fermentoitu/käytetty ruoka

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä raastan juurekset. Olen laittanut pieniä määriä omaan makuun happamia appelsiineja, nahistuneita omppuja yms, ei ole ollut ongelmia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Hyvä tietää! Nuitakin kuitenkin tulee silloin tällöin ylijäämään. Kaverit kahtoo kyllä taas niinkun hullua, ensin nauroivat mun kefiiri-puuhille ja nyt sitten tämä...
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Jennimm

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Nyt on ollu ruoka pöntössä noin viikon ja tänään kun kävin sekoittamassa sitä oli pinnalle ilmestynyt sellaista valkoista rihmastoa vai miksi sitä sanoisi. Onko nyt koko ruoka pilalla vai kuuluuko asiaan? Olenko sekoittanut liian harvoin kun neljännen päivän jälkeen kun aloin syöttämään sitä kanoille olen sekoittanut vain kerran päivässä? Jos joku viisaampi osaisi neuvoa :-)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Sellainen valkoinen vaahto kuuluu asiaan. Entä haju? Jo se on miellyttävä hapahko niin ok, jos haisee pahalta tai hiivalta heitä menemään. Mä sekoitan vain kerran päivässä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jennimm

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Piti oikein käydä vielä haistelemassa. Haju oli sellainen hapan, ei nyt mikään hyvä tuoksu mutta ei nyt pahakaan. :-)
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Vähän on vielä näköjään hakusissa tuo veden määrä turpoamisen suhteen meikäläisellä.... :smt005
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Olen nyt hurahtanut kompostoinnissa bokashiin, jossa keittiöjätteet tavallaan fermentoidaan. (Lainaus jostain blogista: "Bokashi tulee alunperin Japanista.
EM - jota käytettävä lese siis sisältää ja josta paljon puhutaan Bokashin sivuilla, on lyhenne "effektiva mikroorganismer" (vapaasti suomennettu "tehokkaat mikro-organismit") Nämä mikro-organismit löytyvät luonnollisesti meidän ympäristöstä ja aktivoituvat kun ne tulevat kosketukseen orgaanisen jätteen kanssa joka silloin hajoaa käymisprosessin kautta.")

Onko teille tuttu? Ruotsissa näyttävät antavan ihan kaksi viikkoa vanhaa bokashi-kompostia kanoille herkkuna, samoin sitä lesettä, joka aktivoi ton kompostitapahtuman.
Olen itse ajatellut jo pitkään fermentointia, mutta tämä bokashi on tällaisessa uudessa talossa, jossa ei ole tiloja missä fermentoida, paljon siistimpää.
Yleensähän tosta bokashikompostista tehdään multaa, mutta ajattelin kokeilla kanoille vähän antaa, kunhan ensimmäinen satsi valmistuu.

(Siis keittiöjätettä kerätään ensin vaikka ilmatiiviiseen ämpäriin päivittäin, kerrosten väliin rkl tota rouhetta/lesettä, ja kun ämpäri n täynnä, pidetään 2 vk lämpimässä. Kahden viikon kuluttua kaadetaan tämän ämpärin sisältä isompaan astiaan, alle multaa ja päälle multaa, ja siitä kahden viikon kuluttua, jos tätä "multatehdasta" pidetty reilusti plussan puolella, on valmista multaa vaikka maahan kaivettavaksi tai kukille tavallisen mullan joukkoon sekoitettavaksi.)
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kuulostaa jännältä! Koskaan ennen en ole siis moisesta tyylistä kuullut, mutta taatusti kanalle toimisi moinen. :smt045
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
SiniS

