Pelkkä kaura

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanajalka

Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Nyt tässä on tullut vähän kinaa perheen kesken, pärjääkö kana pelkällä kauralla ja kotiruoalla (tottakai kalkki, sora ja vesi kuuluvat perustarpeisiin). Täällä isäntä, jolla on ollut lapsuudessa (ja myöhemmin hänen vanhemmillaan) kanoja, hän väittää että pelkällä kauralla ja kotiruualla pärjää. Nyt sitten minä, aloitteleva kanaharrastelija, olen lukenut näitä kaikkia aloittelijoille tarkoitettua kanan ruokintaohjeita ja olen tekstien perusteella sitä mieltä, että KAURA on vain se "lisäravinto", jota levitellään aina joskus pehkun päälle nokittavaksi.

Kyllä uskon sen, että kana pärjää kauralla ja kotiruualla, muttaeikös monipuolinen ruokavalio ole hyväksi?
Täällä aletaan olla jo niin sekasin, että selvennystä asiaan teiltä konkareilta! :smt003
Xaus

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä en elättäisi kanoja pelkällä kauralla. :smt017 Eikä se varmasti riitäkään pelkäksi ravinnoksi. Tarvitsevat enemmän proteiineja, vitamiineja yms. Kotiruoka ei korvaa oikeastaan mitään, lähinnä se on kai kanoille mielenvirkistys. :smt003 En sano, että pitää olla teollista, mutta se ei tarkoita, että pelkällä kauralla mennään.
Iloisten Munatalo

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... =0#p131078
Meillä mennään tällä ohjeella :smt045
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Eivät pärjää pelkällä kauralla. Kesäaikana ehkä mutta silloin pitää päästä ulkoilemaan vapaasti, pelkkä tarha ei riitä, jotta löytävät hyvin ruokaa. Omille annan vuodenajasta riippumatta täysipainoista ruokaa jotta varmasti saavat kaiken tarvitsemansa. Kaurassa ei ole tarpeeksi proteiinia, vitamiineja, aminohappoja joita kaikkia kana tarvitsee.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

No vähän epäilinkin... Mitä "oireita" tulee, jos on puutteellinen ruokinta? Ihan vain, että on sitten todistusaineistoa isännälle... :smt012
Xaus

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Luulen, et muninta kärsii ainakin.
kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Siitä sanoin kans, mut sitten alettiinkin miettimään että lemmikkejähän noi, ei me "bisnestä" aleta 4 kanan munilla tekemään :smt003 Mut tulisko esim jotain. iän lyhenemistä, ulkoisesti nähtäviä eroja, luonne-eroja jne. ilmestymään puutteellisen ruokinnan vuoksi?
Xaus

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mun mielestä on tyhmää alkaa leikkiä asialla, johon on eri suositukset. Se rehusäkki ei paljon maksa. Ihan kuin itsekin söisi vain leipää, eikä mitään muuta. Proteiinin puute tekee kanat kannibaaleiksi eli saattavat alkaa nokkia toisiaan. Ja varmasti alkavat muutenkin nuupottamaan. :smt009
kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Juu-u. Ja nytkun on vielä ensimmäiset kanat tulossa! Haluan paljon tietoa ja näkemyksiä teidän kannalta niistä.

Mut yritän tässä kyselemällä vaan estää sen, ettei niitä hoideta ensimmäiset vuodet väärin ja sittenkun vähän lukaistaan hoito-ohjetta, niin sitten ollaankin ihan "ohhoh, taidettiin hoitaa pari vuotta ihan väärin". Mutta kiitos kaikille neuvojille, apu on aina tarpeen näin alussa. Uskon että pärjätään ihan maalaisjärjellä ja kun akkavalta tässä perheessä on aika suuri, saadaan varmaankin isäntäkin taltutettua monissa ostopäätöksissä :smt002 Kuvia voimpi laittaa keskeneräisestä ja toivottavasti kohta valmiista kanalasta! :)

ps. kertokaa vaan vielä omia mielipiteitä tähän, jos tulee mieleen :)
AnetteMilli

