Paljonko ruokaa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hannaw

Paljonko ruokaa

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Tässä olen miettinyt, että annankohan kanoilleni liian vähän ruokaa, vai syövätkö yleensä kaiken mitä saavat?
Minulla on ne 4 kanaa ja kukko, jotka ovat syntyneet kesäkuussa.
Aamulla vien "kanapuuroa" n. 4 dl, päivällä saavat kauraryynejä 2 dl ja illalla 3-4 dl ruuantähteitä ja vielä kauraa pari kourallista. Ja päivittäin ruohosilppua.
Kaikki kyllä hupenee samantien.
Kauhea ajatus, että pitäisin kanojani nälässä :smt009

Voivatko kanat syödä liikaa, vai jättävätkö ruokaa, kun ovat täynnä?

Ulkona tietysti kuopsuttelevat aitauksessa, mutta ei sieltä varmaan mitään kauheasti löydy.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä on kanoilla jatkuvasti saatavilla kauraa, rehua ja ruohosilppua. Eivät vielä ole tuosta räjähtäneet liiasta ruuoasta...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meilläkin on koko ajan rehu+kauranjyvät+ohranjyvät tarjolla, eivätkä ole räjähtäneet. Sitten kun vien kotiruokaa tai muuta herkkua, niin ne kyllä uppoaa oitis...Vapaasti tarjolla oleva ruoka on siinä mielessä helppo, että syövät silloin, kun on nälkä ja ei ole itsekään niin kiinni ruokinnan kanssa... :smt002
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Itse ruokin kanat päivän mittaan näin:
Aamukaura (n. 1,5dl)
Päiväkaura (saman verran)
Iltaleipä (1,5-2 vaaleaa liotettua leipää)
Iltakaura (jälleen sama määrä)

Ja kauramäärät sisältää aina sen rehun, sitä en erikseen syötä, koska ovat siihen niin hulluna. Munankuoria annan myös 1-2 kertaa päivässä, samoin vihreää, jota myös vapaana ollessaan tietysti syövät. Sitten sillon tällöin jotain ekstraa (esim kotiruuantähteet) Kaura ja rehu ovat siis aina saatavilla olevat, elleivät ole syöneet kaikkea ennenkuin olen taas täyttämässä. :smt001
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä annan ruoan kerran päivässä. Ohraa, kauraa ja vehnää niin paljon, että on vielä illallakin hieman jäljellä. Puolitiivistettä samoin. Ekstra pöperöt sitten lisäksi jos on. Talvella tietty vihreetä, esim kaali. Nyt saan kaupasta ylijäämä vihanneksia, joten tulevana talvena ne tulevat saamaan jokapäivä myös salaattia ja vihanneksia.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

OK!
Laitan sitten tuon kauran "aina tarjolla -astiaan". Rehuja en ajatellut syöttää, joten noita omia pöperöitä tarjoan edelleen 2 x päivä.
Kunnei noista kanoista ole ennestään kokemusta, niin en oikein tiennyt.
Ei meillä noita koiriakaan voi syöttää niin paljon kuin söisivät. :smt002 No, vähän kaukaa haettu vertaus, mutta en tiedä millaisia ahmatteja kanat ovat :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Semmonen juttu vielä hannaw, että jos mahdollista niin vaihda nuo kauraryynit kokojyväkauraksi... :smt002
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Olen antanut kumpaakin, siis kauraryynejä ja kokojyväkauraa. Nyt on tarjolla kokojyväkauraa kokoajan. Väsäsin itse hienon automaatin, mukaellen täällä olleita ohjeita. :smt003
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Voiko kanalle antaa liikaa ruokaa?
Siis syövätkö ne itsensä ähkyyn jos on liikaa tarjolla, vai osaavatko itse pitää huolen annoksistaan?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ei ne syö itseään ähkyksi. Kyllä ne osaa lopettaa kun kupu on täynnä.
Nykyisin mulla on punaheltaa aina tarjolla automaatissa. Aamulla vien puuroa yms. ja kauraa heittelen pehkuihin.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Voi/kannattaa pitää jatkuvasti ruokaa tarjolla. Eivät syö itseään ähkyyn asti... Osaavat kyllä rajoittaa syömistään :smt003

Meillä on muutaman kerran käynyt niin, että jos ruokaa ei ole pitänyt aina tarjolla vaan vie vain pari kertaa päivässä ruokaa niin silloin "johtavat" kanat ja kukot syövät ruoan eivätkä päästä nuorempia lainkaan ruokakipoille... Mutta kun on jatkuvasti ruokaa saatavilla niin kaikki saavat tasapuolisesti ruokaa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Joo, fiksumpia ovat kanat syömäpuuhissa kuin ukot. Jätäpä vati korvapuusteja pöydälle. Kohta makaa ukko selällään sohvalla ja puhisee. Ja mihin on pullat kadonneet? Oletteko muuten kuulleet Ruonansuun laulua kanoista? Alkaa "Ooks nähny kanoja, ne munii munia. Ooks nähny kukkoja, ne on kanojen ukkoja..." meidän pojat laulaa sitä melko raikkaan kuuluvasti koko ajan :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No tiiä häntä.. meidän ekoista kanoista eka oli sellainen että kun tuli vieraita ja syötiin pihalla se kökötti sen henkilön vieressä kerjäämässä joka ensiksi helty.. ensin se kerjäs ja söi.. sitten vaan kerjäs, ja puotti piiloon tuolin alle tavarat, kun ei enää pystynyt nieleen...oli aika tuhti täti loppuksesästä kun sinä vuonna kävi paljon vieraita..
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Ja sitten asia erikseen ovat noi broiskut.. Ne kyllä syö itsensä hengiltä, jos ei ruokaa säännöstellä :smt017
LylleriTylleri

Kuinka paljon?

Viesti Kirjoittaja LylleriTylleri »

Pähkäilin tässä että millaiset erot on kanojen ruokinnassa, kanojen kokojen perusteella.
Esim. syökö orpingtonit moninkertaisesti enempi tavalliseen maatiaiskanaan verrattuna?
Ja onko jotakin muuta huomioitava kanan ruokinnassa koon muuttuessa :flower:
Vastaa Viestiin