mitä kanoille talveksi

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanaemo

mitä kanoille talveksi

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mitä syötätte kanoillenne munintatauon aikana? Munitusrehua ei silloin luultavasti tarvitse...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mielenkiintoinen kysymys, jota en ole koskaan ajatellutkaan---tyhmä minä :oops: Vastatkaapas viisaammat: onko olemassakaan ostorehuna siis "sulkasatorehua"? No, tuskin on...Mulla on nyt yksi kana viidestä munintatauolla ja toinenkin taitaa kohta jäädä. Vaikeapa se on erotella laumassa kuka syö mitäkin...Siis olen syöttänyt kaikille samaa sekoitusta: munitusrehu+hiukan tähteeksi jäänyttä tipurehua+kauranjyvät+ohranjyvät+kanankalkki. Lisukkeena silloin sun tällöin: ihmisruuan tähteet+porkkanat+perunat+leipämössö+"heinän rippeet"...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Talviruokavinkkejä...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kokonainen keräkaali häviää aika nopeasti pikkulaumassakin...Saavat askartelua "uteliaille nokilleen"!
Porkkanat ovat hyvä B-vitamiininlähde sulkasatokanoille...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mietin tässä sellaista, että onko kanalle haittaa siitä, jos se saa proteiinia vähän suhteessa munantuotokseensa. Tarkoitan sitä, että jos kana munisi optimaalisella ruokinnalla 7 munaa viikossa, niin jos sitä ruokkiikin niin, että se pyöräyttää esimerkiksi vain kolme munaa viikossa. Onko kana silloin osa-aikatöissä ja puolilomalla, vai rasittaako heikko ruokinta sitä?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

mulla on talviruuassa vähän enemmän energiaa..siis lisään vähän kasviöljyä, kun pidän sen kopin aika kylmänä ja kanat ja muut linnut ulkoilee talvalla.. eli teen niille kanalaatikkoa uunissa(makaronia tai riisiä tai ohraa+lihaa ja maitotuotteita.. jyvien ja muun lisäksi..laatikkoon viskelen herne-maissa paprikaa vihannekseksi(joskus muita juureksia , riippuu mitä saa halvalla).
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

maunu-muori:sie et varmaan käytä mitään teollisia munitusrehuja,kun siulla on noin hyvät pöperöt?
Mie meinaan saada kanat munimaan ilman teollista rehua,mutta mikä korvaa.
Hernettä olen liotellut,tietysti kasviksia,omenoita jne.vuohen maitoa eri muodoissa esim heraan liotan leipää.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En yleensä käytä..nyt on ollut pakko laittaa vähän kasvatusrehua pikkupoikasille ja munistusta kanoille..siis lisukkeeksi.. kun se ukkelis makaa vieläkin sairaalassa kädettömänä, niin mulle ei oikein jää aikaa ruuanlaittoon..kunhan lämmityskausi alkaa, niin sitten on uuni aina lämmin ja pöperöt paistumassa ja muori pankolla makoilemassa( toiveajattelua). Mää en yleensä lämmitä pirttiä ennenkuin on +5-+10 astetta sisällä.. extreme.. vanha partiolainen nääs :twisted: ... Laita vähän lihaa ja soijaa ja hernettä.. ei se sen kummosempaa oo..samaa niissä teollisissakin on ja ne himpatin entsyymit päälle, jolla ruuansulatus viritetään viimoisenpäälle....ettei hukkaannu rehua.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä annan kyllä munitusrehua ja yritän muutenkin syöttää 'vahvaa' ruokaa. Ruokavalio ei hirveästi muutu talvella.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Talvella kanojen kuuluisi pitää munintataukoa, silloin niille ei pidä syöttää yhtä tujua ruokaa kuin munintakauden aikana. Eikös tuossa vahvan ruoan syöttämisessä ole vielä puhkimunittamisen vaara.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Kuinkas pitkä se munaton kausi on?
Toivottavasti meillä pitäisivät sen eriaikaan :wink: .
Alkaako muninta kevätauringon kanssa samaan aikaan?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Laittelen tähän mutumuistista jotain, tietävämmät korjatkoot. ;) Munatauko alkaa kun valon määrä laskee alle tietyn tuntimäärän vuorokaudessa, oliko se nyt 8h vai kuinka. Keinovalaistuksella taukoa voi lyhentää tai ohittaa se kokonaan, mutta jälkimmäinen ei ole omasta mielestäni kovin viisasta kotikanalassa. Pohjoisemmassa pimeä aika on ihan hervottoman pitkä, elikä tauko on kuukausien mittainen, mun mielestäni silloin on ihan ok lopettaa tauko keinotekoisesti. Kanoille voi lisävalon lisäksi antaa pelkkää puolitiivistettä parin viikon ajan, sen pitäis saada muninta alkamaan.

Eri-ikäisten tirppojen pitäminen kuulemma lyhentää munatonta aikaa, koska nuoriso saattaa töötätä munia pitkällekin syksyyn. Myös hybridit saattaa muniskella pimeälläkin. Itse kuvittelen pitäväni useampaa parvea, jotka saavat taukoilla vähän eri aikoihin. Tosin olen niin tuhma ihminen, että suunnittelen pitäväni jalostelilla pitkää valojaksoa läpi talven, en ajatellut pitää niitä elolla enää toisena munintakautenaan. :oops:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä kanat ovat pitäneet muutaman kuukauden munintatauon, vaikka ovatkin saaneet munitusrehua.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Munatauko alkaa kun valon määrä laskee alle tietyn tuntimäärän vuorokaudessa, oliko se nyt 8h vai kuinka. Keinovalaistuksella taukoa voi lyhentää tai ohittaa se kokonaan,
Mä täydennän tätä muistilokerostani löytyneellä tiedolla että valaistuksen ei tarvitse olla kovin kirkas, 25w riittää (jos nyt muistelen oikein :roll: )
Mutta riittääkö 8h, miten mä kuvittelisin että pitäisi olla pitempi valoisa jakso?
Toisaalta, kuinka pitkiä on valoisat ja pimeät jaksot häkkikanalassa, eikös niillä ole "vuorokausi" paljon lyhyempi kuin 24h?

Meillä on kanoille aina annettu Punahelttaa munivat tai eivät. Eikä nytkään yksikään muni :?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tehokanaloissa on kanoilla noin 4h pimeää..sanoopi asetus, muistaakseni..Jos haluu että kanat munii talvella kannattaa pitää ainakin 12 h valot päällä ja siitä valotehosta 25 w tuntuu kyllä tosi pieneltä jos lamppu on tavallinen , muistaakseni suositus annetaan montako luxia neliölle..25 w vois olla ehkä/neliö, jos kanala on isompi valoa enemmän....mulla on 40 w hehkulamppuja siellä täällä(työmaaroikissa) kanalassa, niin että jää niitä varjopaikkoja mutta yleensä on ihan valosaa..ja ajastin...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maunu_muori kirjoitti:Tehokanaloissa on kanoilla noin 4h pimeää...
Kyllä sääliks käy, t. nimim. 10h yöunet on pop :roll:

Mä luulen muistavani 25w just siks että se kuulosti niin naurettavan vähälle valolle :shock: Voi olla että se oli per neliö.
Toisaalta pienenkin tuikun lisääminen kanalaan palamaan 12h/vrk varmaan auttaa jos ikkunoista vaan tulee luonnovaloa.
Vastaa Viestiin