Käyttäjien esittelyjä vuodelta -11

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Liinukka

Käyttäjien esittelyjä vuodelta -11

Viesti Kirjoittaja Liinukka »

Uutena tällä sivustolla ihmettelemässä, ja mukava on kun on tällainen paikka josta tällainen keltanokka voi hakea jo kokeneemmilta tietoa ja apua.
Reilu vuosi sitten tein totaalisen käänteen elämässäni ja muutin kaupungista tänne maalle tyttäreni kanssa uuden mieheni luokse, enkä päivääkään ole katunut.
Jotkut tuttavat ovat jo päässeet vihjailemaan että onko tuo elukoiden hankinta päässyt karkaamaan lapasesta, mutta ehei, vastahan minä aloittelen. Tullessa näet oli vain 2 koiraa...
Nyt siihen päälle on tullut 2 kissaa, 2 hevosta, 5 vuohia ja kanoja...
Ensi kesäksi olis haaveena pari possua, ehkä pari kyyttöäkin, ja haaveilin jonkun siipikarjan pienimuotoisesta kasvattamisesta... Päälimmäisenä mielessä kalkkunat.
Mutta vähän tuo mies alkaa jo kurtistaa kulmiaan kun miulta näitä ideoita satelee. Tilaa meillä kyllä olisi.
Onhan siinä toki se että vähän nuo työt häiritsee kaikkea toteuttamasta kerralla, täytyy pitää huolta että kaikille löytyy aikaa.
myönnän että olen tähän elämänlaatuun vähän hurahtanut, mutta niin onnellinen :smt050
Marissa

Terveiset Satakunnasta!

Viesti Kirjoittaja Marissa »

Viime yönä rekisteröitynyt aloitteleva harrastaja esittäytyy :smt048 Tarkoitus olisi kevään koittaessa rakentaa vanhaan navettaan kanala (kuvia projektista pitäisi tännekkin sitten lisäillä :smt083 ). Orpingtoneista ja Plymouth Rockeista oon enimmäkseen kiinnostunut/hankinta harkinnassa; tarkoitus hankkia semmoinen rotu mistä saa itselle lihaa ja munia :thumbleft:
Eipä sitten muuta kuin hyvää pyhäpäivän jatkoa!

15.1.:
Marissa kirjoitti:Tässä ensikuvat projektista
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 68#p116568
Avatar
Henttu
muna
Viestit: 13
Liittynyt: 29 Marras 2010, 23:31
Paikkakunta: Huittinen

Heippa!

Viesti Kirjoittaja Henttu »

Olen jo tovin aikaa seuraillut sivuja,ja vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityä itseni tänne. :smt001
Kanoihin hurahdin uuden tuttavuuteni kautta,kiitos hänelle! :smt003
Muita perheeseen kuuluvia mussukoita löytyy seuraavanlaisia;koiria,kissoja,kaneja,orava,lampaita,chinchilloja,akvaariokaloja,undulaatteja. Ja noista siivekkäistä siis löytyy; erirotuisia kanoja,kyyhkyjä,ankkoja,viiriäisiä,kalkkunoita jne..
Mukavat/antoisat sivut täällä!!
viipykettu

Terveisiä Nivalasta!

Viesti Kirjoittaja viipykettu »

Kuinka minä hullaannuin kanoihin :smt049

Toissa kesänä pelastin yhden kukkopojan hengen ja luulin löytäväni "Lervolle" helposti kanahaaremin, mutta toisin kävi. Lervo sai elää kanatonta elämää pitkälle syksyyn haeskellen seuraa kaneistamme. Onneksi kuulin ystäväni vanhan kanalauman elelevän ilman kukkoa, joten mummokanat saivat joukkoonsa viriilin kukkoilijan, mutta muuttaessaan Lervo vei myös osan sydäntäni...

Talvella kanakuume nousi siihen malliin, että kanoja alettiin etsimään uudelleen ja löysin ilokseni tämän sivuston. Kesällä 2010 sainkin mitä ihastuttavimmat kääpiö-kochinit, sekä muutaman silkin. Nälkä kasvaa syödessä ja kun mieheni lupasi minun hommata lisää kanoja, en jäänyt aikailemaan, vaan sain juuri upean kultabrahmapariskunnan, sekä kolmanneksi pyöräksi hopeabrahmakanan :smt007

Ensi kesälle suunnitellaan jo kovaa vauhtia uusia tarhoja ja kenties vielä saisimme jostain silkkikanasiakin kun kaikki silkkimme osoittautuivat kukoiksi.

