mitä kanoille talveksi

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Enpä taida minäkään kerppuja tehdä. Viime talvena homehtu heinätki latoon ja kyllä otti päähän polttaa kaikki, ihan ostoheinää oli. Ens talvena meillä taidetaan lampaille syöttää muovipaalista heinät, vaikka pilaantuu neki kyllä aukasun jälkeen nopeasti ku ei oo kunnon pakkasia. On niin syvältä tämä kesä ollu, saa nähä saako täällä (P-P) etes tuota säilöheinää hevosille ja lampaille, kuivaheinää ei taida ainakaan saaha. Tosiaan kaks vuorokautta on ollu että ei oo ollenkaan satanu ja sillonki on ollu pilvistä. Pellot on niin märkiä että sinne ei juuri oo asiaa traktorilla. Kai tämä on jotain maailmanlopun enteitä ku talviki oli niin outo :smt017
Kyllä ottaa päähän tämä! Onneksi kanoille ei tarvii heiniä hengissä pysymiseen toisin ku lampaille ja hevosille :smt013
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siis mitä kummaa. Mäkin olen ollut ihan hermo piukassa, kun toukokuun helteitten jälkeen on ollut vain noin puolet päivistä satamattomia. :smt017 Pitäis vissiin ymmärtää olla vain tyytyväinen. Mä olen tehnyt joitain kerppuja, mut enpä viitsi niitä isommalla urakalla tehdä, nykypäivänä kun on vitamiinit sun muut lisäravinteet täydentämään elikoiden talviajan rehustuksia.

Mut ne kuivaamiset, jotka teen, laitan just niinku Muusa tuossa juttelee, ei ne muuten säily märkänä syksynä. Eli sit kun risut on kuivat, laitan ne tiiviisti pinkkaan ja painoa päälle, vaikka heinävarastoon. Jos kerput roikkuu ympäri vuoden ilmavasti tallinvintillä, ne kostuu syyssateilla korkean ilmankosteuden vuoksi uudestaan. Sateitten jatkuessa viikkotolkulla kerput sit ottaa viimein hometta.

Saas nähdä tuon märkäkelin kanssa... Mulla on vähäiset oksaniput literissä kuivaamassa jo toista viikkoa, kovin kosteita ovat vielä. Just eilen päästiin tekemään klapia talveksi, toivottavasti ne ees kerkee kuivua. Noh, viimevuotiset pölttopuut ostettiin syksyllä hitusen kosteina, ne kuivui sit pakkasilla sita mukaa kun tarvittiin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voisko nokkosta ja horsmaa sun muuta tintata tuoreena johonki tynnyriin ja aiv-happoa päälle? Käsitin että aivtä saa kanoille antaa kun hiljakseen totuttaa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olen antanut esikuivattua säilöheinää, mutten ihan varmaksi tiedä onko sitä säilötty jollain litkulla. Vanhassa kanakirjassa neuvotaan aiv-heinän tekoa kanoille, joten varmaan sitäkin voi antaa.

Tänään oli oikein kunnon heinäpoutakeli, joten koivu nurin ja lehtevimmät oksat vintille. Mulla oli siellä pikkumäärä toissa kesäisiä oksia ja ei niissä hometta ollut. Joten jatkan entisellä tyylilläni. Ja tietysti inisen alkutalvesta täällä, että homeessa mokomat ovat...:smt019

Voi muuten tämmöinen kesä vaikuttaa viljan ja sitä kautta kananrehunkin hintaan, jollei rupea poutaantumaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Horsmaa, savikkaa ym vihreetähän voi myös pakastaa. Samalla tavalla tuoreena kuin tilliä ja persiljaa ihan ihmisille. Kannattaa vaan laittaa pieniin annoksiin, kun sulatettuna ne ei säily, vaan pitäisi syödä melko pian.

Itse en kyllä taida laittaa, kun pakastimet tulee aina syksyllä muutenkin niin täyteen. Joskus oon pakastanu kanoille marjoja, jos oon kerännyt enemmän kuin oon viitsiny siivota. Kurpitsaa oon myös laittanut valmiiks paloiteltuna ja sitten kun oon keittänyt mehuja erilaisista marjoista, niin oon pakastanu kanoille ne loput mitä mehumaijaan jää ja mitä ne ei silloin heti syö. Mustikat on niille tosi herkkua, mutta viinimarjojen mehustuksesta jäänyttä mössöä osa syö tosi mielellään ja osa ei oikeen ollenkaan.

Joskus pakastin myös kanoille pihlajanmarjoja, mutta ne ei syöny niitä vaikka syksyllä tykkäävät tuoreista.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Kyllä täällä Etelä-Savossakin on sadetta riittänyt. Hevosen heinät saatiin jotenkuten seipäille ja sieltä poiskin, mutta kyllä viimeiset talvet ovat olleet niin kosteita, että heinät ovat aina vetäneet kosteuden ilmasta ja pölisseet kevätpuolella.

Kanoille olen joskus kuivattanut viherrehuksi ihan ruohosilppua. Sitähän saa kätevästi keräävällä ruohonleikkurilla. Kanoille jemmasin mehevimmät apilakohdat, laitoin silpun kuivumaan ohuelti sanomalehtien päälle aurinkoon ja sitten kuivat silput vain laatikkoihin.

