Saako kanoille antaa..

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika jännä tuo raaka puolukka-kysymys...siis niinkö, ettei se ole vielä kypsynyt vai niinkö, että tarvitseeko sitä esim. keittää tai jotenkin muuten kypsentää...No, itse olen antanut kypsiä syksyllä ja hillon jämiä talvella. Mitäs pektiiniä ne raa'at/puolikypsät sisälsivätkään? Tuskinpa se on vaarallista kanoille, kun käy kerran ihmisillekin...
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Siis tarkoitin tuota puolukka-asiaa, että saako suoraa puskasta antaa?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Juu ilman muuta. Ja ovat vieläpä ihan herkkua meillä ainakin ja samoin mustikat. Joskus kun meillä kasvoi mansikoita ilman aitaa, niin kaikki oli kanojen nokkimia, vaikka kanoja ei silloin edes montaa irti ollut. Kaikki muutkin marjat on tuoreena maistunut, viinimarjoistakin syövät kaikki alhaalla olevat punaiset.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Entäs saako antaa pihlajanmarjoja?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu, anna vaan jos syövät.. niitäkin käytetään elintarvikkeena hyytelöissä ja karkeissa ja Sorbuksessa(viimemainittua ei kannata kuitenkaan kanoille antaa :smt005 )....

Mää oon jopa kuivannut pihlajanmarjaterttuja, vaan tais menne nelijalkasten suihin suurin osa :smt003 ..ehtivät ensin :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on tarkoitus kyllä tehdä viiniä niistä, mutta pitää osa säästää kanoille. Aika hyvin näyttää näillä perukoilla tulevan.
Suosittelevat pihlajanmarjoja ensin pakastettavan ennenkuin tekee viiniä tai mehua. kuulemma maku paranee huomattavasti. joten jos ei tilhit syö niin kannattaa odottaa pikku pakkasia ennenkuin kerää ne. Ovat silloin vähän makeampia ja mehevämpiä. Kelpaavatkin varmaan paremmin.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mitenkäs sienet ja tatit? Metsä on täynnä tatteja, ja valitettavasti osaan ovat madot kerinneet. Voisiko sen perkausjätteen antaa kanoille? Raakana / keitettynä? Vuohille saa antaa, mutta meidän hienohelmat eivät syö, haistelevat vaan, vaikka pitäisi olla niille suurtakin herkkua :smt017
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Mitens noiden viljojen kanssa? Sain tolkuttoman määrän viljaa. Kaurat ja ohrat menevät kaupaksi,mutta mitens nää muut kuten ruis ja vehnä :smt017 Herneitäkin olisi n.400L :smt003
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Taas uusi kysymys...paistelen tuossa juuri lohen rippeitä (selkäranka-pää) ajatuksena renssata niistä jäljellä olevat lihat koirille, ni voiko ne lohen päät heittää sellasenaan kanoille kaluttavaksi (kiduksineen)? Saako ne niistä mitään irti?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä antasin jos voi pihalle heittää. kanalan voi jäädä ikävä loppu haisemaan.
Kaiken minkä nokkivat on hyvä ja loput madoille :)
Meillä kyllä menis, luut jäis jälelle. Vaan meillä kyllä ovat kovia nokkiin ja etsiin ruokaa.
Johtuu ehkä siitä ettei niillä ole pihalla mitään automaattia, vaan annan kolme kertaa päivässä erikseen ruuan.
Loppu ajan etsivät itsenäisesti.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää oon lohen fileointijätteet keittänyt ihan mössöksi, ja lisännyt sitten lopussa makaronia, ovot että on maistunut...siis linnuille.. ite pysyn kaukana keittokattilasta(saa porista ulkona, etten vallan tukehdu)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tänä aamuna annoin keitettynä, potun, porkkanan, sipulin, ompun ja kalan perkkeet ja sekalainen kuppi pippureista ja leivänmuruista lähtien.
Sekaan liotin rehua.
Kanat tykkää tosissaan. Ja kun kuoret ja kalat on keitettynä niin kelpaa jokaiselle. Pienin eli ainokainen napsii mieluiten porkkanankuoria.
Ja se rehukaan ei mene niin pölyksi ja hukkaan kun on liotettu. Ja mukava viedä lämmin ape kylmänä aamuna.
Kalan perkkeet on kyllä suurta herkkua kanoille!!!
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

No, heitin kokeeks pari lohen päätä tarhaan. Kävin katsomassa onko hävinny, ni siellä ne kanat seiso ringissä niiden ympärillä ja tuijotti niitä. Kukaan ei edes maistanu :smt012
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ohhoh.. Olisko se pitäny pieniä vähän. Halkasta...
Minä vein keitetyn kanan ruhin rippeet ja aamulla se oli nokittu paljaaksi...
Jos vain viitit niin keitä ne kalanpäät. Jos ei keitettynä kelpaa, niin sillon kanasi ovat vain kylläisiä..
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

^Siis ne oli paistettu uunissa ja siis aika hajonneita jo.
Vastaa Viestiin