Saako kanoille antaa..

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No n tajua. Onko niillä kanoillasi jatkuvasti esim. teollista rehua automaatissa?
Minä en kesäisin enää pidä koska silloin ruuan haku on minimaalista verrattuna siihen että ruokkii parikertaa päivässä.
Eli luultavasti kanoillasi vain ei ole nälkä. Kyllä normaalisti kala on herkkua. Siinä on valkuaista ja kaikkee mitä ne kaipaa.
Ei minun kanat silti nälässä ole. Kupu pullottaa kivasti kokoajan.
Mutta kiertelevät paljon aktiivisemmin itse etsimässä kun ei ole automaattia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on kaikilla myös rehua tarjolla, mutta silti heti, kun pihalle lasketaan, ne kulkevat innoissaan ruokaa etsimässä eivätkä välitä rehusta silloin mitään. Samoin kaikki "herkut" (siis kaikkea erilaista, mitä niille vain kantaa) ajavat heti edelle rehusta.

Jospa se vain vaatii totuttelua?? :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin, kerro vähän kun en nyt hoksaa mitä ja minkälaisia ne sun kanat on. Onko ne ollu vapaana tipusta asti jne.? Kiinnostaa :)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon huomannut viiriäisissäkin eroja. Itse kasvatetuille annan isoja, kokonaisia voikukan lehtiä ja hetken päästä voi ottaa pelkän rangan pois: kaikki vihreä on syöty! Mutta muualta tulleille kun antaa, niin sinne ne lehdet nahistuu, eikä kukaan ymmärrä toisten suurta herkkua.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan, taäytyy olla tottumisesta kyse.
Annoin viiruille appelsiinin puolikkaan ja hyvänen aika ne on nokkuny sen kohta puoliksi... Piti jo leikata vähän pois kun meni niin syväksi ne montut.
Ja vihreää pudotellaan ja lapset etsii matoja.
Tuo tipuleipä on ollut myös hyvä kun joutuvat nokkimaan ja kurittamaan leipää, että saavat sieltä jotain. Sattumat ovat mieluisia :)
Sillä tavalla ne tottuu nokan käyttöön ja erillaiseen ruokaan. Elukalla voi olla uuteen ennakkoluuloa jo ihan itsesäilytysvaiston takia.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

No nyt oli niitä jo tutkittu niitä kalanpäitä. Ei ole automaatissa kuin kauraa vapaasti, meni hermot siihen että tyhjensivät munitusrehuautomaatin aina kerralla maahan. Kauraa eivät kyllä syö kuin pakon edessä, huutavat rehua nokat suorina joka aamu. Saavat jokapvä apilaa ja voikukanlehtiä, jotka ovat suurta herkkua. Liekkö saavat apilasta sitten liikaa valkuaista?
Auringonkukansiemeniä aloin myös syöttää hieman kylmien ilmojen tultua, vaikkeivat nuo laihoilta näytäkään.
Ovat olleet tipusta saakka vapaana, ja nyt siis minä ilkeä ihminen laitoin ne tarhaan ettei supi/kettu/kanahaukka/koirat vie. Tarhan pohja on raavittu mullalle, ei siellä enää mikään kasva.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan, meillä kaura on herkkua, mutta ohra ei.
Ja rehu liotettuna on herkkua. Just sen takia nykyään laitan lämpimään veteen aamuisin. Ei mene pölyksi pitkin mantuja.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Tota mäki kokeilen. Nyt varsinkin ku viilenee, on kiva laittaa lämmintä vettä. Meillä syödään pelkät kaurat ja rehu jää kuppiin, ellen sekoita niitä valmiiksi. kupin loppu sitte pölisee pitkin pihaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Me pojan kanssa pyydystettiin kuistin ikkunoilta viiruvauvoille kaikkia perhosia, kärpäsiä, sääskiä ja muita öttiäisiä. Tuli tosi kova kilpailu, kuka sen saa ja varsinkin perhoset aiheuttivat pitkän piirileikin, kun yksi juoksi karkuun perhonen nokassa ja toiset perässä.. :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miten se onki niin hauskaa :smt005 Meillä mato on ihana, mutta jos se sattuu oikein venyttämään itseään ylöspäin niin kaikki juoksevat vielä karkuun. Myös puoli kuollu kärpänenkin aiheuttaa välillä paniikkia :smt005 Pitää viiruraukkojen vielä kasvaa...
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Minkäslainen kana on raadonsyöjänä? Jos viskaan loukusta hiiren niille, ni mitä tapahtunee..?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Viskaa ja katso :smt003 Kanathan itse jopa pyydystää hiiriä ja meillä ainakin mennään hirmuista hiirihippaa, jonkun saatua hiiren saaliiksi käydään siitä kova taistelu :smt003
Ei mulla silti kyllä ole tullut mieleen syöttää räpsiin jääneitä hiiriä niille :smt017 pitäisköhän, ois kai ne ihan hyvä lisä ruokavalioon... jotenkin vaan se ajatus on aika :pukeright:
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

No siellä ne nyt leikkii hippaa hiirenraadolla. Kiva et on kivaa. :duckie: :tongue1:
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Saatiin säkillinen naatteja. Lajeina porkkana, palsternakka ja punajuuri. Voiko niitä syöttää kanoille hyvillä mielin vai onko noissa jotain mikä vois olla pahaksi? Olettaisin että porkkanan naatit olis ihan jees, mutta miten on punajuuren ja palsternakan laita?

Ne on olleet pihalla ja toki jäätyneet ja kastuneet vuoron perään, mutta eivät ole homeisia, kasvimaalta tarttunutta multaa voi olla joukossa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Porkkanan naatteja olen kanoille syöttänyt ja hyvin on kelvanneet. Eikä siitä mullastakaan kovin suurta haittaa liene, kun itsekihän ne mullan seasta möyrivät vaikka sun mitä. Se vaan, että kun juuri olet ne madottanut, niin helposti voivat saada uuden loistartunnan, jos on loisten munia siinä mullassa. Jos kanasi ovat jo kokonaan sisällä, niin en antaisi, mutta jos vielä ulkoilevat, niin eipä sillä niin väliä ole...sieltä luonnosta se uusi tartunta voi ihan yhtä hyvin tulla.
Vastaa Viestiin