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Tätä täytyy kokeilla, saan välillä isojakin annoksia hevi-osaston hävikkejä ja niiden säilyvyys on sitten pienoinen ongelma. Samoin niistä syntyvä sotku kanalassa, kun kanat lajittelee vain parhaat palat. Ja edelleen joku pölli levittelee kaura-automaatin tyhjäksi heti kun selkäni käännän :smt018
Aitassa on vanhoja melassitynnyreitä :smt045
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Olen käyttänyt fermentoitua ruokaa kanoille 2-3 vuotta. Sain "juuren" kanakaverilta. Olen välillä uusinut sen. Olin ymmärtänyt, että kun aloittaa valmiilla pohjalla se on käyttökelpoista 1-2 vuorokauden kuluttua. Kun siihen lisää jyvät ym. sen täytyy antaa lähteä pöhisemään. Annos alkaa kuplimaan ja sen pintaan tulee valkoista (ehkä maitohoppobakteeria). Silloin se on käyttövalmista. Minulla on kahdessa astiassa ja annan kanoille jokatoinen päivä. Kakka on kuin mainoksen kanankakkapötkylää ja kanat tykkäävät ruuasta.

Käytän n. puolet kauran jyviä
1/4 osaa siemenseosta; Pähkinää, hirssiä, auringonkukan siemeniä ...esim. valmista linnunsiemen seosta
1/4 osaa herneitä
hapankaalia n. 1/4 rasiasta, kaksi reilua haarukan pistoa.
Vettä päälle, niin että peittyy reilusti. Pidetään huoneen lämmössä.
Sekaan voi laittaa kaalia, porkkanaraastetta ym. hidut ja juuresten kuoret.

Laitoin joskus omenaraastetta ja seos alkoi muuttua "limaiseksi" ja haju muuttui. Pähkäilin syytä ja epäilen että alkoi väärä käyminen koska omput ovat makeita. Käymme yhdessä ain sanoi hiiva sokerille :smt018
Kun tein uuden juuren, annoin sen aloittaa käymisen, johon meni 2-3 viikkoa. Otan kanoille 2/3 osaa reikäkauhalla ja loput jätän uuden pohjaksi. Sitten se on käytettävissä kun se kuplii.
Haju on mielenkiintoinen. Meillä käytetään Kiljupuuro nimitystä tuon hajun takia. :smt030
Lisään ruokaan marjoja, omenaraastetta, kaalia ym. vasta kun vien ruuan kanalaan. Koska siinä on nestettä laitan kipon pohjalle kauraryyniä, niin neste imeytyy siihen ja kanat saavat kaiken herkun. Pakastan syksyllä ylimääräiset viinimarjat tätä varten.
Tällähetkellä on juuri tulossa syntyville tipusille. Laitoin peruspohjaan hernerouhetta ja hienommaksi murskattua pähkinää, hirssiä ja pieniä siemeniä. Kauranjyvät on emolle. Lisään taas kauraryynit sitten syöntihetkellä. Taisin kirjoittaa tästä asiasta kaksi kanaa hautoo samaa pesää, kun siellä oli puhetta tipujen ruuasta. (vähän rönsysi).
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
SiniS

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Voiko tuonne mössön sekaan heitellä kaupasta sadut leivät? Mun järki sanoo, että mieluummin vasta just ennen ruokintaa, että se perusmössö koostuis juurekset, siemenet (miten ulkoa kerätty vihreä ja vaikkapa salaatit?). Nappasin kaupasta sen hapankaalipurkin tänään, pitää laittaa mössö pöpisemään. Heviosaston hävikit oli tietysti ehditty jo tältä päivältä kaataa roskikseen.
SiniS

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja SiniS »

http://erilaistatavallistaelamaa.blogsp ... uokaa.html

google löysi tälläisen kirjoituksen, siinä on kyllä sotkettu myös leipää mössöön. Tunnustaako joku munislainen omaksi blogikseen?
riepukka kirjoitti: Tällähetkellä on juuri tulossa syntyville tipusille. Laitoin peruspohjaan hernerouhetta ja hienommaksi murskattua pähkinää, hirssiä ja pieniä siemeniä. Kauranjyvät on emolle. Lisään taas kauraryynit sitten syöntihetkellä. Taisin kirjoittaa tästä asiasta kaksi kanaa hautoo samaa pesää, kun siellä oli puhetta tipujen ruuasta. (vähän rönsysi).
Ens viikolla on due date Hetan tipuilla, pitääkin laittaa erikseen toinen sössö, missä on sitten pienempää ainesta pikkuisille. Ja onhan mulla ne pingviinit...
anulogren
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Syys 2019, 20:06
Paikkakunta: Pihtipudas

