Vapaa tarjoilu

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kokeilen laittaa orpeille viljat ja proteiinit eri automaatteihin. Kokeilu ollut käynnissä 5 päivää. Viljaa (kaura, lajittelujäte jossa kauraa,vehnää, spelttiä ja vähän hernettä) yhdessä automaatissa ja proteiinit ( hamppu, rypsi ja pellavansiemen) toisessa. Viljaa menee aivan tuhottomasti ja proteiineja tosi vähän. Katsotaan hyytyykö muninta vai rupeavatko syömään enemmän proteiineja vai tapahtuuko mitään. Seuraavaksi kokeilen laitta kauran ja lajittelujätteen vielä eri automaatteihin.
Lisäksi tarjolla on sinimailasheinää jota syövät vajaan puoli ämpärillistä päivässä.

Konetipuilla on kanssa vilja, proteiini ja rehu eri kipoissa tarjolla. Mitä isommaksi kasvavat sen vähemmän proteiinia syövät. Orppeja ovat nekin. Siellä on sekaisin 4 ja 7 viikkoiset. 4 viikkoiset syövät proteiinia ja rehua sekä vähän viljaa, 7 viikkoiset syövät lähinnä viljaa ja vähän proteiinia, eivätkä rehua ollenkaan. Tosin enhän ole kanalassa koko ajan joten varmaksi en voi sanoa.

Jos näin jatkavat rehulasku pienenee huomattavasti. Tähän asti meillä on ollut sekoitus jossa proteiineja 28% ja viljaa 72%. Nyt ovat syöneet karkeasti arvioituna proteiinia 5% ja viljaa 95% :shock:
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
suikku

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja suikku »

Tietäisivätköhän ne kuinka paljon proteiineja tarvitsevat? Vai tietävätkö viisaat rehuvalmistajaihmiset paremmin? :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä mä luotan siihen että osaavat itse valita kun tutkimuksetkin näin sanovat :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ellikki

