Käyttäjien esittelyjä vuodelta -08

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Käyttäjien esittelyjä vuodelta -08

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hemu kirjoitti:Moikka! Pitipä sitte rekisteröityä tännekin kun olis kauhea himo hankkia jotain "pihalintuja"... sisällähän meillä asustaa 3 neitokakadua ja 4 undulaattia, kissa, "viikonloppukoira", minä ja ukko. Pihalle kaivattais kans jotain elämää. :smt001
höna-böna kirjoitti:Heippa.Olen Sonja Lapinjärveltä.Minulla on Yksi Horniolainen kukko 2 mustaa maatiaiskanaa ja kaksi poikasta,1 Isabrown kana,Helmikanapariskunta +Kääpiökocheja 1 kana ja 6 kukkoa :smt001 Tarkoitus olisi kesällä hankkia Orpingtoneja ja jokunen riikinkukko.Minusta kanat on niin kiehtovia ,että voi jäädä katselemaan niiten menoa vaikka kuinka kauan. :smt007 Onneksi on nämä sivut mistä olen saanut hyviä neuvoja tipujen kasvattamisessa.
jomppe93 kirjoitti:moi :) mullakin on ollu intohimona kanat jo pienestä asti. Kovasti on mieli tehny rekisteröityä tänne, ja ny sen tein. Ittelläni on kultabrahmoja, kukko ja viisi kanaa. faforello kukko ja kaksi kanaa. plymounth rock pariskunta ja yhdeksän kiinan cotchia, joista kaksi on vanhempaa ja loput nuoria :) toivon että täällä tulee vielä monta mukavaa hetkeä ja voin "pitkällä" kokemuksellani auttaa muita parhaani mukaan. Ja jos itte apua joskus tartten niin suuret kiitokset jos apua saan. :)
sartsa kirjoitti:Heipä hei! Mullekin tuli sitten kanakuume, kun aikani lueskelin vuohi foorumia.
Elikkäs täälä kirjottelee 35 kesänen toistaseksi äitiyslomaa viettävä immeinen Kangasalta.
Elukoitten suhteen on "mopo" karannut käsistä pahemman kerran, elikkäs löytyy kuttuja, heppoja, poni, koiria, kilppareita ja sit nää 7-kappaletta munivia marttiinoita ja 3-kappaletta kukkoja.
Kukot tuli meille kääpiö-kocheina, mutta ei taida niitä olla.
Niin ja kukkoja on muutama liikaa, jos joku tarvii kukkoo, niin saa tulla noutaan!
iinap kirjoitti:Olen Susanna Asikkalasta ja kanoja 6 kpl, 1 kukko :)
JonnaD kirjoitti:Heippa kaikille tipujen ystäville!
Löysin tämän foorumin aivan sattumalta, ja täällähän onkin oikein vilkasta keskustelua! :smt041

Kotisivuiltamme saa pienen käsityksen meillä pyörivistä tipusista ym. lisäksi kotoa löytyy myös mm. koiria ja undulaatteja.

http://www.dunkel.fi/farmi
http://www.undulaatti.com/
tyyne kirjoitti:Yksi lisää esittäytyy. Loppusyksystä vuoden vaihteeseen asti on rakennettu vanhasta navetasta kanoille kotia...lämpöeristykset laipioon uusiksi, savupiippu vesipadalle ja kamiinalle, uudet vesijohdot, ikkunat, pesät, orret,kuivikkeet,ruokintalaitteet, juomalaitteet, seinien kalkitseminen, reikä seinään ulospääsyä varten...eli kaikki alkaa olla valmista. Yhtä pikkuseikkaa vielä puuttuu, asukit nimittäin! tuttu harrastelija on haudottanut jo pari satsia, mutta ei ole tuottanut tulosta :smt017 ...aiemmin kyllä on onnistunut muitta mutkitta. Laitoinkin tuonne ostetaan palstalle jo tiedoski, että täällä olisi tarvetta :smt003
Eli, kanaharrastuksen pariin on tarkoitus palata muutaman vuoden tauon jälkeen, jos sattuisi onnistamaan!
tuulikki kirjoitti:viiriäisten pientä kasvatusta olisi tarkoitus aloitella ,haudontaa kokeilla.