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja anulogren »

Minä tein nyt ensimmäistä kertaa. Kuplii jo pörisee kun sekoittaa, tuoksu on hieman kuin hiivaleivässä, varsinaista kalvoa ei ole päällä, mutta vaalea on väriltään hämmennyksen jälkeen? Miltä kuulostaa? Tosin laitoin öljyä sekaan niin tippuuko tuo jollain tullut valkoinen kerros ns alemmas?
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Ruokintahässäkkää ja fermentointia..

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Maattari kirjoitti: 29 Syys 2015, 07:34 Meillä pöntössä kauraa, ohraa, venhnää, hernettä, härkäpapua, pellavansiementä sekä vaihtelevasti porkkanaa, lanttua ja kaalia. Tykkäävät kovasti, syövät ja paskovat vähemmän ja munivat hyvin.
--- Meillä alkaa kolmas talvi fermentoidulla ruoalla, suosittelen ja ei ole vaikeaa.
Kiinnostaa kuulla kokemuksia jos joku haluaa kertoa: voiko hapatettavaan seokseen laittaa mitään keitettyä, siis esim. perunaa / perunankuoria tai keitettyjä vihanneksia - joskus niitä jää yli? Vai onko ideana lisätä vain tuoreita + hapankaali? Entä voisiko laittaa esim. lantun kuoret pilkottuina, söisivätköhän kanat? Entäs vilja - ei hiutaleita tms., vaan jyvinä/rouheina?

Netistäkin löytyi hyvä kirjoitus, mutta mössö on tehty siinä osin valmiista seoksista: https://harrastesiipikarja.blogspot.com ... ointi.html .
pikku parvi kanasia
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Fermentointiin liittyen tuli vastaan tällainen fermentointiämpäri + Viljamix. https://www.pienirehutehdas.fi/tuotteet ... 51/1002199

Ideana siis laittaa tuo viljaseos ja suola ämpäriin, raastaa sekaan juureksia/kasviksia, esim. porkkanaa ja kesäkurpitsaa + rasiallinen hapankaalia ja keitettyä jäähtynyttä vettä niin, että ainekset peittyvät.

Sitten sekoitetaan ja laitetaan kansi kiinni. Sekoitus päivittäin, valmista 3-4 pv:n kuluttua.

Valmis seos käsketään laittaa viileään n. +8 C, halutessa valmiisiin annosrasioihin.

Uutta fermentoitavaa voi lisätä ämpäriin, kun se vajenee.

"Fermentointi parantaa ruoan ravintoarvoja ja tuo siihen suoliston terveyttä edistäviä maitohappobakteereita" - "ihan parasta kananrehua kanoillesi".

Mahtaakohan joku munislainen olla noiden tuotteiden takana tai käyttänyt niitä?

Edit:
Olen nyt itse kokeillut tuota noin kuukauden verran ja hyvin tuntuu toimivan sekä parvelle maistuvan. Porkkana- ja kaaliraasteen kanssa vaihdellen olen lisännyt joka ilta seokseen silputtua kurkunkuorta/kurkkua, kurpitsansiemeniä, joskus auringonkukansiemeniä ja kauraa ja tietenkin tuota viljamixiä. Muutakin sinne voisi varmaan laittaa... Tein vain pienen annoksen 1 litran kannelliseen sankoon, josta parvi saa päivittäin n. 2 dl yhteensä, kylmällä säällä sai enemmän. Sanko on koko ajan huoneenlämmössä, tosin kylmähköllä ikkunalla.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin