Missä suhteessa mitäkin?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
napsanakkeli

Missä suhteessa mitäkin?

Viesti Kirjoittaja napsanakkeli »

Olen tässä vakaasti miettinyt josko siirtyisin kokonaan kotoiselle ruokinnalle. Tällä hetkellä mulla on noille tarjolla kauraa, ohraa, vehnää, hernettä ja soijarouhetta. Keittiöltä tulleita leipiä syötän kanoille paljon ja sitten ruoantähteitä joka päivä vaihtelevasti. Lehtikerppuja saavat, mutta näin talvisaikaan muutoin vihreän saanti on toki heikompaa. Tänään ostin säkin Racing Greenlineä mutten ole kokeillut vielä maistuuko. Kanankalkkia on toki tarjolla myös ja kananmunankuoret palastelen ruoantähteiden joukkoon.

Nyt olenkin miettinyt että en tuon loppuneen MunitusPunaheltan tilalle mitään kaupallista ostaisi niin missä suhteessä noita yllämainittuja viljoja yms pitäisi syöttää?? Pitääkö noiden lisäksi jotain kivennäistä/vitamiinia kuitenkin olla??

Auttakaa "aloittelijaa" :smt017 Tämä kananruokintaressi näyttää tulevan aina tietyin väliajoin, eli nyt ois taas ruokinnan tarkastelun paikka :smt003
Iloisten Munatalo

Re: Missä suhteessa mitäkin?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Lueppas tuo topicin eka aihe http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=8&t=2899 siitä selviää paljon ruokinnasta ja haudonta osiossa on toinen esimerkki kotiruokinnasta ihan tipusta pitäen :smt045
Tiia12

kanojen ruokinta aasta ööhön????ahdistuskohtaus

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Nyt ahdistaa ja kovasti, mitä enemmän luen näitä kanojen ruokintaohjeita ja rehu-sivustoja sitä enemmän olen sekaisin kanojen ruokinta-asioista.
Mulle on myyty agrissa vain pikkupunahelttaa sekä munitusrehua ja nyt kun katselen noita sivustoja,siinähän on välissä niin montaa sorttia että pitäisi hankkia säkkitolkulla näitä rehuja kun on niin monen ikäistä porukkaa.
Onko se todella tarpeellista, vääntäkää mulle nyt rautalangasta mitä nuo tipuset tarvitsee ihan oikeasti tuon 6 viikon jälkeen, jos lisänä on sitten kauraa/ohraa ja kotiruokaa vähän herkuiksi , leipää on aina tarjolla (saan töistä aina parin päivän välein aika ison kasan)sekä porkkanoita, marjoja jne.

Ja koska nämä tipuset tarvitsee lisäkalkkia ? en ole antanut kenellekään lisäkalkkia,saanet munan kuoria, riittääkö tipuille se ?
Please, valaiskaa nyt minua ystäväiseni :oops:
tanja

Re: kanojen ruokinta aasta ööhön????ahdistuskohtaus

Viesti Kirjoittaja tanja »

Meillä on menty pikkupunaheltalla 0-6 viikkoa ja munitus puolitiivisteellä siitä eteenpäin. Lisäksi saavat kauraa, hedelmiä, salaatteja, viiliä jne
En mä ite rupee ainakaan miljoonaa säkki ostamaan. Ja voithan sä syötää vaikka ite tekemää ruokaa kokonaankin. Siihen löytyy ohje näiltä sivuilta. Munankuoret on parempi vaihtoehto kun kanakalkki, yleensä niitä ei vaan ole niin paljoo että riittävät koko porukalle.
Meillä syö kanat periaatteessa munitus puoltiivistettä, mutta aina pikku ankoille heitän tipurehua mitä syötän viiriäisillekin. Aina noi syö sekasin toistensa ruokia.
Oluthiivan vahdin että ankat saa, muuten mun pöhkö vuohi syö sen :smt012 Just kattelin eilen ku pikku kili on lihonu ihan possuksi ku se syö aina kun silmä välttää tipuruokaa vaikka on omaa prixiä ja kauraa kupissa.
Jos syötät munitusrehua 6 viikosta ylöspäin, niin kannattaa antaa välillä viiliä tai esim turvotettuja herneitä pikku kavereille, että saavat proteiinia tarpeeksi kasvuun.
maunu_muori

Re: kanojen ruokinta aasta ööhön????ahdistuskohtaus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Niistä teollisista sen verran, että niissä on laskettu se hinta/ hyöty aika tarkaan ja senvuoksi niitä on niin montaa sorttia. Mie en oo nyt ostanut muuta kuin tota 0-6 viikkoista ja vaihtelen sitten kotiruokaan ja jyvään pikkuhiljaa kokonaan. Yritän päästä eroon mahdollisimman nopeesti siitä soijallisesta rehusta, kun tuun aina kamalan kipeeksi sitä jakaessani.

Kattelin tossa viime viikolla, että Kinnusen myllyssä olis aika hyvä luomuseos( tosin tarkoitettu lampaalle) Sopis varmaan tosi hyvin kanallekin, kunhan vähän täydentää jollain lihalla, piimällä ja rypsiöljyllä. Siinä oli härkäpapu valkuaislähteenä, ohraa ja kauraa sekä vehnälesettä. Pitänee selvittää sen saatavuus, toimitustapa ja hintaluokka. :smt045 Olis sitten luomurehua :)
Vastaa Viestiin