Käyttäjien esittelyjä vuodelta -10

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tinttuli

Tinttuli esittäytyy

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Heippa kaikki munislaiset! On ollut hienoa lukea munanetistä kokemuksianne ja neuvoja siivekkäiden hoidosta. Varsinainen aarreaitta tietoa janoavalle. Nyt kolmen vuosikymmenen lihakarjanpidon lähetessä loppuaan, mieli halajaa kuitenkin jotain, josta pitää huolta. Neljästä lapsestakin kohta viimeiset lehahtavat maailmalle, eivätkä kuulemma ihan heti aio jälkikasvua väsätä. En olisi uskonut kuinka oikeasti ihania ja mielenkiintoisia nämä kanat ja viiriäiset ovat. Taitaa meissä kaikissa asua pieni kanamummo. Teen myös rakennus- ja puutöitä yrittäjämieheni kanssa, pihasuunnitteluja ja puutarhanhoitoa. Perheeseen kuuluu pari heppaa, isoja koiria, liuta kissoja, orpingtoneja ja viime lauantaina Rcom20 ihmekoneesta putkahti 45 viiriäistipuja :smt049 lisää joukon jatkoksi. Pihatossa märehtii vielä muutamia emolehmiä ja sonneja. Kaikki mahdolliset siivekkäät ovat alkaneet näyttää hmmm mielenkiintoisilta. Karmea tauti tämä lintukuume :smt003
villeah

Terve kaikille!

Viesti Kirjoittaja villeah »

Hei kaikki! :smt006 Olen 13vuotias poika Kempeleestä. Kiinnostuin kanoista vuosi sitten mutta en ole vain saanut aikaiseksi rekisteröityä tänne vasta kuin tässä kuussa. Olen ollut aina eläinrakas ja meillä on ollut monenlaisia eläimiä. Tällä hetkellä meillä on ainoana eläimenä kissa. Nyt hankinta listalla on kanat :smt041 kun olen saanut äitin vakuuttumaan siitä miksi mellä voisi/pitäisi olla kanoja. En tiedä onko isä tietoinen asiasta. :-" Kyllä varmaan.Olen saanut paljon hyvää uutta tietoa kanoista ja on tosi mukava kun täällä on niin ystävällisiä kanaihmisiä.
Täti ruskea

Täti ruskea (untuvikko) esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Täti ruskea »

Liityin tänne saadakseni tietoa kanojen ja/ tai viiriäisen kasvatuksesta, sekä yleensäkkin seuratakseni muiden harrastajien keskusteluja. Asustelen Uuraisilla yhdessä mieheni kanssa, rakennnuspuuhien päättymisen myötä meillä olisi mahdollisuus toteuttaa haaveemme muutamasta kanasta tai viiriäisestä. Kevään korvalla valmistelemme kanalaa ja talven selän taittumista odotellessa tutustumme aiheeseen huolellisesti. Kuva
Muuten elämässämme harrastelemmme yhdessä kaikenmoista metsään, lintuihin, luontoon, pihaan, puutarhaan ja pienimuotoiseen hyötykasviviljelyyn liityviä asioita.

Meidän elämään voi kurkistaa kotisivun kautta: http://www.ukkivaara.net. Tosin sivut ovat tällä erää työnalla ja tekiältä on ideat vähissä. :smt001

Terveisin Täti ruskea
Lumikeiju84

Parempi myöhään...

Viesti Kirjoittaja Lumikeiju84 »

Pitää kai kirjottaa tänne, kun en ole täällä kukkunut kun tovin. Olishan tämän voinu aikasemminkin tehdä, mut ei oo vaan viittiny. :-"

Asustan Vehmaalla (20km Uudestakaupungista Turkuun) mieheni kanssa. Olemme molemmat sikalassa töissä. Pidämme eläimistä, ja erityisesti maatilaeläimistä.
:smt060

Haaveilen pienestä "kotieläinpihasta". Kanala on vanhaan navettaan rakenteilla ja viiriäisille olisi jo paikka, mutta linnut puuttuvat. :smt005 Olen ehtinyt jo kaikki linnut joista täällä on puhuttu, haaveilla. :oops: Kaikkea vaan ei voi saada. Nykyisiin eläimiin kuuluu kaksi koiraa. Kesäsikoja meillä oli kaksi viimekesänä. Oli muuten maukkaita. :smt001 Varmaan hankitaan ensikesänä taas pari possua. :smt003 Jatkossa ajateltiin vaihtaa tavallinen sika vaikka villi- tai villasikaan.

