Ranskanleipää kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Vaalea ranskanleipä tuntuu olevan kanasten herkkua! Oletteko vaaleaa leipää liottaneet missä, vai annatteko kuivana murusina? Miten paljon/usein vaaleaa leipää voi kanoille antaa? Meidän lähikaupasta saa usein puoleen hintaan päiväys leipiä ja pullaa, olisi siis edullinen vaihtoehto kanoille sitä aina silloin tällöin hankkia :)
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä kun saan kaikenlaista leipää tutulta kauppiaalta; kaikki menee kanoille. Homehtumisen pystyy estämään kuivaamalla leivinuunissa ja sitten liotetaan päivän annos; kyllä kelpaa kanoille, enkä säästele, vaan senverran annan kuin päivässä menee.
Sarkki

Re: Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Mekin saatiin naapurikaupungin leipomosta sekunsa sämpylöitä säkillinen ja kuivasin niitä meidän ulkosaunassa viime kesänä. Säilyvät hyvin. Sieltä olen aina pari sämpylää kerrallaan liottanut veteen kanoille. Tuntuu maistuvan. :smt001 Tuorettakin leipää olen toisinaan murustellut kanalaan ja kyllä kelpaa.
RautaM

Re: Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja RautaM »

Meidän kanoille ostetaan välillä ranskanleipää kun se on tarjouksessa. Tänään viimeksi vein kanoille kokonaisen tuoreen leivän. Ei olla kuitattu eikä mitenkään muutenkaan käsitelty - tuntuu kelpaavan hyvinkokonaisena. Silloin kun ei raaski ostaa ranskista, tarjotaan pari siivua jotain muuta leipää päivässä joko tuoreena silputaan muun ruoan sekaan tai kuivat kannikat hieman liotettuina. Kanoja on 9 ja kukkoja 2 sekä 6 poikasta (2kk) tällä hetkellä.
minkuliini

Re: Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Ranskanleipäpalat sekoitettuna maitorahkaan! On kyllä kanojemme suurta herkkua :D
Muffe

Re: Ranskanleipää kanoille

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kuivuneet leivänkannikat liotan vedessä mutta tuoreemmat leivät menee kuivana ja annan niitä miten milloinkin. Välillä siis saavat niin paljon että osa jää syömättä. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollut ja kovin on kanasten mieleen :smt001 Tummaa leipää olen antanut myös välillä mutta se ei ole mitenkään niin kysyttyä tavaraa kanojen keskuudessa että sitä paljoa menisi. En tiedä onko tummassa leivässä jotain kanoja haittaavaa? Joku viisaampi varmaan osaa vastata?
Vastaa Viestiin