Käyttäjien esittelyjä vuodelta -11

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
chiking

Torniosta esittäydytään

Viesti Kirjoittaja chiking »

Olipa mukava löytää nämä sivut :smt007
Elikkäs rapiat 30v,3 lasta,ukkokulta ja iso lauma elukoita,linnut vain uupuu "VIELÄ"
Lapsuudessani meillä oli hanhia ja nyt siitä on vierähtänyt jo 20 vuotta.Tarkoitus olisi löytää kevääksi myös lintukatrasta sekalaiseen seurakuntaamme :smt005
Harrastelija

Tulokas Satakunnasta

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Heips,

Olen maaseudulla asusteleva nelikymppinen nainen, perheessä mies ja yksi lapsi.

Meillä on ollut parina kesänä viiriäisiä muutama vuosi sitten. Silloin olivat "lainassa" kesän työkaverilta joka kasvatti niitä. Minulla kun ei ole mahdollisuutta pitää lintuja kylmien ilmojen tultua.

Nyt lapsi kolmevuotias ja ajattelin ottaa ensi kesäksi muutamia viiriäisiä jotka tuottaisivat munia kesän ajan.

Jos täältä löytyisi ihan perus-viiriäisiä jotka munisivat kesän ajan niin saisivat meiltä hyvän kesäkodin.

Lemmikkeinä meillä on nyt kolme kissaa ja koira.
Pirjo

Aurinkoiset terveiset saaristosta

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Heips kaikille :smt007
Olen hurahtanut lopullisesti eläimiin; lampaisiin ja ankkoihin vuoden 2010 alussa. Meillä on Turun saaristossa mökkivuokrausta ja siihen yhdistettynä ´ihan vaan lemmikkeinä` ja asiakkaiden iloksi lampaita (kaksi uuhta, Lola ja Essi ja pässi Elvis) ja ankkoja (Jasmin, Fanny, Helmi ja Kalle).
Tammikuussa hommasin oman haudontakoneen ja sain Kurinamasulta ankanmunia, jotka nyt koneessa -laskettu aika helmikuun viimeisenä päivänä, saa nähdä miten onnistun tässä hommassa :smt001 ...omatkin munineet koko talven, mutta Kalle on niin nuori, ettei vielä ymmärrä mitä tytöille tehdään.
Ankat tulivat vasta syksyllä meille ja nyt päästään keväällä rakentamaan niille ulkotarhaa.

Meille saa tulla katsomaan eläimiä -ja muutenkin lomailemaan, kunhan sovitaan tulosta etukäteen -ja nyt talvella meille tänne saareen ei kulje yhteysalus -jatkaa liikennettä jäätilanteen mukaan n. huhtikuussa. Kieltämättä on ollut aikamoinen ennalta suunnittelu rehujen ja heinien kuljettaminen tänne ennenkuin yhteysalus lopetti liikenteen. Saatika että tänne lampaiden poikimisaikaan saisi eläinlääkäriä ihan noin vaan... no toivotaan ettei sellaista tarvita.

Olen lukenut paljon tätä sivustoa ja saanut tosi hyviä vinkkejä ja näkemyksiä munivaisten kasvatuksesta ja haudonnasta. Suur kiitos!
Tiger76

Terveiset Ylivieskasta=)

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

No nyt minäkin uskaltaudun esittäytymään. Elämäni ekat munat on hautomakoneessa :smt001 Kanojakin tulee meille tuos parin viikon päästä.
Minun, mieheni ja kahden lapseni lisäksi meillä on pieni lauma eläimiä. 5 koiraa (tällä hetkellä +9 pentua) kissa, 2 vuohta ja sit vähän matkan päässä tallissa asustelee SH-ruuna.
PaulaPoppanen

Moro Heinolan kupeesta o/

Viesti Kirjoittaja PaulaPoppanen »

Täällä Heinolan lähistöllä asustelee lähes kolmekymppinen PaulaPoppanen poppoineen. Mies ja pikkuinen tytär elämääni sulostuttavat, sekä kaksi sekarotuista kyläpiskiä, yksi kissa, sekä toistaiseksi vielä pari vuohta. Vuohet ovat tekemässä tilaa kanasille toivottavasti tässä kevään mittaan, ja ehkä pari kalkkunaakin kesäksi olisi mukava saada, ja pari pässinpäätä lihomaan tuohon niitylle ja ja ja... :smt002 Vanhassa torpassa asutaan keskellä metsää, suloisessa rauhassa. Harrastuksina erittäin hitaasti etenevä remontti, puutarhanhoito sekä suunnittelu ja intoilu. Jotta hauska tutustua! :smt006
sanna

Sanna Pieksämäeltä moi!