Kanojen lisäksi meiltä löytyy koristekyyhkysiä, fasaaneita ja muutama viiriäinen. Kääpiökaneja, pari marsua ja läjä koiruuksia. Eläimet tulee hoidettua kun käyttää hyödykseen lapsityövoimaa :smt002 , eli lapsukaisia perheessämme on kaksi ja kuten jo edellä mainitsin, talouteen kuuluu myös mieheni.

Munanetti on loistava sivusto, tällainen aloittelija löytää miltei joka kerta jotain ideoita ja vinkkejä kuinka hoitaa paremmin omia rakkaita kaakattajia!

:smt006 kaisu
vahtimassu

Tervehdys Raahesta !

Viesti Kirjoittaja vahtimassu »

Heips!

Rekisteröidyin jo jokin aika sitten tänne, ja pitänee esittäytyä.

Jotkut varmaan jo tietävätkin minut lampola-foorumilta.

Mutta kun noita kanoja nyt taas on niin rekkauduin tännekin.

Eli tällä hetkellä on ihan kotitarvekanoina 6 valkoista "eläke" tehofrouvaa ja niille tuli jöötä pitää alhokukko Uolevi..ja myös syksyllä koneessa haudotut 3 tyrnäväläistä nuorikkoa..joista 2 kukkoa ja kana. Noita maatiaisia kiinnostaa pitää ja lähinnä tyrnäväläisiä..nyt keväällä olis tarkotus koittaa uus satsi hautoa koneella, niitä siis jatkossa.

On aiemmin ollut kanoja, ankkoja ja hanhia..nyt on ollu useamman vuoden tauko viime kesään asti, jolloin nuo kanat hankin.

Kaikkia muitaki elukoita löytyy enemmän ja vähemmän..maatalousyrittäjä olen mieheni kanssa ja kaiken näköistä tässä tilalla yritetään, mun työnkuva on lampolan ja sikalan hoito (+ tietysti kaikki muutkin eläimet ), lampaita kahta puolen puuta ja "muutamia" possuja..vasikat kasvamassa omaan pakkaseen. Työkäytössä ja lemmikkinä koiria 5 kpl ja sit pari kania.

Että sellasta.. :smt003
Marjasato

Marjasato Vihdistä hei!

Viesti Kirjoittaja Marjasato »

Lämmin tervehdys arvoisat Munanettiläiset! :smt006

Olen jo muutaman kuukauden kahlannut läpi tätä upeaa sivustoa. Paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa täällä - Suuri Kiitos teille kaikille. :smt060 Sivusto on ollut meille isona tukena! Sydämeni olen menettänyt siivekkäille ystävilleni ihan kokonaan, mutta paljon on vielä opittavaa.

Piskuiseen poppooseeni kuuluu pikku-kochit: Papu-kukko, Maiju-kana ja heidän kolmen viikon vanha Raita-tipu. Kyllä! Käsittämättömällä onnella olemme saaneet heti pienen tulokkaan. Seuraan kuuluu myös kaksi Orpingtonia: Urpo ja Peesi. Molemmat tyttöjä, vaikka nimet vähän harhaanjohtavatkin. Lämmin kiitos tässä myös ystävälleni, joka lahjoitti ensimmäiset siivekkääni ja paljon hyviä neuvoja!

Ja neuvoja tarvitsisin myös nyt, auttaisitteko?

Kaikki on mennyt näinä muutamina kuukausina vallan mainiosti. Mutta nyt Raita-tipun synnyttyä, Urpo ja Peesi jahtaavat ja nokkivat sekä Maiju-äitiä että Raitaa. Kuuluuko kuvioon? Myös Papu-kukon jalat ovat nokkimisen kohteena. Papu ei juurikaan noki takaisin, vaan kipittää karkuun. Ilkeyttäänkö Orpít sitä tekevät vai kiinnostavatko jalkasulat ehkä jonkin vitamiiinipuutteen takia?

