Käyttäjien esittelyjä vuodelta -10

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
neiti varis

Neiti Varis

Viesti Kirjoittaja neiti varis »

Hei, olen vuonna -88 syntynyt neitonen, ja asun punaisessa tuvassa Turun taajama-alueella maalaismaisemassa poikaystävän, nuoren newfoundlandinkoiran, kuuden neitokakadun, kanarialinnun ja talvikon kanssa. Olen kasvanut eläinrakkaassa perheessä, ja meillä onkin ollut maalaispihassa kaikkea afrikkalaisista kääpiövuohista hevosiin. Melkeinpä kaikkia eläimiä - paitsi kanoja! Kävimme äitini kanssa ahkeraan katselemassa erirotuisia kanoja, pikku tipuja ja hanhiakin, mutta kanat ovat jääneet vielä haaveeksi.

Nyt omassa kodissa asuessani olen pitkään sairastanut sitä vaaratonta kanakuumetta, ja kaksi ja puoli vuotta olen suunnitellut siniviiriäisten hankintaa. Nyt olenkin päätynyt rakentamaan asumukset kahdelle pikkuviiruparille. Haaveenani on vielä joskus rakentaa kanala kahdelle kanaparvelle: silkkikanoille sekä tyrnäväläisille maatiaisille, joita haluaisin säilyttää. Kanat olisivat meillä ensisijaisesti lemmikkejä, joille yrittäisin tarjota mahdollisimman luonnolliset ja virikkeelliset olotilat, toiseksi haluaisin kasvattaa tyniksiä, ja vasta kolmantena iloitsisin onnellisten kanojen munista. Emme perheessäni käytä kovinkaan ahkerasti munia, joten ylimääräiset voisin myydä pieneen hintaan jollekin, jolle luomu ei riitä. Munintansa lopettaneet kanat jäisivät meillä eläkkeelle. :smt001

Kotisivuni löytyvät osoitteesta http://www.webbisivu.com/hopealinnut
Emu

Terve kaikille!

Viesti Kirjoittaja Emu »

Moi vaan kaikkille munanettiläisille :smt006

Olen katsonut munanetistä tietoa ja kaikenlaisia kanoihin liityviä juttuja. :smt045 :smt045


Eli terve vaan kaikkille :smt006
Hansu

Sulkavalta siipien havinaa ja vähän muutakin...

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eli jospa tässä nyt sitä esittelyä rustaisin. Tosin alakerrassa temmeltävä nuo rakkaat ihmislapset (7v., 6v., 3v., 11kk) eli keskeytys on tiedossa melkein satavarmasti :smt002 . Olen siis jo hyvään aikuisikään ehtinyt naisimmeinen, jonka perheeseen tuon jälkeläiskatraan lisäksi kuuluu myös ukkokulta. Tässä nykyisessä talossa (vanhassa rintamamiestalossa+pieni navetta) olemme asuneet viitisen vuotta ja noita eläinhankintoja tehty kolmisen vuotta...kohta neljä. Navettatilasta mieheni kunnosti itselleen työtilat, mutta muutti sitten ihan kirkonkylälle koko puljunsa ja minulle jäi ihana, rempattu tila... Sinne sitten on muuttanut sekalainen lauma lähinnä sellaisia uutta kotia etsiviä eläimiä. Kotona olen ollut kohta 8 vuotta, sitä ennen ennätin lukea itseni insinöörinplantuksi.

On Peppi ja LUpe, iäkäs kääpiöluppispariskunta.
Kuva

Nappi ja Ropeli, siskokset jostain tuolta itärajalta, vapaana navetassa tapahtuneen invaasion jälkikasvua...
Kuva

Elvis(Aniaras Ilari) sekä Minttu -marsut. Elvis KEravalta ja Minttu ihan eläinkaupasta Eltsun kaveriksi saapunut.
Kuva

Pari gerbiiliä, jotka etsivät ihan paikkakunnalla uutta kotia. Tavallinen makeanveden akvaario sekä tulilisko-akvaario (normaali kiinankääpiötulilisko). Niin ja ne pari naurukyyhkytyttöä sekä tietysti pari koiraa (löytöeläintalosta sekä muuten vaan uutta kotia etsinyt)... Meillä siis asustaa mitä sekalaisempi sakki eläimiä...lähinnä minun harrastuksenani. Koitan tarjota niille mahdollisimman hyvän loppuelämän. Joillakin kun on noita kodinvaihtojakin jo useampi takana :smt009 . Eläinrakkauden olen saanut jo äidinmaidossa ja ilmeisesti periytänkin sitä hyvin :smt003 . Meillä kaikki lapset ovat kovasti eläintehoidossa mukana.

