Geenimuunnellut rehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tossa marlemin linkissä on suoraan kuva nettisivulle, jossa on hinta ja yhteystiedot :smt002 .. ei oo halpa MUTTA KESTÄÄ ja TOIMII.. mie oon ostanut ton värkin 80-luvun lopulla. Muoviset hyötykasvikuivurit ei vastaa tota ollenkaan, koska tohon mahtuu paljon ja on kunnollinen ilmankierto!
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ihan niinkuin Muori sanoi; ei halpa mutta hyvä. Köyhän ei kannata halpaa ostaa, sen olen oppinut elämässäni.
Tuossa nykyisessä kuivurissa on hieman käyttömukavuutta lisääviä uudistuksia mutta periiaatteessa laite toimii hienosti ja kestää kovaa käyttöä, mm meillä molemmat laitteet pyörivät lähes vuorokaudet ympäriinsä muutamia luppopäiviä lukuunottamatta.
Uskomattoman yksinkertainen ja tehokas laite; varaosiakin saa lähes joka sähköliikkeestä, vaan enpä ole vielä tarvinnut.
Jonna

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Tuli tuosta kuivurista mieleen vähän ohi aiheen, onko kukaan katsonut töllöstä sitä Camilla Plumin ruokasarjaa? Tällä tätillä oli äärettömän kätevät kuivurit, yksinkertaisesti vanha kaappi/lipasto joiden laatikoiden pohjaan oli vaihdetty levyn tilalle verkko. Töhöttimenä toimi vähävirtainen rakennuspuhallin tms, joka oli putkella liitetty kaappiin. Kaapin alareunassa oli reikä putkea varten, ja katossa ilmareikiä josta ilma pääsi ulos. Kätevä, halpa, ja kaiketi äärimmäisen toimiva. Camillalla oli noita useita erilaisia ja meinasin itselleni samanlaisen toteuttaa jahka inspis iskee.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllähän tuommoisen voisi itsekkin rakentaa...mutta. Kun ostat vastuksen (se rakennuspuhallin on melkoinen energiasyöppö), puhaltimen, potentiometrin lämmönsäätelyyn, ritilät elintarvikealumiinia ja sitten se kaappi pitää olla paloturvallinen , taitaapa olla niin, että lopputulos on ehkä edullisempi muttei vastaa valmista, testattua tuotetta. Kirjoittamallani en halua torpata kenenkään ideoita ja siten ehkä loukata ketään mutta olen kyllä nähnyt tuon viritelmän ja siksi sitä viritelmäksi tituleeraisinkin; ei pärjänne lähellekkään kuivaustuloksessa, nimittäin niitä kuivattaviakaan ei ole syytä polttaa.
Esimerkkinä; kala, omenat, marjat jne, sisältävät siksi paljon vettä, että tarvitsevat maksimilämpötilan. Toisaalta, yrtteihin, esim nokkoset, liperit jne, eivät sovellu kuivattaviksi täyslämmöllä vaan niille riittää monasti vain 1/4-osa lämpötila ja lopputulos on parempi.
Olen vuosien varrella oppinut sen kitkerästi kantapään kautta, että jos joku on pohtinut, kokeillut ja kehitellyt laitteen huolellisesti, se mitä todennäköisemmin toimii ja systeemiä kopioiva tahtoo jäädä lopputuloksessa selkeäksi kakkoseksi; aina unohtuu jokin jopa tärkeä yksityiskohta. Näin se vaan tahtoo olla tai sitten minä en olekkaan mikään TI-mies.
No, Marlemiin olen joka tapauksessa tyytyväinen vaikka hankinta (2kpl) kirpaisikin, kuitenkin käyttö ja lopputulos oli haavoille balsamia.
maunu_muori

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Komppaan Kallee. Tuolla toisessa ketjussa joku valitteli siitä homehtuneesta nokkoskerpusta: kohta alkaa meillä pohiseen mylly ravintteikkailla ja nopeesti kasvaneilla nokkosilla(toi kasvustohan on parasta nuorena): nää kuivaan ihan rutikuivaksi ja teen niistä viherjauhoo, ei taatus homehdu, eikä tarvii ootella puseviin nokkosenvarsiin asti jotta sais kerppukimpun.Terveellistä tavaraa talvenvaralle. Paras säilytys tolle jauheelle on peltipurkki. Mulla oli jossain vaiheessa ajatuksena, jos noi riiviöt ei ois syönyt omppupuita, sen isomman voimavirralla toimivam ammattikäyttöön tarkoitetun kasviskuivurin ostaminen, mut nyt ei tarvii :smt013

Yrtit pitää kuivata reilusti alla 40 asteessa, muutoin niistä häviää aromit ja ravinteet.
tinttuli

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Toukokuun ajan pyysimme pienellä rysällä kalaa paikallisesta joesta. Leikkasin <5kg> hauet parin kolmen sentin suikaleiksi niin, että nahka jäi kiinni vielä yläosasta. Nämä liki puolenmetrin suikaleet ripustin verkkoaitaan kuivumaan ja viikolla keräsin talteen.

Eivät haise miltään ja ovat kivikovaa korppua. Ennen muinoin kapahaukea kuivattu liki samoin ja sanovat sen säilyvän lähes ikuisesti, sillä hauki on rasvaton kala. Kolme rehusäkillistä tuli ja kun vetelin oksasilppurista läpi koesatsin ja mittasin rouheen kosteuden viljan/heinän kosteusmittarilla, se antoi keskiarvoksi 9%. Paperisäkeissä luulisi säilyvän, vaikutusta munien makuun en ole vielä testannut.

Silloin kun täälläpäin on ollut kanoja liki joka talossa, keväällä kaikki räystäänaluset ovat kuulemma olleet täynnä kuivattavaa kalaa.
LylleriTylleri

Re: geenimuunneltua kananrehua?

Viesti Kirjoittaja LylleriTylleri »

Gm rehusta on jo vihdoinkin tehty tutkimuksia, jotka eivät hyvää lupaa :smt017

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=5106
Vastaa Viestiin