Meillä on myös joutomaata, johon olemme ajatelleet jos jonkin näköistä laiduntajaa. Nyt viimeisin toive olisi laittaa alue puoliksi (alueelle saisi neljäkin suurehkoa laidunta). Toiselle puolelle saaristolaislampaita ja toiselle puolelle pari lehmää, joko lihakarjaa tai lypsykarjaa tai miksei molempia. Kyllä navettoon mahtuu. :smt050

Töitähän tuo kaikki teettää, mutta kun ei osaa olla toimettomanakaan. :smt005
Kiskii

Heiluttelut vakka-suomesta

Viesti Kirjoittaja Kiskii »

:smt006 Heilutukset siis vaan kaikille!
Olen 31-vuotias emännöitymisen aloittanut nainen Laitilasta.
Kanatietoa hakemassa, niinkuin monet muutkin. Uudessa kodissa on sopivat tilat, ja ulkorakennuksista löytynyt monia monenlaisia hienoja kanojen pesärakennelmia vanhoilta ajoilta... nyt edessä on tilojen kunnostaminen valmiiksi ja kanojen hommaaminen. Roduissa olen täysin vihreä, en tiedä mikä rotu olisi sopiva ja mistä lähteä liikkeelle. Mielenkiintoista lukemista täällä siis varmasti on mielin määrin! Maatiaishaaveita kuitenkin on ollut, joten ehkä päädyn siihen. Olinkin jo katsovinani että Rauman suunnassa on mahdollisia kanankasvattajia jotka täälläkin kirjoittelevat.
Vähän samansuuntaisia haaveita/ajatuksia taitaa täällä olla monilla, omavaraisuutta mahdollisimman pitkälle ja eläinten kanssa puuhailu ja oleminen on tärkeää.

Vähän haaveilen pääseväni viellä johonkin pikkukanalaan tutustumaan ja näkemään käytännön ratkaisuja tilojen suhteen, niin osaan tehdä heti hyvän ja virikkeellisen kanalan, ennen omien kanojen kotiin tuontia- *vinkvink* täällä päin asuvat :smt003

Hyvää ihanan aurinkoisten päivien kevättä kaikille lintuihmisille!
Kaukokana

Kana kaukomailta

Viesti Kirjoittaja Kaukokana »

:smt006
Tervehdys foorumilaisille!
Rekisteroidyinpa minakin tanne, kun niin usein olen kaynyt juttujanne lukemassa.
Asun Pohjois-Afrikassa ja tarkoituksenani on, paikalliseen tapaan, ottaa kanoja ja kalkkunoita kasvatettavaksi tuomaan lisaa sarvinta poytaan. Meilla melkein kaikkien naapuritalojen katoilla asuu jonkinlainen siipikarjafarmi.

Minulla siivekkaiden laitto ei ole ihan viela ajankohtainen. Ensin on hankittava farmi, silla taman nykyisen kaupunkiasunnon katolle en kotkottajia raaski laittaa.
Kayn taalla kuitenkin jo lukemassa hoitovinkkeja ja muita mielenkiintoisia keskusteluja :smt045

Kaukokana
Rinkeli-Kinkeli

Aika jo esittäytyä...

