Mitä kanakalkkia käytät?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kotkot

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kotkot »

Hitsi, en oo tullut edes ajatelleeksi että voisi olla jostain taudista kyse :smt017 Suht nuori kana tuo on, noin vuoden ikäinen, keväällä ostettu. On muninut 3-4 kunnollista munaa tässä välissä. Ensin luulin että se oli stressaantunut muuton vuoksi, kun lakkasi heti munimasta. Sitten siitä tuli molempien kukkojen "first lady", eikä oikein näyttänyt viihtyvän kukkojen keskipisteenä. Nyt kun yksi kukko on poissa pelistä niin tuli tietenkin sulkasato. Ja näiden kolmen kuukauden aikana on siis löytynyt joitain yksittäisiä kunnollisia munia pesästä, ja loput sitten nahkamunia orren alla...
En tiedä. Täytyy seurata tilannetta.

Kiitos linkistä, pitääpä lueskella oikein kunnolla ja pistää mietintämyssy päähän.
Pippis

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Mistähän Suomesta mä nyt tilasin, jostain rehuliikkeestä, joka toimittaa tavaraa pienkanaloille. Tilasin siis simpukankuoria, ne on suurta herkkua ja kanat suorastaan ahmivat sitä, toisin kuin teollista kalkkia, jonka menekki oli niin surkeaa, että aattelin sit tilata jotain parempaa. Olin noita simpukkamurskeita joskus aikanaan saanut ystävältäni ja jo silloin huomasin, että ne menevät kuin kuumille kiville. Toisinaan mulla on myös etenkin poikasaikaan tarjolla morttelissa murskattuja kananmunankuoria, joita syötän kalkkilisänä koirillenikin.
tiia.sydanmaa

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja tiia.sydanmaa »

Heippa

Itse hyvin tuoreena kanaharrastajana koitan imeä tietoa ihan kaikesta ja joka paikasta :smt002

Itse olen myös miettinyt tätä kalkkipolitiikkaa. Ostin maatalouskaupasta kanakalkkia, juuri tuota suurirakeista "valkoisen soran" näköistä tuotetta. Ei tunnu olevan kanojen suosiossa...munankuoriruohe kelpaa kyllä. Kiinnostuin tuosta simpukankuorirouheesta, se tuntuu olevan hyvä lisä kanoille.

MUTTA kun aloin etsimään mistä sitä saisi fiksusti hankittua niin sittenpä meni peukku suuhun :smt040 Löysin netistä yhden puodin jolta saisi tilattua, mutta vain postin toimituksella, joten postikulut ovat aika tähtitieteelliset. Versele-Laga tuotenimellä sitä löytyy 25kg säkeissä, mutta mistä kummasta sitä saisi Etelä-Suomen alueelta hankittua ? Jos joku osaa neuvoa, niin ihan huippujuttu !

Tiia
ninanni

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hei tiia tuota mä katselin kans samaa et tuolla kennel-callex in sivuilla oli myynnissä sitä rouhetta pienemmäs ja isommas säkis. Katsoitko samaa sivua? Toimituskuluja en tiedä:( mut postin kautta tulis vissii? Ja oon sieltä joskus tilannut en nyt muista mitä mut kuitenkin ja tuli heti seuraavana päivänä muistaakseni. Vaikutti hyvältä palvelulta ! Suosittelen siis :smt023
Kiyry87

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on peruskalkkia kaupasta sitä isorakeista valkoista soraa
jonka pitäisi toimia myös hiekkana lihasmahasssa. Tipuille menee kalkkina munankuoret
joita aikuiset kanat haluaisi myös... :smt047
Menekki vaan on aika vähäistä ja mietinyt
olen sitä simpukankuorta kun sitä niin kovasti kehutaan että maistuu ja toimii hyvin :smt017
Kuoret on osassa munia melko ohuet kun niiden munijat ei tykkää isosta kalkista.
Munankuorien annon jälkeen munat selkeästi paremmat.
Zulia

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Me annetaan nykyään, ( aikaisemmin siis annettiin kananmunankuoria ) niin sitä sora-kanakalkkia. Kyllä ne alussa tutkiskelivat mutta syövät ihan reippaasti nykyään, tänään
olivat kyllä kaataneet astian, ja joku joutui kauniisti ne siitä siistimään :smt003 :smt003
Fretuli

