maissi ja herneet

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
TiPu

maissi ja herneet

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Hyvä otsikko... Mutta olisiko kellään tietoa, mistä saisi ostettua maissia tai herneitä isoissa säkeissä? Kaupoista kun saa vaan niitä pieniä pusseja herneitä ym. ja se ei kauhean kannattavaksi tule tälläsillä eläinmäärillä. Maissin ja herneen ei tarviis tietty olla mitään ykköslaatua kun eläimille menis. Muutamalle kymmenelle kilolle olis tarvetta.

Eli mistäs ootte ostanut? Suoraan viljelijältä vai mistä? :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

moilaselta oon saanut maissia ;) ..ja herneitä voi tiedustella suoraan viljelijöiltä..
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Ostin kaupasta touhukkaana pussin herneitä, mut nehän ei menekään murskaksi tehosekoittimessa, meteli oli vaan niin kauhee et kissat juoksi melkein ovesta läpi ja itseltäänkin meni korvat lukkoon. Miten kuivatut herneet voisi hyödyntää kanasille? Laitoin likoamaan, josko sit menis murskaksi jollain terällä... vai olenko ihan hakoteillä :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä liotan yön yli ja sitten murskaan ihan tavan blenderillä.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

No nyt menee jo kynnelläkin rikki, vaikka vasta lionneet parit tunnit. Huh, ajattelin et en mä nyt niin käsi VOI olla, etten saa herneitä jalostettua kanoille. Kai ne voi raakana (liotettuna) antaa eikä tarvitse keittää?

Kiitos taas kun valistatte, viisaammat!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää ennen liotin, vaan kun ne kanaset syö kyllä liottamattomiakin niin lopetin jonninjoutavan hommelin.. ei ihan kaikkee enään ehdi..

Jos sulla on valoisa ikkuna voit kylvää niitä herneitä matalaan astiaan, jossa on himppa kasvualustaa ja tarjota sitten herneet versoina, ne on tosi mieluisia, sekaan voi kylvää kissanheinää. Mää tein ennen sellaista rehua varsinkin kevättälvella on tosi helppo kasvattaa ja kanoilla on silloin kaikkein kurjin aika vuodesta, kummasti piristyvät.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Turpoaakos herneet kuinka paljon? Mä oon liottanut vaan kylvöjä varten enkä ole juurikaan turpoamista havainnoinnut. Jostain olen saanut päähäni, että liotettuina olisivat turvallisempia kanoille, etteivät kuvuissa turpoaisi :smt017 <---onkohan tuo vain "myytti"?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No herneellähän kestää tosi kauan liota että minusta vaikuttais turhuudelta syöttää liottamatta kokonaisia herneitä, eihän sellainen kova kuiva herne sula ja siinä vaiheessa kun se on jo lionnut elimistössä sulavampaan muotoon niin se on jo ruuansulatuselimistön loppupäässä... kaiken logiikan mukaan liotetuista ja/tai rouhituista kana saa parhaiten "kaiken irti".
Meillä kanat on saaneet herneitä lähinnä vaan kun meillä on muutenkin hernekeittopäivä (mikä meillä on aika usein, kun hernekeittohan on hyvää, halpaa, terveellistä ja helppoa laittaa :smt001 ). Laitan illalla herneet isoon kattilaan likoamaan ja aamulla kiehautan hellalla ja jätän siihen lämpimälle levylle muhimaan. Siitä sitten erkaannutan kanojen osan ja omaan soppaosuuteen lisään sitten lisukkeet (sipulia, aurinkokuivatun tomaatin suikaleita, meiramia, valkosipulia, valkopippuria ja sinappia) ja keitän sen valmiiksi, sitten se jo valmistuukin nopeasti.
Mutta en mä näe että pelkästään kanoille jos laittais, niin kohtuuttomaksi vaivaksi sitä yön yli liotusta ja aamulla kiehautusta. Itse asiassa kuulostaa helpommalle kuin tehosekoittimessa myllytys. Itse asiassa voisinkin ottaa tavaksi laittaa kanoille herneitä vähän useammin, ovathan ne hyvää ruokaa ja halpoja...
Ja turpoaahan ne! Ei nyt ihan tuplaten mutta karkeasti aika tarkkaan arvioiden, jos illalla laitan kattilan 3/4 täyteen herneitä ja riittävästi vettä, on aamulla kattila täynnänsä herneitä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen liottanut herneitä niin kauan, että ne saa sormilla rikottua, en ole viitsinyt soosata tai keittää. Joskus laitan niitä kanalaatikkovuoan pohjalle, siellä sitten ne saavat turvota ja paistua leivinuunissa yön yli.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jos ei jkasa versottaaa (se on muuten omiinkin salaatteihin ihanaa) Niin voi vähän idättää.
Eli liotat sen 8 tuntia tai yön yli ja kaadat vedet pois. Laita vaikka joku harso purkin ympärille ja purkki nurinpäin astiakaappiin.
Sitte 3 kertaa päivässä virutat. Jo parissa päivässä niihin tulee itu. Ja idun myötä sinne tulee c-vitamiinia ja kaikkea terveellistä.
Varmasti talvella Suuuuuuurta herkkua.
Meidän tiput ainakin tykkäs sinimailasen iduista ihan villinä.
Vastaa Viestiin