fermentoitu/käytetty ruoka

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
ilmajokelainen

Re: fermentoitu/käytetty ruoka

Viesti Kirjoittaja Maattari » 02 Loka 2015, 10:35

Mä raastan juurekset. Olen laittanut pieniä määriä omaan makuun happamia appelsiineja, nahistuneita omppuja yms, ei ole ollut ongelmia.
Maranseja, sekuleita, hybridejä, lihaviiriäisiä, vuohia, lihakaneja, koiria, kissoja ja mehiläisiä.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri

Titiuu
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja Titiuu » 02 Loka 2015, 12:02

Hyvä tietää! Nuitakin kuitenkin tulee silloin tällöin ylijäämään. Kaverit kahtoo kyllä taas niinkun hullua, ensin nauroivat mun kefiiri-puuhille ja nyt sitten tämä...
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"

Jennimm
muna

Viesti Kirjoittaja Jennimm » 09 Loka 2015, 13:06

Nyt on ollu ruoka pöntössä noin viikon ja tänään kun kävin sekoittamassa sitä oli pinnalle ilmestynyt sellaista valkoista rihmastoa vai miksi sitä sanoisi. Onko nyt koko ruoka pilalla vai kuuluuko asiaan? Olenko sekoittanut liian harvoin kun neljännen päivän jälkeen kun aloin syöttämään sitä kanoille olen sekoittanut vain kerran päivässä? Jos joku viisaampi osaisi neuvoa :-)

Maattari
ilmajokelainen

Viesti Kirjoittaja Maattari » 09 Loka 2015, 15:32

Sellainen valkoinen vaahto kuuluu asiaan. Entä haju? Jo se on miellyttävä hapahko niin ok, jos haisee pahalta tai hiivalta heitä menemään. Mä sekoitan vain kerran päivässä.
Maranseja, sekuleita, hybridejä, lihaviiriäisiä, vuohia, lihakaneja, koiria, kissoja ja mehiläisiä.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri

Jennimm
muna

Viesti Kirjoittaja Jennimm » 09 Loka 2015, 16:08

Piti oikein käydä vielä haistelemassa. Haju oli sellainen hapan, ei nyt mikään hyvä tuoksu mutta ei nyt pahakaan. :-)

Titiuu
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja Titiuu » 12 Loka 2015, 19:32

Vähän on vielä näköjään hakusissa tuo veden määrä turpoamisen suhteen meikäläisellä.... :smt005

kaisumaria
valkohuntu

Viesti Kirjoittaja kaisumaria » 15 Helmi 2016, 17:28

Olen nyt hurahtanut kompostoinnissa bokashiin, jossa keittiöjätteet tavallaan fermentoidaan. (Lainaus jostain blogista: "Bokashi tulee alunperin Japanista.
EM - jota käytettävä lese siis sisältää ja josta paljon puhutaan Bokashin sivuilla, on lyhenne "effektiva mikroorganismer" (vapaasti suomennettu "tehokkaat mikro-organismit") Nämä mikro-organismit löytyvät luonnollisesti meidän ympäristöstä ja aktivoituvat kun ne tulevat kosketukseen orgaanisen jätteen kanssa joka silloin hajoaa käymisprosessin kautta.")

Onko teille tuttu? Ruotsissa näyttävät antavan ihan kaksi viikkoa vanhaa bokashi-kompostia kanoille herkkuna, samoin sitä lesettä, joka aktivoi ton kompostitapahtuman.
Olen itse ajatellut jo pitkään fermentointia, mutta tämä bokashi on tällaisessa uudessa talossa, jossa ei ole tiloja missä fermentoida, paljon siistimpää.
Yleensähän tosta bokashikompostista tehdään multaa, mutta ajattelin kokeilla kanoille vähän antaa, kunhan ensimmäinen satsi valmistuu.

(Siis keittiöjätettä kerätään ensin vaikka ilmatiiviiseen ämpäriin päivittäin, kerrosten väliin rkl tota rouhetta/lesettä, ja kun ämpäri n täynnä, pidetään 2 vk lämpimässä. Kahden viikon kuluttua kaadetaan tämän ämpärin sisältä isompaan astiaan, alle multaa ja päälle multaa, ja siitä kahden viikon kuluttua, jos tätä "multatehdasta" pidetty reilusti plussan puolella, on valmista multaa vaikka maahan kaivettavaksi tai kukille tavallisen mullan joukkoon sekoitettavaksi.)
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin

Titiuu
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja Titiuu » 16 Helmi 2016, 11:40

Kuulostaa jännältä! Koskaan ennen en ole siis moisesta tyylistä kuullut, mutta taatusti kanalle toimisi moinen. :smt045

SiniS
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja SiniS » 14 Kesä 2018, 01:37

