Aloittelijan kysymyksiä

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pikkula

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pikkula »

Täällä uusi kanaihminen ihmettelee. Meille tuli viime viikolla 4 kanaa (hy-line brown) ja tarkoitus aluksi oli ottaa ne kesäksi, että päästään vähän tuntumaan mitä kanojen pitäminen ylipäätään on, mutta nyt jo mielessä nakuttaa syksy ja niistä luopumisen tuska. Ajatus talvikanalasta siis isännälle pitäisi myydä kesän aikana. Tosin iso homma siinä ei olisi kun kesäkanala on melko helposti eristettävissä ja ihan tarpeeksi ison kokoinenkin.

Muutama kysymys on kuitenkin tullut mieleeni tässä viikon aikana.

Tarvitseeko kanoille erikseen hankkia soraa jos on karkeaa kalkkia tarjolla kokoajan vapaasti?

Uskallanko kokeilla jättää munituksen pois kokonaan jos kanat saavat lisäksi kauroja sekä kotiruokaa? Ja tässä sitten että paljonko hiilihydraatteja ja paljonko uskaltaa antaa lihaa tms proteiinia?


Mutta näin viikon verran kanoja pihallaan katselleena täytyy todeta että on ne ihania! MOON MYYTY! :smt007
Jemuli

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Soraa täytyy olla erikseen tarjolla. Kalkki on munan kuorien kehitystä varten ja sulaa kanan elimistössä, sora korvaa hampaat kanan kivipiirassa.
saiha

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saiha »

Mitä olen täällä keskusteluja seurannut, usein suurin ongelma ja kallein asia pitemmän päälle, näkyy olevan talvikanalan lämmitys. Se kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen niin, ettei tule kohtuuttoman kalliiksi ja on turvallinen ratkaisu pölyn vuoksi. Meillä lämmitetään maalämmöllä navettakin, muistan arvostaa sitä liian harvoin...
Mikka

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Jos tarjoaa kotiruokaa ja viljaa monipuolisesti, vaikkakin ruista ei suuria määriä, niin kyllä tuon munituksen voi jättää pois. Ainakaan omani eivät ole kuolleet vaikka eivät ole koskaan saaneet mitään teollista. :smt025 Itsellä on ihan sama noiden kanojen kanssa; vuodenvaihteessa hommasin ja siitä asti oon miettiny miksei mulla oo ollu kanoja aina! :smt044
Ilona

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Soraa pitää olla. Talvikanalassa kannattaa lämmityksen ja eristyksen lisäksi miettiä ilmanvaihtoa, sen pitää olla toimiva, ettei tule kosteusongelmia. Hybridit ovat tosi kovia munimaan ja ne voi olla vaikea saada sulkasadolle. Jos muninta jatkuu runsaana, niin suosittelen munitusrehun antamista. Jos annat pelkkää kotiruokaa, ole tarkkana riittävän valkuaisaineiden, vitamiinien ja kivennäisten, erityisesti fosforin saannin suhteen. Liha on mainio rehuaines, jos sellaista vain on saatavilla kanoille annettavaksi. Kai sitäkin liikaa voi antaa, mutta jos tarjolla on jatkuvasti esim. kokonaista kauraa ja lisänä annat lihavoittoista kotiruokaa, niin tuskin ne sitä liikaa saavat. Itse käytän kauran ja kotiruoan lisänä puolitiivistettä. Se tulee halvemmaksi kuin täysrehu, koska sitä ei tarvitse antaa niin paljon ja puolitiivisteen avulla on helppo tasapainottaa vaihtelevaa kotiruokintaa: jos kotiruoassa on niukasti proteiinia, niin lisään puolitiivisteen osuutta vilja-puolitiivisteseoksessa, jos taas kotiruoka on proteiinivoittoista, vähennän puolitiivisteen osuutta. Kotiruokaan olen lisännyt Tiovitaa ja nautojen kivennäisrehua (ei melassoitua). Minulla on siis maatiaisia. Hybridien vaatimukset rehun suhteen ovat suurempia, koska ne on jalostettu munimaan enemmän ja syömään vähemmän. Mutta yritä kuitenkin saada kanasi sulkasadolle, se olisi niille terveellistä. Sulkasato käynnistyy parhaiten, kun et anna lisävaloa ja jätät munitusrehun pois. Mutta siis jos ei käynnisty ja muninta sen kun jatkuu, pitäisi ruokinnankin vastata tuotantoa. Ulkomaillahan noita "tehotuotannossa" laitetaan sulkasadolle tosi julmin keinoin eli otetaan rehut ja vesi vallan pois, mutta se ei onneksi ole sallittua eikä käytäntönä Suomessa. Suomessa pidetään kahta tuotantokautta lähinnä luomussa ja sulkasadottaminen tapahtuu pehmeämmin, rehun koostumusta muuttamalla.
Vastaa Viestiin