Juomanipoista

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

samapi

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä ainaki oppi tosi äkkiä! :smt001
Tosin kupista tykkäävät enemmän, niin käytän sitte kumpiaki :smt043
Eme

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä oppivat juomaan nipoista kahdessa päivässä. Tosin poistin kupin käytöstä heti, kun ensimmäisen näin juovan nipasta. Muut osasivat matkia kun tuli jano. Suosittelen suuresti nippoihin siirtymistä, siinä säästyy itse jatkuvalta kupin pesemiseltä ja kanoille on aina tarjolla oikeasti puhdasta vettä.

Tein 10l kannellisesta sankosta juoma-automaatin poraamalla nipoille reiät sankon alalaitaan. Lisäksi porasin yhden 1mm reiän sankon ylälaidassa olevan käänteen alle suojaan, sitä kautta pääsee ilmaa sankoon kun vesi vähenee. Säilytän sankoa rakennusharkon päällä ruokintapöydällä, näin nipat ovat sopivalla korkeudella ja pysyvät kauempana pehkusta. Kolmen kanan ja kahden kukon laumalle riittää veden vaihto kerran viikossa, jolloin myös pesen sankon ja nipat.
suikku

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja suikku »

Minäkin taidan koittaa noita nippoja. Mää olen kokeillut kanssa vaikka millaisia automaatteja mutta oikeastaan mikään ei ole täydellinen. Joko likaantuu vesi tai kanat istuvat sen päällä ja kakkivat juomisosaan. Mitenkäs te sen nippaämpärin päällisen pidätte puhtaana?
Eme

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Eme »

Sanko kannelle tietenkin aina joku käy kakkimassa, mutta ehjästä kannesta ei ulosteet pääse vettä likaamaan. Minä putsaan joka ilta kanalan kaikki tasot ulosteista, samalla myös sankon kannelta. Kerran viikossa sitten veden vaihdon yhteydessä pesen kunnolla.
Orpington talo

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Orpington talo »

Kymmenen litran kanisteri maksaa Biltemassa 2,90. Sen malli on hyvä ja kahvallinen. Paljon parempi kuin ämpäri. Kanat ei mene päälle istumaan. Nippa maksaa 1,50 euroa ja 9mm reikä. Laittakaa sitä valkoista tiivisteteippiä, niin ei vuoda.
Harso

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Harso »

Kiitos paljon vastauksistanne. Pitää uskaltaa nippoja kokeilla. Mikäköhän määrä nippoja olisi hyvä 9 linnulle?
Eme

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minulla on ollut enimmillään kahdeksan kanaa 5 nippaa kohden. En kyllä ole nähnyt enimmillään kuin kaksi kerrallaan juomassa, mutta minulla ei ole ollut nämä vielä kesäaikaan käytössä. Kesäksi aion laittaa toisen samanlaisen nippasankon ulkoaitaukseen.
Orpington talo

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Orpington talo »

Eme kirjoitti:Minulla on ollut enimmillään kahdeksan kanaa 5 nippaa kohden. En kyllä ole nähnyt enimmillään kuin kaksi kerrallaan juomassa, mutta minulla ei ole ollut nämä vielä kesäaikaan käytössä. Kesäksi aion laittaa toisen samanlaisen nippasankon ulkoaitaukseen.
Ne nipat vuotavat aina vähän käytössä. Yksi nippa per astia on OK. Tulee vaan kanalaan turhaa kosteutta talvella. Yksi nippa riittää kymmenelle kanalle. Ei ne yhtäaikaa juo.

Minä ostin nipat täältä http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... aatit/228/

Huom! Kanisterin korkkia ei pidä kiertää kiinni. Sen pitää olla löysästi paikallaan, että kanisteri saa ilmaa.
Eme

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja Eme »

Kukin tyylillään, minusta yksi nippa olisi ehdottomasti liian vähän esim. kymmenelle kanalle. Toki jos niitä vesiastioita on sitten useampi kuin se yksi, on eri asia. Kesäaikaan olen nähnyt kaikki kanani vesikupilla yhtäaikaa, enkä näe syytä miksi niiden pitäisi ensikään kesänä jonottaa, vaikka nippoihin olenkin vaihtanut. Nippojen tuottama kosteus kanalassa on varmasti minimaalinen verrattaessa esimerkiksi kestopehkun tuottamaan kosteuteen, lisäksi nipat saa tiivistettyä akvaariosilikonilla kyllä täysin tiiviiksi. Akvaariosilikonista ei liukene veteen mitään.
minkuliini

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla oli viiriäisillä pitkään juomanipat (nippapullot), mutta huomasin että useammallakin tirpuusilla halkesi nokka nippaa käyttäessä! Muuta syytä en nokkien liuskoittumiselle/lohkeamille keksinyt. Nyt poistin nipat ja siirryin katosta roikkuviin juoma-automaatteihin. Toimii hyvin, ei likaannu. Ainakin viiriäisen nokka tuntuu olevan niin herkkä tuollaiselle nipan jatkuvalle tökkimiselle, etten enää uskalla niitä käyttää... Voihan olla että nippojakin on erilaisia, ja sellaisia jotka ei vaurioita nokkia. Niin ja onhan kanan nokka vahvempikin :) Jos jollakin olis hyviä kokemuksia (merkki) nipoista viiriäisille, niin voisi jakaa! Itse en ole löytänyt toimivaa nippapulloa mikä olisi tarpeeksi pieni häkkiin laitettavaksi, sekä hyvälaatuinen ettei riko nokkaa... Niin ja viiriäiset saavat kalkkia, proteiinia ym. ettei nokan lohkeileminen ole ravinnosta kiinni, ja ongelma loppui kun nipat lähti.Kanoille minulla on hautomakone.fiistä tilattu jalallinen juomapänikkä "Novital rapid clean 9l jalustalla"! Ei sotkeennu, on jämäkkä ja helppo huoltaa :)
PäP