Tätä täytyy kokeilla, saan välillä isojakin annoksia hevi-osaston hävikkejä ja niiden säilyvyys on sitten pienoinen ongelma. Samoin niistä syntyvä sotku kanalassa, kun kanat lajittelee vain parhaat palat. Ja edelleen joku pölli levittelee kaura-automaatin tyhjäksi heti kun selkäni käännän :smt018
Aitassa on vanhoja melassitynnyreitä :smt045
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, ayam cemani)

riepukka
muna

Viesti Kirjoittaja riepukka » 14 Kesä 2018, 08:20

Olen käyttänyt fermentoitua ruokaa kanoille 2-3 vuotta. Sain "juuren" kanakaverilta. Olen välillä uusinut sen. Olin ymmärtänyt, että kun aloittaa valmiilla pohjalla se on käyttökelpoista 1-2 vuorokauden kuluttua. Kun siihen lisää jyvät ym. sen täytyy antaa lähteä pöhisemään. Annos alkaa kuplimaan ja sen pintaan tulee valkoista (ehkä maitohoppobakteeria). Silloin se on käyttövalmista. Minulla on kahdessa astiassa ja annan kanoille jokatoinen päivä. Kakka on kuin mainoksen kanankakkapötkylää ja kanat tykkäävät ruuasta.

Käytän n. puolet kauran jyviä
1/4 osaa siemenseosta; Pähkinää, hirssiä, auringonkukan siemeniä ...esim. valmista linnunsiemen seosta
1/4 osaa herneitä
hapankaalia n. 1/4 rasiasta, kaksi reilua haarukan pistoa.
Vettä päälle, niin että peittyy reilusti. Pidetään huoneen lämmössä.
Sekaan voi laittaa kaalia, porkkanaraastetta ym. hidut ja juuresten kuoret.

Laitoin joskus omenaraastetta ja seos alkoi muuttua "limaiseksi" ja haju muuttui. Pähkäilin syytä ja epäilen että alkoi väärä käyminen koska omput ovat makeita. Käymme yhdessä ain sanoi hiiva sokerille :smt018
Kun tein uuden juuren, annoin sen aloittaa käymisen, johon meni 2-3 viikkoa. Otan kanoille 2/3 osaa reikäkauhalla ja loput jätän uuden pohjaksi. Sitten se on käytettävissä kun se kuplii.
Haju on mielenkiintoinen. Meillä käytetään Kiljupuuro nimitystä tuon hajun takia. :smt030
Lisään ruokaan marjoja, omenaraastetta, kaalia ym. vasta kun vien ruuan kanalaan. Koska siinä on nestettä laitan kipon pohjalle kauraryyniä, niin neste imeytyy siihen ja kanat saavat kaiken herkun. Pakastan syksyllä ylimääräiset viinimarjat tätä varten.
Tällähetkellä on juuri tulossa syntyville tipusille. Laitoin peruspohjaan hernerouhetta ja hienommaksi murskattua pähkinää, hirssiä ja pieniä siemeniä. Kauranjyvät on emolle. Lisään taas kauraryynit sitten syöntihetkellä. Taisin kirjoittaa tästä asiasta kaksi kanaa hautoo samaa pesää, kun siellä oli puhetta tipujen ruuasta. (vähän rönsysi).
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023

SiniS
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja SiniS » 20 Kesä 2018, 17:28

Voiko tuonne mössön sekaan heitellä kaupasta sadut leivät? Mun järki sanoo, että mieluummin vasta just ennen ruokintaa, että se perusmössö koostuis juurekset, siemenet (miten ulkoa kerätty vihreä ja vaikkapa salaatit?). Nappasin kaupasta sen hapankaalipurkin tänään, pitää laittaa mössö pöpisemään. Heviosaston hävikit oli tietysti ehditty jo tältä päivältä kaataa roskikseen.

SiniS
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja SiniS » 22 Kesä 2018, 10:28

http://erilaistatavallistaelamaa.blogsp ... uokaa.html

google löysi tälläisen kirjoituksen, siinä on kyllä sotkettu myös leipää mössöön. Tunnustaako joku munislainen omaksi blogikseen?
riepukka kirjoitti: Tällähetkellä on juuri tulossa syntyville tipusille. Laitoin peruspohjaan hernerouhetta ja hienommaksi murskattua pähkinää, hirssiä ja pieniä siemeniä. Kauranjyvät on emolle. Lisään taas kauraryynit sitten syöntihetkellä. Taisin kirjoittaa tästä asiasta kaksi kanaa hautoo samaa pesää, kun siellä oli puhetta tipujen ruuasta. (vähän rönsysi).
Ens viikolla on due date Hetan tipuilla, pitääkin laittaa erikseen toinen sössö, missä on sitten pienempää ainesta pikkuisille. Ja onhan mulla ne pingviinit...

Vastaa Viestiin