mitä kanoille talveksi

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanalan valaistus saapi näiden ohjeiden mukaan olla tosi himmeä…lintusten iästä riippuen 5-30 luksia. Ja kuten taulukosta näkyy: 10-20 luksia saavutetaan kolmella - neljällä watilla/neliö. Pelaakohan mun matikkapää, jos sanoisin , että esim. viiden neliön kanalaan riittäisi tämän mukaan 15-20 wattinen hehkulamppu? Ja kymmenen neliön kanalaan 30-40W? (Loisteputkesta en sanokaan mitään, kun se perinteinen malli todettiin jo porukalla toisessa topicissa vilkkumisen vuoksi kotikanasille sopimattomaksi…)

mmm: n ohjeistus

PDF-tiedostona tuo linkki...toimiikohan kaikilla...laitan HTML-version, jos joku valittaa...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Aika himmee on toi valaistus.. en tiiä onko noi arvot laskettu kirkkaalla hehkulampulla. Mä käytän mattapintaisia, ettei häikäse.. siis ne arvothan oli vähimmäisarvoja. Tällänen pikkasen hämäräsokee kun tuppaa talloon kanoja, jos on liian pimeetä. Liian kirkas valo saattaa poikasilla stressaavissa oloissa aiheuttaa kannibalismia..mutta vaan stressaavissa.. Ja kun vertaa noita lx -arvoja siihen, että kesällä ulkona on lxit satoja ja kanat nauttii, luulis, että valaistus vois olla voimakkaampi. Pitää muistaa se, kun noita lukee, että ohjeet on tarkoitettu tehokanalaan, jossa lasketaan tarkkaan paljonko valaistus tulee maksaan, mikä on minimi, että kana munii.. kun se munanhinta ei päätä huimaa ja sähkön hinta taas hipoo taivaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Samaa mieltä maunu-muorin kanssa: varmaan valoa SAA olla reilusti enemmänkin. Pitää vain huolen, että varjoisiakin kohtia löytyy ja että pesät ovat hämäriä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo mutta helpottava tieto sekin että vähäinenkin valo RIITTÄÄ että kanat viihtyvät (ja munivat :wink: )

Toi loisteputkivalohuomio oli hyvä tässäkin topicissa, mä en ollut sitä toista lukenutkaan (kävin sen äsken kyllä kaivamassa). En ollut koko juttua tiennytkään. Meillä on tallissa, jossa siis on kanoille oma "karsina", loisteputkivalaistus. Mutta tuskin se kanoja haittaa kun valoja pidetään päällä vaan tarvittaessa eli tallia siivotessa ja kun hevosia hoidellessa eli ei tosiaan koko aikaa.
Mutta ku saadaan sähkötöitä vähän tehtyä niin sitten tallin käytävällä tulee palamaan yks pikku energiansäästölamppu aamusta iltaan (ja silloin ei tarvi edes räpsiä sitä koko helekatan juhlavalaistusta päälle ihan vaan käydäkseen tallissa pimeän aikaan) ja musta on mukava tietää että se riittää kanoille valoksi (tosin sit kun tulee kylmää saavat lisävaloa vielä lämpölampusta).
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Oikein tosi pönttö kysymys: Mistä tietää, että onko kana alkanut munintatauolle tai sulkasadolle? Tämä on nimittäin mulle ihan uusi asia. Rokkirouva ei ole nyt muninut viikkoon, vaikka aiemmin tiputteli monta munaa viikossa. Jalkojen sivuilla vaikuttaisi olevan uutta untuvaa, sinnekö sitä ekana ilmestyy?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Noh...sulkasato ja munintatauko on käytännössä yksi ja sama asia. En kyllä osaa ihan satavarmaksi sanoa kumpiko alkaa ja loppuu ensin ja kumpiko alkaa ja loppuu viimeiseksi...taitaa olla niin yksilöllisiä ne erot. Mutta yleensä muninnan loppuminen ja huomattava! irtosulkien löytyminen maasta/lattialta on se varma merkki "syksyn tulosta"...

