kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä ankat käy innolla syömässä lampaiden ja hevosten karisseita heiniä, lehtevää odelmaheinää jossa apilaa ja muita kasveja paljon seassa. Syövät sitä oikein tosissaan. Olen myös huomannut että nyppivät kuusennäreistä neulaset niin ylhäältä kuin vain ylettävät :shock: Selkeä himo on vihreeseen?
Raksu

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä kanat syövät hevosten heiniä mielellään, valikoivat mieleisiään ja heinäladon puolella kaaputtelevat heinänsiemeniä sun muuta siementä mitä on lattialle varissut silloin kun sinne pääsevät :smt001
MariaK

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Maistuuko vuohenputki kanoillenne? Sitä ainakin riittäisi niputettavaksi..
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Nyt olisi aika kerputtaa horsmaa :smt023
ellikki

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Meillä roikkui kerput niin että latvat viisti maata. Kanat söi jonkin verran ja toinen etu oli, että pääsivät piiloon kerppujen sekaan tarvittaessa.
MariaK

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Yritin kuivatella pihalla pikku nipuissa roikkuen voikukkaa, vadelmaa ja sen sellaista mutta ei kyllä kuivunut vaikka sadettakaan ei ollut ja katoksessa kävi jonkinlainen läpivetokin. Viikon päivät katseltuani heitin nahistuneet rehut menemään, eikä taida olla eka kerta. Mutta jos en vielä haluaisi luovuttaa (ja saunotus on vähän kallista isommassa mittakaavassa kun noi kanit kaikkea ja paljon), niin mitkä kasvit kuivuvat oikeasti ja hyvin pelkässä ulkoilmassa, että uskaltaa laittaa säkkiin ja säilöön ilman homehtumisen pelkoa? Ja miten kuiva kasvin ylipäätään täytyy olla se on turvallista pakata esim. rehusäkkiin? Itse olen edellyttänyt melkolailla ritisevän kuivaa, mutta riittääkö se vähän nahkeakin?
MariaK

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja MariaK »

No jatkanpa yksinpuhelua. Nyt laitoin mustalle maakellarin huopakatolle paahteeseen voikukkaa, ja jo muutaman tunnin kuluttua on rapeutta havaittavissa :smt001 sanovat ettei pitäisi aurinkoon laittaa mutta mieluummin tarjoilen elukoille hieman laihempaa kamaa kuin homeista..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ritisevän kuiva on parempi. Monissa rehusäkeissä on se muovikalvo, joten homehtumisvaara on vähänkään kostealla säilytettävällä. Miksipä se aurinko olisi niin paha, kun kuivataanhan heinätkin pellolla ;)
Lehtipuiden oksat ovat helppoja kuivattavia...minä vien ne tuoreena lautarakenteiselle heinävintille riippumaan ilmavasti ja homma hoidettu.
MariaK

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Näin minäkin ajattelin; kai nuo neuvot ovat enemmänkin ajateltu ihmisille tarkoitettuja kuivatuksia silmällä pitäen.. sekin ettei juhannuksen jälkeen enää kannattaisi, vaikka kesää ja vihreää on vielä pitkälti.

Oletteko muut kuivanneet voikukan lehtiä (kanoille, kaneille tai mille ikinä)? Kuuluuko värin muuttua ruskeaksi vai pitäisikö vihreän värin säilyä? Taisi mennä kuivatusalusta turhankin kuumaksi, joten mahtoikohan nuo vähän kärtsätä..? :smt017
Eme

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Eme »

Kyllä voikukankin lehdet pysyvät vihreinä kuivattaessa, on tainneet tosiaan kärähtää, jos on väri mennyt ruskeaksi :smt012
MariaK

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Ok, niin vähän arvelinkin. Mutta tulipa kasvimaan peitettä jos ei muuta..
vimasa

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja vimasa »

Minulla on kasvimaallani ylituotantoa pinaatista ja erilaisista lehtisalaateista. Voisiko näitä jotenkin säilöä talven varalle kanoille annettavaksi? Voiko niitä pakastaa tai kuivata? Tietoa tai kokemusta kenelläkään?
Eme

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minä olen vuosia kuivatellut kilpikonnille erinäisiä pihalta ja kasvimaalta löytyviä kasveja talveksi. Pinaatista sen verran, että ainakaan kilpikonnille sitä ei suositella kovin suurissa määrin syötettäväksi, muistaakseni vaikuttaa kalkin imeytymiseen elimistössä. Kanat ja kilpikonnat on molemmat eläimiä, jotka kuluttaa kalkkia paljon, joten en varmaan kovin suurissa määrin uskaltaisi pinaattia niille syöttää. Pienet annokset ajatuksella "vaihtelu virkistää" tuskin ovat ongelma, kunhan ei ole päivittäistä syömistä :smt001
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

tipi kirjoitti:minulla on kanojen lisäksi kaksi hevosta ja aasi.teen niille talveksi lehtipuista kerppuja.tänä talvena olen antanut niitä myös kanoille ja suosio on ollut yllättävän suuri.ne on paitsi hyvää tekemistä myös terveellisiä. hyvin on maistunut esim koivu,pihlaja,leppä,paju ja vadelma.lisäksi olen kuivattanut kesanto heinää missä on erilaista heinää,nokkosia,voikukkaa,apilaa,siankärsämöä ym ym.kanojen mielestä loistava idea.


Mikä on tuo kerppu? Onko jokin "kasa", joka jo sidottu noita eri kasveja yhteen? :smt017
Kipsukka8

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Nyt olisi aika kerputtaa horsmaa :smt023
Tykkääkö kanat horsmasta?
Hyvä idea, ne pitää sit varmaan jotenkin kuivattaa… :smt017
Vastaa Viestiin