Viesti Kirjoittaja sanna »

:smt006 Asustelen Pieksämäen liepeillä Montolan kylässä pienen tyttäreni, miehen ja koiran kanssa rintamamiestalossa. Olen haaveillut pitkään lampaista ja kanoista, tontilla olis aitauksiin tilaa ja varastostakin pystyisi lohkaisemaan eläimille suojan.

Haaveena myös maatiaskanat ja voi olla että muutama kalkkuna (BUT) kesäksi lihatarpeeksi. Lammashaaveet nyt siis vähän syrjässä niikuin lypsykuttu haaveetkin, sillä työkseni jo lypselen lehmiä, jotta josko se tällä hetkellä riittää.
Sanna :smt045
Tyrnävän tytär

Tyrnis esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Tyrnävän tytär »

Morjensta pöytään vaan! :smt006

Olen 28-vuotias nainen Tyrnävältä Pohjois-Pohjanmaalta ja olen asunut koko ikäni täällä. Olen siis
Tyrnäväläistä kantaa :smt003

Perheeseeni kuuluu mies, saksanpaimenkoira, 2 kissaa, 4 kania, 3 kääpiö-kochin-kanaa ja sekarotuinen Antero-kukko.

Antero-kukko tuli meille vuoden 2009 heinäkuussa, kun tätini lopetti kanaharrastuksen työkiireiden takia, täti möi pois siipikarjansa ja me päätimme ostaa häneltä Anteron ja viisi kanaa.
Saman vuoden syksyllä isäntä sanoi, että oli nähnyt töistä tullessaan kaksi minkkiä pihatiemme varressa olevassa pienessä purossa ja minä en jostain syystä ottanut sitä niin tosissaan, no kului pari viikoa ja yhtenä aamuna menin käymään kanalassa ja näin heti kanalan oven edessä höyheniä ja verta, menin sisälle ja löysin Anteron ja yhden kanan kököttämässä erittäin säikähtäneen ja pelokkaan oloisena ylimmällä orrella, muita kanoja ei näkynyt. Päivän aikana sitten löysimme kananraatoja talomme takana olevalta pellolta. En kyllä yhtään tiedä, miten minkit ovat päässeet kanalaan sisälle.
Hankimme kuitenkin kolme kääpiö-kochinia jo heti kyseisen vuoden joulukuussa, jottei henkiin jäänen Tiia-kanan ja Anteron tarvitsisi olla kahdestaan.
Tiia kuoli viime syyskuun lopussa ilmeisesti johonkin sairauteen, koska viimeiset päivänsä se vietti koko ajan orrella nukkuen ja söi vain ihan vähän. Syyskuun lopusta lähtien on siis Antero viettänyt aikaansa näiden vuoden 2009 joulukuussa tulleiden kääpiö-kochineiden kanssa.

Kanalana meillä toimii 10 neliömetrin kokoinen vanha leikkimökki, jossa minä leikin pikkutyttönä.
Kanoja pidämme kesäisin täysin vapaina, koska lähin naapuri asuu noin kahden kilometrin päässä ja lähin maantie kulkee noin kilometrin päässä. Ainoa turvallisuusuhka noille kanoille on tosiaan nuo minkit ja muut petoeläimet, joita tuossa puron varressa asustaa.

Voin tuossa joku päivä laittaa tuonne kuvagalleriaan kuvia meidän kanasista.
Viimeksi muokannut Tyrnävän tytär, 06 Maalis 2011, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skypisteorg

Hei kaikille!

