Kala

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pootsi

Kala

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Se on nyt sitten kevät ja katiska järvessä, onko kalalla ruokkimisessa jotain muistettavaa?

Voivatko kanat saada kaloista sisäloisia? Keitettynähän se kala kanojen pöytään menee tiettykin, mutta jos söisivät raakana.

Voiko kalaa antaa liikaa, mitä haittaa siitä tulee?

Tuleeko patakukkoihin kalanmakua, mikäli saman rodun kananmuniin ei tule?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Järvikalasta tulee lapamatoa, joka on p..n hankala häätää kun siihen ei nuo tavan matolääkkeet tehoa, pitää olla erikseen juuri lapamatoihihn tarkoitettu lääke ja en tiedä uskaltaisinko antaa kanoille kyseistä lääkettä..Kohtuullisina määrinä keitetyn kalan ei pitäisi antaa muniin makua(lihasta en tiedä mutta uskoisin että "maustaa" myös sen paljon annettuna) eikä aiheuttaa kala-allergisille munansyöjille eli ihmisille oireita. Oman ukon kohdalla en kyllä uskaltaisi kokeilla, meinasi kerran päästä hengestään kun söi kalaliemeen tehtyä perunavelliä :cry: :shock: Kalajauho on kuulemma ärtsympää eli se maustaa munat herkemmin, mutta muutama kerta viikossa keitettyä kalaa tuskin haittaa? ja jos ei itseä pieni kalanmaku haittaa niin mikäs siinä, kanat kuulemma kovasti tykkäävät kalasta :)
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mausta en tiiä, mutta mä olen niin herkkä kalalle nykyisin (ISO harmi!!) että kaupan kananmunistakin saan oireita....
Omat munat on ihan ok. Eli meillä omatarvekanala on iso plussa!
Vielä kun nuo pojatkin ovat aika allergisia.
Itse en siksi ana ikinäollenkaan kalaa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tulipa sellainen muistikuva, että se sivumaun aiheuttaja ei olisi itse kala, vaan härskiintynyt kalanrasva. Jos näin on, niin tuoreeltaan tarjottu kypsä kala lienee ok. Paitsi että nyt vielä kerään siitosmunia, vaikka emot söisikin runsaasti kalaa, niin tuskinpa sentään hautomakoneesta kaloja löydän ;).

Onkos niitä lapamatoja tai niiden munia ympäri sitä kalaa vai vain suolistossa? Nimittäin nämä rouvat kävivät perkuupaikalla syömässä kuivuneita suomuja kun en tajunnut...:roll:

Eilen naapurin ihana vanhaisäntä toi kassillisen haukea ja särkeä. Kissat veti särjet kiireesti huiviinsa :). Hauet nyljin ja fileoin, pään, ruodot ja sisäelimet annoin kypsinä kanoille, fileet syömme me ihmiset ja nahan koitan parkita. Ei mene mitään hukkaan :D.

Allergiat on kyllä harmillisia, yksi kaverini piti takkiaan samassa tilassa jossa käsiteltiin kalaa. Hän itse ei edes käynyt kalojen kanssa samaan aikaan huoneessa, kotimatkalla sitten oli kuulemma meinannut henki mennä sen takin takia :shock:. Täytyy kyllä kiittää onneaan ettei noita allergioita ole meillä, penisilliiniyliherkkyyteni nyt ei mitään häiritse.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

En nyt äkkiseltään muista mistä luin mutta jostakin kirjasta kuitenkin ettei tuore tai pakastettu kala aiheuta mitään maku haittoja muniin vaikka paljonkin syöttäisi mutta kuivattu kala ja kalajauho hyvinkin herkästi. Näin keväällä kun kalaa saa paljon niin pakastan sopivina annoksina joista sitten keittelen talvella, yleensä perunan ja kaurahiutaleiden kanssa puuroa. Lähes aina lentävät käsivarsille osa ruokakuppiinkin kun "Herkku puuroa" vien...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muikun ei oo todettu sisältävän lapamatoa(pitäis olla ihan turvallinen). Sitä olen antanut ankoille raakana. Tavallinen sekakala kannattaa keittää.
osku18

