Raaka liha?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Fiinus

Raaka liha?

Viesti Kirjoittaja Fiinus »

Mitenkäs on, voiko kanoille antaa raakaa jauhelihaa sellaisenaan? Meillä on noita koirien pakastejauhelihapötköjä joista annoin palasen kanoille sulatettuani sen. Sitten tuli mieleen että siinähän on kuitenkin verta kun se on raakaa.. nokkiikon ne toisensa nyt sitten hengiltä, tuliko tehtyä kaamea töppi? :smt009 Koitin hakea vanhoista vastauksista osviittaa muttemminä tumpelona immeisenä mitään löytäny :smt009
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Täällä on annettu raakaa jauhelihaa ja eivät ole nokkineet toisiaan.
Voikohan siitä tulla matosia, sitä en tiedä?
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Olen jostain lukenut, että kanoille voi valkuaisainelähteeksi antaa tuoretta kalaa keitettynä sekä keitettyä lihaa. En tiedä miksi keittämistä suositeltiin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tartarpihvi on raakaa jauhelihaa+raaka muna+raakaa sipulia+ suolaa ja pippuria(muistaakseni ), joten jos immeiset ei saa siitä matoja niin ei kait ne kanatkaan :smt017
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Nam... joo, olinkin unohtanut kuinka hyvää tuo pihvi on. Olen kyllä unohtanut laittaa raakaa munaa, mutta itse asiassa olen tuon pihvin oppinut isältäni näin: Tumma ruisleipäviipale, raakaa naudanpaistijauhelihaa, raakaa sipulia, juuri hienonnettua mustapippuria ja ripaus suolaa. Slurps.

Toisaalta... kanoilla on erilainen ruoansulatus...
Kuva
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muistaakseni siihen tuli keskelle vain keltuainen.. ja oon nähnyt, että laittavat sen munankuorenpuolikkaassa..(tv:ssä)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja tietysti jonkun pitää olla inhottava ja kertoa, että kyllä raa'asta jauhelihasta on ihmisen hyvinkin mahdollista saada loisia. Mikään ei ole hupaisampi väli-isäntä kuin ihminen useammallekin loislajille. Mutta meidän lihatarkastus on kyllä tiukinta mitä voi kuvitella, joten syökää rauhassa pihvejänne. Mulle ei kyllä enää maistu. Kerran kun sian suolta piti mikroskopoida ja se oli täynnä matosia somia, päätin, ettei meikäläinen syö koskaan mitään raakaa. No graavilohta voisin syödä, kun lohikaloissa ei tietyt matoset elele, mutta onneksi se on pahaa! :smt019
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitenkäs tuo Fiinuksen aloitusviestissä mainitsema pakastus...tappaako se jauhelihasta siellä ehkä olevat madot tai niiden munat? Kalasta olen mukamas kuullut, että pakastus tappaisi madot...päteekö sama jauhelihaan tai lihaan yleensäkin? Veri ei varmaankaan ole ongelma, kun eikös joissain kannibalismin ehkäisy/torjuntaohjeissa nimenomaan sanota, että kun annetaan verta paha tapa voi korjaantua?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä oon käsittäny, että sianlihassa voi olla matoja, kun taas naudanjauhelihassa ei olis :smt017
Tosta pakastuksesta en osaa sanoa muuta, ku et ainakin mäti täytyy aina ensin pakastaa, just noiden matojen vuoksi.
Mä oon kyllä antanut ihan kaikenlaista lihaa kanoille.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

tiina kirjoitti:Mä oon käsittäny, että sianlihassa voi olla matoja, kun taas naudanjauhelihassa ei olis :smt017
^Jetsulleen näin. :smt001
mindogs

Viesti Kirjoittaja mindogs »

Voiko pienille tipuille antaa esim. jauhelihaa raakana tai keitettynä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kaipa tipuille olisi ihan hyvä antaa lihaa samalla tavoin kuin kananmunaa ja hapanmaitotuotteita.

Voiko todella raa'asta suomalaisesta sianlihasta saada matoja? Siis suolinkaisia ja lapamatoja ja sellaisia? Trikiinin kyllä tiedän, mutta senkin suhteen Suomi on turvallinen maa. Nyt lähdeviitettä kehiin, en usko muuten. :smt003
Jiina

Näin meillä

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Ostan koirille nauta-sikajauhelihaa koiranruoka-autosta ja annan sitä raakana koirille, kanoille ja kissoille. Enpä ole ollut huolissani madoista. Liha on pakastettua ja mitähän kaikkea eläimet itse syö luonnosta, hmm...

Pakastetuista järvikaloista teen talvisin leivinuunissa ylikypsää kalasoppaa laumalle.
welho

Viesti Kirjoittaja welho »

tiina kirjoitti:Mä oon käsittäny, että sianlihassa voi olla matoja, kun taas naudanjauhelihassa ei olis :smt017
Tosta pakastuksesta en osaa sanoa muuta, ku et ainakin mäti täytyy aina ensin pakastaa, just noiden matojen vuoksi.
Mä oon kyllä antanut ihan kaikenlaista lihaa kanoille.
Vastaan tähän vanhaan aiheeseen, kun rupesi naurattamaan muistellessani näkyä jonka näin eräänä kesäiltana:Brahmakanani Elviira roikotti nokassaan hiirtä ja, hupsista vaan, kiepautti hiiren nokkaansa ja NIELAISI.Kanan kaulasta oikein näki kun lihava hiirenlöllykkä laskeutui kanasen vatsaan.
Myöhemmin, paljon myöhemmin :smt003 ,kerroin tapahtuneesta miehelleni joka :smt013 kauhistuneena rääkäisi: niiiin ja syötiinkö me sit niitä sen munia? Syötiinpä tietenkin :smt003 .
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Yleiseltä puolelta löytyy varmaan vieläkin mun ammoin aloittama hiirestäjäkanatopic :smt002

Trikiinejä voi olla sianlihassa Suomessakin vaikka ne ovat harvinaisia - mutta varmuus aina parasta, eikö? Pakastaminen -18 asteessa kuukauden verran tappaa trikiinit ainakin Wikipedian mukaan (mitä ihmettä me oikein tehtiin ennen Wikipediaa?).
Vastaa Viestiin