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Fretuli »

Jatkan tätä vanhahkoa keskustelua. Mutta siis meillä on käytössä tuo soraisa kanakalkki ja hyvin menee kaupaksi kyllä. Mutta yhden kanan munat on sellaisia ikäänkuin pinnalta rosoisia. Kun sen munat on sellaisia vaalean ruskeita ja sileitä olleet ennen, niin nyt munii sellaisia munia, joissa väri on rikkoutunut ja hiukan karheaa niissä kohdissa. Mistä voi johtua? Miten ne saa taas sileiksi ja tasavärisiksi? Johtuuko siitä, että ei esim. syö sitä kalkkia tai jos syökin sitä liikaa... :smt017 Ja onko joku keksinyt mistä saa ostettua tuota simpukankuorta? Luulen että tosiaan vois olla herkkua kanoille :smt001
Kesämamma

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Kallella näyttäs olevan grittiä (kyyhkyille? simpukankuorista, www.kennel-callex.fi) ja maatalousykkösessä simpukankuorikalkkia. Mullakin on Agrista ostettua kalkkia jota syövät huonosti. Myyjä sanoi että tuo olis poikaskalkkia, eikä kanakalkkia, mutta aika isoa soraa tuokin mun mielestä on (hiekkapuhallushiekkaa huomattavasti suurempaa raetta..). Saavat munankuoria, ja syötän tuon säkin loppuun, mut sit pitää varmaan hommata tota simpukankuorta, jos söisivät sitä paremmin... Pienellä kanamäärällä kun tuo ei vie konkurssiin.
Kärttyämmä

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Tampereelta näkyy löytyvän myös (melkein 10e halvempi hinta)
http://petsfriends.shop.wosbee.com/Publ ... de=VL98939
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, pitääpä minun ihan kauppiaana kommentoida tuota "melkein 10,00€:n halvempaa hintaa. Meillä tuo simpukkarouhe maksaa 22,00€/25kg ja se tekee Muniksen kirjautuneelta jäseneltä (-20%) 17,60€. Pitää vain muistaa tilatessaan kertoa tämä Muniksen nimimerkki. Pienempiäkin eriä saa ihan kilohintaan 0,706€/kg.
En yleensä näihin kaupallisiin asioihin puutu mutta virhekkin kannattaa oikaista. Simpukkarouheen hinta on pikkuisen pudonnut viimeaikoina.
Kesämamma

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Enpäs tiennyt tuosta alennuksesta, eli hyvä että tuli puheeksi :smt006
Fretuli

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Fretuli »

Taidan myöskin tilata tuota simpukankuorirouhetta. Täältä päin ei ainakaan google löydä, joten tilattava on. Mieluiten olisin hakenut jostain. Mitäs tuo punakivi-simpukankuorimurske-mikälie säkki on?
Tupuna

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Minä juuri ostin Agrimarketista tuota isorakeista kanakalkkia ja heti alkoi tehdä kauppansa kanojen keskuudessa, mikä on tietysti oikein hyvä juttu :)
Tätä ennen annoin kananmunakuorirouhetta/jauhoa.

Mistä tuo simpukankuorikalkki koostuu?
Tarkoitan siis, että sisältääkö se ihan tavallisia Suomesta löytyviä simpukkalaleja, vai jotain ulkomaalaisia? Meillä päin on rantavedessä usein tyhjiä simpukankuoria, mietin voiko niitä kanoille syöttää? :smt003
Iloisten Munatalo

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä vetivät tässä 3 kg simpukankuorirouhetta ja nyt kun se loppui niin annoin taas kanakalkkia ja kylläpäs maistuikin :smt047
Riku

Re: Mitä kanakalkkia käytät?

Viesti Kirjoittaja Riku »

Saakohan meidän kanat liian vähän kalkkia, kun toisen munan kuoret on ohuita ja hauraita ja pinta on rosoinen. Saavat nyt siis vain murskattuja kananmunan kuoria.
Vastaa Viestiin