kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tipi

kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja tipi »

minulla on kanojen lisäksi kaksi hevosta ja aasi.teen niille talveksi lehtipuista kerppuja.tänä talvena olen antanut niitä myös kanoille ja suosio on ollut yllättävän suuri.ne on paitsi hyvää tekemistä myös terveellisiä. hyvin on maistunut esim koivu,pihlaja,leppä,paju ja vadelma.lisäksi olen kuivattanut kesanto heinää missä on erilaista heinää,nokkosia,voikukkaa,apilaa,siankärsämöä ym ym.kanojen mielestä loistava idea.
tepatsu

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Minä teen lehtikerppuja alpakoille ja kaneille. Kanoille tein sellaisia pienempiä kerppuja, siankärsämöstä, heinästä, horsmasta ja nokkosista. Kyllä tekevät hyvin kauppansa.
Mullakin on aasi :smt060 .
Tuulia

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mull ei oo Aasii, mut tosi hyvä idea, täytyy laittaa täytäntöön ensi kesänä, mä kun olen aina ajatellut et kerput ovat lampaan ruokaa. mut onhan mulla pari pikku heppaa ja parvi kanasia.
Silvia Sommarlat

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Mielenkiintoa herättävää oli lukea kanoille annettavista kerpuista.Kuitenkin heräsi myös lisäkysymyksiä: Miten ne sidotaan, missä kuivataan ja mitkä kasvilajit parhaita kanoille ? Ajattelin kesällä kokeilla tehdä kerppuja, kunhan saan vähän lisää opastusta.
Tiger76

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Itse tein viimevuonna kerppuja vuohille. Juhannus viikolla kaadettiin pihasta iso koivu. Oksat sidoin paksuihin nippuihin ja roikkumaan autokatoksen kattoparruista. Siellä kuivuivat ja sitten pinosin ne vajaan. Hyvin maistuu vuohille. Taidanpa kokeilla antaa kanoillekin.
Nyt olen laittanut paalinnarut talteen. Niillä hyvä sitoa.
Suvianne

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä teen lampaille kerppuja ja kanoille kuivaan pelkkiä lehtiä pussiin.

Kerään aina laatikollisen kaikkia mahollisia lehtiä ja kuivaan niitä sisällä levällään laatikossa. Pöyhin monasti päivässä.
Kuivuvat muutamassa päivässä. Pussitan ja sitten lisää.
Kanat on han villinä.

Tänä talvena vaan hoksasin karitsoiden ja synnyttäneiden uuhien olevan myös niihin villinä... Joten kanat on saanu vähemmän.

Ensi kesänä kuivaan vähintään säkillisen! Joka uuhelle oman pussin ja joka uuhen karitsoille ja sitten kanoille.

Siis ihan koivua(ei liian nuorta, tummuu) pajua,pihlajaa, marjapensaista, horsmaa, vattua ja nokkosta

Minulla homehtuu jos teen nippuja talliin kuivumaan.
Mutta lehdet on onnistunut tosi hyvin!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on vuohille kerppuja koivua,raitaa, pajua,leppää. Kerään matkan varrella tippuneet lehdet ja vien kanoille, tykkäävät kovasti. Samoin vintillä tippuneet lehdet on menneet kanoille.
Mä tein isoja nippuja jotka kuivasin ulkona ja sitten kasaan navetan vintille, suolaa väliin. Hyvin ovat säilyneet, ihan vihreitä vielä, paitsi leppä joka kuivuu ruskeaksi ja herkkua ovat.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Peltolan eläjät

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Olen kuivattanut kanoille maitohorsmaa ja nokkosta kerppuina.
Horsmaa annan muutaman oksan päivässä, tiukasti rautalankaan sidottuna orteen roikkumaan.
Nokkivat niistä lehdet ja ruodot annan vuohille.
Nokkoset olen riipinyt kuivina kannelliseen astiaan, ne kun homehtuvat helposti.
Vuohille kuivatan koivua, pajua, salavaa, pihlajaa, nokkosta ja horsmaa kerppuina.
Vuohet saavat myös meidän käyttämämme saunavihdat ja hyvälle maistuu :smt004
Lyydia

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minäkin olen kuivattanut horsmaa ja vadelman oksia kanoille tykkäävät kovasti.Vuohille koivua ja pajua. Ensi kesänä täytyykin tehdä paljon enemmän kun on lampaatkin :smt045
koohokana

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Minullakin leppä ruskistuu, enkä arvaa antaa niitä. Kuivaan kerput, joissa on sormenpaksuinen varsi navetan ylisillä kattohirsien päällä. Ylisille tulee huumaava vihreä tuoksu, kun kerput on heitetty sinne ripojen päälle kuivumaan. Ja kuivuneet ovat hyvin, kun läpiveto toimii: Navetan yläosa on yksinkertaisesta laudasta tehty ja rakosista tuulee. Pienemmät maitohorsmat, nokkoset ja vatut olen kuivannut myös ylisillä lautakasaa vasten asetettujen sanomalehtien päällä tyvi ylöspäin. Kun ovat kuivuneet, olen siirtänyt ne syrjään kasoihin. Helpoimmat ja parhaimmat kerput olen saanut mesiangervosta. Helppo koota ja kuivuvat hyvin. Keräilen ja kuivaan myös puna-apilan kukintoja, virnaa, kehäkukkia, orvokkeja, mitä niitä nyt oli... Muistaa sitten kun vastaan tulee.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä ruskeat lepät syöty hyvällä ruokahalulla ja terveinä ovat olleet. Luulen että se värittyminen on vain lepän ominaisuus
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Joo, lepässä on paljon sitä punaista väriainetta, mikä esim. koivusta puuttuu. Siksi lehdet tummuvat.
vardenji

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sitä väriainetta saadaan kasvivärjäykseen lepän kuoresta. Samasta aineesta leppä on saanu nimensä. Leppä on muinaissuomen kielellä veri. Meillä on kaikki lehtipuut ollee suosittuja kerppuina ja kanin huomasin pitävä, nyt keväällä kun kokeilin, tuoreista kuusen oksista. Vein pienen oksan metsänharvennustyömaalta ja se hävisi päivässä vartta myöten :shock: Porkkana ja kurkku jäi toiseks! Kutuille on pitäny kokeilla jo vaikka kuinka monena vuotena, mut unohtuu aina :oops: Ajattelin kanoillekin kokeilla, josko kuusen havuja veisin, menis ainakin sisustuksesta :smt002
Gisli

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Just aamulla vein kanoille kerppuja. Saavat niitä suunnilleen kerran viikossa.
Kuivasin maitohorsmaa ihan vaan pihalla, kuivui nopeesti, kun laitto auringonpuoleiselle seinälle vaakatasoon heinäseipäitä ja niihin kerput roikkumaan. Parin päivän päästä sai heittää aitan ylisille kahisevat niput talvea odotteleen :smt001 Kannattaa säätiedotusta tietenki seurailla, ettei sadeviikolla mene niitä tekemään... niin ja ihan puuvilla-langalla oon solminut ne. Leikkaan sen pois kuin vien kanoille ne. Lehdet ja kukat häviää kyllä hetkessä, varret kerään siivouksen yhteydessä sitten tunkiolle...
Mimi30

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

taas viisastuin yhdellä asialla :smt001 ei tätä munista ilman tulis toimeen ollenkaan :smt001 Näitä täytyy enskesänä väkertää,horsmaa ja nokkosia kasvaa tontin laidalla vaik kuinka!
Vastaa Viestiin