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Olen Ylöjärveläinen melko uusi kanaharrastaja.Perheeseemme kuuluu äiti(minä),isä ja 3 lasta.
Tietysti myös koira, 2 pupua, 3 kissaa ja 3 kukkoa ja 10 kanaa.
Kanat ovat mitälienee maatiaisia ja IsaBrowneja. Viimekesänä aloiteltiin harrastusta ja muniksesta on
ollut jo paljon apua. Kiitos siitä kaikille!
mio

mio esittäytyy

Viesti Kirjoittaja mio »

Hei kaikille :smt001
Pitempään olen taustalla juttuja lukenut, mutta vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityä. Olen kolkyt ja risat perheenäiti E-P:lta, perheeseen kuuluu mies ja viisi lasta. Asutaan metsän keskellä seuranamme hevosia, poneja, vuohia, koiria, kissa ja ilmajokisia kanoja sekä kukko. Kyytiä kotiin odottelee ahvenanmaanlampaita ja kesäisin eloa ilostuttaa kaksi possua. Jos jostain vielä löytäisi muutaman butinkin ensi kesäksi... Eli siis sangen sekalaista sakkia :smt005

Kuvia löytyy www.picasaweb.google.fi/mirkalle
pinka

Rallatilaa

Viesti Kirjoittaja pinka »

Täällä ilmottautuu yksi kanoihin hurahtanut emäntä :smt006
Olen 32v emäntä Keski-Suomesta. Meillä on pihassa vanha navetta, mihin olisi tarkotus rakentaa kanoille paikka. Sormet jo kovasti syyhyää, että pääsen sinne hommiin. Perheeseeni kuuluu mies, viisi lasta (12,9,6,4 ja 2), ajokoira ja kissa.
Paljon olen täällä juttuja lukenut ja ihastellut kanakuvia :smt001

Onko täällä muita Keski-Suomesta? Tietääkö kukaan tästä lähelät mistä voisi ostaa kanoja?

Mukavaa kevään odotusta teille kaikille!!
adore

Uusi täällä!

Viesti Kirjoittaja adore »

Heippa kaikki!

Täällä on Vesilahtelainen perheenäiti, ihan aloittelija näissä tipujutuissa mutta kovasti ne vaan jaksaa kiehtoa. Perheeseen kuuluu lisäkseni mies, tytär sekä piakkoin syntyvä vauveli. Lisäksi meillä on koiria (kasvatan mäyräkoiria) ja muita elukoita ja niitten parissa meneekin mukavasti aikaa. :smt002

Täältä sivuilta onkin löytynyt paljon tietoa ja mikäs sen parempaa kuin muiden kokemukset.
Tarkoituksena olisi hankkia hautomakone ja sillä koittaa hautoa sitten jokunen muna ja toivoa parasta! Viime kesänä miehen kanssa ihastuttiin silkkikanoihin ja se ihastus ei ota laantuakseen sitten millään! Emmä oikein usko, että tässä muu auttaa kuin hankkia muutama sellainen nyt keväämmällä (tai siis kun noi hanget korkeat nietokset tosta nyt vähän sulais...) ja kaikkein mukavinta olisi jos ne pystyisi itse kasvattamaan munista. Voitais oikeen perheenä ihmetellä munien kuoriutumista silmät suurina! :shock:
Ansku

Uusi käyttäjä 2010

Viesti Kirjoittaja Ansku »

Hei :hello2:
Olen Ansku ja kirjauduin juuri tänne Munanettiin. Olen eläintilallinen ja meillä on tällä hetkellä mm. villisikoja, lampaita, vuohia ja kanoja. Hankinnassa on ankat.
Asumme Pohjois-Pohjanmaalla, juuri muutettu :iroc: . Meillä on maatila jossa eläimille on 700neliön halli + toinen noin 300 neliön halli. Sekä tietty laidunmaata.
Nyt meillä olisi sitten tarkoitus täyttää nuo hallit eläimillä. Olemme todella eläinrakkaita ihmisiä ja meillä eläimet ovat lemmikkeinä. :wav:
Tässä nyt aluksi meistä, jatkossa tulee lisää. :triplets:
salosusa

Ei nimi miestä pahenna...

Viesti Kirjoittaja salosusa »

..ellei mies nimeä :smt001
Olen 30+ ikäinen Hämeenkyrössä asuva nainen. Perheeseen kuuluu mies, liuta nelijalkaisia ja nykyään myös muutama tyrnäväläinen kana.
Meillä on asumuksena sellainen 1900-luvun alun ikuisuusprojekti-talo. Pihapiirissä on perinteisesti navetta ja muita rakennuksia, joten remppaa ja hommaa riittää Kuva.