Niin ja uusimpana meille siis tuli nuo kolme silkkitipua, jotka ovat ehtineet jo 3kk ikään... Alun perin kanoja piti ottaa vasta ensi kesänä, koska ulkoaitausta ei ollut tehty valmiiksi. Tiput ovatkin olleet tämän kesän väliaikaismajoituksessa ja pääsevät vasta ensi kesänä isompaan ulkotahaan.

Tätä palstaa olen lueskellut jo pidemmän aikaa, mutta kysyttävää ilmeni vasta nyt tipujen saavuttua :smt001
tinttu

Heippa Jokioisilta!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Olen 4 lapsosen äippä täältä hämeestä. Eläimiä on monta, muttei yhtään lintua (koska isännys ei anna kanasia ottaa :smt009 ). Meillä asustaa poni, kaksi vuohea(tai toistaseksi neljä kun on nuo kilittimet vielä meillä),kolme koiraa(joista yksi huskysekoitus etsii uutta kotia), viisi kissaa, kaksi kania, kaksi kilpparia, akvallinen kaloja ja sammakko, ensi viikolla taas vuoden väliajan jälkeen kaksi marsua. Lapset on 15v tyttö, 14v poika, 7v tyttö ja 4kk tyttö ja on mulla mieskin, ihana onkin :smt002 .
Asustelemme vanhaa pajakiinteistöä, toimin perhepäivähoitajana mutta nyt siis mammalomalla toistaseksi. Remppaa tehdään ja laitumia ja tallia ja pihattoa...
Haaveenani olisi joskus lammikko tuohon pellolle ja sinne muutama ankka kesäksi ploiskiin, nuo kultafasaanit oli kans aivan upeita kun tutkin, normi fasaaneja meillä viipottaakin eritoten talviaikaan valtavia laumoja syömäs mun lintujen ruokia :smt003 Niitä oon nauranut kun hyppäävät nuoret kukot keinumaan ponin aitanaruille, tai köysi tuo on paremminkin ja oonpas nähnyt yhden meidän pihakeinussakin!
Kävin täällä vähän kurkkimassa ja aattelin kanssa rekisteröityä, koska joskus mulla ON niitä siipiveikkoja, isännys ei vaan vielä tiedä sitä :smt016
Jos jollakulla täällä suunnassa on pulaa pienen ponin talviasunnosta, niin meille mahtuis pihattoon :smt002 , karsinaan tulee todennäköisesti talliin ylläpitohepo.
Ja jos oikein enrgistä ja ilosta leikattua uroskoiraa on vailla, joka ei sit ihan äkkiä väsähdäkään niin kyselkäi multa vain! Tuo suomenpystiksen ja huskynmixi on jostain syystä tullut aikuistuessaan tosi niuhoksi kaveriaan, toista huskysekotusta kohtaan ja ottavat vähän väliä yhteen... Toinen siis huskyn ja sakemanninsekoitus ja vuoden nuorempi, kovin tykkäis leikkiä mut ei tämä siedä yhtään, irvistelee vaan. Ja sehän tässä niin hassua onkin kun kyseinen koira ei ikinä ole muille koirille/ihmisille/eläimille rähissyt!
Jännittyneenä oottelen mitä kaikkea tietoa lintusista täältä saankaan ja mikä sitten joskus itselle tulee. Ja minisikakin ois niin ihan,. mut senkin isäntä eväs ja kummatkin samasta syytä: NE HAISEE! ...Ei auttanu kun meinasin et josko sitä possustani puunaisin usein, ei silti. Kaipa ne kaikki linnutkin haiskahtaa, mut kaikissahan nyt joku ominaishaju on, ihmisissäkin...
Nooo, kyllä mä vielä sen pään käännän, tuleehan meille taas marsujakin vaik meinas viime syksynä vimpan kuoltua et niitä ei sit enää kannata ottaa.
:smt006 Et hei vaan kaikille ja mulle voipi ehdotella mikä ois sellanen helppo ja "hajuton", suht kylmää kestäväkin laji :smt004
:smt041
HeidiN

Hei itäiseltä Uudeltamaalta!