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja PäP »

Mullakin on joskus ollut viirujen käytössä nippapullo, sellainen kanien malli. Pikkutipuilla toimi tosi hyvin, mutta kun kasvoivat niin alkoivat varmaan tökkiä voimakkaammin ja kahdelta viirulta meni ylänokka poikki, varmastikin siksi että tuo kanien nippa liikkuu vain ylöspäin, eikä ollenkaan sivulle.

Nyt on viiriäisillä kylkinipat, tuommoset: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... aatit/228/ On toiminut ongelmitta ja ilman tapaturmia, koska tuo nippa joustaa joka suuntaan. Myös pohja-asennettavia irtonippoja kokeilin, nekin oli ok, liikkuvat sekä ylös että sivulle. Jotenkin tykkään siti enemmän sivunipoista, ei tarvi linnun ylöspäin kurotella.
PäP

Re: Juomanipoista

Viesti Kirjoittaja PäP »

Sain uudenlaisen nippapullon joka on just sellanen mitä oon kaipaillut viiruille!! :smt041 Tällänen: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... aatit/323/
Mulla oli samantyyppinen kanien pullo aiemmin, mutta siinä nippa oli siis huono, liikku vain ylös-alas. Tuossa lintujen versiossa nippa joustaa joka suuntaan samanlain kuin irtonipat. Ja tuo vihreä kansi lähtee kokonaan irti nii on helppo pestä. Vaikuttaa ihan ylihyvältä näin ekan päivän jälkeen!
Kipsukka8

Re: Juomanipat

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Riitta kirjoitti:Hei

Itsekin heitän kauranjyvät turpeen joukkoon, paljon mukavampaa kanoille, kun on jotain löydettävää :smt001 .

Itsellänikin muut ruoat (ja kalkit) ovat tason päällä, mutta pääsevät ne kuitenkin kakkaamaan niihin. Ja mikään tavallisessa kaupassa myytävä "tirppa-astia" ei kestä kanan painoa.. hmm.

Mutta noihin juomanippoihin olen tositositosi tyytyväinen. Kanat oppivat ällistyttävän nopeasti käyttämään niitä :)

Ja myöskin pahnan vaihtaminen purusta turpeeseen tuntui olevan tosi hyvä vaihtoehto :smt001 yhtään ei haise ammoniakki enää.(tosin aika kallista toi turve.. 11 e paali.. :smt018 )


Riitta



Miten paljon paalia kuluu, riippuu tietenkin kanojen tilan koosta ?
Frodo

Re: Juomanipat

Viesti Kirjoittaja Frodo »

linnunhammas kirjoitti:Hei Riitta,

Me nikkaroimme kanoille "rehuautomaatin" itse. Se on vanerinen laatikko, jossa on saranoitu, ehkä 45 asteen kulmassa oleva kansi (pinnotettu ja liukas), joka tulee lippana pohjan yli. Etuseinä on sisäänpäin kalteva ja alas etuseinän ja pohjan väliin jää rako, eli boxi on suppilomainen laatikko, josta rehu pääsee valumaan pohjan kaukaloon. Systeemi on asetettu seinää vasten ja seisoo omilla jaloillaan mahdollisimman korkealla lattiasta. Eli kanat syövät seisaaltaan, ei tarvitse paljon kyyristellä. Rehua saa kerralla säiliöön reilummin, ei pääse vahingossakaan loppumaan. Loota on noin 50 cm leveä, että syömään mahtuu useampikin tyyppi kerralla. Koskaan ei ole ollut turvetta tai muuta sotkua ruuan seassa. Tosin luulen ettei meidän kanat paljon edes rehusta välitä, syövät mieluummin leipää ja keitettyjä juureksia.

Olikohan nyt tarpeeksi seikkaperäiset ja epämääräiset ohjeistukset...?

Vielä pitääkin keksiä miten saamme märkäruoka-astiat pysymään siisteinä, ja vesikupit... Tyypeillä on myös useampi kanin juomapullo, mutta kaikki eivät ihan osaa käyttää niitä, joten vettä pitää olla myös astioissa...jotka sitten välillä on semmoista kuravettä tai lattialle läikytetty.
meillä samanlainen ruoka automaatti TOSI hyvä1111 :smt038 :smt041 :smt040 :smt045 :smt006
Tiitu

Juomanipan asento

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Hankin tuollaisia ämpäriin tai vastaavaan kierrettäviä juomanippoja. Löytyy muutama ylimääräinen juomakanisteri johon ne ajattelin laittaa, mutta mihin asentoon? Laitanko pohjaan ihan pystysuoraan, vai pyöristettyyn alareunaan vähän viistoon? Entäs mille korkeudelle kanisteri kannattaa ripustaa, jotta kanojen on helppo juoda :smt017 Kanat ovat pääasiassa iitinkantaa.
Vastaa Viestiin