Laitan linkin meidän kotisivuille, jos joku haluaa käydä tutustumassa meidän porukkaan http://www.kurittomat.com
Viimeksi muokannut salosusa, 03 Huhti 2010, 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannaran

No minä kans..

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Eli täytyy kai minunkin esittäytyä. Olen siis 28-vuotias kolmen lapsen äiti, ja mies löytyy myös. Maalla asutaan, ja elukoita on jonkun verran. Emolehmiä on pihatossa sonnin ja pikkuvasikoiden kera, suomenhevosia löytyy myös, pari kissaa ja tallikani..

Nyt on sitten haaveissa saada muutama kana tämän lauman jatkoksi. Kukon kelpuuttaisin myös, mutta isäntä oli asiasta eri mieltä.. Mut siis eihän ne herätä koko taloa neljän aikaan aamulla, eihän :smt002 kuudelta meillä nyt jokatapauksesa ollaan hereillä.. Mutta täytyy niillä kanoilla alotella ja salakuljettaa joku kanan näköinen kukko meille joukon jatkoksi :smt001

23.3.10:
hannaran kirjoitti:Kiitoksia kaikille tervetulotoivotuksista! Niin kainuussa asustellaan..
13.5.11:
hannaran kirjoitti:Sen verran täytyy näitä tietoja päivitellä, että nyt meillä on sit navetassa 3 maatiaskanaa. Ihania otuksia :smt001 Viime toukokuussa ovat syntyneet. Kaksi näistä munii, mut pitääköhän pitkään odotella että kolmaskin aloittaa?

Ja toinen munivista kanoista aloitti nyt hautomaan.. Mitä mie sen kans teen? Eikun lösöttää leveänä pesässä, eikä liiku mihinkään. Munat saa alta kerätä pois, rouva hautoo vaikka tyhjää pesää.. Apua.. Kauan tätä kestää..
hannaran kirjoitti:Heh, no luvan sain kukkoon ja se on nyt varattuna. Mut hautooko tuo kana nyt vaikka kuinka kauan jos ei tipuja tule? Eli näännyttääkö vaikka itsensä nälkään ennekun lopettaa hautomisen? Entä sitten kun kukko tulee, miten pian se alkaa hoitaa hommaansa, vai kannattaako silti hankkia siitosmunia näin alkuun?

ja entä sitten tuo munimaton kana, helttaa sillä ei ole ollenkaan, liekö kana lainkaan.. Eikös sen kuitenkin olis pitäny alottaa jo munimaan. Tosiaan toukokuussa syntyneitä ovat.

Tässäpä liuta tyhmiä kysymyksiä :smt001 Kiitos jos joku viitsi valistaa aloittelijaa.
Rixrax

Rixrax

Viesti Kirjoittaja Rixrax »

Olen 41-vuotias 1 lapsen äiti. Muutimme tyttären kanssa maalle asumaan vuoden 2009 syksyllä. Pääsin toteuttamaan vuosikymmenien haaveen viimein :smt041 Perheeseemme kuuluu myös 2 koiraa, 3 kissaa, kani ja marsu. Rakentelen hiljalleen vuosikymmenien unelmaa todeksi ja yhtenä osana sitä on laajentaa eläinkatrasta kanoilla ja lampailla ensi kesänä - mutta antaas kattoo, mihin aika ja energia riittää. Ja tämä munanetti kuulostaa oikein hyvältä paikalta löytää tietoa ja inspiraatiota :smt001
qaya

qaya esittäytyy

Viesti Kirjoittaja qaya »

Terveisiä Vihdistä!!

olen uusi harrastaja joka haaveillut kanoista jo kauan :) löysinpä nämä ihanat sivustot missä paljon vinkkejä tällaiselle aloittelijalle..
suunnitelmissa on tänä keväänä muutaman maatiaisen hankinta, tilaa on kun pihapiirissä on navettarakennus ja ulkotarha laitetaan pystyyn kunhan lumet sulaa :D nyt vaan niitä kanoja jostain :)

-qaya-
Vastaa Viestiin