kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mimi30 kirjoitti:taas viisastuin yhdellä asialla :smt001 ei tätä munista ilman tulis toimeen ollenkaan :smt001 Näitä täytyy enskesänä väkertää,horsmaa ja nokkosia kasvaa tontin laidalla vaik kuinka!
Sama täällä, ikuna ennen kuullutkaan kerpuista ja meillä on kyllä vattua, nokkosta ja horsmaa vaikka kuinka tässä ... että ei kun sitten vaan niputtamaan talven varalle ... :smt016
siimis

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä tein horsmakerppuja vuohille, mutta ne loppui jo aikaa sitten. Jos ens kesänä olis ahkerampi ja teksi vielä enemmän. Todella hyvin maistui!

Kanat tykkää meillä napsia ihan kuivaheinääkin, kaikki lehtevät osat menee sellaisenaan suoraan paalin siivusta nypittynä. Kaneille siis heinää lähinnä pistän tarjolle, mutta näköjään kanatkin tykkää siitä tosi paljon!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Siimis miten kuivasit horsmakerput? Mulla ne aina homehtuu jo kuivausvaiheessa :smt012
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä varmaan kuivaan tulevat kerput samalla tavalla kuin tuleennutan sipulitkin eli ilmavassa tilassa auringolta suojassa leviteltynä verkkopohjan päälle kunnes ovat nahkeita ja sitten vaan niputtamaan ennen kuin karisevat :smt002 vai meneekö ihan hakuseen :shock: Ja muuten keräättekö horsmat ennen vai jälkeen kukinnan vai sen aikana? Kauniitahan ne olisi kukkineen :smt045
suikku

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kaikkiin ihmisten teejuttuihin ainakin kehoitetaan keräämään kasveja alkukesästä, ENNEN kukintaa. Pätee varmaan kanojen kerppuihinkin.
Gisli

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Ainakin itse keräsin niitä koko kesän ajan, milloin vain aikaa oli. helpointahan se on, jos ne kerää siinä vaiheessa kun horsma on n.20cm korkea. siinä vaiheessa ei usein vielä tosiaan kukkiakaan ole. Mutta mulla on myös noita reilun metrin mittaisia kerppuja tuolla tallessa vielä. Hyvin maistuu kukat ja lehdet. Ei ainakaan mun kanat ole mitenkään tarkkoja niiden suhteen, onko niissä kukkia vai ei.
siimis

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos kerää vanhempana, niin vuohetkin syö vaan lehdet, ruodit jää. Mutta kyllä niitä voi kerätä myöhäänkin, siemenhöytyvät vaan sotkee aika tavalla kun pölisevät.

Mä sidoin tuoreeltaan kerpuiksi ja ripustin varjoon katoksen alle. Kun olivat keventyneet, vein sisälle talliin ja kääntelin niitä ahkeraan. Eivät homehtuneet. Kannattaa myös kerätä vain kuivalla säällä.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Periaatteessahan niistä voisi riipiä ne lehdet ja kuivata silleen irtotavarana, tosin silloin niiden nimi olis varmaan kerpun sijasta lerppu :smt005
siimis

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja siimis »

No toi kävi kyllä mielessä, koska ne lehdet karisee niistä varsista tosi herkästi muutenkin. Ainakin sitten kuivana sen kun vetelis lehdet säkkiin ilman varsia?
Suvianne

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kuivaan pelkkiä lehtiä pussitolkulla.

Vetelen koivuista, pajuista ja marjapensaista jne.
koohokana

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja koohokana »

^Tuosta mieleen, että olen tehnyt saunatuoksupusseja kuivattamalla koivunlehtiä ja pussittamalla ne suodatinpaperipusseihin ja ommellut ompelukoneella saumat kiinni. Pussi löylyveden joukkoon ja haista: kesä tuli löylyyn!
Suvianne

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

koohokana kirjoitti:^Tuosta mieleen, että olen tehnyt saunatuoksupusseja kuivattamalla koivunlehtiä ja pussittamalla ne suodatinpaperipusseihin ja ommellut ompelukoneella saumat kiinni. Pussi löylyveden joukkoon ja haista: kesä tuli löylyyn!
Mahtava idea!!!!
ellikki

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Nyt näyttäisi olevan kerppu yms.tarpeita jo reippasti kasvanut pientareille, marjapensaitten alle ja pelloille.
Onko lisävinkkejä, kuinka kuivata "kanaheiniä" -nokkosta, voikukkaa, horsmaa jne.?
Voisko laittaa heinäseipäille tai ritilän päälle ? Jos kuivaa irtotavarana, onko kokemuksia.

Entä onko hiiret ja myyrät kiinnostuneita näistä kuivatuista ruohoista?
kaakatin

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mä kuivattelen ruohonleikkurin keräämää silppua ihan vaan pihalla pressun päällä, hyvin on kuivunut näillä helteillä parissa päivässä. Nokkoskerppuja on roikkumassa narulla ilmavassa varastossa. Kun lehdet ovat kuivuneet riivin ne varsista. Säilytän kuivat ruohot ja lehdet varastossa rehusäkeissä tai pahvilaatikoissa. Hiiret eivät ainakaan meillä ole ruohosta olleet kiinnostuneita. Huomenna olis tarkoitus kerätä horsmakerppuja.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Oi joskos ehtisinkin keräämään noita kerpputarpeita :smt048 Horsmaa ja nokkosta on vaikka muille jakaa :smt041
Vastaa Viestiin