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kanoista en tiedä. Mutta telkkarissa oli kerran juttua pikkulintujen talviruokinnasta. Ne pikkulinnut osasivat syödä oikeanlaisia siemeniä, että ravinteiden suhde pysyi jotakuinkin oikein. Söivät monipuolisesti, jos oli vain vaihtoehtoja tarjolla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Taisin ymmärtää nyt jotenkin väärin, joten varmistan että onko siis kasvuikäinen nuoriso ja munivat saaneet n. 28% valkuaista? Jos, niin siinähän on melkein tupla-annos tarpeeseen nähden, joten en ihmettele nykyistä proteiinin kelpaamattomuutta :-"
Minkä kokoiselle parvelle on tuo puolisen ämpäriä sinimailasheinää, sehän on aika valkuaispitoista?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei ole parvi saanut 28% valkuaista vaan 28% rehusta on ollut valkuaisrehua. Olin kirjoittavinani sen niin selvästi ettei sitä voi ymmärtää väärin :smt005 . 28% proteiinia, sehän on kamala määrä johan se näkyisi terveydessäkin. Parvi on 80+ kokoinen jolle sinimailasheinää menee. Ja se on siis sinimailasheinää ei pellettejä. Pitävät siitä kovasti ja enemmänkin varmaan menisi mutta se on aika kallista.
Tänään onkin mennyt proteiinia urakalla. Näinhän se noissa tutkimuksissakin on mennyt että pitkällä aikavälillä ruoka on monipuolista vaikka ajoittain syövätkin yksipuolisesti.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Orpeilla muninta näyttäisi parantuvan, viime päivinä munintaprosentti ollut 92. Aikaista sanoa vielä mitään, katsotaan sitten pitkällä tähtäimellä. Sinimailasheinä lopetettu ja vaihdettu tuoreeseen vihreään kun sitä vihdoinkin löytyy. Voihan olla että sekin vaikuttaa parantuneeseen munintaan. Edelleenkin proteiinia menee vähemmän kuin mitä mun sekoituksessa oli. Karkea arvio on että syövät viljaa 90% ja proteiinia 10%. Mutta jos tulokset jatkuvat näin niin siirrän muutkin rodut vapaaseen tarjoiluun aika nopsaan. Katsotaan ehkä tämä kuukausi loppuun. Sittenhän pääsevätkin vapaasti pihalle ja etsivät itse ruokansa ja mun tarjoilut ei enää kelpaa.
Nuorisolle laitoin proteiinit eri kippoihin, ehdoton ykkössuosikki on hamppu sitten rypsi ja viimeisenä pellavansiemen. Nämä protskukupit eivät ole koskaan tyhjentyneet vuorokauden aikana kuten ei myöskään teollisen rehun automaatti. Vilja-automaatin saa täyttää kaksi kertaa päivässä vaikka se on isoin. Teollisen rehun syönti vähenee kasvun myötä ja viljan syönti lisääntyy. Nyt pitää suurentaa orppien tiputurvaa että saa sinnekin samanlaisen tarjoilun.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta entä jos osa proteiinista olisi kalaa ja lihaa, olen varma, että sitä menis enemmän.
Kyllä kanat siihenkin kyllästyy, mutta kyllä se on aika suosittua
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tätä olen miettinyt mutta nyt mennään toukokuu näin ja katsotaan miten käy. Mutta jos näin hyvin menee niin näillä jatketaan sitten syksyllä. Kesällähän etsivät itse ruokansa suurimmaksi osaksi. Ennen saivat myös kalaa ja kefiiriä mutta ovat olleet ilman jo muutaman kuukauden ja siirryin tuohon em ruokaseoksen. Muninta jatkui samanlaisena ja muutenkin voivat ihan hyvin. Jos tilanne jotenkin huolestuttaa täytyy miettiä sitä matofarmia tai palata entiseen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on tuo oma jauhomatofarmi hyvällä alulla ja tipuille olen nyt joka toinen päivä antanut. Ovat ihan villinä niihin matoihin.
Minusta se jo maksaa vaivan :D. Ja helppo nuita jauhomatoja on kasvatella jos on lämmin paikka. Kuoriutuvat mulla nyt koteloistaankin viikossa joten leivinuunin vieruskaappi on ollut mainio.
Kesästä en sitte tiiä kun ei lämmitetä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Viime viikon munintaprosentti oli 87, edelleen jatkuu hyvänä. Eivät ole lisänneet proteiininsyöntiä. Kaikki kasvavat jättäneet rehun pois ruokavaliostaan, kippo nököttää yksin täysinäisenä tiputurvassa. Mä melkein odotan syksyä että saan jatkaa tätä projektia. Kesäksi jätän proteiinit automaattiin mutta veikkaan että sen syönti loppuu kokonaan kun löytävät itse protskunsa pihalta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On kyllä mielenkiintoinen tää, mutta eikö talvella ole pakko tarjota jotain eläinperäistä tai ainakin monivitamiinia, että saavat b vitskut?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen tätä pähkäillyt. Kanathan pärjäävät munitusrehulla ja kauralla, näinhän ne menevät munintakanalassa, ilman eläinproteiinia. Mulla on hamppua proteiiniseoksessa joka on parempaa kuin soija ja siitä saavat metioniinia. Mutta musta vaan tuntuu että tuo eläinproteiini olisi kuitenkin järkättävä jotenkin, eihän kana ole kasvissyöjä. Olen miettinyt sitä matofarmia mutta kun ei millään jaksaisi :-" , yksi hyvä vaihtoehto olisi kefiiri, maitoahan meillä on ja kefiiriä tehdään. Puurossa mulla oli aina kefiiriä mutta jos sen tarjoilisi ihan juomana :smt017 . Toisaalta jos näin hyvin menee, miksi muuttaa mitään, paitsi että ruokintakokeiluja on tosi mielenkiintoista tehdä ja tämä on toistaiseksi parhaiten onnistunut. Lisäksi tulee halvaksi jos näin jatkavat.Mutta varmaksi ei voi sanoa vasta kun ovat olleet usean kuukauden ajan sisäruokinnalla, eli ensi talveen menee. Paitsi jos nyt tulisi jotain kummallisia oireita ja olisi pakko tehdä muutoksia. Minusta tosi mielenkiintoista on tuo nuorison rehun syönnin loppuminen aivan kokonaan. Sehän kyllä väheni kun kasvoivat mutta nyt ei kelpaa ollenkaan. Mitä tapahtuu jos laittaisi heti alusta tiputurvaan siemenet omiin kippoihin? Mulla kuoriutuuu poikue kanan alla ensi viikonloppuna, ovathan ne ennenkin kasvaneet hyvin ilman rehua mutta ovat saaneet tipupuuroa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luulen, että joisivatkin kefiiriä ja mitä olen kösittänyt, niin hapanmaitojutuista kana pystyy tosi hyvin käyttään proteiinin.

Ja tosta matofarmista, vähänkö se on helppo. Mulla on siis sellanen verkkopohja niillä koppiaislla ja ihan vaan isoja kaurahiutaleita niille ja tieten tuoreruokaa.
Ne munat ja toukat tippuu sinne alas, sen verkon läpi.

Luulin, että ei onnistu, kun oli ihan kuollutta siellä alakerrassa. Sitten vaan yhtäkkiä potut kuhisi pikku pikku toukkia :D

Jos perustaa hyvin sen alkufarmin, niin pääsee helpolla. Joka toinen tai kolmaspäivä lisäilee uusia pottuja vaan.

Ja tiput, ne on villinä toukkiin :D
Iita

Re: Vapaa tarjoilu

Viesti Kirjoittaja Iita »

Minä oon kanssa seurannut kaikkien eläinten ruokailua ja ihan sama juttu ,mitä Maattari olet huomannut..Eläin kuin eläin syö "luonnostaan" mitä se tarvitsee :smt045 .. Tänäänki mamma vuohi söi laitumella heinää ja sen teini nuori voikukkaa(etsimällä etsivät kumpikin omaansa)..seurattiin porukalla "kaikkien todistajien läsnäollessa" :smt003 . Rehu ym kipot on koskematta ,kaurakaan ei maistu nyt vaikka miten heiluttelis sankkoa :smt017 :smt003 ,pajut ja muut namit kun on niin tuoretta.. :smt038
Vastaa Viestiin