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Täällä varsin tuore tai oikeastaan vasta tuleva kanaharrastaja Itä-Uudeltamaalta.
Maatiaiset kiinnostavat ja kanojen hankinta on nyt uuden talon myötä vihdoin ajankohtainen. Meillä on vanhat maatilan päärakennukset, johon joskus aikanaan navetan remontin jälkeen poneja ja suomenhepoja kotiutuu. Kanathan luonnollisesti kuuluvat pihapiiriin, joten häkkirakennelmaa on nyt ennen varsinaisen kanalan rakennusta tehty.
Kanoihin en ole ikinä varmaan edes koskenut (lapsuudessa olen kyllä kuullut keljuilua "syliin ottaa kana tulee"-huudosta, joka on kuulemma päässyt ilmoille joka harakasta...), mutta muuten erilaisten elukoiden kanssa pelaaminen on tuttua.
Erityiskiinnostus on nimenomaan tarjota mahdollisimman luonnollinen elinympäristö ja tietysti hyvät olot eläimille.
kanasetä

Terveiset kanasedältä

Viesti Kirjoittaja kanasetä »

:smt006 Juu tosiaan hei vaan kailkille! Aattelinpa nyt esittäytyä, olen ollut tämmösenä hiljaisena taustajoukkona mutta nyt käyvät päivät vähän tylsiksi niin ajattelin näprätä tänne jotahin Perheeseeni kuuluu 3 lasta (tyttöjä) vaimo, 3 Mopsia,Harmaa Jaco(joka puhua pälpättää lähes taukoomatta ja on 38 vuotias), seeprapeippoja, Jättikotseja,kääpiökotseja,Riikinkukkoja,Ankkoja,hopea feenixejä,Hollantilaisia kääpiökanoja, Mustakalkkuna pariskunta,Butti kukkoja,Härkä(leikattu)(Härällä ajamme kärryillä,talvisin sen työ on pitää tupa lämpösenä eli polttopuukuski) + Hieho (maho)(ei vielä niin järkevä että voisi ajaa, mutta valjaita ollaan jo soviteltu) ja Pari vuohta. toivottavasti en unohtanut ketään.. Ammatiltani olen Lomittaja Mutta toistaiseksi olen Pitkällä Sairaslomalla.Vielä toivoisin joukkooomme pari ylämaan nautaa :smt007 .. jos jollain tiedossa niin vinkkaa mulle... No eipä nyt tuu muuta mieleen kuin että kuullostellaan :smt006
Nuki

Pusulassa kanahaaveita

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mikä mahtava foorumi, tervehdys vaan kaikille! Olen -81 syntynyt nainen ja palannut takaisin maaseudulle kaupungissa ja lähiöissä harhailun jälkeen.
Lapsena kotitilallani oli jos jonkunlaista siivekästä (pronssikalkkunoita, hanhia, ankkoja, helmikanoja, viiriäisiä ja sekalainen seurakunta kanoja), kaikki olivat lemmikkejä ja mua otti pannuun kun silloin kukaan ei voinut asiaa ymmärtää vaan jatkuvasti joutui kuulemaan ikäviä arvuutteluja siitä, syödäänkö meillä jouluna hanhea vai kalkkunaa. :smt086 Nyt on taas pihaa ja hirrrrvittävä kanakuume pääsi iskemään. Myös viiruja tekisi mieli ottaa. Mulla on edessä kanalan rakentaminen, joten täytyy lueskella hyviä vinkkejä täältä. Kanoiksi olen kaavaillut iittiläisiä maatiaisia, lapsuusmaisemissani Orimattilassa on kanta josta toivottavasti saan ostaa kun aika koittaa.
Rosia

Rosian linnuset

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Heips.

Pohjoisessa ollaan ja elellään, kyllä maalla on mukavaa! Mitä lemmikkeihin tulee, niin kaksi koiraa löytyy, perintökissa ja nyt sitten nää kaks kanasta ja Gyntter. Kanat on tuttuja nuoruudesta. Oi, silloin kun olin nuori, ni kotoa löyty jos jonninmoista linnusta. Kanoja, kalkkuja, ankkoja, hanhia ja fasaaneita. Nyt sitten keväällä annoin syrämen viedä ja pelastin Gyntterin tappotuomiolta. Saatiin kaks kanaakin mukaan, hunaja-marinoitu ja elviira. Empä ole syräntäni moittinu, nää on ihan mahtiotuksia. Niin aivottoman ihania. Lemmikkejähän ne on, Gyntter täysin kesy, kanasetkin ihan käsiteltäviä. Ja pian mulla taitaa olla näitä lisääkin, ei toimi kestopehku muutoin!