Kanaseni asustavat ruhtinaallisesti n. 10 neliön eristetyssä ikkunallisessa ja lämmitetyssä yksiössä. Lämpötila pyörii siinä +10 kieppeillä. Pesiä on kolme, joista yhtä vain käyttävät. Betonipohjalla on turvetta ja heiniä. Kalkkia,vettä, puolirehua, pieniä kiviä ja jyviä on saatavilla jatkuvasti. Lisäksi keitän kanoille aamupuuron ja annan päivän mittaan vaihtelevasti maissia, leipää, hedelmiä ym. keittiön "ylijäämää".

Hei uudet ystäväiseni, osaisitteko antaa neuvoja, mistä Orppi-tyttöjen käyttäytyminen johtuu?

Kiitokset jo etukäteen toivottaa Marjasato :smt055
sara

Sara täällä, Hei!

Viesti Kirjoittaja sara »

Viimein saan aikaiseksi kirjoittaa jotain, vaikka säännöllisen epäsäännöllisesti olen foorumia seurannut jo pitemmän aikaa. Monta tuttua täältä onkin jo "bongattuna", ja moni taitaa minutkin tunnistaa: nimimerkin takana on siis ilmajokisen kannan säilyttäjä Ruotsalosta (Pohjanlanden rannanlla, vähän Kokkolasta pohjoiseen).

Isäntä jossain välissä huomasi, että meille on annettu turhan suurta kunniaa ilmajokisen kannan pelastamisesta, kun olihan tuossa naapurikunnassa kuitenkin Antti, joka ilmajokisia säilytti - aikoi kyllä jossain välissä lopettaa, mutta jatkoi kuitenkin.
Suuremman Kiitoksen osoitan Kanamummolle, joka aikanaan auttoi ottamalla meiltä ilmajokisia säilytykseen ja sai kantaa levitettyä upeasti! Muistan, kun siipinettiin aikoinaan kirjoitin, että aatelkaa ihmiset, kun meillä on Suomen ainoat (sillä hetkellä tiedossa olevat) ilmajokiset kanat, ja kun meillä ei ole kokemusta kanoista edes kahta vuotta, mitä jos jotain sattuu: tauti, tulipalo, jotain - iik! - ihanan paljon on nyt ilmajokisia kotkottajia pitkin maata, enää ei tällä mäellä ole stressiä kannan katoamisesta - Kiitos siitä kuuluu teille !!

Kanalassa on siis ilmajokista kantaa tällä hetkellä parikymmentä + muutama pataan menossaoleva kukkopoika. Kanojen naapurissa asustaa eläkeläisporukka: 5 suomenlammasuuhta ja sekarotuinen pässi (kastroitu joskus ennen meille tulemistaan). Ja hiiriä pyydystää kolme kissaa. Yllätyksenä tuli meille, että molemmat ovat kaikessa hiljaisuudessa tuumailleet, että mehiläisiä vielä mahtuisi - ja nyt kun tuota mehiläis-ketjua lueskelin isännälle, niin ei taida olla outoa, jos meidän kulmille pesä/pesiä ilmestyisi :)

Hei Kaikille! Ja kiitos!
- sara -
Taru

Tervehdys Porista!

Viesti Kirjoittaja Taru »

Heippa!

Edellinen esittäytyminen löytyy v.09 - esittäytyneistä, mutta jos ette jaksa kaivaa niin... (kopioin jotain siitä vanhasta)
Siis 33v. naikkonen, naimisissa, 2 poikaa (5v. ja 10v.), Kerttu, Tesla ja Nappula -kissat. Sekä seropi Jami-koira.

Kana - innostus on kytenyt jo jonkin aikaa, ja alkuun pääsinkin jonkin aikaa sitten, mutta sitten iski akuutti rahapula ja kanalan valmistuminen viivästyi. Nyt kun vuosi vaihtui ja tajusin, että kevät koittaa kohta, niin innostus kasvaa. :smt038

Asumme vanhalla maatilalla, jossa viimeksi ollut elikoita n. 30 vuotta sitten. Nyttemmin on navetta ym. rakennuksia käytetty autoverstaana ja osittain varastona ja niitä ei huollettu YHTÄÄN!!

Eli joudun aloittamaan melko tyhjästä. Kaikki ohjeet ja vinkit ovat tervetulleita, vaikkakin paljon olen palstaa lukemalla jo oppinutkin. Ja varmasti tulen kyselemään jos vaikka mitä, joten koittakaa olla kärsivällisiä..

