kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kiyry87

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Minä kuivaan kanoille horsman, vadelman, nokkosen, mansikan, koivun ja viinimarjojen lehtiä ihan vain viherjauheeksi
jonka säilön 10 litran kannellisiin ämpäreihin kaikki sekaisin ja talvella kanojen puuroon vaan.
Yrttejäkin olen miettinyt mutta olen ite niin suurkuluttaja ettei ne taida riittää kanoile asti.

Mitäs muita ihmiset kuivailee talvivihreiksi kanoille? Olen aloittelja joten kiinnostaa kovasti.
Varsinkin kuivattavat puiden lehdet kiinnostaisi kun niitä on helposti ja paljon saatavilla yleensä. :smt047
Wilhelmina

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä en uskaltais käyttää ruohonleikkurin silppua. Eikös se vehjes päästä kaiki ilmansaasteet sinne allensa, jossa se ruoho tekeytyy.

Heinäseipäillä voi kuivattaa aivan kaikkia yrttejä, mitä pellosta löytyy tai haasioilla. Jos on pitkään kuivat kelit voi enisn niittoluokoa käännellä haravalla maassa. Kun se on vähän kuivahtanut, nostellaan se seipäille ilmavasti ja jos seipäässä on niitä kloppeja , niitä työnnellään väliin pitämään heinät ilmavina. Ylimmät heinät pitää asetella siten, että ne toimivat kattona.

Yrteillähän on lääkinnällisiä vaikutuksia, joten varmaan tekee hyvää kanoilleki saada vähän ytyä ruokintaansa.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meidän leikkurin päästöt tulee kyllä ihan eri reittiä kuin alta ...
iracarita

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Suolaatteko kerppuja? Niin kai perinteisesti on tehty ja lueskelin tuolta ketjusta, että homehtumisongelmaa on ainakin osalla ollut. Itse tein tänään kerppuja poroille ja ahneuksissani ja päästäkseni hemmetin äkäisiltä hyttysiltä pakoon, tein kerpuista aika jyhkeitä. Kuivattelen ne hiljakseen saunan lämmössä, mutta mietin vain kuinka torjua tuo homeriski, kun ison työn tekee ja säilytystilat ovat tietenkin kylmiä ulkorakennuksia! :oops:
Kiyry87

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Hei nyt on pakko selventää:
Tarkoitan yrteillä maustamiseen käytettäviä kasveja kuten persiljaa, basilikaa, tilliä,
tinjamia, ruohosipulia, minttuja sekä sitruunamelissaa joita meillä kasvaa valtavasti.

Tyhmänä en ajatellu ettei se normaalisti taida noita tarkoittaa on vaan omaan
käyttöön pesiytyny toi sana. :-"
Wilhelmina

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

En tie onko sitten turhaa varovaisuutta, mutta yleensä aina mainitaan, että ruohonleikkurisilppua ei saa syöttää eläimille, esim hevosille. Meillä nyt ei juuri ruohonleikkuria tule käytettyä. Ruohonleikkurin silppu on ainakin meillä sen varta pakkaantunutta, että olen korkeintaan kasvimaalle vienyt katteeksi.

En ole suolannut kerppuja, mutta heiniin heitellään merisuolaa.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

tanja

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja tanja »

Mulla on kädet ruvella ja 100 kerppua liiterissä kuivamassa.Mä käytän paalinarua noihin kerppuihin. Vuohille suurin osa mutta aina niistä osa menee kanoillekin, koivua, leppää, pihlajaa, pajua, horsmaa, koiranputkea,rikkaruohoja. Jätettiin kuusten kaato talvelle, että sillon saa tuoretta havua.
Kaneille pätkin pajua ja omenapuuta talveksi paperikassiin liiteriin pureksittavaksi. Kanoille ja kaneille on lisäksi poimulehteä, voikukkaa,piharatamoa, basilikaa,tilliä, nokkosta ja jotain muitakin yrttejä paperipusseissa. Harmittaa kun meillä on talvella niin pimeää sisällä, muuten kaivelisin voikukan juuria ja laittaisin kuivamaan, kun ne vois istuttaa joulun aikoihin ja taas olis tuoretta syötävää.
ellikki

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Täälläkin kerput tehty. Saavat kanat herkutella talvella.
Käytin sitomiseen osassa kerppuja koivun oksia, kun oli sopivasti tarjolla. Loput sitaisin nippusiteellä kimpuiksi, onnistuu tumpeloltakin.
ninanni

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ninanni »

minunkin oli pakko pelkkää uteliaisuutta avata tämä ketju ja lukea että mitkä ovat kerppuja. Moni varmasti nauraa vatsalihakset itselleen tästä viestistäni kun ajattelin että korppuja tarkoitatte. Hah. No taasen olen hieman viisaampi kun tämän luin :) taidan itsekin kokeilla tätä että mitäs kanat meinaavat meillä :) juuri eilen pihasta suuri ja vanha koivu pistettiin kumoon :) siis testaamaan huomenna mitä saan aikaiseksi :)
maunu_muori

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on tilanne ihan toivoton: koko ajan on nurkat märkinä. Ei sellaisesta tavarasta viitti mitään kerppuja vääntää, joka on uitettua ja ilma niin kosteeta, että homehtuu ilmassa kuivattavat ja märkää tavaraa ei viitti kuivuriin työntää :smt019 :smt013 .. Mut vuohetpa on syöneetkin nokkospuskista suoraan( tosin vain kukinto-osia) .. kanoilla kerkesin hyvän ilman aikana kuivata kaks kuivurillista.
Jojona

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Jojona »

Meillä olisi nyt aitan ylisillä kuivamassa. Kuivalla säällä koottua, mutta miten mahtaa käydä näillä ilmankosteuksilla...
Wilhelmina

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

mä olen lähinnä kuivatellut itselle yrttejä ja yrttiteen aineksia. Nyt vois vielä vähän tehdä kerppuja elikoille. Nytkin on yrttiteetä kupissa ja toinen satsi uunissa hiostumassa.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Chick »

Ajankohtainen vinkki: nyt mansikan pakastusaikaan. Mun kanat ainakin tykkää niistä mansikan kannoista, pakastin niille niitä talveksi pieniin minigrip-pusseihin pakkaspvän herkuiksi :smt001
Wyandotteja, Plymouth rockeja
ketjureaktio

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ketjureaktio »

Meilläkin kerput kuivamassa navetassa parsissa roikkumassa, saas nähä miten käy. :D Kerättiin pojan kanssa nokkosta, horsmaa ja vadelmaa. Lisänä vanhoilla ikkunankehyksillä jossa on hyttysverkko kuivaa tällä hetkellä hieman heinää, ruohoa, voikukkaa ja apilaa :smt016
Vastaa Viestiin