Viesti Kirjoittaja skypisteorg »

:smt006 Olen maatalousyrittäjä etelästä katsottuna pohjoisesta :smt001 Vaimo, perhettä, melkein joka sortin eläintä ja luomuviljelyä. Olen eläinrakas tyyppi vaikka sitä en joka hetki toisikaan esiin. Tällä hetkellä minulla on lihakarjaa.

Häkkikanat laitoin pois vuosia sitten koska katsoin että kanojen pito kaltereiden takana, vuoden riistomunitus ja sen jälkeen tapahtuva hyödytön lahtaus maakuoppaan ei tuonut alkuunkaan riittävää taloudellista etua. Vaikka kana verrattain tyhmä eläin onkin niin hiukan oli huono omatunto kun ennenaikaisesti vanhenneet sulkasatoiset kanat puolitoistavuotiaana kaula ja pyrstö paljaana eivät kelvanneet minnekään :smt010 Eihän noita ollut tietysti kun osa kanoista mutta juuri ne on jääneet pysyvästi mieleen. Eli kanoja minulla ei ole eikä enää tule.

Kokemusta minulla on melkein kaikista mahdollisista eläimistä ainakin nimeksi. Eipä usein tule vastaan keski-ikäistä miestä joka on joskus käynyt ratsastamassa hevosella! Onhan tuosta toki jo noin 30 vuotta mutta yhä muistan että ei ole minun juttu :smt043 Tai on se jos norsuun vertaa :smt005 Matelijoista ja liskoista en tiedä mitään, mehiläisistä hiukan, emu on ihan vieras, alpakoista olen jotain lukenut.

Tätä foorumia olen seurannut satunnaisesti harvemmin. Rekisteröitymään minut sai asiallinen keskusteluilmapiiri (joka on kanojen kanssa tekemisissä oleville kyllä ihan tyypillistä) ja vilkas keskustelu kaneista. Yrittämiseni on varsin monialaista, joitakin tuotteita valmistan myös kanaloihin. Tuotekehittely on minulla verissä niin sanoakseni. Aiheutin rauhallisella foorumilla vakavaa häröilyä heti alkuunsa esittelemällä kehitteillä olevaa "kanikerrostaloa" joka sopii vaikka kerrostaloon, lievästi raflaavalla aloituksella yritin saada ihmisten tuntemuksia esiin mutta melkein aiheutin itselleni iankaikkisen bannin :smt022 Sain ylläpidon kanssa sovun kuitenkin aikaan. :smt001
epuna70

Tervehdys Liedosta!

Viesti Kirjoittaja epuna70 »

Liityin mukaan, kun hakiessani tietoa kanojen hoidosta löysin tämän loistavan sivuston! :smt038
Olen perheineni asunut jo kolme ja puoli vuotta mieheni kotitilalla, maatila jossa on karjanpito lopetettu ja viljanviljely enää pienimuotoista. Nyt on ajankohtaista ottaa tänne kotieläimiä, kun nuorempi lapsi täyttää kesällä 3 vuotta. Minulla ei ole ennestään kokemuksia kotieläinten hoidosta, mutta kanat taitavat olla helpoin tapa aloittaa - jos nyt muita edes tulee... :smt017
Kahdeksan kanaa ja yksi kukko on tulossa meille parin viikon päästä, piikkiöläistä maatiaista. Kanalan kuntoon laitto on meneillään ja rehut ja kalkit haen viikon loppupuolella.
Jännää! Mies on vähän ihmeissään kun jauhan joka päivä kanoista! :smt003
Panda

Tervehdys Kaavilta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Hellou!

Täällä yksi uusi kanoihin hurahtanut ilmoittautuu.
Ajatus kanoista on itänyt jo jonkin aikaa, mutta nyt kevätauringon paistaessa pistin tuumasta toimeksi ja rupesin remontoimaan itselleni kanalaa tuonne meidän vanhaan navettaan.
Maatiaisia tekisi mieleni, mutta saa nyt nähdä mitä tuolla navetassa sitten loppupeleissä asustaa... Tuntuu olevan maatiaiset kiven alla täällä päin.
mariaw

tervehdys Vesivehmaalta

Viesti Kirjoittaja mariaw »