Tästä siis aloitan...
Kuva

Kuva

Kuva

Tästä olen edennyt jonkun verran, siivoamista riitti ja nyt täytyis suunnitella mahdollisimman toimivat tilat kanoille.
Että jos ensin keskittyisi tähän rakennuspuuhaan ja sitten vasta miettis mistä ja millaisia kanoja sitten alkais hoivaamaan..

Mutta kiitokseni nyt jo kaikista ideoista ja tiedoista mitä olen foorumia selaamalla saanut. :smt001
iina

Tervehdys Kymenlaaksosta:)

Viesti Kirjoittaja iina »

Heippa kaikille :smt001

Pidemmän aikaa olen sivuja lueskellut ja nyt päätin rekkautua jotta pääsen pulisemaan. Kouvolassa, maaseudulla, asun viiden koirani kanssa, lisäksi kotoa löytyy akvaario, maakilppari (joka etsii uutta kotia) ja lemmikkikani. Kissakin oli mutta sitä ei ole näkynyt enää muutamaan kuukauteen :smt009 Pihassa on neljälle hevoselle talli, joka odottelee asukkaita. Hevosen meinasin keväällä ostaa. Kovasti on alkanut polttelemaan muutaman kanan ja kukon hankinta, lisäksi ankat ainakin kiinnostaa. Kovasti täältä käyty lueskelemassa. Lisäksi lihakanien kasvatus kiinnostaa kun noi viisi koiraa barffaa....

Ihan keltanokka en ole (tai ei ainakaan pitäisi olla :smt002 ) näissä eläinasioissa koska olen ammatiltani maaseutuyrittäjä. Töissä olen kolmatta vuotta yhdistelmäsikalassa, lisäksi teen jonkun verran sosiaalialan töitä.

Iina
mimma

Mimma tervehtii!

Viesti Kirjoittaja mimma »

Hei vaan, kaikki munanettiläiset!

Oli tosi mahtavaa löytää tämä sivusto ja nyt täällä ahkerasti vierailtuani päätin viimein esittäytyä! Olen siis 30-vuotias viiden lapsen (3kk-15v väliltä) äiti ja täysin hurahtanut lampaisiin, vuohiin ja kanoihin. Tällä hetkellä perheessämme on vain koira, nimeltään Pertti ja isäntä 32-v, jota ei kai lasketa kotieläimeksi!?
Lampaita minulla on ollut aina, mutta muutama vuosi sitten tänne muutettuamme niille ei ollut enää paikkaa :smt010 , tai paikkoja olisi ollut, muttei aikaa laittaa niitä kuntoon. No, nyt koti on remontoitu ja keväällä käyn kiinni vanhempaan navettaamme jonne luulen saavani oivat tilat kaikille haluamilleni eläimille.
Minulle kannattaa siis kaupata lampaita, vuohia ja tietenkin kanoja. Eläimet tulevat saamaan hyvän ja huolehtivan kodin! Sen verran voin vielä taustastani kertoa, että olen käynyt karjatalouden ammattitutkinnon ja olen toiminut vuosia maatalouslomittajana, että kokemusta eläimistä ja niiden hoidosta löytyy. Mutta täältä olen kyllä löytänyt hirvittävän hyvää lisätietoa ja hyviä vinkkejä moneen asiaan ja tulen varmaan vielä monesti teiltä neuvoja kysymäänkin, kun pääsen aloittamaan navetan remontoinnin.

lämpimin terveisin
Mimma
capeet

Capeet esittäytyy

Viesti Kirjoittaja capeet »

Moi vaan kaikille. Olen 23-vuotias kahden lapsen äiti Kuopiosta. Kyllästyin kaupunkielämään, ja lähdin opiskelemaan Iisalmeen maatalousalaa. Päätin, että pistän pystyyn pienen pienen maatilan, alkajaisiksi ihan vaan omaksi iloksi. Noh.. Nyt olemme löytäneet kivan talon Maaningalta, ja muutto olisi maaliskuussa. Tästä vuodesta onkin tulossa sitten melkoisen kiireinen, kun tarkoituksena olisi rempata kanala, lampola, kanila ja etsiä vielä sopiva paimenkoiran pentukin.
Ja siihen vielä päälle ajokortin hommaaminen, auton osto, koulu ja työharjoittelu :smt005

Olen muuten varmaan puoli vuotta lukenut tätä foorumia, mutta nyt vasta, kun on nimet vuokrasopimuksessa ja muutto on varmistunut, uskalsin itseni täällä esitellä.. :oops:
Toxic

Terveiset Etelä-Lapista

Viesti Kirjoittaja Toxic »

Moi vaan.

