Raaka liha?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meil ainakin on annettu kanoille ylipäivättyä jauhelihaa ja possun suikaleliha aiheutti mellakan! Raakana kaikki. Hiiret on namia, hauskan näköstä kun meiän vanha tyttökissa tuo pihaan saalista ja kana käy sen pöllimässä! Sit mennään rallia hiiri nokassa ja toiset kanat perässä... :smt003 nam...välillä tuntuu että ne kattoo varpusiakin sillä silmällä, onneks ei oo kiinni saaneet.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Olen antanut raakaa jauhelihaa, jota syövät ihan "himona". Eivät noki toisiaan. Kaivan myös matoja kanoille, joka myös on suurta herkkua. Tosin ärsyttää, kun olen koirien paskoja keräämässä lapiolla ja sangolla, luulevat kanat aina, että "hei, lapio esillä... matoja etsitään" :smt002
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Minäkin olen antanut raakaa lampaan jauhelihaa, jota olen pakkasesta sulattanut ja siitä tapellaan, aivan kuten nakin paloistakin. Huvittavaa kun yksi ottaa nakinpalan nokkaansa ja juoksee kauheaa meteliä pitäen karkuun muita, jotka hirveässä makkaranhimossaan :smt003 jahtaa tätä yhtä "onnellista" nakkinsa kanssa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mun mummovainaa, joka ikänsä pelasi kanojen kanssa, neuvoi antamaan kanoille verta nimen omaan silloin, jos ne alkavat nokkia toisiaan ja muutenkin vahvistusrehuksi. Heillä oli 30-60-luvulla sen ajan mitassa iso tuotantokanala. Verta annettiin aina silloin, kun talossa teurastettiin sika ja sitä hankittiin muualtakin, jos kanat kävivät heikoiksi tai alkoivat tapella. Verestä ja ohrajauhosta sekoitettiin pöperö, jota annettiin kanoille.
vardenji

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä nostan tän topiikin kun ei muuallekaan oikein kysymykseni sopinu, Voiko 6-viikkosille liottaa ruuaks kissan raksuja :smt017 Mä sain kissalle pussin kuivamuonaa lahjaks, mut se mokoma on markettiruualle allerginen, enkä jaksais sitä kiusata antamalla sopimatonta ruokaa. Noille kohta-nuorikoille menis pussi nopeesti, kun liottasin pehmeeks, mut uskallanko mä syöttää sen niille?
Iloisten Munatalo

Re:

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maximoves kirjoitti: Huvittavaa kun yksi ottaa nakinpalan nokkaansa ja juoksee kauheaa meteliä pitäen karkuun muita, jotka hirveässä makkaranhimossaan :smt003 jahtaa tätä yhtä "onnellista" nakkinsa kanssa.
:smt005 Kuvittelin tilanteen sieluni silmin :smt043
tanja

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja tanja »

vardenji kirjoitti:Mä nostan tän topiikin kun ei muuallekaan oikein kysymykseni sopinu, Voiko 6-viikkosille liottaa ruuaks kissan raksuja :smt017 Mä sain kissalle pussin kuivamuonaa lahjaks, mut se mokoma on markettiruualle allerginen, enkä jaksais sitä kiusata antamalla sopimatonta ruokaa. Noille kohta-nuorikoille menis pussi nopeesti, kun liottasin pehmeeks, mut uskallanko mä syöttää sen niille?
Luin nointa muita topikkeja ja jos koiran raksut käy niin miksei kissankin. Kissojen raksuissa vaan on valkuaista enempi, joten sekoita puuron ja vihreen kanssa, etteivät saa liikaa valkuaista.
vardenji

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hyvä tietää, joutavat hyötykäyttöön tuolta kaapista, navetallakin on yks pussi, mikä vie nyt rehunsäilytystilaa yhden tynnyrin, niin saisin syöttää senki nuorille.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä oon kaikille syöttäny liotettuja kissanraksuja, aina kun jostain ilmaseks saa ja näytepusseja yms. Ovat suurta herkkua.
Ja raa'asta lihasta syövät kaikkea mitä koiratkin, yleensä heppaa :smt003 Näen kuvan silmissäni kuinka luonnonvaraiset kanat jahtaavat hevosia ruoaksi....
Wyandotteja, Plymouth rockeja
vardenji

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tänään aikuiset kanat sai saaliikseen hiiren, mutteivat syönee. Heittelivät vaan aikansa ja se pääty munintakopin katolle :smt005 Noi vauvat suorastaan rakasti liotettuja siemeniin mössöttyä kissanruokaa :smt016 Alko kova kilpa kumpi saa sen isoimman palan :smt003 Nuorisolle vein kans liotettuna, mutten mössönny. Ne jäi ihmettelemään sinne kupin saatuaan et miten näitä syödään. Huomenna näkee kuinka maistu :smt002
Kanat jahtaamassa hevosta oli hauska mielikuva :smt042 Kuvittelin samalla kuinka ne parvena kuin sudet ikään hyökkää ison sian kimppuun. Kanat susien vaatteissa :laughing6:
vardenji

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kokemuksia kissanraksuista tipunruokana...