Viesti Kirjoittaja osku18 »

Olen kuullut, että kanat rakastavat kalaa ja söisi sitä paljon, mutta kalojen maku tarttuu munaan. tuskinpa kuitenkaan jokunen silakka sillon tällön haittaa..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Silakkaa mä nimenomaan keitän kanoille silloin tällöin. Se kun on niin naurettavan halpaa. Kanat tykkää siitä kovasti.
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Muikku muuten on siian ja särkikalojen lisäksi lisäksi yksi suurimpia parasiittien tartuttajia, niin ihmisiin kuin eläimiinkin.
Keitetty ja sitten pakastettu tai kuivattu kla ei aiheuta makuhaittoja mutta kalajauho kylläkin tuotantoprosessista johtuen.
Meillä syötetään kalaa mutta kypsennettynä kanoille, näin keväällä runsaastikin.
Kala on mainio eläinvalkuaislähde.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Minä kävin syksyllä poikien kanssa varta vasten pyytämässä haukea kanoille. Kalat fileoin nahattomiksi, jäädytin pakasteessa irrallaan ja silloin tällöin pitkin talvea katkasin jäisen fileen ja keittelin kanoille. Annoin ehkä parissa kolmessa erässä sen ja nimeen omaan siksi, ettei makuhaittaa tulisi. Toki iso filé pitää ruotia, ettei ruodot jää kanan kurkkuun :smt005 .

Täältä kautta menee reitti Venäjälle Murmanskiin. Venäläiset ostavat paikallisista kaupoista röykkiöittäin kananmunia, broilerin koipia ja muita valmiita kananlihapakkauksia.
Ei siksi, etteikö Murmanskista saisi, mutta siellä kuulemma nämä tuotteet maistuvat niin kalalle, ettei valmiista ruoasta selviä syökö kalaa vai kanaa.
Alueella on paljon kalatehtaita ja kaikesta perkuujätteestä valmistetaan kanoille valkuaispitoista rehua. Taitaa suhde viljaan siis olla vähän pielessä.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ne harvat kerrat kun olen uskaltanut kalaa syöttää (ísäntä julmetun allerginen kalalle) kanoille niin olen jauhanut keitetyn kalan monitoimikoneella mössöksi ja lisännyt sekaan liotettua leipää tms. Ja jopas maistuu, siihen on helppo sekoittaa vitamiinit ja matolääkkeet ym, menee takuuvarmasti oikeaan paikkaan :smt003
Jiina

Kalan kypsentäminen uunissa

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Onko kanat miten herkkiä kalojen ruodoille? Koirille olen tehnyt perkaamattomista pikkukaloista puuroa leivinuunissa ja olen hauduttanut kauan. Ruodot on katkenneet ihan vaan kun kauhalla lapioi puuroa kuppeihin. Voisikohan samaa antaa kanoille?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä voi, eikös ne ruodot tiedä vain kalkkia ja fosforia kanalle.

Meillä on nyt nuo kanasterit syöneet urakalla kalaa. Maku ei ei ole mennyt muniin, kun olen tuoreeltaan keitettynä tarjoillut.
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä syötän kanoille kalaa ja mitään makuhaittoja muniin ei ole ilmennyt. Mä saan ammattikalastajalta kaikkea särkeä, lahnaa ym. roskakalaa, jotka keitän kokonaisina kypsiksi ja kuskaan jäähtyneenä kanasille. Vetävät tyytyväisenä kattilallisen kanaa ruotoineen. Hauen isoimmat ruodot saattavat jäädä, pään kuitenkin putsaavat ihan luihin asti.

Kalajauho tehdään vähemmän tuoreesta kalasta. Troolarit vetävät kaiken paskan siihen ja ei tosiaan ole ihan tuorettaa kalaa... YÖKS. Mun kanat saavat vain lähes vastapyydettyä tai hetken jäissä ollutta. Ihan eri tavaraa kuin kalajauho.
Vastaa Viestiin