Tässäpä kuvasaastetta mun henkirei'istä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

PS: Gyntterin rotua saa arvailla, samoin kanasten, mullei oo hajuakaan mitä ne on. Eristä paikoista ne kuiten on tullu. Kanat samaa sarjaa, Gyntter ihan omaa sarjaa!

12.9.11:
Rosia kirjoitti:Nää linnuset sitte lisäänty! Silkkejä hain, kiitos sisu65!

Että ovat mahtavia! Mullahan pelotti, miten nuo kukot tulee toimeen, mutta Gyntter potki kolmesti Maxia päähän, Max tuumi, että oo sä pomo, mut nää on mun kanat! Ei onkkelmaa, samassa häkissä ovat, omissa porukoissaan. Tää on niin hyvä! Ja nuo silkkikanat oli yllätys, niitä ei maatiaiset kyykytä. Takkiin tulee. Yrittivät, Elviira varsinki, mut nyt antaa olla vaan, ku takkiin tulee. Pieniä pörröisiä, mutta hyvin itsetietoisia ovat näköjään silkkikanat!

Tänään kokeiltiin sitte samaan parveen äitini kanat ja kukko. Kanat menee, mun kanat hieman kyykyttää, mutta ei niin, että pitäis puuttua. No nää kukot sitte... Juu-ei. Velipoikia ovat ja umpihulluja. Soli minuutti ja tappelu. Siinä vaiheessa ku veri lensi ja siihen ei menny kauaa, otin Gyntterin häkin ulkopuolelle ja sama meininki jatkui häkin läpi. Että se siitä. Velipoika talliin kanalaan ja illalla se sitten matkas takaisin äidin luo ja päätynee pataan. Mä sanoin suoraan, että men ala katteleen, että ne repii toisensa ja se ei riitä, että on verkko välissä, nää repii silti. Hassua, miten Gyntter kuiten Maxin kans tulee toimeen, tai ei tuu, mutta ei kuiten tappele.

Mut nää silkit..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pittuiset on tallissa lämmössä, pienin otti matkan rajusti, mutta oli kuiten aamulla jo hyvin tomerana syömässä!
hiesuli

Hiesuli ja lauma esittäytyy....

Viesti Kirjoittaja hiesuli »

Heippa! Nyt voinen kunnolla esittäytyä eläinlaumoineni täällä, kun olen saanut hommattua itselleni kanoja. :smt004

Olen Maarit alias Hiesuli ja asun Pohjois-Pohjanmaalla Kalajoella mieheni Vesan ja runsaslukuisen eläinkatraamme kanssa.
Meillä on 7 koiraa (2 irlanninsusikoiraa, 2 tanskandoggia, 1 estrelan vuoristokoira, 1 cockerspanieli ja 1 seropi),
4 hevosta + varsa (suomenhevonen, ardenner, 2 lämminveristä ja ardennerin ja shiren risteytysvarsa s. 2010),
2 lammaspässiä sekä 3 vuohta, kolme käärmettä (2 kuningasboaa ja 1 kuningasbyton) ja niille kasvatamme ruoaksi rottia.
Meillä on myös kaksi kääpiökania. Miehelläni on lisäksi chilen tarantella (johon mä en koske!) Kasvatan myös MaineCoon rotukissoja
joita meillä on 8, lisäksi meillä on 1 bengali ja 1 ragdoll sekä kolme maatiaiskissaa hiirenpyytäjinä.

Ankkoja (2 kpl) meillä on ollut pari vuotta ja viikonloppuna sain kaksi ankkaa lauman jatkoksi. :smt049
Sitten alkoi polte, että kanoja ja kukkokin on saatava.. Nyt meiltä löytyy sitten 2 maatiaiskukkoa ja 6 -kanaa, alhon kantaa. :smt055
Tarkoituksena on tulevaisuudessa laajentaa vanhan navetan puolelle iso kanala.. :-"
hiesuli

Re: Hiesuli ja lauma esittäytyy....

Viesti Kirjoittaja hiesuli »

Kiitos! :smt001

Tässä sitten kuvia laumasta..

Kuva
MaineCoonin valkoiset kissanpennut s. 24.8.2010.
Vielä kaksi vapaana! :smt002

Kuva
Lämminveriset oloneuvokset, Late ja Hota.

Kuva
Ardennertamma Nessa, takana varsan pää sekä suomenhevonen Pira.

Kuva
Myytävänä oleva Ardennerin ja shiren orivarsa 2010.
Takana -88 syntynyt sh Pira.

