Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mummeli

Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Hei,
olen hankkinut kanoilleni Punaheltta-täysrehua, sellaisia pitkulaisia papanoita. Ne eivät ole vielä oikein innostuneet uudesta ruokalajista, itse kuitenkin toivon sen toimivan etenkin talviaikaan. Lisäksi saavat kauraa ja jonkin verran yhden naisen taloudesta jääviä ruoantähteitä. Piimää ja murskattuja kananmunia ja munankuoria olen myös antanut. Miten olette huolehtineet kanojen kalkinsaannista? Onko olemassa vielä jokin erityisvalmiste tähän tarkoitukseen?

terveisin,
Mummeli
+ neljä kanaa ja Petja-kukko, kaikki hämäläistä rotua (mummeli karjalainen)
Suvianne

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihan vapaalla kalkilla.
Kalkkia myyään maatalouskaupoissa, poikasille ja aikuisille erikseen.
Sitten on kivennäistä joissa on kalkkia myös. Minulla on melmepia tarjolla. Syövät kun tahtovat
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Eikö puolitiiviste riittäisi, miksi täysrehu jos syötät muutakin? Kai on lisäksi kuitenkin kalkkiakin, joko rakeena tai jauheena?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Suvianne

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta tuo jauhekalkki ei ole kanojen juttu. Osta ennemmin rakeita
naibunuuni

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Punaheltan täysrehussa pitäisi kai olla kalkkikin jo valmiina?
En oo nyt tullu tuota katsoneeksi kun meillä on kanakalkitkin vapaasti kanojen saatavilla mutta nuon ainakin väitti Agrimarketin setä :smt023

Mutta tosiaan niin kandee kyllä ostaa ihan säkki kanakalkkia (siis normi täyskasvusille tarkotettu kanakalkki joka on juurikin rakeina) jota sitten pistää vapaasti tarjolle.
Syövät siitä kun tahtovat, paljon ei tuota mene varsinkin kun syötät täysrehua.

Ja vaikka täysrehua syöttääkin niin ei ne kanat mene kupsahtamaan kun niille välillä antaa muutakin herkuteltavaa :smt002


Tosiaan niin kalkki mielummin rakeina kun jauhona niin ehtii kalkki kunnolla imeytymään eikä mene suhahtamalla läpi :smt045
Mummeli

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Kiitos vastauksista ja neuvoista. Olen ostanut täysrehua lähinnä talvikuukausia ajatellen, kun monien kippojen ja kuppien kanssa on hankala touhuta kanalassa. Hankin kalkkivalmistetta ja tarkastan vielä kalkin määrän siitä Punaheltta-täysrehusta.
Terv. Mummeli
tehave

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja tehave »

Punaheltta Paras Kanatäysrehu 40 kg, siinä on kaikki paitsi sora ja vesi, maksoi jonkin verran yli 20€.
Ei ollut sellaista isoa papanaa, vaan saman näköistä jota n.15 viikkoisille oleva täysrehu.

http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_E ... rehu-40kg/

Lisäkalkkia on hieman soran seassa ja murskatut munankuoret aina ajoittain takaisin kanoille.

Kalkki maksaa 7€ 40kg säkki agrimarketissa, kävin juuri kysymässä ja se riittää varmaan täysrehun kanssa vuosia,
että tämä ei ainakaan rahallinen ongelma ole :) kuten nyt ei kanojen ruokinta muutenkaan.

kanat saa perunankuoria,kauraa, salaattia ym. yli jäänyttä ennen kompostiin laittua ruokaa.
Vielä ei ole tullut nahkamunia ja kukon sulat kiiltelee hienosti, eikö siitä tiedä että ruoka on ok?

Oma astia kalkille harkinnassa, kunnes siihen sopiva kuppi jostain tulee vastaan.

hieman aiheen ohi:
Niin samalla kysyin myös kauraa, hieman yli 20€ sekin oli 40kg säkki, eli puolet halvempaa vaikka ulkolinnuille kuin nuo
kauppojen auringonkukan siemenet.
sonabacka

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja sonabacka »

Meidän kanat saa isorakeista kalkkia ja munankuoria .Sen lisäksi he nokkivat kalkkimaalilla maalattuja kanalan seiniä.Onkohan se terveellistä? Näyttävät iloisilta ja hyväkuntoisilta.
Peppilotta

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Hei!
Kysyn tässä samassa ketjussa, että alkaako kanat syömään sitä kalkkia itse, oman tarpeensa mukaan :smt017 ?
Minä olen tarjonnut kanankalkkia, mutta kanat (n.3kk) vaan syljeskelevät sitä pois. Muuten ruokana on punaheltta kasvatusrehua ja kauraa. Eilen tarjosin raejuustoa, jota söivät hyvin.
metsäkanala

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja metsäkanala »

tietääkö kukaan onko danish agrossa (täystiiviste 118?) kalkki mukana? agrin myyjät ei tienneet..
Maru

Re: Miten turvata kanojen kalkinsaanti?