(ainut onnistunut haudonta on kylläkin
eri lajista jemeninkameleontista 2007)
tällä hetkellä koira,3 jemeninkameleonttia 3
ja muita herppejä.
Korpikotka kirjoitti:No näyttäähän tämäkin foorumi elävän omaa elämäänsä! Olen ollut vallan toisenlaisen foorumin vallassa, joten täytyy ryhdistäytyä ja ajatella sydämellä, mikä onkaan elämässä tärkeintä? :-k

Minun haaveena on ollut aina saada kanoja. Ei ole ollut ainakaan tähän päivään saakka merkityksellistä millaisia kanoja, kunhan vain kanoja... Ehkä mieleni muuttuu, kun selaan tätä foorumia ja opin paljon uutta. Mieleni ei tule muuttumaan kanojen suhteen, niitä haluan yhä edelleen, mutta saattanen tulla tietoiseksi siitä, mitä haluan.

Karvapesueeseeni kuuluu kaksi maatiaiskissaa ja mäyräkoira, he toivovat kanakavereita varmasti yhtä paljon kuin minä. :smt003

Voi kun ulkona kevättää! Sormet syyhyäisi jo tuonne kanaverkkojen kimppuun! :smt004

Niin että terve vaan teille! On hauska tutustua!
möykky kirjoitti:Löysinpä minäkin tänne foorumille kun aloin kanoilleni rotutietoja metsästämään.

Nikin takana piilottelee kolmekymppinen, tällä hetkellä äippälomaileva ehta savolainen. Kolmen lapsen, miehen ja elukkalauman kera asustellaan korvessa Kuopion kupeessa.
Viime kesänä aloitettiin tämä kanallisten elämä kun löydettiin vihdoin sopiva tila minne saatiin tämä laumamme hilattua.
Meidän ihmisten lisäksi laumaan kuuluu 5 suomenlapinkoiraa, 1 mäyräkoira, suomenhevonen (ja toinen haussa), kissa sekä 8 kanaa kera kukon.

Kanalauma on ihan uusi aluevaltaus, mutta kovasti on noista tykätty. Vanha kukko heitti henkensä syksyllä ja nyt tuo pikkukukko Håkan yrittää parhaansa mukaan pitää huolta naisistaan. Nokallisista 5 kanaa lienee jotain maatiaiskanoja (kiuruveden kantaa pitäisi osan olla kaiketi :smt017 ) ja kukko + kolme kanaa on tulleet Ruotsista, ovat sellaisia hassuja miniatyyrikanoja.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Marjo Joki-Kouhila kirjoitti:Esittäydyn siis minäkin.Eli olen 34-v nainen lapset 5-v ja 8 kk mieskin on.Olen vielä hetken äitiyslomalla ja kai jossain vaiheessa palailen keinosiementäjän hommiin.Tällä hetkellä laumaa täydentää Urho-staffi ja 2 kuttua.Joskus oli maatiaiskanoja Laineen kantaa Eurajoelta ja taas tekis mieli...siis kanoja.Mukavan tuntunen paikka tää munanetin foorumi,lueskellu olen paljon.
Retu kirjoitti:Tiedä kehtaako tässä paljon esitellä itseään kun ei vielä noita haaveissa olevia kanasia ole.

Huonolla englannintaidollani olen koittanut surffata viiriäissivuja läpi, etsien tietoa mitkä olisivat parhaimpia sisälemmikiksi kana-aloittelijalle. Siniviiriäiset vaiko mitkä, en ole haaveillut pesittämisestä vaan ihan vain lemmikkeinä pidosta. Meillä on pieniä muksuja, peippoja ja koiria ja ikääkin yli kolmenkymmenen. Asumme taajama-alueella, joten "oikeat" kanat jäävät ainakin toistaiseksi vain haaveeksi vaikka kuinka okt:ssa asummekin.