Kuva
Uudet ankat! Harmaa on tyttö ja valkoinen poika.

Kuva
Alkuperäiset tyttöankat.

Kuva
Uudet alhonuorikot, 2 kukkoa ja 3 kanaa.

Kuva
Uudet alhokanat.

Kuva
Irlis Morse. Niin ja meillä on myös löytöeläintarha..

Kuva
Dogit.

21.9.10:
hiesuli kirjoitti:KIITOKSET kaikille erittäin lämpimästä vastaanotosta! :smt054
Unohtuihan tuosta eläinlaumasta vielä 325 lirtainen akvaario.. :oops: Jossa asustaa mm. lehtikaloja.

Nyt on kyllä kanaset vallanneet ison alueen sydämestä!
Kovasti jo odottelen ensi kesää ja mahdollista isomman kanalan suunnittelua ja rakentelua!
jetta

Satakunnasta minäkin

Viesti Kirjoittaja jetta »

Meni ilta lukiessa sivuja. Olen lähinnä kiinnostunut lähinnä kanoista. Asun maalaistalossa, missä navetta on eläimistä tyhjä. Eläkeläisenä nämä olisivat mukava lisä arkeen. Koirien kanssa, suomenlapinkoira Pepi ja mäyris Fani, aika kuluu. Myös kissa Vili on hiirestäjänä.
Katsotaan, mitä kevät tuo tullessaan. Talveksi niitä ei kannata vielä ottaa.
Nyt siis keskityn tiedon keräämiseen ja miehen pehmittämiseen. :smt001

21.9.10:
jetta kirjoitti:Kiitos vaan. Olo on kuin untuvikolla, kaikki on niin ihmeellistä. Ilmajokiset vaikuttavat kiinnostavilta, värit ja luonne. Mielessä pyörii jo kanalan paikka. Ja niitä oli myynnissäkin. Vanhan talon salissa olisi kaakeliuuni lämmitykseen. Anoppi on siellä joskus pitänyt untuvikkoja. Nyt varastona. Ikkunasta pääsisi kivasti ulos jne. Voi kauhea sentään, joku kana hautoi talvellakin. Jos sittenkin jo. :smt045
10.1.11:
jetta kirjoitti:Mies laittoi kiellon :smt022 . Haave elää silti. Se oma tila pitäisi tehdä, kun entinen on purettu. Muuten se vanha sali olis just sopiva. Kaadettiin yksi omenapuukin edestä pois, joten :smt004 .
Kävin Ullan tipusia katsomassa ja olin aivan läkähtyä. On siellä kaikki niin ihanasti :smt045 . Miten joku osaakin kaiken?
Pakko omaa tilannetta vielä jarrutella, kun sairautta pukkaa. Varmistelen, ettei ole vakavaa. On riittävästi, kun miehellä on vakava sairaus. Oikein harmittaa, kun ikää on kertynyt ja vasta nyt törmäsin kanasiin. Ei silti, ei olla täällä asuttukaan, kuin muutaman vuoden. Nurinkurista, mutta vain meiltä löytyi jatkaja.. Ollaankin jo sivussa viljelystä.

Kiva huomata, että huomattiin :smt045 . Kiitos toivotuksista. Jos jatkossa ei muuta voi, niin ainakin käydä kiusaamassa itseään näillä sivuilla :smt003 . Taidan ohjata nuoretkin katsomaan :smt002 . Ei mitään taka-ajatuksia, ei :smt044 .
katjaj

Tervehdys Inarista!

Viesti Kirjoittaja katjaj »

Hei vaan kaikille!

Olen aivan uusi tällä(kin)foorumilla.;) Kanoja on vasta haaveena (ja alustavasti jo varattunakin!!)ensi kesälle.
Asumme täällä pohjoisessa lapissa,melkeinpä Sevettijärvellä,kolttasaamelaisten mailla ja meillä on luontaiselinkeinotila,tulot tulevat tällä hetkellä pääosin
ammattikalastuksesta Inarijärvellä mutta haaveena/tarkoituksena on saada tulevaisuudessa minulle toimeentulo tältä tilalta,osittain tilauksesta järjestettävien tilakäyntien muodossa ja käsitöitä ja sen semmoista...:)
Meidän toimintamme on hyvin pienimuotoista,lähinnä ihan kotitarpeiksi(ainaskin tällä hetkellä..),tilalla on tällä hetkellä kaksi nuorta lapinlehmää(Pelson vankilatilalta),Viisi suomenvuohea,9-vuotias suomenhevostamma Sani,joka tuli meille vasta tänä kesänä sekä pari kisua ja haukkua..niin ja kolme alle 4-vuotiasta emännän alkua. Ja tarkoitus olisi ensi kesäksi laittaa maatiaiskanoja ja tietysti kukko sekä jokunen kainuunharmas:)
Pikkukanala on jo rakenteilla:)

Olen selaillut tätä foorumia ja täältä kyllä löytyy paljon hyvää tietoa näin aloittelijalle!