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Me myös ollaan aloittelevia kanojen pitäjiä ja alkuun ruokitaan aivan pussista, varmuuden vuoksi. Tulevaisuudessa varmaan sitten ajaudutaan enemmän tuohon oman ruokinnan suunnitteluun.
Me heiteltiin kanoille nurmikolle kauroja, että saavat sitten sieltä niitä silloin tällöin napsia. Kysymys kuuluukin, onko jotain haittaa siitä, kun osa jyvistä on lähtenyt itämään? Me kun heitettiin kauroja jo pari päivää sitten maahan, enpä vaan osannut ottaa huomioon, että lähtevät noin hyvin kasvamaan.
Maatikko

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Itäneet kaurat on kanojen mielestä herkkua :smt016
flai

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja flai »

Meidän mummolla oli kanoja kun olin lapsi, siellä olen ensimmäiset kanatuttavuuteni saanut ja varmaan tämän kanakuumeenkin.... Mutta tosiaan, mummon ohjeistus kanojen hoitoon kuului, että poikasille rehua lisäksi, mutta aikuiset pärjää kauralla ja kotiruualla. Onneksi etsin itse tarkempaa tietoa ennen ekoja kanojani, enkä luottanut näihin neuvoihin. Mummon kanaset eivät montaa vuotta ikinä eläneet, oli kannibalismia ja munien rikkomista. :smt012
Iloisten Munatalo

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä kauraa, ohraa, vihanneksia ja hedelmiä ( jotka eivät vielä ole menneet kaupaksi) tuoretta heinää, kasvatusrehua toistaiseksi ja muut perus tarpeet ... kaurapuuroa, lihaperunasoselaatikkoa :smt005 jugurttia, ja keitettyä makaronia on vuorossa listalla raa ´an jauhelihan keralla seuraavaksi ... tähän asti ovat kaiketi syöneet pääasiassa rehua ... Samaa periaatetta toteutan kuin koirienkin ruokinnassa, ruuasta ei kannata tinkiä sillä halpa ruoka = kalliit ell maksut :-"
siimis

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ja jos kanat on tehomunijoita, niin ne munivat vaikka lihoistaan. Eli "bisnestä" tai ei, muna päivässä pesään ja kana kuihtuu ja laihtuu, sulat putoaa eikä uusia kasva tilalle. Tuotantokanaloiden loppuun munineet kanat on just sen näköisiä, niille ei anneta yhtään ylimääräistä ruokaa vaan just sen verran että pysyvät hengissä ja jaksavat munia sen yhden kauden. Ei kukaan harrastaja varmaan halua, että omat kanat kokee sellaisen kohtalon. Pelkällä kauralla kana varmaan elää, mutta proteiinin puute aiheuttaa just edellä mainittuja oireita, kannibalismia ja munien syömistä.

Pelkällä kauralla on ehkä joskus pärjännyt joku maatalon kanaparvi, joka sai oikeasti vapaana liikkua pihapiirissä ja etsiä etanat ja kastemadot, talvella saivat hapanneet maidot ja keittiötähteet, niille pilkottiin luut ja annettiin ihan kunnon ruoantähdettä eikä pelkkää perunankuoria ja kompostikamaa. Ruoantähteethän eivät ole sama asia kuin kompostiroskat, kana ei ole tunkio vaikka siellä viihtyykin :smt002 Tunkiolta se ei meinaan syö niitä jätteitä vaan kärpäsentoukkia ja lieroja yms. herkkuja.
vardenji

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Komppaan siimistä, mulla noita tehoja oli ja ne söi kyllä suurimmaks osaks kai onneensa, kauraan eivät kauheemmin koskenee ja kuvut aina täys rehua. Syömistä en rajoittanu millään tavalla, johan sitä on niiden aiempi elämä rajotettu. Nyt kun ne sairauteen lopetettiin rehun kulutus romahti melkein puoleen. Kanoja oli siis 7 joista 2 oli tehoja. Sillon tällön jos ilmenee ripulia tms. pidän päivän pari pelkällä kauralla ja ruoholla, muttei pidempään. Pidän huolen et rehua ja kauraa on tarjolla koko päivän ja ekstrana ruohostan kerran pari päivässä. Toi kukko vetää napaansa kans pupujen primo2sta :smt012 vaikka kuinka ahtaaseen tilaan sen kaneille laitan...
Vastaa Viestiin