maitotuotteet

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Maitojuomaan tehty valkokastike

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Voiko kanoille huoletta syöttää munakastikkeen jämät? Itse herkuttelen monesti maitojuomaan tehdyllä muna/valkokastikkeella, ja joskus sitä jää yli. Ei kai kanasten massu mene sekaisin siitä!?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maitojuomaan tehty valkokastike

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei men mahat sekaisin, syötä pois vaan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iipura

maitotuotteet

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Nyt on saatu kanaset kotiin,

ja jos niitä kysymyksiä oli ennen niiden tuloa niin nyt niitä on vielä enempi :D

1. Maitotuotteet?
jostain olen lukenut vai kenties nähnyt unta, että kanoilla on laktoosi-intoleranssi, mutta kuitenkin porukka antaa viilejä, jugurttia ja muuta namnam
juttuja, kuitenkin tuotteita, joissa on laktoosia.
Eli ostaako ihmiset kanoille nyt sitten laktoosittomia tuotteita vai mitämitä?

2. MunitusPUOLItiivisterehu?
olen muutaman mielipiteen kuullut kyseisestä rehusta ja muutama niistä kuului, niin että ei välttämättä munitusrehua kannata syöttää, koska kaikkien
kanojen takapuolet eivät sitä kestä.
Pitääkö paikkansa?

3.SORA?
minkä kokoista? tällä hetkellä on kalkkina poikaskalkkirouhetta ja se on paljon isompaa kun sora, jota on kanoille tarjolla.

Auttakkeeauttakkee :smt001
Maikki

Re: maitotuotteet

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Maitotuotteista kaikki maustamattomat hapanmaitotuotteet ovat parhaita. Niitä kestää kanan maha. Minä itsekin pystyn syömään normi hapanmaitotuotteita, mutta "tuore" maito pitää olla vähälaktoosista/laktoositonta.

Tarjottava sora voi olla vaihtelevan kokoista. Kanat osaa valkata mieluisen kokoiset muruset siitä joukosta.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: maitotuotteet

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Annan kaikki tähde maitotuotteet ja sivutuotteet kuten juustonteosta jääneen heran kanoille. Kaikki jotka ei ole luonnostaan happamia kuten piimä, rahka, viilit yms hapatan. Esim hera kun on juustonteon jälkeen lämmintä happanee hyvin kun lurautan siihen piimää ja sekoitan. Annan olla seuraavaan ja sitä seuraavaan ja jos ei kaikki kohta mene se säilyy kyllä viileässä mointa päivää.
Maitotuotteet yleensä sekoitan puuroksi myllystä sivutuotteena tuleviin vehnäleseisiin ja kanat syövät joka murun. Eikä ole ripulilla tms.
Mia

Kanoille makaronilaatikkoa tavallisesta maidosta?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

kesäkanojani on käynyt nyt ensimmäisenä kesänä ystäviäni ihailemassa ja eilen toipa eräs heistä itse tekemäänsä makaronilaatikkoa kanoille tuliaiseksi! Mutta kun hän ei tiennyt, että kanat ovat laktoosi-intolerantikkoja, joten ei ollut kiinnittänyt huomiota siihen, onko maito vähälaktoositonta, joten voinkohan tuon makaronilaatikon kanoille syöttää? Sääli olisi toisen itse tekemä ruoka kanoille heittää pois, mutta en nyt kohteliaisuuden tähden haluaisi aiheuttaa kanoille ripuliakaan tms.

Kiitos neuvoista!
heikki

Re: Kanoille makaronilaatikkoa tavallisesta maidosta?

Viesti Kirjoittaja heikki »

Luulenpa, että kanasi ei niistä kärsi (korjatkaa joku jos erimieltä)
Meillä ainakin menee lähes kaikki ruuantähteet kanoille.
Mia

Re: Kanoille makaronilaatikkoa tavallisesta maidosta?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos! Kysyin asiaa jo pitkään kanoja pitäneeltäkin ja hän sanoi samaa, että kaikki menee heilläkin sen kummemmin syynäämättä. Että varmaankin voin huoletta antaa ko. ruoan kanoille. Ja annoinkin jo! Kylläpä maistuu. Muikkumakaronilaatikkoa.
sinttu_i

Re: Kanoille makaronilaatikkoa tavallisesta maidosta?

Viesti Kirjoittaja sinttu_i »

Voi antaa :smt001 "paistettu" maito on muutenkin "lievempää" ja ei haittaa pienissä määrin.
Vastaa Viestiin