Viesti Kirjoittaja Maru »

En tiedä, onko siinä kalkki mukana. Tai ylipäätään jossain muussa rehussa mukana.
Minusta kalkkia kannattaa olla joka tapauksessa erikseen tarjolla, tarvitsematta miettiä onko sitä rehussa tai ei :smt001

Kalkki on todella halpaa n 8e/40kg (on toki iso määrä parille kanalle :smt003 ) tai sitten kuivattaa ja murskaa munankuoria tarjolle. Syövät niitä mielummin.
ptj

Kalkkia kanoille?

Viesti Kirjoittaja ptj »

Olen aloitteleva/tuleva kananpitäjä, eli ensi kesäksi on tulossa pihaan kolme kanaa. Olen lueskellut kaikkea kanojen hoitoon ja ruokintaan liittyvää, mutta yksi kysymys on nyt herännyt. Eli kalkintarpeeseen käyvät murskatut munankuoret, mutta jos tätä ei viitsi tehdä, niin käykö tuo kananmunan kuorista tehty kalkki kanoille:

http://www.greencare.fi/tuotteet/kesaku ... uorikalkki

Tuota saisi pienissä pakkauksissa, ei tarvitsisi ostaa heti isoa säkkiä. Onko kokemuksia?
Maikki

Re: Kalkkia kanoille?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Minä tätä asiaa kyselin viime vuonna valmistajalta ja vastasivat, että tuote on rehuksi luokiteltu. Eli ei vaaraa vaikka kanat sitä popsisivat. Kuorimuru on lämpökäsitelty. Mutta, jos kuorikalkkipussi on myymälän ulkovarastossa sateen armoilla, niin kyllä siinä melkoinen bakteeriviljelmä on mukana. Kannattaa siis valita sellainen säkki mitä on säilytetty kuivassa tilassa. Ja vaikka vielä kuumentaa/keittää ennen kuin tarjoaa linnuille.

Meidän kanat eivät kuorimurusta liiemmin välitä, viiriäisille kelpasi viime kesänä. Kanoille olen tilannut simpukankuorimurskaa.
Mia

Kalkin määrä?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

kohtapa ihan ensimmäiset kesäkanani saapuvat! Ja käyn läpi kaikkia detaljeja päivittäin kuumeisesti...Ja nyt en löytänyt vastausta siihen, että kuinka paljon kana tarvitsee kalkkia? Minulle on tulossa kesäksi 3 kanaa ja yksi kukko. En haluaisi ostaa jättisäkkiä turhaan tilaa viemään ja mahdollisesti jostain syystä pilaantumaan. Enkä haluaisi antaa joka päivä ihan liikaa kalkkia tarjolle, kun jos sitten astian kakkaavat, niin hukkaan menee.

Joten mikä on suunnilleen kanojen tarvitsema määrä?

Kiitos vastauksista!
Eme

Re: Kalkin määrä?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Eivät ne mahdottomasti sitä syö, itse en ole ikinä ostanut kanakalkkia. Parin kilon gritti-pussi riitti koko talveksi, kun oli 4 kanaa ja 1 kukko. Tosin annoin gritin lisäksi murskattuja munankuoria. Tällä hetkellä annan vain murskattuja munankuoria, niitä on tarjolla yllin kyllin, kun tuttavatkin keräilevät kuoria talteen. Täytän parin desin vetoisen astian pari kertaa viikossa, ja lauman koko on tällä hetkellä 13 siivekästä. Samaan astiaan nostan aina munankuorien päälle kourallisen hiekka-sora seosta. En näkisi järkeväksi ostaa kymmenien kilojen säkkiä kanankalkkia kesäkanoja varten. Toki voihan sitä sitten kylvää puutarhaan ja kasvimaalle kalkitukseksi, ettei jää vallan tilantukkeeksi seisomaan.
Vastaa Viestiin