kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Horsma kerput kuivumassa :smt038 Syökö kanat nokkosta jos sen kuivattaa? Tuoreena se näyttää polttavan niitä :smt009 Pihlajan lehdet näyttivät olevan myöskin herkkua, miten on marjojen laita? Voiko antaa sitten syksyllä? Vadelmanlehdet? Tykkääkö niistä? Meillä olisi tuolla villivattua puskissa joita voisi kerputtaa nyt kun ovat vielä tuoreita.
Muoks;
Tänään kerättiin monta kottikärryllistä horsmaa, vattua ja nokkosia kuivumaan. Isäntä oikein yllätti kun oli mun nukkuessa alkanut puuhaan ja pääsin heti niputtamaan kun heräsin iltapäivällä. Että niin ne on sitten vieneet kanaset isännänkin :smt049 :smt048 :smt045 ARVASIN! :smt044 :smt036
Laitan kuvia myöhemmin :-"
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 19 Kesä 2011, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Syö ja mielellään, niinku lampaatkin. Villinä :)
Kaikki lehdet.

Meillä vpoi lehtiä kerätä tässä juhannuksen aikaan yleensä.
Mutta nyt näyttäs olevan jo hyvin kasvaneita :)
HIPSU

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Meillä koko suku on luvannut säilyttää vanhat vihdat, isäni tuo joka viikko meiän kanoille kuivatun vihdan ja vaikka nyt on tuoretta tarjolla yltäkyllin on vihta syöty aina parissa tunnissa :smt016
Kukka

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Syökö kanat ruohonleikkurin silpun??? OikeASTI??? Tosin en ole tuota ehtinyt katteeksi kerätä, joten tuskin siis kanoillekaan, mutta lapset voisi helposti valjastaa tuohon puuhaan. Ne kn muutenkin keräilee iltaruokaa kanoille.... Ensin kanat juoksevat vapaana syömässä herkkuja, ja koppiin päästyään löytävät sieltä samanmoisia herkkuja lasten keräämänä =)
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Laitoin meidän parvelle ruoholeikkuu silppua tarhaan ja osan söivät, osan kuopsuttelivat pitkin ja poikin ja nyt loput siitä on kuivunut katteeksi tarhan pohjalle. Seuraavasta leikkuusta aion taaskin laittaa uuden katteen, mutta ennen sitä haravoin vanhat pois, pysyy tarhan pohja puhtaana hyvin tuolla keinolla. :smt047
Kukka

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Kyllä te olette sitten neroja =) Meillä tota nurmikkoa on 1ha. Joten silppuA syntyy =)
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kuva
Vadelmaa
Kuva
Nokkosta
Kukka

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Nyt mä tiedän mihin mun villivadelmapuskat menee =)=)=) Ja loput nokkoset... Mitkäs muut olis herkkua??? Apila tuntuu tuoreena olevan herkkua, mitenkäs se kuivattuna? Onko kukaan kokeillut Minttua? Lipstikkaa Muita villiintyviä yrttejä? Timotei? Oliko koivu hyvä? Sata kysymystä, kiitos ja anteeksi =)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Upeita kerppuja Iloisten munatalolla! Itse olen tehnyt ehkä hiukan ohuempia, noin 7-10 oksaa per nippu. Ihan siltä varalta etteivät varmasti homehdu. Olen ehkä ollut liiankin varovainen :smt001. Viime kesänä tein nokkos- ja vadelmakerppuja. Molemmat maistuvat kanasilleni hyvin! Nyt minulla on kuivatettuna myös horsmaa, mesiangervoa ja pihlajanoksia. Saapa nähdä maistuuko...

Sitten vähän perimätietoa. Vanha isäni sanoi, että kerput pitäisi tehdä ennen juhannusta, koska silloin ravintoarvo on parhaimmillaan. Mutta minä aion siitä huolimatta sitoa kerppuja vielä tänäänkin :smt001. Toinen asia mitä hän kommentoi oli pihlajakerput. Hän sanoi, että niissä on niin vahva aromi, että se voi siirtyä muniin. Tiedä häntä sitten :smt017 ...Mutta onhan kanasilla talvella munintatauko, voihan pihlajaa antaa ainakin silloin!

Joka tapauksessa, kerppuja on tosi kiva tehdä!
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ennenpä Juhannusta juurikin :smt045 , mutta ne kukkivat horsmat kyllä aion tehdä vielä :smt005 jos ei muuten niin silmänruuaksi :smt047
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Sanokaapas viisaammat.... kun porkkanannaatteja tykkäävät meidän kanat syödä niin nyt kun sato on korjattu ja rehevät naatit jäljellä niin voisikohan ne kerputtaa vai kellastuvatko vain? Entäs jos pilkkoisi ja pakastaisi talven varalle? Onko kukaan kokeillut kumpaakaan? :shock: Tekisi mieli saada talveksi mahdollisimman paljon viherruokaa ...
suikku

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja suikku »

Pakastaahan voisi vaikka mitä, mutta meidän pakkanen on jo täynnä. Hyvä kun sadon saa ihmisille talteen.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Päädyin kokeilemaan kuivatusta.... :smt047
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Sanokaapas viisaammat.... kun porkkanannaatteja tykkäävät meidän kanat syödä niin nyt kun sato on korjattu ja rehevät naatit jäljellä niin voisikohan ne kerputtaa vai kellastuvatko vain? Entäs jos pilkkoisi ja pakastaisi talven varalle? Onko kukaan kokeillut kumpaakaan? :shock: Tekisi mieli saada talveksi mahdollisimman paljon viherruokaa ...
Porkkanannaatteja! Nerokasta :smt045 ! En olisi itse keksinyt, ja meilläkin korjataan juuri porkkanasatoa. Siispä heti tänään kokeilemaan maistuuko meidänkin kanoille. Jos maistuu niin naatteja nipuiksi ja kuivumaan :smt038 .
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mites ankat, tykkäisivätköhän ne kerpuista tai kuivatuista lehdistä. Syövät ainakin pehmeää kuivaheinää. Tänä vuonna kerppujen teko taitaa olla myöhäistä, mutta ensi vuonna voisi sitten tehdä jos tietäisi niiden menevän kaupaksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin