Kaupan jämiä kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vattumato

Kaupan jämiä kanoille

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Mikä on muilla tilanne, oletteko kyselleet tai saaneet lähikaupasta nahistuneita vihanneksia yms. kanoille? Meidän K-lähikauppias on jo pitkän aikaa antanut mulle kaikki em. jutskat ja olen vienyt OIKEITA munia vastalahjaksi. Hyvin toimii, kauppias säästää biojätekuluissa ja meidän kanaset saavat herkkuja nokkaansa. On maisteltu mangoa, melonia, viinirypäleitä ja vaikka mitä herkkuja. :smt049 Välillä jos on vaikka "äitien tekemää" makarooni- tai maksalaatikkoa, nam-nam. Jos päiväys on vanha, ei tunnu haittaavaan, kalenteria en ole kanalaan vienyt... homeisia en tietenkään anna, oma nenä on hyvä mittari.
cinerea

Re: Kaupan jämiä kanoille

Viesti Kirjoittaja cinerea »

Idea kuulostaa todella hyvältä. Tuli tästä mieleeni kun aikoinaan äitini rakasti tehdä banaanikuivakakkua johon tarvittiin ylikypsiä banaaneja (=ei myynti kuntoisia). Hän niitä kyseli sitten lähikaupoistamme mutta vastaus hyvin usein oli se, ettei niitä voinut antaa/myydä kun oli vastoin jotain lakia ja asiakkaalla olisi ollut mahdollisuus reklamoida viallisesta tuotteesta vaikkakin oli sitä itse pyytänyt. Eikös medioissa ole ollut välillä puhetta siitä kun "työntekijä on vienyt roskiin menevän sämpylän tms kotiin niin irtisanominen tai varoitus napsahtanut". Dyykkaaminen kai on sallittua niin tekee diilin kauppiaan kanssa, että sovittuun aikaan hän kiikuttaa edellämainitut kanojen herkut jäteastiaan ja kanalan pitäjä hakee ne sieltä :smt003 :smt002 Mutta hienoa, että maalaisjärki toimii vielä jossain.
vattumato

Re: Kaupan jämiä kanoille

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Joskus meillä oli kauppiaan kanssa sopimus että hän vei jämät takapihalle kun tulin kauppaan, nykyään kai sallittua antaa eläinten ruuaksi... tietääkö joku? Kanat ovat hyviä jätteenkäsittelylaitoksia, varmasti halvempia kuin Riihimäki ja palkankin maksavat munina. Kyselkää vaan rohkeasti kaupasta, eko-ajattelu on kuitenkin IN. K-kaupat ovat meilläpäin suotuisampia kierrätyksen suhteen, Ässät ei anna kellekään, roskiin vaan, ei pahalla, sääntönsä kullakin.
tipulainen

Re: Kaupan jämiä kanoille

Viesti Kirjoittaja tipulainen »

Täällä meillä (Tampereen seutu plus siitä ylöspäin) ei saa kaupasta mitään. Kaikki survotaan biojätekonttiin. Myymälänhoitajiltakaan ei saa nahistuneita hedelmiä tai vihanneksia, eikä niitä kuulemma edes myydä. Kerran onnistuin ostamaan puoleen hintaan kolme väsähtänyttä ruukkusalaattia, kun sanoin, että haluaisin viedä kanoille tuliaisia.
Ehkä ne kaupassa kuvittelevat, että ihmiset alkaisivat itse käyttää ruokanaan niitä poistotuotteita ja jättäisivät sitten täysihintaiset tavarat ostamatta :smt017 .

Leipähyllystä olen ostanut -30%-känttyjä joskus. Se ei tosin ole mitään kannattavaa, jos tuotantotulosta vertaa hankintahintaan. Kanat nimittäin lakkasivat munimasta, kun saivat sulhasen tarhaansa. Rakkaus vei munintahalut :smt055 .
Anna

Re: Kaupan jämiä kanoille

Viesti Kirjoittaja Anna »

Minä olen kalanperkeitä saanut ilmaiseski, kun kysyin, mitä maksaisivat. Niistä sitten keitän puuron, jotta ruodot pehmenee. En tiedä onko edes tarpeen lohen jämiä pehmentä. Naapurilta saan joskus särkiä ym, jotka kypsennän, koska en tiedä voiko järvikalaa syöttää raakana.
Olen vähän ihmetellyt, kun paljon kukaan muu ei mainitse antavansa kalaa kanoille! Minulla se on melkein jokapäivä ruuan seassa eikä kukaan ole sanonut, että kalalta munat maistuisivat, vaikka olen varta vasten kysynyt.
Vastaa Viestiin