Ravuista kanoillekkin.

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä kun vietän noita "rapukekkereitä" aina silloin tällöin. Otan pakastimesta purkin, joka sisätää 10-12 rapua; itsepyytämää, keittämää ja pakastamaa. "rapukekkereihin" kuuluu em ravut ja 4 cl Saarenmaa vodkaa snapsiksi. Vaimoni ei tunnustaudu rapujen ystäväksi; joten "sinkkubileet".
Katselin sitten tuota rapuaterian "jätettä" kuoria, ravun sisälmyksiä. Heräsi mielessä ajatus, voisikohan nuokin hyödyntää?
Ei kun kuivuriin koko satsi.
Kuva
Kuvassa näkyy kuiva lopputulos.
Kuva
Sitten siinä puuvillapussissa nuijin pihvinuijalla tuotteen sellaiseksi melko karkeaksi.
Sitten kanalaan; kolmen tunnin jälkeen ei ollut mitään jäljellä.
Kanat saivat kalsiumia, proteiinia ja ties mitä hivenaineita ja vitamiineja.
Saas nähdä, muutuvatko munat, tai sitten ei, se nähdään.
hanna

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja hanna »

Samaa mietin kesällä, mutta en vielä keltanokkana arvannut toteuttaa. Menivätkö ripulille? Tai tuliko munista ravun makuisia?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, ei mitään vaikutusta. Herkkua tuntui olevan. Munista ja mausta en oikeastaan osaa sanoa kun on tuo munintatauko. Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä, että maatiaiskana on mestari arvioimaan, mikä on syötävää, mikä ei. Kalssiumm-, ym muut tarpeensa maatiaiset kuin myöskin kyyhkyt osaavat itse arvioida; ihmisen homma on ainoastaan tuoda tyrkylle eri vaihtoehtoja. Tämä vaikuttaa hyvältä kun olen rapujen; siis kotimaisten, itsepyydettyjen ja valmistettujen armoitettu ystävä. En kaipaa herkutteluuni seuruetta, en rapulauluja, minun retriittini on ravut ja tilkka snapsia.
Koko homman ydin on siinä, että kun herkuttelemme; mitään ei jää hukkaan. Kuivaukseen menee noin 0,75€/satsi ja kun teen sen kuivakalan yhteydessä, homma lähenee vieläkin lähemmäs 100% hyötysuhdetta.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei maistu munissa, meillä ovat aina saaneet rapukekkerien jämät ja herkkua on. Mä en ole edes kuivannut vaan vienyt suoraan pöydästä kanoille,kaikki häviää.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, se kuivaus ja hienoksi murskaaminen palvelee sitä, että kanat todellakin käyttävät tuotteen täysin eikä se huku sinne pehkuihin. Kanan lienee melko vaikea käyttää hyödykseen mm paksuja saksien loppuosia, saksen jäänteitä yleensäkkään mutta kun tuo kaikki, mm sisäelimet kuivataan ja murskataan; eipä ravusta mitään jää.
hanna

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja hanna »

täytynee siis toteuttaa ensi vuonna, onpahan hyvä syy pitää vaikka useammat kekkerit. Simpukankuoretkin käynee ruokapöydän jämistä, grittiä en ole vielä hankkinut.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ravuista kanoillekkin.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, minäpä eilen vein joulun ravunkuoria kuivattuina ja rouhittuina. Kyllä muuten kanat osaavat nautiskella; kuivatut ja rouhitut ravunkuoret ja sisäelimet hävisivät hetkessä, Onneksi meidän kanat ja minä olemme rapujen ystäviä; meillä rapuja riittää pakastimessa varsin kesään saakka. Minä herkuttelen ja kanani myöskin.
Vastaa Viestiin