Täältä löytänen tietoa ja varmaan mys kaipaamani valaistuksen :smt003
tupis kirjoitti:Jospas minäkin nyt uutena esittäytyisin muille :smt001

Eli olen kolmikymppinen kotiäiti ja maatalon emäntä Keski-Pohjanmaalta. Meillä on ollut muutamana kesänä kesäkanoja, mutta viime syksynä, kun ilmat viilenivät, niin eihän niistä tytöistä hennonut luopuakaan, kun munivatkin niin hyvin, joten ei auttanut muu, kuin rakentaa niille kanala talveksi :smt003 Viisi ruskeaa isa brownia on siis kasvattaneet perhekokoamme nyt talvenkin ajan :smt001

Mutta kun nuo maatiaisrodut ovat suurin kiinnostuksen kohde, niin nyt on noussut harkintaa maatiaiskanojen hankinta. Kokemusta maatiaisista on yhden lapinlehmän ja sen vasikan verran. Ja nälkähän yleensä kasvaa syödessä... :smt003
JR kirjoitti:Huomasin vasta, että täällä on oikein oma palsta untuvikoille.
Eksyin tänne palstalle apua hakemaan, näyttää olevan tosi kivaa ja vilkasta keskustelua!
Itselläni ei ole lintuja eikä minkäänlaista kokemusta eikä viisautta jota jakaa, mutta kysymyksiä sitäkin enemmän... Toimin koulussa opettajana, ja etsin täältä apuja keinohaudontaan koulussa. Mukavaa kevään alkua kaikille!
rekku kirjoitti:terve kaikille,

Yksi kanaton kanoista haavelija on liittynyt sakkiin. Erityisesti nuo Plymouth Rockit ja Rhode Islandit ovat kiinnostavia...vielä kun keksisi hyvän perustelun, miksi meille pitäisi kanoja hankkia (siis sen lisäksi, että mä haluan kanoja).

tv. rekku
ninni81 kirjoitti:Tipuja kaipaillaan meillä...omat kanat pitää nyt just muninta taukoa ja olisi kiva saada hiukka uutta verta. Meillä on siis ihan pieni harrastelija kanala, jossa asustaa nyt neljä mustaa maatiaskanaa ja ruskeavalkoinen kukko.
mr kirjoitti:Tervehdys!

Ehdin tuonne erääseen keskusteluun jo kirjoittaakkin ennen kuin huomasin tämän esittäytymisketjun.

En omista itse kanoja, kukkoja, enkä tipuja, enkä eläviä sellaisia suunnittelekkaan hankkivani. Eksyin siis tuolta herppifoorumilta tänne, kun siellä oli kyselyä tipujen käytöstä matelijoiden ruokana. Olisin varsin kiinnostunut aiheesta, jos vaikkapa täältä läheltä löytyisi joku, jolta liikenisi kuolleita tipuja kokeiltavaksi.
K.Kotko kirjoitti:Heippa!

Ehdinpä minäkin esittäytymään- olen tällä hetkellä kanaton, mutta haaveissa olisi omiakin, joskin aktiivisesti etsin tipusia äidilleni.

Asun Keski-Suomessa ja navetasta löytyy kolme lammasta, sisätiloissa 1,5 koiraa (toinen on osa-aikaisessa virassa, käy välillä huilaamassa äidilläni :smt002 ) ja yksi kissa. Kaksijalkaisia täällä asuu itseni lisäksi mies (joka onneksi (?) on periaatteessa vastaan kaikkia uusia eläimiä) ja poika 1,5vuotta.

