Tasapainoisen ruokinnan salaisuudet

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Epulis

Tasapainoisen ruokinnan salaisuudet

Viesti Kirjoittaja Epulis »

On kanoja tosiaan tulevaisuudessa tulossa ja mietin, mitä hankkisin niille valmiiksi! Haluan kannattaa luomua, joten toivon todella että kauppoihin ilmestyisi pian luomurehua.. mutta mitä sisällytätte kanojenne päivittäiseen ruokintaan? Ruokintatapojahan on niin erilaisia.. Minkälaisia tuotteita omasta keittiöstä lähtee kanalaan? Kuinka ruokitte kanasenne (mitä on aina tarjolla ja mitä tulee aamupalaksi/päivälliseksi)? Mitä viljaa?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meillä on aina tarjolla Punaheltta balansia. Keittiöstä lähtee melkein kaikki ruuanloput. Lisäksi keitän kaurapuuroa, johon lisään esim. porkkanaraastetta, kaalia, leipää, muroja, pakastevihanneksia, herneitä, kananmunankuoria yms. mitä milloinkin.
Kaura on kanalle parasta. Kokonaista kauraa saavat päivittäin pehkuihin heitettynä. Kalkkia on aina tarjolla vaikka tuossa balansissa sitä on jo mukana.
Veden vaihdan päivittäin, ja sitä kuluu meillä n. 4 litraa vuorokaudessa (13 kanaa ja 4 kukkoa + 4 kukkopoikaa).
Vielä kun ovat sisällä, vien päivittäin ruohosilppua.
Yleensä vien puurosotkun aamupäivällä. Päivällä saavat sitten kaurat ja vihreän. Illalla meidän kanat eivät enää saa mitään erikoista.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mites tuo munitusrehun annostelu on per kana/vrk, ettei munat ala maistua kamalalle..?

edit. Mulla ei siis ole sitä säkkiä, vaan hain kaverilta ämpärillä...
Viimeksi muokannut Chick, 28 Touko 2008, 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siinä säkin kyljessä on ohje. Luulisin, että useimmat täällä pitävät sitä vapaasti tarjolla, ei kana kuitenkaan syö yli tarpeensa. Enkä mä usko, että ylensyöntikään vaikuttais munien makuun.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meilläkin on koko ajan tarjolla Punahelttaa ja kauraa, kanat saavat syödä siitä oman makunsa mukaan. Samaten tarjolla on kanankalkkia ja murskattuja munankuoria.
Muuten oon tosi laiska ruokkimaan kanoja 8-[ teen niin hyvää ruokaa (vaikka itse kehunkin) että meillä ei jää käytännössä yhtään tähteitä ja mitään omia mössöjä en viitsi kanoille laittaa. Näin keväällä kanat saavat pari kertaa päivässä ison tupon voikukanlehtiä ja ruohoja ja sen semmoista - ja keltuaiset ovatkin ihanan tumman oransseja ja munat hyviä kuin mitkä :smt016 talvisin annan sitten porkkanaa, meidän kanat ainakin tykkää nokkia kokonaisia porkkanoita. Tipuille raastan porkkanan ja saavat lisäksi keitettyä muussattua perunaa mikä on niiden herkkua. Joskus ostan kanoille lisäksi kaupasta jotain halpoja (alle euron/kg) vihanneksia tai hedelmiä.
Maalutti

Viesti Kirjoittaja Maalutti »

Meillä syödään liotettua leipää, seassa on kypsää jauhelihaa tai silakkaa, keit.kananmunia, raejuustoa, pakaste herneitä ja maissia. Näitä sopivasti vaihdellen. Vesimeloni on herkkua samoin viinirypäleet ja mustikat sekä mansikat. Leipä korvataan välillä keit.riisillä tai makaroonilla. Perunasta eivät mokomat tykkää, mut kyllä sitäkin on joskus tyrkyllä. Punahelttaa, kauraa ja kanankalkkia on vapaasti tarjolla :smt002 sekä tietysti vettä ja näin kesällä tuoretta heinää. :smt001 niin ja kaurapuuroakin välillä keittelen :smt005
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

mulla alkaa kohta tulemaan idatys aika herneillä ja kasvatan sokeri- ja ydinherneitä ja tuli mieleen että kumpaa kannattaa antaa kanoille tarkoittaen sitä että meiltä voi tilata pieniä määriä kun ei tiedä kuinka hyvin lähtee kasvuun noi herneet ja minulta voi kysellä kesäkuun puolen välin jälkeen ja sitä aikaisemmin voi tilata mutta tilaukset tulee joko yv tai s-postiin
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Olen nyt parikertaa yrittäny antaa olla munitusrehua vapaasti tarjolla, niin ovat syöneet koko satsin "automaatista" kerralla ja jättäneet kaiken muun syömättä. Mitäs nyt :smt012
Ernonu

Viesti Kirjoittaja Ernonu »

Meillä on jatkuvasti punahelttaa tyrkyllä ja kauraa oli(loppui) nyt on vehnää(kelpaa muuten paremmin kuin vamisrehu!!)
Kaurat mätettiin vaan automaatista lattialle hujanhajan...
Kanan kalkkia eivät jostain syystä suotu syömään, mutta olen kaikki munankuoret(omat ja varastetut) kuivattanut ja syöttänyt ja hyvin on kuoret muniin kehittynyt...

Ruuantähteet menee kanalaan kans.

Talvella olen idättänyt viljaa kanoille, että saavat jotain vihreetä sillonkin+ tietenkin salaatit ja sellaset mitä olen kaupasta joskus hamstrannut.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tuosta vehnästä olen lukenut, että sitä ei saisi syöttää kuin 25 prosenttia viljamäärästä. Syy siihen on se että se on niin energiapitoista, mutta kuitenkin kuitu köyhää. Liikaa syötettynä se saattaa aiheuttaa kannibalismia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oisko Chickin chickeillä vaan uutuudenviehätystä rehuun, ja kulutus tasaantuisi? Vaikka ei kai siitä haittaakaan ole että pitää jatkuvasti tarjolla vaan viljaa ja antaa sitten munitusrehua kerran tai pari päivässä sopivan annoksen.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Muusa kirjoitti:Oisko Chickin chickeillä vaan uutuudenviehätystä rehuun, ja kulutus tasaantuisi? Vaikka ei kai siitä haittaakaan ole että pitää jatkuvasti tarjolla vaan viljaa ja antaa sitten munitusrehua kerran tai pari päivässä sopivan annoksen.
Uutena kanojen hoitajana en tiedä mikä määrä olisi sopiva, tuntuu vaan että ne syö aika paljon tuota munitusrehua kun se on vapaasti tarjolla. Kokoajan saa olla täyttämässä. Onko nuo vaan jotain extra-ahmatteja :smt017
Maalutti

Viesti Kirjoittaja Maalutti »

Ruokalistalle on lisätty ohranjyvät, jotka tuntuvat maistuvan sekä veriletut ovat namia... :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saitko Chick selville, että onko kyseessä täysrehu vai puolitiiviste? Niiden "viralliset" annosteluohjeet kun ovat erilaisia...
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Moi. Elikkäs nyt on menny 5l ämpäri puna-heltta puolitiivistettä 3vkossa kaiken sen muun herkun+kauran+vihreän lisäksi, paljon vai vähän? Siis kolmella kanalla.
Vastaa Viestiin