Mukavaa syyspäivää kaikille!

Terkuin, Katja
dieseli

Halipatzuippa

Viesti Kirjoittaja dieseli »

Elikkäs olen Dieseli ton qayan ukko :smt006
kupsonen

Terveisiä Kiuruvedeltä

Viesti Kirjoittaja kupsonen »

Hei kaikki harrastajat. Olen ollut harrastaja kohta 15 vuotta enemmän tai vähemmän. Parhaimmillaan kanoja 30 ankkoja 8 sekä muutama kalkkuna.
Muuton jälkeen möin kaikki pois mutta taas alkaa kanakuume iskeä...
Tällä hetkellä vipeltäjiä taas on kertynyt.
Mies, lapsia 5, koiria 3, kissoja 2, akvaario, kanoja 8, kukko, parikuisia tipuja 6, kaneja 4 (keväällä pikkupupuja), suomenlampaita 5 ja koniponi suomenheppa.
Että vilskettä riittää, viimeksi olin etsimässä netistä akvaariota vaan tuli kanailmoitus vastaan ja eikun hakemaan.
Tarkoituksena olisi hankkia vielä pari ankkaa, joten jos jollain sattuu olemaan yrimääräisiä suht läheltä niin laita viestiä. Edelliset ankat munivat ja hautoivat tosi hyvin.
Kanoja on minulla kaikenrotuisia ja niiden sekoituksia. Hautovat itse. Luojan kiitos. Ostin hautomakoneen muutama vuosi sitten. Taisi olla termostaatissa vikaa kun 50 munasta sain 2 tipua. Ja ankanmunat menivät ns paistiksi kun lämmöt nousivat yön aikana liian korkeaksi. Keljutti kun pari päivää oli hautomisaikaa enää jäljellä.
Sen jälkeen olen antanut kanojen ja ankkojen hautoa itse ja paremmin on heti onnistunut.
Että tämmöinen lauma täällä.
t kupsonen

22.10.10:
kupsonen kirjoitti:Löytyi sitten samana päivänä ne ankat...
Viisi kipaletta kaakattajia nyt navetassa taapertamassa. Samalla reissulla löytyi tuleva sulhanen suomenlampaille.
Lobo

Vasta-alkaja tervehtii

Viesti Kirjoittaja Lobo »

Hei kaikki :smt006

Innostuin ihan vasta ja täysin yhtäkkiä kanoista! En ole koskaan aikaisemmin edes ajatellut siipikarjaa kotieläimeksi, mutta pari päivää sitten työkaverini kertoi saaneensa Tuhkimon munia. Siis kanaharrastajatuttavaltaan, jolla on Tuhkimo-niminen kana. Mutta se kuulosti jotenkin niin ihanalta, että tuli heti hinku ottaa selvää, voisiko meillekin tulla kanoja asumaan!

Kerroin isännällekin ajatuksesta, että selvitetäänkö, voisiko kanoja ottaa alkuun vaikka vain kesän ajaksi, tehdä pieni katos ja ulkoilualue, kerätä kesä omia munia ja antaa lapsille mahdollisuus ihmetellä jotain oikeasti mielenkiintoista telkkarin sijaan. Vastaus oli pelkkä tuhahdus, että kuka tuommosia ideoita mulle taas on päähän pistäny. No, ei mennyt montaakaan tuntia kun isäntä tulee sanomaan, että eihän se kyllä olisi iso homma tehdä samantien kokonaan talviasuttava ja sähköistetty mökki kanarievuille... :smt003

Nyt tässä sitten koitan ottaa selvää, miten niitä kanoja hoidetaan, minkälainen asumus, ja ennenkaikkea, mistä niitä saisi. Yhden paikallisen kanankasvattajan kyllä löysin ja odottelen tässä kovasti, josko hän vastaisi.... :smt001 Tämä palsta näyttää kyllä todella aiheeseen perehtyneeltä, että hetki vierähtää jo tähänkin tutustuessa.!
Vastaa Viestiin