Kanojen juominen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mummeli

Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Hei,
olen Munanetistä saanut hyviä neuvoja kanojen ruokintaan jne. Nyt ollaan jo joulukuussa, ja taidan selvitä kanoineni yli ensimmäisen yhteisen talven. Kanaset ja kukko ovat talvikanalan puolella, mutta käväisevät välillä ulkonakin jaloittelemassa. Ruokinta hoituu Punaheltalla, kauroja ja maissia annan niille, kun niin kovin tykkäävät. Kalkkia on tarjolla ja hiekkaa myös kylpyjä varten. Muutamana yönä on öljylämmitin ollut käytössä, lämpölamppuihin tilasin netistä punaiset hehkulamput, joten voin pitää niitä päällä yölläkin. Tavallinen valaistus on ajastimella kytketty päiväksi päälle. Yksi juttu minua askarruttaa: millainen juoma-astia olisi paras? Minulla on teräksinen laakea ja aika matala kulho, jonka pohjalle olen laittanut kiviä (ei kaadu niin helposti). Vaihdan veden säännöllisesti. Miltäs tämä teistä kokeneemmista kuulostaa? Jotenkin vaan tuntuu, että kanat eivät juo paljoakaan näin talviaikaan.

Yksi kana muuten hautoi lähes puolitoista kuukautta, parhaimmillaan sen alla oli toistakymmentä munaa haudottavana. Lopussa mamma kyllästyikin koko touhuun, kävi jaloittelemassa ja vietti aikaa muiden kanojen kanssa. Lopputulema oli, että yhtäkään tipua ei "syntynyt". Olin siitä kyllä helpottunut, sillä stressasin jo ennakkoon niiden selviytymistä talviaikaan. Munia en muuten pystynyt salaa keräämään haudonnan aikana pois, sillä mamma oli niin korkealla katon ja seinän rajassa, että en yltänyt sinne edes tikkailla. Haudonnan loputtua sain munat haalittua harjan avulla talteen ja vein ne metsään, kettu on varmaan löytänytkin ne.

Jos tuohon juoma-asiaan kommentoisitte, kiitän kovasti.
Mummeli ja maatiaskanat sekä kukko
Mummeli
Maru

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Maru »

Laakea vati varmaan ihan ok, varsinkin jos on nostettu jonkun laatikon tai renkaan päälle. Luultavasti muuten on hetkessä täys kuiviketta :smt001
Paitsi jos on niin iso tila, et pehku toisel puolel ja vesiastian puolel ei.

Mä olen tilannut netistä sellaisen vesiastian minkä saa roikkuu katosta. Kanan kaulan korkeudella, niin pysyy puhtaampana. Tosin sekin likaantuu kun nokas kaikkea likaa juodessa.
Nyt Tilasin sellaiset juomanipat, mitkä voi vaik kanisterin kylkeen laittaa. Oppivat kuulema niistä juomaan. Silloin ei vesi likaannu, ainakaan niin nopeasti. Ne ei viel mul käytös.
Eme

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minulla on käytössä tuollaiset kymmenen litran sangon kylkeen asennetut juomanipat. Sanko on kannellinen, aivan sangon ylälaidassa olevan taitteen alle porasin kaksi pienenpientä ilmareikää, olisikohan 2mm halkaisijaltaan. Nipat ovat sangon alalaidassa, sanko seisoo ruokintapöydällä harkon päällä. Nipat ovat kanan rinnan korkeudessa. Toimii mainiosti, vesi ei likaannu lainkaan. Pesen sangon nippoineen aina vedenvaihdon yhteydessä, noin kerran viikossa.

Kanat oppivat juomaan nipoista kahdessa päivässä. Huomattuani ensimmäisen juovan, poistin vanhan vesiastian käytöstä. Yksikään ei kuollut, eli osasivat matkia ja oppia emsimmäisen oivalluksesta.
Maru

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Maru »

Monelle kanalle yks vesinippa riittää ? Eli monta nippaa tarvii per ämpäri ?
Olisko joku 2-3 nippaa/ 10 kanaa?
Eme

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minulla on tällä hetkellä 5 lintua, enimmillään ollut 7. Nippoja sankossa on 5, mutta en ole nähnyt useamman kuin 2 kerrallaan olevan käytössä. Nuo ei maksa niin paljon, että kannattaisi kitsastella, hellekesänähän käyttöä voi olla paljon enemmän. Laitoin nuo syyskuussa, eli en ole vielä nähnyt kesäajan käyttöä. Tilatessani otin nippoja kuitenkin valmiiksi toistakin sankkoa varten. Voin sitten kesällä pitää sekä ulkona että sisällä juomasankkoa.
bellis perenna

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja bellis perenna »

Apua kaivataan
Meillä on viiden litran astian pohjassa nipat ja kanat nokkivat niitä niin ahkerasti että ne irtoilee sangon sisään ja vedet tulee läpi. :smt013
Miten teillä muilla on nipat kestäneet? Onko jotain jippoja? Muuten on kyllä kätevät, pysyy vesi puhtaana ja tytöt on niihin ihastuneet :smt007
Maru

