Kaupan munien kuoret

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
susku

Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja susku »

Miten on, ruukaattako syöttää kaupasta ostettujen kanamunien kuoret omille kanoille. Mietin vaan että voiko niistä kaupan munien kuorista tulla jotain tartuntoja jos syöttää niitä. Ruukataanko kaupan munia jollain käsitellä? :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tietääkseni kaupan munia ei ole käsitelty millään (kertokaa jos jollain on toisenlaista tietoa) eikä niitä saa edes pestä. Itse olen kiehauttanut kaupan munien kuoret (kuten omienkin kanojen munien kuoret) ja niiden kuivettua murskannut ne muusinuijalla ihan hienoksi. Kanat syövät niitä selvästi mielummin kuin 'teollista' kanankalkkia. Jostain syystä meidän kukko on erityisen perso munankuorimurskalle :smt005 .
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Selvennän vielä edellistä viestiäni. Siis munien tuottaja ei saa pestä myyntiin meneviä munia. Se mitä kukin tekee munille mitä on ostanut kaupasta on tietysti jokaisen oma asia :smt001 .
susku

Re: Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja susku »

Mie kans ajattelin että keitän ne munan kuoret ennen kuin annan omille kanoille. Eipähän tarvi sit miettiä. :smt001
Iloisten Munatalo

Re: Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä en ole keittänyt erikseen mitään kuoria, en kaupan, joita nyt ei enää edes ole, mutta en myöskään omien. Omat kuoret kuivatan ja murskaan sitten- :smt021
vardenji

Re: Kaupan munien kuoret

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä kuivaan ja murskaan kans. Mamman mukaan kuivaus oli hyvä tehä puuhellan kulmalla salmonellan tappamiseks.
Anna

munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Anna »

Minä saan naapureilta paluupostina kuoria, myös kaupan munien kuoria. Yleensä ne ovat muovipusissa ja yhä hieman kosteita. En kehtaa sanoa, että ne pitäisi antaa kuivua, tuskin jaksaisivat pöydillä kuoria katsella. Kertamäärät ovat kuitenkin niin pienet, että uunissa paahtaminen tuntuu tuhlaukselta. Olen siis kiehauttanut kuoret ja sitten antanut kuivua. Varmuuden vuoksi haluaan ne kuumentaa. Veteen kuitenkin aina liukenee myös kalkkia, vanha konsti kukkien lannoitamisessa. Nyt keksin antaa sen keitinveden juomavetenä - hyvin maistuu. Onko mitään poppakonstia noitten kuorien "sterilointiin"?
Maikki

Re: munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Voisitko antaa naapurille jonkin astian mihin keräisi kuoria ja palauttaisi ne siinä? Silloin kuoret ehtisivät kuivahtaa. Meillä kuoria kerätään joko jätskirasiaan tai turkkilaisen jugurtin pikkusankoon. Ilman kantta. Kuoret lämmitetään uunin jälkilämmöllä, vaikka leipomusten tai makrulootan jälkeen. Ne voi huoletta vaikka unohtaa uuniin ja ottaa pois vasta kun seuraavan kerran uunia käyttää.
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Hei, olen ihan uusi kanalanpitäjä ja opettelen näitä juttuja :smt001 Olemme myös keränneet munankuoria kanoille ja kysyisin, miksi siis kuoret pitää keittää tai kuumentaa uunissa? Me olemme vain pesseet ne ja kuivaneet huoneen lämmössä ja siitä musertaneet kanoille.
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Maikki

Re: munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kaupan munankuorissa voi pesiä tautiriski. Omien kanojen munankuoret voisi syöttää ilman kuumennusta, mutta niihinkin voi tulla bakteerikasvua. Jos valkuaista jää kuoreen eikä se kuivu nopeasti, se toimii elatusalustana kaikenmoisille pöpöille.
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Kiitos paljon vastauksesta! :smt001 Tässä on niin uusi ja ihmeteltävää on paljon.
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Maru

Re: munankuoret /puhdistus

Viesti Kirjoittaja Maru »

Hups, empä tiennyt minäkään ( n 3vuotta kanoja), et kuoret jotenkin pitäisi kuumentaa/desinfioida. Enkä kyllä ole edes pessyt :-"
Mun naapurit ja kaverit kans kerää mulle kuoria. Sekä kaupan, että mun kanojen kuoria.
Osa laittaa takas kennoihin, missä kuivuvat aika hyvin. Toiset tuo kosteina ja minä itse levitän sanomalehdelle lattialämmityksen päälle tai lauteille (kylmä sauna). Kuivuttuaan murskaan ja vien kanoille. En viitsi pyytää heitä kuivaamaan. Mielestäni minun homma. Kiva kun edes keräävät. Tosin olen neuvonut, ettei umpinaiseen muoviin laita, jolleivat heti tuo mulle. Ilmavasti avoastiassa kuivuvat puoles vuorokaudes. Tarkistan kaikki ite, onko kuivia tai tarviiko kuivattaa :smt003
Vastaa Viestiin