Ensimmäiseen kanaani hurahdin vuonna 1986 kun lähdimme vähän yllättäin pikkuserkkuni häistä kanan kera :smt003 . Myöhemmin tuli kukko, ja tipujakin. Ensimmäiset kanat olivat jotain kääpiörotua, sittemmin on ollut erilaisia sekarotuisia. Kun muutin pois kotoa, äitini jatkoi kanalanpitoa :smt002 . Ja ihan lemmikkipohjalla noita on pidetty, ensimmäiset kävivät aina keittiössä istumassa tuolin selustalla aamupalalla tai muuten vaan seurustelemaassa...
Pauliina kirjoitti:Kauan oon käynyt vaan lukemassa täällä, mutta jospa jo esittäytyisinkin. Pauliina Lumijoelta, Pohjois-Pohjanmaalta siis. Perheeseen kuuluu, miehen lisäksi, 4 koiraa, 2 kissaa, 15 uuhta karitsoineen, hevonen, 4 kanaa ja kukko. Akvaario (ostasko joku? 360 litraa)

Eläimiin oon hurahtanut jo ihan pikkutyttönä, nyt ne vaan lisääntyy ja lisääntyy. Kanat tulivat meille viime syksynä, lisätä niitä haluaisin ihan muutamalla kappaleella. (Tähän hätään :smt002 ) Mies haaveilee kalkkunoista (no, kyllä minäkin) ja tähän kalkkunainnostukseen on päästy maunu_muorin innoittamana. :smt003

Josko pienen tilan löytäisin tuossa kesän aikana, niin pääsee kunnolla ryöpsähtämään tämä eläintarha :smt005
Hilma kirjoitti:Hei kaikille! Olen kolmekymppinen eläimiin täysin hurahtanut. Olen pitkään seuraillut foorumia taustalla ja ajattelin nyt miekin esittäytyä. Perheeseeni kuuluu yksi lapsi, mies, islanninhevonen, suomenhevonen, aasi, irlanninsusikoira, kultainen noutaja ja kissa. Haaveissa minulla on oma pieni kanalauma kukkoineen, vuohi ja possu. Toki listaan tulisi vielä paljon muutakin mutta onneksi on mies rajoittamassa.
Hilma kirjoitti:No nyt mua onni potkii! Ihan pakko päästä jonnekin kertoo et mä olen saanu jo kanalauman kukkoineen! Siis oikeesti oon ihan täpinöissään :smt007 Lauma muuttaa toki vasta kesäkuun alussa mun luo mutta mulle varattuna ovat. Lauma on tosin aika iso 12 kanaa ja kukko(siis siihen ajatukseen nähden et haaveissa oli semmoiset kolme kanaa ja kukko) mutta en voinut kieltäytyä kun tämmöinen tilaisuus tuli :smt041 Et enää tarvii etsii vain vouhi, possu, ehkä lammas ja uutena haaveena on ankka. Oon nuita ankka vauvan kuvia foorumilla katsonu ja rakastunu täysin niihin! Mut eihän kaikkea voi saada, mut saa kuitenkin haaveilla!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Wyandotte kirjoitti:Kiva foorumi tämä munanetti, täältä löytyy helpotusta akuutimpaan lintukuumeeseen.. ja monenlaisiin kysymyksiin, joita olen käynyt lueskelemassa jo jonkin aikaa. Pitää kai esittäytyä, kun nyt olen taas onnellinen kananomistaja. Jompelta Alavudelta sain 3 kivaa sekarotuista, viimekesäisiä haudontoja, ulkomuodosta päätellen takana ainakin leghornia, maatiaisia, kääpiö-kochinia. Kukko löytyi vähän lähempää Ylöjärveltä ja on myös varsin monirotuisen näköinen hauska tyyppi. Näyttää vaan taas siltä että vieläkään ei kanoistani sattunut löytymään hautomahaluisia. Kultabrahmanikaan ei sellainen ollut,vaikka paljolti sen takia rotuun aikanaan päädyin. WYANDOTTE olisi unelma, tai SUSSEX, kun jostakin saisi.
Talosta löytyy myös vuohimamma ja sen poika, leikattu, afrikkalaisia, ja setteri sekä hiukan hullu bulldoggi. Ensi viikolla joukoissa myös Tupu, Hupu ja Lupu.. tai Leenu, Liinu ja Tiinu.. se selviää vasta myöhemmin. :smt001
Torppari kirjoitti:Olen jo jonkin aikaa käynyt kurkistelemassa tällä forumilla. Eilen yritin rekisteröityä, mutta en onnistunut millään. Tänään onnistuin heti.
Asun Kauhavalla, elikkä moon paliasjalkaane pohojalaane. Näkyy täällä olevan muitakin pohjalaisia.
Minulla on ollut aikaisemmin leghorn-kanoja, hanhia ja viiriäisiä. Nyt ois tarkoitus hommata niitä uudestaan. Lähinnä kiinnostais noi kääpiö-kochit ja miksei myös muut kanarodut, unohtamatta hanhia ja ankkojakaan.
Tarkoitus olisi ostaa muutamia kanoja ja kukko ja saada omien onnellisten luomukanojen munia. vaihtoehtoisesti voisin ostaa munia ja yrittää haudottaa niitä, joten pelkät siitokseen kelpaavat munatkin vois tulla kysymykseen.
Täältä löytyy varmasti asiantuntemusta ja eka kysymys koskeekin kääpiökochien soveltuvuutta pienimuotoiseen munantuotantoon, vai olisiko joku toinen rotu parempi?
Kiitoksia jo etukäteen.
tesla kirjoitti::smt006 Törmäsin puolivahingossa tänne ja pakko oli rekisteröityä! Kanasista ja muista lintusista olen haaveillut jo kauan ja unelma olisi oma piha täynnä maatilan eläimiä. Nyt kotona vain pari koiraa, tytär 2,5kk ja miehenrutjake. :D Itse olen kolmekymppinen tyttönen koillispohjanmaalta.
Ja täällä tuntuisi olevan hyvä meininki ja asiapitoista lintuviihdettä.

