kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Kuva
Vadelmaa
Kuva
Nokkosta

Mite te nokkosta keräätte kun ovat niin hankalia, kun polttaa ja piikit polttaa ja pistelee?!!
Varmaan nahkahanskat oltava käsissä!! Mulla niitä kasvaa yltäkyllin tuolla navetan takana….
Millä sidotte ne sitten?
:smt017
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Kuva
Vadelmaa
Kuva
Nokkosta

Tosi kauniita nippuja teillä !!! :smt060
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Kukka kirjoitti:Nyt mä tiedän mihin mun villivadelmapuskat menee =)=)=) Ja loput nokkoset... Mitkäs muut olis herkkua??? Apila tuntuu tuoreena olevan herkkua, mitenkäs se kuivattuna? Onko kukaan kokeillut Minttua? Lipstikkaa Muita villiintyviä yrttejä? Timotei? Oliko koivu hyvä? Sata kysymystä, kiitos ja anteeksi =)

Entä PAJU ???!! Sitäkin piisaa….
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Wilhelmina kirjoitti:En tie onko sitten turhaa varovaisuutta, mutta yleensä aina mainitaan, että ruohonleikkurisilppua ei saa syöttää eläimille, esim hevosille. Meillä nyt ei juuri ruohonleikkuria tule käytettyä. Ruohonleikkurin silppu on ainakin meillä sen varta pakkaantunutta, että olen korkeintaan kasvimaalle vienyt katteeksi.

En ole suolannut kerppuja, mutta heiniin heitellään merisuolaa.

Mikä taika tuossa merisuolassa on? Idea hyvä, mutta mitä se tekee, tarkoitus?
miemsl

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Merisuola heinän seassa tai kerpuissa auttaa niitä säilymään eli toimii säilöntäaineena sekä pitää ne mehevämpinä ja ei niin helposti murtuvina ja pölisevinä, koska suola sitoo kosteutta.
vattumato

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Hei! Kerput ei homehdu kun ne kuivaa kasvusuunnassa, varret alaspäin! Tälläsen neuvon antoi naapurin vanha isäntä ja näin olen tehnyt jo vuosia, eikä ole koskaan ollut homeessa. Kuivuessaan lerpahtavat, saavat ilmaa, ja kuivuvat hyvin. Itse teen kerput latoon heti heinänteon jälkeen päällimmäisiksi.
Anna

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Anna »

Minä olen pajua kuivannut ja melkeinpä kaikkea vihreää. Jos ei ole sitä ilmavaa ladon vinttiä tms, voi kuivat kerput sulloa niihin kuuluisiin banaanilaatikoihin. Kerput pysyvät kuivina ja vievät vähemmän tilaa, tosin ovat hieman runtussa, mutta se tuskin kanoja haittaa. Tänä vuonna aijon hankkia lisää noita laatikoita ja kasata lattiasta kattoon talvea varten.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Aloitin tänään - ennätysaikaisin - kerppujen tekemisen kanoille talven varalle. :smt001 Keräsin horsmaa ja sidoin nippuihin ja laitoin varjoisaan katokseen ilmavasti roikkumaan. Siinä saavat kuivua. Horsma on jo lehtevää mutta toisaalta varret ovat vielä suht. ohuita, jolloin ne kuivuu homehtumatta. Horsmaa kerätessäni huomasin, että mesiangervokin alkaa pian olla sopivan kasvanutta kerättäväksi. Kerppujen keruu ja sitominen on yksi mielipuuhistani. :smt048
munakas

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja munakas »

Onko kokemuksia vuohenputkesta? Sitä piisaisi pihamaalla... ainakin kanat söivät sitä kun tarjosin.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

No kyllä tosiaan piisaisi vuohenputkea (kukkapenkit sitä täynnä jo, kukahan lie jättänyt kitkemättä...). :) Meidän kanat ei tykänneet vuohenputkesta tuoreeltaan. Tarjosin kokeeksi lehtiä just viime viikolla ja kanat suorastaan sylkivät ne pois. Lienee tottumuskysymys. Voisi tietysti maistua sitten kuivattuna muiden seassa. Voisihan sitäkin kokeilla muutaman nipun verran, tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :smt003
aloittelevakananen

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja aloittelevakananen »

Voiko näitä kaikkia kasveja tarjota myös tuoreeltaan? Pisteleekö nokkonen kanaa jos sitä ei ensin kuivaa? Pystyykö kana hyödyntämään tuoreen vai kuivatun kasviston paremmin?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tuore on parempaa, mutta talvella sitten kuivattuna kun ei tuoretta saa. Meidän kanojen suosikkivihreät tuoreena ovat voikukan- ja horsmanlehdet sekä vesiheinä. Laiduntavat nurmikolla ja niityllä kaikenlaista muutakin vihreää. Osaavat hyvin valikoida itse mikä on sopivaa. Nokkonen polttaa tuoreena, kuten arvelitkin, eivätkä kanat syö niitä kuin kuivattuna.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minä sain kerran kymmenen tehokanaa lattiakanalasta, ne eivät koskaan olleet olleet ulkona. Minähän tietenkin aloin niitä ulkoiluttaa vapaana, avasin oven navetan takapihalle raolleen, kun ne olivat muutaman päivän kotiutuneet.
Meni pari päivää ja ne vain kuikuilivat ovella, sitten jo pyörähtelivät ulkopuolellakin. Parin metrin päässä oli erikoisen suuri ja vihanta nokkospuska. Kun ekat rouvat uskaltautuivat sen lähelle ne ensi töikseen söivät koko pensaan. Siitä saivat rohkeutta ja vähitellen niistä kehittyi kunnon ulkoilijakanoja.

Täällä on joku kertonut kerppujensa homehtumisesta. Kerput on parasta kuivata latvat ylöspäin, näin oikeaan kasvuasentoon, väljästi tietenkin, tuettuina ne kuivavat eivätkä homehdu. Pienet vihtamaiset ja harvat kuivuvat kyllä ripustettuina alaspäinkin, mutta isoille kerpuille joita meilläkin tehdään pajusta, koivuista ja haavasta pystyasento varsinkin sadekesänä on välttämätön. Rauduskoivu ja jokin pajulaji ei tahdo kanoille kelvata, ajan kanssa syövät, mutta haapa katoaa oitis.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja nana »

Todella kiva viestiketju ja kyllä meillä on hienoja kanaharrastajia, kerppuja kanoille ja esim kipsukka ihanaa välittämistä.

Itse olen alkanut jo tammikuussa kasvattaa vihreää parvelle, aivan ikkunalla. Kuivattu apila loppui tammikuun alussa.

Ikkunalla tulossa akvaariossa vehnää, purkeissa ohraa ja niitä on korjattu jo monta kertaa. Myös koivunoksia on sisällä, kohta tulee hiirenkorvat kanoille.

Tässä tipuli ohrataivaassa
Kuva

Mieheni tilalta menemme piakkoin hakemaan koivunoksia, sisälle tuotaviksi (parvelle nokittavaksi). Siellä odottaa valtava taimikko harvennusta ja ensivuoden kerputkin saadaan sieltä.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Nyt kannattaa tehdä kerppuja kanoille, ainakin täällä Etelä-Suomessa! Säät suosivat kuivattamista ja kasvien ravintoarvo on parhaimmillaan. Kerpuista on paljon iloa ja virikettä kanoille pitkän talven aikana. Aina ne silmin nähden ilahtuvat kuivatusta vihreästä. Aloitin kerppujenteon eilen ja tänään jatkan. Nokkosta ja horsmaa on nyt kuivumassa nippuina ilmavasti varjossa. :smt001
Vastaa Viestiin