Millähän saisin ne syömään jotain muutakin... Kissanruoka on ihan ykköslemppariruoka, seuraavana ulkoo haetut kastemadot yksitellen syötettynä(muuten vaan leviävät tipulaan ja luikertelevat eteiseen vapaaks) rehua menee hiukan ja hiutaleita ja jyviä maistellaan enää. Ruoho ei kelpaa, eikä vihreet ennen kun ovat kuivunee puruihin :smt017 Kauroja jos annan kattovat nokanvartta pitkin ja menevät pois kupin äärestä.

Hemmottelenko mä mun tipuja? Vai hakeeko muutkin matoja lantakasoista ja syöttää ne tipuille yksitellen?

Hyvin nää on kasvanee.
Kärttyämmä

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Onko siinä minkä verran eroa, kun kaikki puhuu vaan jauhelihasta (=kokolihaa) että kun me noita hevosia teurastellaan ja tulee verta, sisäelimiä, ihraa, niin voiko niitä syöttää yhtä hyvällä omallatunnolla myös, nyt menee maahan ja haaskalle mitä ei kehtaa koirille syöttää?

Oma lihamylly löytyy, että voi myös jauhaa ja tarvittaessa vaikka paistaa riisin/ohran kanssa puuroa, jos ei raakana sovi tarjoilla.

Ja mikä on "liikaa valkuaista" noin suurin piirtein määrällisesti/elukka, eli onko lihaa tarjolla päivittäin, viikottain ja pikkunokare vai ämpärillinen/katras?
ninnu

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eiköhän nuo lintuset hepankin napaansa pistele, jos antaa :smt003 .

Tuota liikaa valkuaista käsitettä-voi olla aika vaikea laskea, siis onhan se tarkka prosentuaalinen osuus laskettu, mutta näin kotikanasille voi olla aika mahdotonta, jos ei tiedä kaikkien muiden sapuskojen protskuarvoja. Siihen vaikuttaa ikä, rotu(?), vuodenaika, "tuotos", lämpötila jne. Mä annan esim talvella huomattavasti vahvempaa ruokaa, kuin kesällä, jolloin ne itse tonkii maan matoset ja muut öttiäiset, talvella taas kun on kylmempää niin saavat sitten enemmän. Mulla on lintuja niin paljon, että kaikkea kuluu joka ikisellä ruokintakerralla ämpäritolkulla :smt003

Lihaa eivät saa joka päivä, riippuu vähän tilanteesta, mitä on ja kuinka paljon, mutta pari kolme-kertaa viikossa saavat. Mä valmistan noita kanasten mössöjä isoihin saaveihin, niin en osaa mitään tarkkoja määriä per kana sanoa, mutta onhan se lihan osuus lähempänä nokaretta, kuin ämpäriä per kana :smt040 kesällä pitää noita liha ja maitotuotteita antaa vain sen verran mitä heti syövät, muuten menee pialle, haisee ja kerää kärpäsiä, mutta kyllä 10 kanan porukalle 500-800 gramman jauheliha-annos katoaa alta aika yksikön, mutta tätä määrää ei siis syö joka päivä! talvella keittelen kalaa, joko niin että kaikilla nokan edessä pelkkää keitettyä kalaa, tai sitten muuhun puuro/leipämössöön sekoitettuna, 40-50 litran saaviin menee noin kaksi ämpärillistä kalaa :smt001

En usko, että se nyt niin millilleen on, paljonko antaa, harva meistä omiakaan annoksiaan aina laskee ravintoaineiden suhteen (en ainakaan minä :smt040 )
Kärttyämmä

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Juuh, no ei sitä niin millilleen ollu ajateltukaan, mutta kun koirille tulee puuroa noin mittasuhteella 3-4kg sisäelin+ihramössöä + kilo puuroriisiä, sellanen 10l GN vuoka melkein täyteen, niin sitä samaa vois viskellä sitten tirpoillekkin kun kerran paistaa :smt001

Kalaa saa myös kun kalastaa tai pyytää naapuria tuomaan kun verkkoja viskoo (asun saarella) :smt004
Pikkukana

Re: Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Meillä myös kanat saavat raakaa lihaa. Koira (meinaan aina puhua monikossa, kun vasta äsken niitä oli vielä kaksi) syö lihat ja elimet raakana, joten samasta setistä laitan kanojen kippoonkin. En tosin päivittäin. En jaksa olla hysteerinen madoista tai muista, koska luulen että matoriski on paljon suurempi silloin kun vapaana ollessaan itse nokkivat kaikkea mahdollista.
Vastaa Viestiin