Terveiset täältä Tornionjokilaaksosta! :smt006

Pienimuotoinen kanojen pitäminen, tyyliin 2-3 kanaa & kukko, on alkanut kiinnostamaan.
Ajatuksena mukava puuhastelu, ja mikäli maatiaiskanojen säilytyshommiin uskaltautuu niin sitten aivan hyötykin. Tämän sivuston löysin sattumalta, ja huomasin että täältä löytyikin mukavasti juttua.

Kaikenlaiset vinkit kanojen kasvatukseen ovat tervetulleita! :smt023
HIPSU

HIPSU sanoo hei :)

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Rakkaus kanoihin syttyi jo vuosi sitten. Kesti kuitenkin tähän asti, että sain ukkokultani pään käännytettyä.
Heti kun ilmat antaa myöten muuttaa meille tuttavani lauma johon kuuluu leghorn musta kukko, jokuvaankukko, 4 ruskeaa maatiaista,
valkoinen leghorn kana ja musta brahma kana :smt041
Ensin kanojen piti muuttaa liiteriin josta kanala olisi tehty, mutta heikkona hetkenä ukko lupasi tehdä uuden. Näytin täältä muniksesta
kuvia parakista tehdystä kanalasta ja näillä näkymin sellainen tulee myös meille.

Asustamme Riihimäen kupeessa Lopella. Perheessä asustaa meitin lisäksi kolme lasta ja kaksi kiinanharjakoiraa ja kaksi 7 viikkoista kiinispenua :smt049

-Sanna-
onnikas

onnikas hyppää laumaan!

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Päijät-Hämeestä, pienten poikien äiti ilmoittautuu joukkoonne!

Rakennamme taloa maalle ja suuruudenhulluna haluaisin sinne tietysti kanoja, maatiaisia. Kanatarhan paikka on jo valmiiksi katsottuna. Ongelmana on enää se että kenellä on aikaa toteuttaa hanke. Minä hoidan viikot lapsia kun mies käy töissä ja raksaa. Tavoitteena olisi että heti kun kanat saavat olla ulkosalla ja pärjäävät siellä pelkällä kesäkopilla, ottaisin kanoja. Jos saisi vaikka syksyyn mennessä rakennettua vähän talvi-asuttavamman systeemin niille. (tai sit laitetaan ne jonkun naapurin navettaan :smt003 )
Tupsu

Moikka kaikille

Viesti Kirjoittaja Tupsu »

Olen Tupsu, 13-v tyttö Vihdistä Harrastan ratsastusta ja hevosia, mutta omaa hevosta ei ole eikä taida tullakkaan ennen kun olen aikuinen. Sen sijaan meillä on kissa ja kaksi koiraa, ja nyt haaveissa olisi myös kanat... Meillä on iso piha ja erinäköisiä piharakennuksia, joten kanoja voisi perjaatteessa hankkia. Muutenkin on tulevaisuuden haaveena oma pientila jolla olisi kaikkia näitä kotieläimiä, mutta ensin pitää opiskella yms.
Löysin tänne kananettiin kun pohdiskelin, onko kana-ihmisille omaa keskustelupalstaa, sillä olen huomannut, että foorumeilta löytää kätevästi tietoa Nyt ajattelin selvittää, mitä kanat tarvitsevat (minkälaisen kanalan , ruoan, kuinka usein pitää ruokkia, miten saadaan munia, tulevatko ollenkaan toimeen koirien kanssa (kissan kanssa eivät varmaan?) jne) sillä kanoista ei ole vielä paljoakaan tietoa, mutta halu oppia löytyy. Maatiaiskanat kiinnostaisivat, jos nyt kanoja saadaan (vanhemmatkin täytyy suostutella) niin luulen että voisimme otta 5-15 kanaa/tipua/kukon.
T.Tupsu :smt048
Vastaa Viestiin