Munitusrehu ja talvi

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jonnela Hönsgård

Munitusrehu ja talvi

Viesti Kirjoittaja Jonnela Hönsgård »

Heips,
Kysymys munitusrehusta ja munitustauosta. Minulla 6 kpl Hy-LineBrownia jotka nyt ensimmäistä kertaa talvehtii meillä. Olen syöttänyt niille munitusrehua kaiken muun oheisruoan kanssa. Ymmärsin että niiden pitää saada huilia munituksista talvisin, joten milloin lopetan munitusrehun syöttämistä? Pakkasessa jo valmiina kala-annoksia korvikkeeksi. :smt047 Ja milloin aloitan uudestaan rehun syöttämistä?

Kuulin myös että Hy-Linet voivat munia 2 munaa/päivä?! Tarviiko siihen kukko? Mulla vaan kuvaa kukosta :smt054

Yritin kyllä etsiä historiasta, mutten löytänyt vastausta... :smt009
Maru

Re: Munitusrehu ja talvi

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mulla 6 hybridiä. (viime talvena 3).
Niille alkoi tulla sulkasatoa (höyheniä alkoi paljon lähteä), kun valon määrä luontaisesti väheni. Siirsin ne talvi leikkimökkiin n lokakuun puolessa välissä, ja sinne laitoin lisävalon (päivänvalon lisäksi). Yhdellä oli sulkasato (ilmeisesti) jo niin pitkällä, että se valon lisäyksestä huolimatta piti sulkasadon ja 2 muuta ei.

Tässä luin jostain ketjusta, että hybridejä voi olla vaikea saada tauolle. Lisään ketjun loppuun, jos löydän sen.
Siinä myös luki, että tauko olisi hyvästä kanojen terveydelle ja hyvinvoinnille. Siellä suositeltiin, ettei keinovaloa lisätä, ennen kuin ovat sulkasadon saaneet pidettyä.

Munitusrehua en ole syöttänyt, niin en tiedä sen vaikutuksesta :smt017
Itse syötin koko ajan samoin. Eli kauraa,ohraa,vehnää ja hernettä. Kotiruokaa lisäksi. Tietty kalkkia, soraa, munankuoria. Kevät talvella tarvitsivat d-vitamiini lisää.
Ymmärtääkseni viljoja pitää syöttää vaikka olisikin sulkasato. Sehän niiden perusruokaa.

Ei ne normaalisti 2 munaa päivässä sentäs muni, vaikka ahkeria ovatkin :smt048 . Silloin on joku vialla jos/kun 2 munaa munivat. Saattaa niin käydä ja sit taas normaalisti munivat.
Kukko ei munintaan vaikuta. Ainoastaan että munat hedelmöittyvät, eli voi tipuja saada (hybridit ei haudo). Sekä kanojen viihtyvyyteen ja turvallisuuteen. On kukko hyvä olla jos siihen mahdollisuus :smt045
alaikäinenaikuinen

punaheltta plus..lepokaudella??

Viesti Kirjoittaja alaikäinenaikuinen »

Elikkäs moi vaan taas.Nyt olisi jälleen "viisaiden" kysymysten aika..kertokaa viisaammat mulle,nyt kun syksy on jo pitkällä ja kanat lepäilemään alkaa niin tuo rehupuoli kiinnostaa nyt varmistaa.meille luvattiin nk.normirehua,jota tänään ukko meni sitten haapavedeltä asti noutamaan..noo agri taas töppi ja luvattu ja varattua rehua ei ollutkaan. :smt021 .Toivat nivalan liikkeestä miehelleni 1h30min odottelun jälkeen punaheltta plussaa.Voinko syöttää tuota nyt lepoaikana,vaiko onko haettava muuta rehua. :smt017 .Käykö tuo plussa 6vko:selle,ei varmaankaan.kiitos jo etukäteen
Vastaa Viestiin