Olen vuosi sitten maalle muuttanut kaupunkilainen, viime kesästä ollut 3 alhon kantaa olevaa maatiaiskanaa ja naapurin munasta kasvattama valkoinen kukko. Linnut tulivat meille sellaisina isoina tipuina. Lisäksi 3 kainuunharmas-uuhta. Oli tosi riemukasta, kun kanat alkoivat munimaan tuossa joulunaikaan. Olin nimittäin odottanut, että muninta alkaa vasta keväämmällä, kun ei ole keinovaloa, ja niinpä löysin nurkasta kasan, jossa oli 17 munaa. Avasin yhden varovasti, ei ollut mätä eikä ollut tipua sisällä! Nyt keväämmällä olisi tarkoitus antaa niiden hautoa, jos alkavat. Tämä lintu-innostus tuntuu laajenevan, nyt olisi tarkoitus hommata helmikanoja, mutta niitä tuntuu olevan vaikea löytää. Riikinkukkokin olisi kiva, mutta vähitellen... :smt043
Viira

Amatööri ilmoittautuu mukaan :)

Viesti Kirjoittaja Viira »

Täällä aloitellaan vihdoin pitkään haaveissa ollutta ja nyt todeksi muuttunutta viiriäiskasvatusta :smt041 Pikku tirpat muuttavat ensi viikolla ja niimpä ollen kaikki kokeneet konkarit voivat ilolla antaa ohjeistuksia nyt ja matkan varrella! Allekirjoituksesta selviääkin lauman muut eläinlapset jotakuinkin ja sirkustirehtöörin paikkaa pitää minä 33v nainen (tai sitten mieheni :-" ) ja mukana juoksevat pojat 6 & 9v, sekä prinsessa 2kk.
Näillä tiedoilla ja taidolla yritetään luoda ja antaa "kaupunkilaislapsille" kosketus edes jonkin sortin "maalaiselämään", jollaisesta minä olen aina haaveillut :smt001
Nöpönen

Nöpönen esittäytyy:)

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Täällä Etelä-Hartolassa siis asustelemme mieheni, kolmen pojan (huhtikuussa la tytöllä), kahden koiruuden ja kisulin kera :smt006 . Isännän isovanhempien entinen kotitila, johon alkaa huhtikuun alussa muuttamaan kotkottyttöjä ja pari poikaa :smt050 . Pitkän ajan unelmani olisi olla mahdollisimman omavarainen. Onneksi on peltoa sen verran, että voi viljellä perunat ja kasvikset itse.

Nytkin on jo kurkut ja tomaatit koulutettavana tuolla viileällä vintillä sekä taimettumassa kahta laatua paprikaa. Keväällä olisi tarkoitus laittaa maahan lanttua, porkkanaa, kukkakaalia, parsaa, pinaattia, tilliä, hernettä, salotti- sekä tavallista sipulia. Lisäksi uuden mansikkamaan taimet saapuvat toukokuun puolessa välissä kuten myös vadelmapensaat. Tänä vuonna olisi tarkoitus myös leikata marjapuskat (kaksi punaista ja yksi mustaviinimarja) kokonaan matalaksi... PIhasta löytyy myös yksi nuori omenapuu, jolle tarvitsisi löytää parempi kasvupaikka :smt017 ja viime syksyisenä ostona kirsikkapuun alku.

Onhan siinä taas kesäksi puuhaa, mutta onneksi tätä aikaa on enemmön kuin muina vuosina ollessani maatalouslomittajana (kesä on niitä kiireisimpiä aikoja) kotiäidiksi, kun aloin ja haaveena olisi vielä vuoden-parin päästä perustaa oma lampola :-" (n.40 suomenlammasuuhta) sekä maatiaskanoja (iittiläisiä) saman verran. Mahdollisesti luomulla kasvavia yksilöitä kaikki (naapurissa on luomuviljelijä pariskunta :smt004 ).

Tanskistyttöni kanssa harrastan tottista (ihan kisoja myöten :smt021 ) ja isännällä on tuo länkkäripoika metsästyskamuna :smt035 . Menoa ja meininkiä siis riittää, mutta eipähän tule aika pitkäksi :smt040
Marjomäkeläiset

Kevätterveiset Lopelta!

