mäski ja maltaat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Serkku teki kotiolutta ja toi mäskin mulle, josko sitä sais kanoille syöttää. Sehän on siis käynyttä mallasohraa, uskallanko antaa sitä kanoille?
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Eipä oo tullu mieleen kanoille antaa...vaik meillä mullit saa appeessa osan mäskiä, valkuaistahan siinä enää on jälellä.
Jos sotkee vähän kanojen ruokaan??? Kauaa ei kyl säily hyvänä...... Kanat hiprakassa :smt005 vitsi, vitsi...
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
harrastaja

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Eiks nykypäivän mäskissä oo valkuaista ?.Silloin kun mä syötin lehmille reilusti niin sehän oli valkuaisrehua..Ei mun kanat olleet milläskään vaik en ostorehua syöttäny oli vain jyviä kaikkee muuta ja mäskiä..Tais ne kukot kyll olla hiprakassa huutivat kaiket kesät oikein olan takaa pihalla.ja kosteampana ollut mäski joka tuli eri paikasta niin valutin liemet astiaan ja mullikat joi ne ja kasvoivat hyvin silläkin
vardenji

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Harrastelijan valmistamasta oluesta on kyse. Mäskiä on 3 l ja kanoja kukkoineen 5. Taidan antaa erissä... Tosin Lance ei oo kiekunu vielä joten ehkä sille enempi :smt005
vardenji

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Böödi kirjoitti:Eipä oo tullu mieleen kanoille antaa...vaik meillä mullit saa appeessa osan mäskiä, valkuaistahan siinä enää on jälellä.
Jos sotkee vähän kanojen ruokaan??? Kauaa ei kyl säily hyvänä...... Kanat hiprakassa :smt005 vitsi, vitsi...
Ja nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä... Kanoille ei tullut mitään mutta mun kukolla on elämänsä(myös tulevan) pahin krapula, jota se raasu potee eteisessä :smt011 Ei enää mäskiä tähän kanalaan! Mä kerkesin jo pelästyä, mut tajusin jotenkin kukon käytöksestä et se on hiprakassa ja nyt krapulassa. Eilen käyttäyty kun itseppäinen humalainen akkojen keskellä (elä sää ala mulle, kun mää ihan ite-tyyliin) ja tänään aamulla valoja laittaessa tosiaan tajusin että se juo ihan hirveesti vettä ja kun kupua kokeilin tukoksen pelossa huomasin sen ihan tyhjäks. Laitoin paniikkikyselyn kanojen sairaudet osioon- mut sen jälkeen tuli tää oma diagnoosi(jota pari krapulan kokenutta vahvisti, ei siis ell). Ostin sille krapulajuomaks jaffaa, kun on varmaan aikas näännyksissä paastosta... :smt022 Maitoo ja jaffaa olen sille suuhun pakottanu pieniä määriä kerrallaan, sitten antanu nukkua vähän ja sit juottanu uudelleen... Isoveljet neuvo antamaan jotain rasvasta ja suolasta(niillä on kokemusta tästä asiasta :smt030 ) joten kunhan herää kunnolla, annan nokareen voita.

Oireet tosiaan horjuminen, kotkotuksen vaihtuminen blotkotukseen, ankara juominen ja vähän sellanen äijämäinen käytös. Ruoka ei maita vaikka lempiruokaa antais. Kuorsaamista unohtamatta...
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Sain tossa tietooni, että nautatiloille panimoilta tuleva mäski on aivan ERIlaista mäskiä, kuin se kotitekoisesta
jäävä mäski. Ei ihme jos kukkos oli sekaisin :smt009 Mä aattelin kyl antaa kanoille tota meitin mäskiä, mitä
mullitkin saa, pienissä erissä, sisältäähän se valkuaista.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Eepi

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mikäli serkkusi on tehnyt kotiolutta eikä esim. kotikaljaa (joka ei ymmärrä eroa kysykööt :smt002 ) Niin eli mäski sisältää käytännössä ohran kuorta ja jonkin verran proteiineja. Se ei siis sisällä lainkaan alkoholia. Eli kukkosi oireet johtuvat jostain muusta kuin alkoholista. Mutta jos mäskiä on säilytetty liian pitkään lämpimässä paikassa, alkaa se toki käymään kuten mikä tahansa muukin sokeria sisältävä massa. Ja se on täysin samaa tavaraa mitä mulleillekkin syötetään, kotipanimoissa prosessit ovat samat, vai määrät ovat pienemmät. :smt002 :smt003
vardenji

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Olen unohtanu tänne päivittää, kukko lähti eviraan maanantaina paketissa ja vastausta odottelen parin viikon päähän :smt022 . Ittellä on vähän epäilyksessä nyt kans muut kun alkoholimyrkytys, vaikka äiti uskookin sen olevan varma kuolinsyy. Marek on mun listalla ykkösenä. Mäskin otin kanoilta pois enkä ole uskaltanu sitä enää lainakaan antaa, varmuuden vuoks. Ja tosiaan n. 7 % kotiOLUTTA se serkku tekee, ei kotikaljaa. :smt002
Eepi

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hyvä, sitten mäskissä ei pitäisi olla ainakaan mitään vikaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mites toi kotikaljan mäski sitten, eroaako se kotioluen mäskistä? Tähän asti olen leiponut mallasleipää mutta voisiko osan antaa kanoille?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja uskallanko mä sitten antaa ton pihalle jäätyneen mäskin uudelleen kanoille :smt017 Tykkäsivät siitä kyllä kovin. Alottivat sillon munimisenkin, jota sit jatkanee sen jälkeen. Ämpäri on ollu ilman kantta, joten ei pitäis ainakaan käymään ruveta, ja viime päivien pakkaset on varmaan tehnee siitä kivan kovaa nokittavaa.
Eepi

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No sehän on pakasteruokaa! :smt003 Kyllä mä sen antaisin, jos ei ole linnun p**kaa tms. Kotikaljaa tehdessä mäskiä pidetään ainakin joidenkin reseptien mukaan käyvässä kaljassa. Eli siihen on tullut oletettavasti hieman prosenttia ja hiivaa. Ja tuon olutmäskinkin kanssa kannattaa olla varovainen ettei mene kanoilla maha kuralle kun eivät ole tottuneet...
vardenji

Re: mäski ja maltaat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kauhon siitä kait päällimmäiset pois, kun tyhjenkin kanalan ja se ämpäri jäi vahingossa alle :smt002 En halua ottaa riskiä.
Vastaa Viestiin