehdä hintavertailua. Esim. kasvavat nuorikot tarvitsevat erilaista ruokaa kuin jo aikuiseksi kasvaneet kanat. Myös kalkkia täytyy hankkia, ja tilanteesta ja olosuhteista riippuen myös sopivia vitamiineja.
topottaja

mistä ostatte ruuat

Viesti Kirjoittaja topottaja »

Mistä ostatte täysrehun, kauran ja kalkin?
ptj

Re: mistä ostatte ruuat

Viesti Kirjoittaja ptj »

Rehut ja kaurat Agrimarket tai K-maatalous ja kalkinsaanti hoidetaan murskatuilla munankuorilla.
Maikki

Re: mistä ostatte ruuat

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Nyt myös kodin terra myy täysrehua. Pikkusäkki, olisiko 20 tai 25kg. Käyttökokemusta tästä ei ole, mieluusti niitä kuulisin. Meillä syödään k-maatalouden rehux-puolitiivistettä, joka sekin oli viimeksi muuttunut pakkauskooltaan tuollaiseen pikkusäkkiin.

Kauraa ym. viljaa kannattaa kysellä viljelijöiltä, mutta saa sitä ostettua noista maatalouskaupoistakin.

Kanankalkki ei meidän ronkeloille kelpaa, joten olen tilannut simpukankuorimurskaa. Munankuoret menee meilläkin kanoille, mutta ei ne tunnu täällä riittävän kalkintarpeeseen.
Lilli kanuli

Re: mistä ostatte ruuat

Viesti Kirjoittaja Lilli kanuli »

me ostettiin rehu ja kalkki agrimarketista :smt002
Kiekuu

Ruokailu

Viesti Kirjoittaja Kiekuu »

Mietiskelin tässä kun kamala hommat vasta aloitan...
Milloin tai kuinka usein kanoille tarjoillaan esim. kotiruoka tähteitä, ja kanan puuroja?
Rehua ja vettä koko ajan, ja varmasti ainakin aamulla jotakin muuta..
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ruokailu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä vien kerran päivässä, aina puoliltapäivin, meidän kanoille kupilliset ruoantähteitä, mitä milloinkin on sattunut jäämään: keitettyjä perunoita ja porkkanoita, puuronjämiä, riisiä ym. Välillä viiliä, raejuustoa, omppuja, kurkkua, tomaattia, salaattia jne. Kanaset odottavat lounastaan aina kovasti. Joskus lentävät syliin ahneuksissaan ennekuin ehdin ruokakuppeja lattialle laittaa. :)

Rehua, kauraa, vettä, kalkkia ja soraa on aina tarjolla. Talviaikaan myös kuivattua heinää, nokkosta, horsmaa ym. Kesällä tietysti laiduntavat vihreää ulkona ja syövät matoja ja hyönteisiä.
tipuset

Re: Ruokailu

Viesti Kirjoittaja tipuset »

Mun tiput nyt 9-vkko-vanhoja, ovat syöneet tähän asti tipu.ruokaa, koska vaihdan aikuisten kanojen ruokaan?
Voiko sitä soraa ostaa jostain ihan kanoille tehtynä? Kannataako jo alkaa antamaan kalkkia eri vatiin, vaikka on vielä olleet tipurehulla?
Syövät pikkasen jo muutakin kotiruokaa, mutta nyrpeästi :smt054
Peukkunen

Re: Ruokailu

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Meillä kuusiviikkoiset veti jo ihan täysillä kananmunankuoria, kun oltiin ulkoilemassa tänään. Joutusin pienentämään, kun eivät oikein itse osanneet. Semmosta 1x2 mm meni kurkusta hyvin alas. Ei siis mihinkään mortteliin tarvitse laittaa. Poikaskalkkia mulla on aina ja heti saatavilla syntymästä asti. Aikuisillekin tuota poikaskalkkia, niin ei tarvitse montaa säkkiä olla joka sorttia. Munankuorista tykkäävät eniten.
Vastaa Viestiin