Viesti Kirjoittaja Marjomäkeläiset »

Olemme 5-kymppinen pariskunta, jonka viidestä jälkeläisestä 4 on jo lentänyt pesästä, tosin 2 jäänyt tuohon "ihan nurkalle". Meillä on myös 4 lastenlasta. Asumme n.9ha:n tilalla, josta suurin osa on peltoa, jossa kasvaa lähinnä heinää tyttären neljälle hevoselle ja kahdelle ponille, jotka siis asuvat meidän vanhassa navetassamme. Eläinkatraaseemme kuuluu myös 12-vuotiaat "minipossu" veljekset Rocky ja Konsta, 3 koiraa ja 2 kissaa. Hurahdettuamme "karppaukseen", olemme haaveilleet omista kanoista, koska munia kuluu melkoisesti ja olisihan se muutenkin mukavaa olla kotkottajia omasta takaa :smt054. Nyt on siis hakusessa n. tusina kanaa ja kukko. Myös muutaman kalkkunan olisimme halukkaita ostamaan joulua ajatellen kasvamaan. Eli tällainen pariskunta jälkiksvuineen löytyy nimimerkin "Marjomäkeläiset" takaa :smt006

2.10.2011 Hieman "päivitystä" tilanteeseemme: Keväällä meille muutti parvi (n.30) kanaa ja kukko, joilta olemme kesän saaneet syödä hyvän makuisia munia, joita on riitänyt myös naapureille :smt045
Edelleen haaveilemme maatiaiskanoista, niitä varmaankin hankimme ensi keväänä.
Kesän ajan meillä oli myös kasvamassa 12 pässikaritsaa, omia ja naapureiden, jotka nyt on laitettu lihoiksi, lukuun ottamatta yhtä suomen lammaspässiä, "Äijää" joka jää ainakin toistaiseksi jatkamaan sukua eilen hankkimiemme Kainuun harmasuuhien Ullan, Uunan ja Unelman kanssa :smt038. Jatkossa hankimme myös puhtaan Kainuun harmaspässin, että saamme sitten tulevaisuudessa ihan puhtaita Kainuun harmaskaritsoja :smt060
Possuveljekset Rocky ja Konsta pääsivät lämpimän kesän jälkeen "possujen taivaaseen", alkoi suuri koko käydä jalkojen päälle ja päätimme, että on aika antaa heidän päästä lepoon :smt022 Paljon jäi mukavia muistoja yli kahdentoista yhteisen vuoden ajalta.
Viimeksi muokannut Marjomäkeläiset, 02 Loka 2011, 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HelenaJ

Heissan täältä Pohjois-Satakunnasta!

Viesti Kirjoittaja HelenaJ »

Omat tunnukset minäkin tänne loin, mukavat sivut ovat! :)
Innostus erilaisiin lintuihin on ollut jo lapsesta saakka, kun niitä synnyinkodissani on aina ollut. Nyt Itselläkin olisi viimein mahdollisuus ottaa muutama tirppa talliin asustelemaan. Viiriäisiin olen aivan hurahtanut, sitten olen muutamaa kanaa näin aluksi järkeillyt. Omaksi iloksi kokeilen miltä elämä lintujen kanssa maistuu.
Muutama kana ja pieni viiriäislauma on jo varattunakin.

Mieheni kanssa olemme pikkuhiljaa muuttoa tekemässä "sattumalta" löydettyyn unelmapaikkaan :)
Lisäksi perheeseen kuuluu erinäinen lauma karvaisia kamuja; 2 hevosta, poni, 2 koiraa, 3 kissaa, 1 vuohi ( muutama vuohi tulossa lisää kevään aikana) , marsuja, kaneja, gerbiileitä sekä hamsteri nimeltään Kakkiainen ;)
Kasvatan belgianjättejä, ranskanluppia sekä satiineja.. Kasvattajanimeä minulla ei vielä ole, mutta se olisi tarkoitus hankkia vielä tämän vuoden aikana, viimeistään ensi vuoden alussa.

Isosta katraasta huolimatta kaikki eläimet ovat meille rakkaita ja niitä hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Vastaa Viestiin