Omien havaintojeni pohjalta sanoisin, että ne irronneet sulat/höyhenet huomaan ensin ja sitten huomaan ne kanaan ilmestyneet "tikut", joista sitten tulee ne uudet sulat/höyhenet.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kiitos! :D Reetta ei ole edelleenkään pyöräyttänyt munan munaa, vaikka ruoka ei ole muuttunut. Taidankin alkaa odotella tippuvia sulkia ja vaihtaa sapuskan taukoilumuonaan. Oikein hyvä juttu, koska haluan antaa tuolle rouvalle piiiiitkän talviloman. :D

Maattarit ovatkin lomailleet jo kuukauden päivät, mutta onneksi hybridit tööttäävät munia ihan kuin kesälläkin. Meinaan kyllä koittaa saada ne munimaan läpi talven, jotta ei tarvitsisi käydä munakaupoilla. Taukoilkoot sitten kevättalvella, jos tuollaiset jalostetut otukset edes sitä tekevät.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mun kanalassa on paljon ikkunoita, vanha kivinavetta, lisäksi automaattivalot. Eli valot menee aamulla päälle talviaikaan 07.30 ja illalla pois 17.30. Kesäaikaan en siirrä valokelloa mihinkään suuntaan, vaan ainoastaan itseni. Kanoilla on kesät talvet sama sapuska elikkä automaateissa puolitiiviste ja toisessa kaura+ohra. Munivilla kanoilla lisäksi vähän vehnää, jotka eivät muni eivät saa myöskään vehnää. Jokainen kana pitää munintatauon eli sulkasadon omaan tahtiinsa, kaikki kanat ovat yksilöitä, joku munii jonkunverran sulkasadon aikana toinen pitää pitemmän tauon oman tarpeensa mukaan, mutta ruokinta siihen ei vaikuta vaan päivänpituus. Mulla päivä pitenee automaattisesti kevättä kohden, koska ikkunoista tulee valoa, ennen kuin sähkövalot syttyvät.
sisu65

Talvi varastoon

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Keräättekö kanasille näin kesällä mitään syötävää talven varalle? Esim. nokkosia?
Jos keräätte miten sälytätte ne, kuivaatteko vai miten laitatte. Olisi mukava tietää niin vois itsekin tehdä varastoa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Näillä keleillä homehtuu kaikki, mitä yrittää kerätä ja kuivata. Olen parin talvettoman talven jälkeen lopettanut koko homman, kun homehtuivat sekä kerput että pihlajanmarjatertut..

Pakastaa ehkä voisi jotain, jos voisi. :smt002 Eiköhän se ole paras, kun antaa vuodenaikojen näkyä kanojenkin ruuassa??
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minä oon hevosille kuivannut nokkosta, ja saa niistä kanatkin osansa. Sitä kerppujen roikottamista tallin vintillä olen minäkin kokeillut eikä se toimi, nykysyksyt ja talvet ovat niin kosteita että ilmankosteus homehduttaa kerput. Mutta mulla on semmoisia tiiviskannellisia ämpäreitä joissa joskus on ostettu hevosille Hippolax-pellavarehua, levitän ensin nokkoset tallinvintille ilmavasti kuivumaan ja kun ovat rapisevan kuivia, sullon ne ämpäreihin joissa ne säilyvät oikein hyvin :smt001
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mimmi kirjoitti:Näillä keleillä homehtuu kaikki, mitä yrittää kerätä ja kuivata. Olen parin talvettoman talven jälkeen lopettanut koko homman, kun homehtuivat sekä kerput että pihlajanmarjatertut..
Sama homma! Viime kesänä keräsin karmeat määrät ja kuivatin hyvin nokkosia liiteriin, niin kyllä vaan homehtui koko satsi ja harmitti.
Mielummin taidan porkkanaa raastella talven iloksi ja lanttuja antaa nokittavaksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon kanssa lopettanut kerppujen teon, kun en jaksa niitä niputtaa ja sitoa. Vien koivua, pihlajaa, pajua sekä mesiangervoa tallin vintille ja ripustan ne oksanhaarasta vaakariman varaan roikkumaan. Toistaiseksi ovat säilyneet, mutta meilläpäin taitaa olla vielä kunnon talvet tai sitten ovat niin ilmavasti, etteivät siksi homehdu.

Tätä kesää ei voi kesäksi sanoa---kärrykeliksi vain! Nyt yksi vanha pihakoivu odottaa kaatoa ja ojanpientareet pursuaa muuta mukavaa, mutta kun aina sataa, niin eipä niitä likomärkiä oksia viitsi kuivamaan laittaa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No se ilmavuus justiin on paha, kun ilmankosteus on se joka homehduttaa.
Mutta jos meillä ei kunnon kuivia pakkastalvia olekaan niin ainakaan kesää ei voi valittaa kun mä täällä toiveikkaasti (yleensä turhaan) odotan että sataisikin joskus :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Täh???? Meillä on ollut ehkä kaksi päivää, joina ei ole satanut. Siis koko kesänä. Joka päivä sataa, välillä paljon ja välillä vielä vähän enemmän. Pihanurmen päällä lilluu vesi koko pihan alueella, kun maa ei vedä enää yhtään. Jokaikinen monttu on lammikkona, jotka kasvavat kasvamistaan..
Vastaa Viestiin