luomurehua?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Heltta

luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Olen yrittänyt löytää vaihtoehtoa noille Punaheltoille ja joissakin keskusteluissa täällä muniksessakin viitataan luomurehuihin. En vaan mistään löydä valmistajaa jolta sitä voisi ostaa! :smt012 Auttakaa vähän, vai eikö kanoille tosiaankaan ole mitään valmisluomurehua tarjolla? Mua tympii tuon harmaan pulverin syöttäminen kanoille.
suikku

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja suikku »

http://www.lassilantila.fi/ Tuolta minä haen. Hirmuisen kaukaa, mutta yritän sovittaa samaan reissuun aina jotain muutakin Helsingin käyntiä. Hullu mikä hullu, kun hyvin punaheltallakin eläisivät!
Heltta

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Huippua, kiitos! :toothy8: Täytyy käväistä tuolla ostoksilla, kun seuraavan kerran on etelään asiaa. Kummallista ettei luomurehuja ole Suomessa yleisemmin lemmikeille saatavilla. Luin just uutisista että S-ryhmän kaupoissa on luomun myynti kasvanut 50% tämä vuoden aikana. Kauankohan vie että Agreista saa kanojen luomurehua? Kymmenen vuotta? :smt012
suikku

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ei tule saamaan ... luulen ma.
Rusina

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Saakohan Lassilan rehua tilattua kotiin? Ja onko siellä vain täysrehua vai löytyykö tiivistekin?
katiska

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja katiska »

Agrin kautta on saatavana tanskalaista luomukananrehua suursäkeissä. Soittelin ja selvittelin asiaa tuossa ehkä kuukausi sitten. Hintaa en juuri nyt muista, mutta ei se mikään mahdoton ollut (kilohinnaltaan, toki tuo suursäkki pitäisi sitten aika isossa kimpassa tilata?). Lassilan tilan luomurehua ei käytännössä kannattane tilata (matkahuolto olisi kai se ainoa rahtivaihtoehto), koska se tulisi kohtuuttoman kalliiksi. Suosittelen paitsi kimppaostoja Lassilasta, niin myös neuvotteluja paikallisten luomuviljelijöiden kanssa, josko joku/jotkut innostuisivat kanoille rehua tekemään. Lassilasta varmasti antaisivat vinkkejä siihen, kuinka he rehun koostavat ja käsittelevät. Käytännössähän tuo Lassilan luomurehu ei ole muuta kuin ohraa-kauraa-vehnää+hernettä-härkäpapua-rypsiä(+ainakin ennen pienen määrän kivennäistä), eli ei mikään mahdoton tehtävä muillekin tuottajille. Mekin haetaan tällä hetkellä Lassilasta, mutta työn alla on neuvottelut vähän paikallisempien luomutuottajien kanssa vastaavasta rehusta. :smt001
Heltta

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Täytyypä tarkistaa myös tuon tanskalaisen luomurehun hinta ja saatavuus seuraavan kerran kun Agriin on asiaa. Toisaalta tuntuis kyllä vähän pöljältä ostaa tuontirehua luomuna, kun se pitkä kuljetusmatka ja toimitusketjun monet välikädet minusta vähän latistaa sen luomuruoan perusajatusta. :smt017 Tekis mieli suosia tässä kohtaa jotain paikallista tuottajaa. Harmi vaan kun ei oikein vielä tunne ketään rehupetteriä. On tuo kanaharrastus vasta niin alkuvaiheessa, ettei ole ehtinyt sillä saralla verkostoitumaan. :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ennemin mä syöttäisin tanskalaista luomua kuin soijaa sislätävää "kotimaista". Harmi kun saa vaan suursäkissä :smt012 vaikka tuskin ostaisin kun rehuttomana olen ollut jo niin kauan
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mervi.i.

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Mä olisin myös halukas siirtymään luomuun, jos kätevästi rehun saisi. Eihän tuonne pääkaupunkiin ole kuin vähän toistasataa, muttei sinne viitis mennä lainkaan. Ruuhka :smt014 en vaan tykkää. Eli sitä kimppatilausta/kyytiä vailla . Lahti/ Kouvola ja ymp ????? Kuka hakisi ? milloin ? :smt002
tinttuli

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Jotenkin hullua ruokkia kanoja ulkolaisella luomurehulla. Olisko tästä apuja;
Eviran sivuilla http://www.evira.fi/portal/fi/evira/asi ... ten_rehut/ ja oikea laita
http://www.evira.fi/files/attachments/f ... ettelo.pdf
Jossakin tuottajien suoramyyntiringissä oli laaja lista luomua ja tavista myyvien tuottajien yhteystiedot, mutta en niitä tähän hätään löydä.
Mimm@

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Nostetaanpas aihetta.. Me haluttais siirtyä punaheltasta luomurehuun, ja kysyttiin sitä Kuopion Agrimarketista.. Ei ollut saatavilla, mutta sanoivat että Suomen rehulta saisi keväällä?! rehua joka on luomua..
En kuitenkaan Suomen rehun sivuilta löytänyt mitään mainintaa.. Onko kellään muulla tietoa? Puhuiko herrat kaupassa lööperiä?
Ei viitsis Helsingistä asti rehua ostaa. Se on sit siirtyminen kotiruokintaan...
Rusina

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Punahelttaa pitäisi alkaa saamaan myös luomuna. Ja oli joku toinenkin kotimainen(?) rehu, Y-Maatalous muistaakseni myy. Myydäänkö pikkusäkeissä, sitä en tiedä.
katiska

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja katiska »

RehuX:llä on kans tuo "RehuX Kanatiiviste L" mikä on luomutuotantoon hyväksytty:
http://www.rehux.fi/wwwtuot/kana/
Tässääkin valkuaisena on tosin soija.
suikku

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Olikos se niin että kaikissa eläintenrehuissa oleva soija on GMO:ta? Ei kai sitä enää paljon muuta ole.
Rusina

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Luomusäännösten mukaan kananrehun ei tarvi olla 100% luomua, vaan joku n. 95% riittää (en muista ihan tarkkaa). Kyse on just valkuaisesta. Jos kananrehulta vaadittaisiin että se on 100% luomua, niin sen valmistaminen ei ilmeisesti onnistuisi käytettävissä olevista raakaaineista. Oisko syynä juuri tuo GMO? Marraskuussa oli tietoa, että RehuXin kananrehutuotanto mahdollisesti loppuisi, mutta en tiedä miten siinä sitten loppujen lopuksi on käynyt :smt017.

Jos haluaa itse kasvattaa luomuvalkuaista kanoille niin sinimailanen ja sinilupiini olisivat kuulemma kokeilemisen arvoisia kasveja :smt001.
Vastaa Viestiin