kanojen luomuruokinta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mokomaki

kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Olen tätä asiaa tutkinut ja vaikuttaa että miltei mahoton homma, varsinki täälä pohjosessa ja kallis, tuo täydelliseen luomuruokintaan siirtyminen! Onko täällä joku joka aivan oikeasti pitää kanoja täysin luomuruokinnalla? Tai voihan joku tieten jolla on maita niin ite kasvattaa...mutta mekin vasta reilu vuosi sitte ostimma talon ja valmis peruna pelto oli, mihin aivan varmasti on lannotteita käytetty(kaupan myrkkyjä) ja kaupasta noh...luomuporkkanaa ja semmosta kyllä löytyy mutta mitäs sitte kun huolella laskee että mitä pitäis ruokasekotuksessa olla, niin sitten kun jotain ainesta ei sitten saakkaan luomuna, kun on vähän sattuman varaista mitä löytyy tai sitten täytyy kiertää joka kauppa...valmiita viljoja on harvemmalla tilallakaan kun tänne nekin tulevat etelämmästä, nekin tilat jotka on tilannu kauraa yms, ovat kyllä siirtyny teollisiin valmis rehuihin. Jaa, täytyypä selvittää onko tuo kaurakaan luomua mitä olen ostanu. taitaa jäähä haaveisiin, vai ehotuksia toteutukseen? :-"
katiska

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Moi!
Me ei syötetä ollenkaan teollista rehua meidän kanoille. Vilja tulee sukulaiselta tuosta läheltä, ja luomuhernettä ja -härkäpapua ostetaan mistä saadaan (mm. Lassilan tilalta). Lassilan tilalta Tuusulasta ollaan ostettu myös valmista luomurehusekoitusta, jossa on kauraa, ohraa, vähän vehnää, härkäpapua ja hernettä, sekä vähän kivennäistä. Luomurypsipuristetta ostin, mutta sitä kanat eivät ole ainakaan vielä oppineet syömään. Pikku"roska"kalaa ollaan pakastettu annoksiin, ens kesänä yritetään kuivata et saa sekotella rehun sekaan. Eläinvalkuaisen lähteinä on myös päivittäin (luomu)piimä tai -jugurtti, ja välillä kanojen omat munat. Niin ja sit tietty lisänä ruoan tähteet mitä keittiöstä jää + sora, kalkki ja vesi.
Mm. Helena Telkänrannan Kanojen maailma -kirjassa on ohjeita kanojen luomuruokintaan. Oikeiden suhteiden laskeminen on vähän hankalaa, mutta sinnikkyys auttaa... Rehutarvetaulukoista voi kans lueskella tarkkaa tietoa munivien kanojen tarpeesta raakavalkuaiselle ynnämuulle (https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot). :smt001

Muokkade muoks: Jäi aika olennainen mainitsematta, eli tuo vilja, mitä meillä nyt on, ei ole luomua. Hyvä tavoite on, että kaikki ois luomua, mut tällä hetkellä näin.
Viimeksi muokannut katiska, 27 Helmi 2011, 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
katiska

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja katiska »

http://www.lassilantila.fi/rehut.html
tuossa vielä Lassilan sivut. :smt002
suikku

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mullakin on Lassilan luomurehua ja kauraa ja ohraa jotka eivät ole luomua tällä hetkellä. Ahvenamössöä pakkasesta. Sitä olen saanut esim. naapureilta. Ruuantähteitä tietysti ja kaikenlaisia vihanneksia mitä nyt keksin. Kaali on herkkua (sekään ei nyt ole luomua, kun ei ihan raaski antaa Luomulaatikon kaalia kanoille). Oman maan vihanneksia annoin niin kauan kun niitä riitti.
mokomaki

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

itte en ole uskaltanu kalaa antaa paljoa, sillä pelolla kun joku mainitsi et se kalan maku siirtyy muniin :smt001 Meillä nyt ei oma ruokakaan justiin sen valikoiman suppeuden vuoksi ole ihan luomua, että kun ruuanjätteet viemä kanoille niin eihän se ole luomua :smt042 onnellista kuitenkin :smt057 se lienee tärkeintä!
katiska

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Mä olen ymmärtänyt, että ns. kalan maku tulee muniin rypsistä, ja sekin vain ruskeilla hybridikanoilla?! On kuulema "mennyt kalan piikkiin" rypsin tuoma makuhaitta usein. Mut kai se ihan kalakin makunsa antaa. Ite en oo mitään huomannut, mut ei nuo kovin suuria määriä kalaa oo syöneetkään kerrallaan.
mokomaki

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

se varmaan pitäis vaan uskaltaa maistaa, sitä pelkään että jos kerran sattuu maistumaan kalalta munat niin että kuinka arkana mie sitte niitä munia jälkhenpäin maistelisin :shock: en mää oo ranttu! :smt044 ja on se tieten nolo jos annan jollekki munia ja maisuvat vaikka ties miltä...tähän asti kyllä kaik on tykänny! :smt041
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllä tuo luomuruokinta on todella kallis ratkaisu ja kysymysmerkkejäkin riittää.
Meillä kanat syövät kaupan ylijäämäleipää, viljan lajittelujätettä, itsevalmistamaani kalarouhetta (ei muuten tule kalanmakua muniin), lähes kaikki ihmisten ylijäämäruoka, kesällä kerään nokkosta, vadelmanversoja, humalan siemenkotia ja luonnollisesti olen pakotettu ostamaan jonkinverran ohraa, kauraa ja maissiakin (kyyhkyjen) jonkinverran lisään diettiin. Kaiken edellämainitun lisäksi meidän kanat laiduntavat lumien sulamisesta uusien tulemiseen. Joten sitten en oikeastaan ihan varma ole, mitä ötököitä laidunkaudella, n. 7kk kanojen ravitsemukseen liittyykään; viherrehua ainakin tuhdisti. Näin meillä on menty jo vuosia ja kun joku erehtyy kyselemään luomumunia; korjaan, pihakanan munia.
vardenji

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kun Kalle poikkean kaupoilla tulen kans kyselemään vähän ostopaikkoja viljojen suhteen. :smt006 Töllin myllystä olen hakenu lajittelujätesiemenet, joudun käyttämään kaupallista rehua. Syövät kesäisin paljon ruohoa(ja kaikki mun marjapensaani tyhjiks...). Mun kanojen munia jotkut sanoo vihreiks, koska ovat parempia vaihtoehtoja kaupan munille luonnon suhteen :smt005 Meillä on siis 'vihreitä' munia, ei luomua. Luomuruoka on kyllä vähän kalliimpaa ja sitä ei täällä etelässäkään kaupoissa juur oo. Kaverin kautta olis mahdollista saada, kun se hakee suoraan tehtaalta, mutta pari kymppiä ylimäärästä tulis matkasta ja pussin suuremmasta hinnasta.
katiska

Re: kanojen luomuruokinta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Kalle kirjoitti:Kyllä tuo luomuruokinta on todella kallis ratkaisu ja kysymysmerkkejäkin riittää.
M[/b].
Kysymysmerkkejä piisaa juu. Mä en ala päätäni seinään hakkaamaan, jos kaikki ei oo 100%:sti luomua mun omassa pöydässä, tai kanojen kupissa. Hyvä tavoite on, et syötäs mahdollisimman puhdasta ja lähellä tuotettua ruokaa kaikki, ja siihen tietenkin pyritään. Aina ei vaan oo mahdollista niin pilkulleen tätä toteuttaa.
Vastaa Viestiin