Kun kanankalkki ei kelpaa..

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maikki

Kun kanankalkki ei kelpaa..

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Meillä on ollut aina onkelmana silkkikanojen kanssa, ettei kanoille tarkoitettu kalkkisora kelpaa. Munankuoret tekevät hyvin kauppansa, mutta eihän niitä mitenkään ole tarpeeksi tarjota, varsinkin jos antaa välillä munia pois.

Kun pitkän tauon jälkeen tarjoan kanoille munankuorimurskaa, ne käyvät sitä suorastaan raivolla syömään. Kalkkisora-astia sen sijaan on koko ajan nököttänyt täytenä, koskematta. Hirvittää, että pian rouville iskee luukato.

Mitä muita mahdollisuuksia on turvata kanojen kalkinsaanti? Ja mistä voi niitä voi hankkia? Hinta?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ilmeisesti silkeille on taviskalkki liian suurta? Poikaskalkki vois olla sopivampaa, muttei kyllä ole saatavuudesta tietoa...

Mä oon joskus tilannut Moilaselta simpukkarouhetta. Silloin sai ostaa pienemmänkin erän kuin koko säkin ja saaneeko edelleen...Hyvin kelpasi kanoille ja on lisäksi niin pienirakeista, että käy hyvin myös viiriäisille!
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ja jos Maikki tarvitset munankuoria niin meiltä löytyis vaikka kuinka joka perjantai kun haetaan ravintolasta satsi......
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tekisipä mieli kokeilla tuota simpukankuorta. Paljonkohan tekee toimituskulut matkahuollon kautta :smt017

Ja voisin kyllä ottaa kuukernupilta munankuoriakin, kun ne tuntuvat olevan tupsupäärouvien suurta herkkua! Täytyypäs koittaa päästä vaikka käymään teillä, jos vaikka samalla lisäystä kanaparveen :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on moilaselta kuoria ja sitten otin myös maissia.. tilasin yhille markkinoille ja siellähän me sitten Moilasen kanssa raatattiin niin että sillähän meinas muut businekset mennä ohi suin :smt006

Voitaishan myö tietty tehä kimppatilaus, kun multakin on lopussa.. ja myö sitten tuotais teille, kun kuitenkin ohi joskus ajellaan :smt003
JonnaD

Viesti Kirjoittaja JonnaD »

Meillä ei ole tuollaisia kanoja (meillä on alhon kanoja) mutta huomasin tässä viime viikolla kanojen munien kuorien ohenneen. Muninta on muutenkin vasta alkanut keskitalven jälkeen uudelleen että en sitä sen enempää miettinyt mutta sitten viime viikonloppuna yksi muna hajosi käteen. Samperi että hatutti kun ovat muutenkin kultaa kalliimpia (minun mielestäni ainakin!) :smt011

Noh, tilasin sitten sellaista kalkkirouhetta joka on tarkoitettu häkkilinnuille (undulaatit, kaijaset ym.) ja laitoin sitä kuppiin kanalaan. Kovasti tuntui maistuvan ja hupeni verkkaan ja nyt mielestäni munien kuoret on jo paljon paksummat ja kovemmat. :smt001
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Maikki, ei tuo itse tavara ole mitenkään kallista jos vertaa esim JonnaD:n häkkilintukalkkiin.
Simpukkarouhe maksaa euron/kilo pienpakkauksessa.
Mutta, mutta ja mutta. Ne rahtikulut, enemmän kuin tuote. Tämä simpukkarouhe on myöskin häkkilinnuille erittäin hyvä ratkaisu.
Munankuoret ovat hyvä ratkaisu mutta ne pitää kuumentaa ja rouhia tietysti ennen tarjontaa.
Meidän kanoilla on molempia tarjolla.
Kun en tiedä, missäpäin asustelet, käyhän vilkaisemassa tuolla sivustoillani, jos vaikka kulkemiset sattuisivat hyvinkin lähekkäin. Katso se aikataulut osio.
www.kennel-callex.fi
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tehdään vaan muori kimppatilausta!

Ilmoittele kun olet tilausta tekemässä, niin katson jos moilaselta jotakin muutakin kiinnostavaa löytyisi. Ainakin jonkinmoinen sapuska-automaatti jättikocheille pitäisi ehkä saada...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En ollut Maikki huomannut, että sitä kimppatilausta kaipailet.. mulla on vielä vähän jäljellä vaan ei kauaa.. tiiätkös, että viirut vetää sitä rouhetta ihan sikana, aina on kuppi tyhjä..katotaan lähiaikoina, miten menetellään.. jos oisin vähän aiemmin huomannut oisin voinut ajattaa äijän Hesaan esim jostain läheltä Moilasta(hämeenlinnan kautta lähinnä).. nyt ei oikein enää ehi järkätä, kun on lähössä huomenaamuna kukonlaulun aikaan. Voi olla, että tulee niitä Hesankeikkoja muutenkin tässä. Tiän tarkemmin vasta huomenilllalla...Maikille meiltä tavara meneen sillain työmatkalla :) , kun ei käytä ihan suorinta tietä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

En mä oo kyllä kuumentanu niitä kuoria :smt017 Miksi ne pitäis kuumentaa? En oo koskaan kuullutkaan :smt017 Ja mä oon nyrkissä vaan musertanu ne pieneksi :smt003
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No tuo kuorien kuumentaminen on torjuntakeino salmonellaa vastaan.
Meillä kun noita munankuoria on muualtakin, siippa käy torikauppaa kotileivonnaisilla, joten ei tiedä miten salmonellavapaista tiloista on kysymys.
Kuumentaminen leivinuunissa tappaa mahdolliset salmonellabakteerit ja kuoret ovat tarjoilukelpoisia.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jaaha, no tuo sitten selventääkin jo asiaa :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä kuumennan munankuoret (kätevästi leivinuunissa) koska ne ei muuten tahdo kuivua oikein millään ja ovat inhottavan tahmaisia rutistella kädessä karkeaksi rouheeksi! Kuumennettuina ovat kivan kuivia murskattavaksi :smt002
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllä mä oon paahtanut pienenmäärän joskus paistinpannullakin. Ja joskus onnistunut ne polttamaankin :smt012
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jotkut paistaa munia pannulla, hannaw munankuoria :smt005
(...nauraa hän joka pistää munat pannuun ja kuoret sit sinne uuniin... :confused5: )
Vastaa Viestiin