Silloin säilyivät ( n. 6 vuotta sitten) ulkovarastossa pahvilaatikoissa kuivina ja homeettomina. Nyt jos tekisi niin laittaisin johonkin kannelliseen muovipönttöön...
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Minä olen keräillyt ja kuivattanut viiriäisille monenlaista.
Nokkosenlehtiä, voikukanlehtiä, apilaa, mustaherukanlehtiä, vadelmanlehtiä jne. Ruohosilppua ruohonleikkuun jäljiltä, että on talvellakin heinäsilppua pengottavaksi.

Olen vuorannut mustalla muovilla tyhjiä kaljatölkkien laatikoita, joihin kerään kuivattavat kasvit. (nämä laatikot ovat käteviä myös kevään hyötykasvien taimikasvatuksessa)
Vähempikin auringonpaiste riittää mustan muovin lämmittämänä kuivattamaan melko pian tämmöisiä lehtikasoja.
Vaihtoehtoisesti kuivatan saunassa, muualla sisätiloissa tai lattialämmityksen avulla.

Kuivatettavista kasveista kannattaa isot lehtiruodit ja varret poistaa kokonaan. Ne kuivuvat hitaasti ja hidastavat lehtiosien kuivumista. Harvemmin linnut nokkosenvarsia tai koivujen oksia syövätkään.

Kunnolla kuivuneet lehdet tungen kaikenlaisiin kannellisiin muoviämpäreihin/muihin tiiviisiin astioihin.
Kun kuivatuksessa on mukana pelkkiä lehtiä, niitä mahtuu yhteen ämpäriin nyrkillä survoen melkoinen määrä pieneen tilaan.

Syötän kourassa murskattua lehtisilppua viiriäisille puurojen, leseiden, ruuantähteiden ynnä muiden sötkötyksien seassa.
Lehtiä voi myös liottaa pehmeiksi vedessä ja tarjota sellaisenaan.

Esimerkiksi nokkosen pitäisi olla hyvin terveellinen lisä ruokiin. Voikukan ja muiden kasvien terveellisyydestä ei ole tarkempaa tietoa, mutta ainakin innoissaan viiriäiset niitä syövät.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Minä kerään ainakin nokkosen ja vadelmanlehtiä talveksi. Kuivatan ne ihan sisällä pakastimen koreissa. Kuivuvat niissä tosi nopeasti ja kuivuneet säilön pahvilaatikoihin.
Kaikkea muutakin varmaan vois kuivata, mutta olen laiska :smt012 Vadelman lehtien kerääminen on helppoa ja nopeaa.
Koivunlehtiäkin ajattelin kuivata sekä kanoille että itselle. Jossakin saunatarvikekaupassa oli semmoisia pieniä pusseja kuivattujakoivunlehtiä löylyveteen laitettavaksi, ja hinta oli pussille yli 5 euroa :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tulipa kivoja vinkkejä!
Olen jo kerinny kuivaamaan nokkosta ja angervoa ja siankärsämöä oksina :smt011
Kun en muistanu, että silloin vain musersin lehtiä kanoille ja varret söi vuohet!!!
Nyt kun näitä KAIKKIruokaisia nelijalkaisia ei ole niin pitää opetella uudet tavat.

Joten tänään hain maitohorsmanlehtiä ja ihan vain lehtineen laitoin kuivamaan. Jos en väärin muista niin tämä vuohien suurherkku oli myös kanoille mieleen.
Tämän ketjun innoittamana menen hakemaan koivunlehtiäkin.
Onhan se vähän myöhänen aika, mutta varmasti talven pimeänä maistuu kaikki vihertävä ihanalle.

ps. minä olen ruukannu idättää tai versottaa kauraa kanoille talvella.
Meillä ne on kuitenkin vähän kuin lemmikkejäkin joten tulee nähtyä vähän vaivaa, että saavat herkkuja.
Herneitä en ole tajunnu kokeilla, mutta ensi talvena teen. Olen itselle keväisin versottanut. Niitä en kyllä kanoille raski syöttää, mutta idätys on helppoa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Taas kävin keräileen ämpärillisen eri lehtiä kuivattavaksi. Turha varmaan kysyäkkään mikä riittää.. kaikki varmaan menee mitä on :)
Mutta suunnittelin, että neuvojen mukaan kasaan kuivatut johonkin kannelliseen astiaan. Täällä pohjosemmassakin varmasti jo kerput homehtuu.
Ajattelin, että jos parikin kourallista sais vihreetä päivittäin antaa, niin olisi kiva. Ainahan se on parempi kuin ei mitään.
Esikuivasin tuossa pöydällä vuorokauden ja sitten siirsin sellaiseen pakastin koriin, millä joku muukin oli kuivannut.
Onneksi mies on viikot töissä.. Mitähän sanois kun näkis saunan.. Täynnä nokkosta :smt005
Kerään nyt munia häntä varten, saa sitten paistella perjantai iltana tuoreita munia! :)
Vastaa Viestiin