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Maru »

Minulla ei ne tosiaan viellä käytössä, mutta huomasin tilatessa, että niitä on kahdenlaisia. Toiset tulee kylkeen ja toiset pidemmät pohjaan. Voisiko sulla olla ne sivuun laitettavat pohjassa?
Ymmärsin, et siihen porataan pieni reikä ja ulkoapäin nippa siihen. Ei pitäisi käsittääkseni läpi siten mennä.
Mutta kuten sanoin, ei minulla ole kokemusta niistä viellä :smt024

Enpä ajatellut kitsastella niiden kanssa :smt040 mietin vain miten monta kannattaa laittaa per ämpäri ja monellekko kanalle. Kesällä useita vesiastioita meil ympäri tarhaa ja pihaa ja tulee viel sisällekkin tähän uuteen. Vanhaan kesätarhaan ei mahtunut kuin orret ja pesät. Oli vanha puusee :smt048

Muoks. Enpä tiedäkkään pohjaan asennettavasta, laitetaanko ulkopuolelta vai sisäpuolelta :smt017
Mutta sivuun asennettava ainkin tulee ulkopuolelta.
Tai sit mä olen ihan pihalla (ulkopuolella) :smt003
Viimeksi muokannut Maru, 10 Joulu 2013, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maru

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Maru »

Tässä esim sellainen pohjaan asennettava nippa
http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... aatit/229/

Samassa paikassa on se kylkeen asennettava myös. Ne erinnäköisiä :smt001
Eme

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä nuo kylkiasenteiset on pysyneet hyvin paikoillaan, porasin reiät 9mm terällä ja kiertämällä väänsin paikoilleen nipat. Eivät ole tarvinneet silikonia tms. tiivistykseksi. Tuolta maatalousykkösestä tilasin kylkeen asennettavat, niillä ei ole mitään mahdollisuutta painua läpi sankosta, vaikka kuinka lujaa nokkisi. Nuo pohjaan asennettavat taitavat toimia päinvastoin, eli sisältäpäin painaistaan nippa läpi reiästä, ajatuksena mahdollisesti se, että veden paino painaisi ne pysymään tiiviisti paikoillaan rei'issään.
bellis perenna

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja bellis perenna »

Joo, nipat on pohjanippoja ja niistä kovaa nokkiessa hopeat osat singahtavat sangon sisään. Laitettiin kolme nippaa ja näyttää olevan tunkua.
Mutta keksinpä sihen oivan patentin :smt003
Sangon sisäpohjalle laitettiin kattilaan tarkoitettu höyrystin. Se on pari senttiä pohjasta irti, jolloin nippa ei pääse pois paikoiltaan vaikka
kuinka paljon nokkis. :smt023 Toistaiseksi ainenkin toimii. Helpottaa kyllä kummasti, meillä oli lattialla oleva juoma-automaatti aina
täysi olkea ym... Ovat kovia kaivelemaan ja pöllyttelemään. Kyllä omistajakin on iloinen :smt038
tuohis

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Vesiautomaattiin kannattaa satsata. Helpottaa hurjasti elämää eikä maksa kuin muutaman kympin. Ovat sen arvoisia.

Nipat ovat hyviä. Itselläni oli kanisterista letkulla ja sitten nipat. Mutta puhdistaminen oli vähän hankalaa. Kanisterin kyljessä varmaan parempi.

Itselläni on ollut allaolevan kaltaisia juoma-automaatteja:
Kuva

Roikkuvat mallit ovat hyviä. Tuo sininen on ollut hyvä sen jälkeen, kun suurensin noita juoma-aukkoja. Siinä on jenka, jolla saa tuon sinisen vesiosan kiinni.
Keskimmäinen on helppo puhdistaa, Rapid Clean nimeltään. Olen siihen todella ihastunut ja aikomuksena on ollut ostaa vähän isompi sellainen. Kolmas on ihan kauhea. Siinä ei ole jenkaa eikä mitään, ainoastaan painetaan kiinni ja käännetään.

Vesiastia kannattaa roikkua tai olla jaloilla tai jonkun alustan päällä. Silloin vesi pysyy puhtaampana. Vesi on kanojen työläin asia hoidossa, jos se ei ole kunnossa.
hanna

Re: Kanojen juominen

Viesti Kirjoittaja hanna »

Meillä on ruuvikoukku kanalaln seinässä ja litran sangallinen jogurtti"ämpäri" roikkuu siinä. Veden vaihdan 1-2 x pv, välillä menee vesi likaiseksi, kun kylpypölyjä pudistelevat itsestään. Mutta taidan tuohon nippa-systeemiin panostaa, etenkin kesää ajatellen, jolloin ulkona voi olla iso astia missä vesi pysyy puhtaana. Vateihin potkivat kuopiessaan kaukaakin ryönää. Tässä syksyn mittaan olen huomannut, että sadevesi on kanoillekin maittavinta (kuten koirille), kuralätäköstä juodaan mieluiten.
Vastaa Viestiin