Tipuja odotellessa... (ensin pitää saada oma talo)
piitteli kirjoitti:Sain tuossa viikko sitten tietää uudesta työpaikasta, mikä tarkoittaa siis sitä, että voin vihdoinkin aleta toteuttamaan kaikkia salaisia haaveitani! :)

Minun lisäkseni taloa asustaa avo mieheni ja yksi koiruus. Täällä eteläpohjanmaalla asustellaan peltolaakean vieressä ja tuossa pihalla odottaa vanha talli uusia asukkaita :) Osa niistä tulee olemaan siis kanoja :smt003 luonnollisesti :smt002

Hieno palsta tämä munanetti, kaikenlaista informaatiota onkin tullut jo imettyä tietoisuuteeni ja varmasti tulen tenttaamaan vielä paa aljon lisää teiltä! :smt006
smari kirjoitti:Taitaa olla munkin aika jo esittäytyä, kohta 20 viestiä oon kirjoitellu.

Oon lueskellut tätä foorumia silloin tällöin jo kauan, mutta vasta nyt tuli rekisteröidyttyä, kun piti saada tänne ostetaan ilmoitus haudontaan sopivista munista.

Mulla on ollu kanoja 8 vuotta. Brahmat on aina ollu lähinnä sydäntä ja heti aluksi hankinkin niitä, kun olin kaiken mahdollisen eri roduista ensin koittanut lukea. Vuosien varrella on ollut kyllä monia muitakin rotuja, tällä hetkellä on vain brahmoja ja 2 faverollea.

Nyt yritän monen vuoden tauon jälkeen konehaudontaa. Joskus sitä harrastelin aikaisemminkin, mutta kun se ei läheskään aina sujunut hyvin ja aloin suunilleen nähdä painajaisia niistä tipuista, jotka ei päässy kuoresta ulos, niin lopetin moneksi vuodeksi. Nyt ostin uuden koneen ja oon koittanut päivittää tietojani että onnistuisin. Tänään haudonta sitten vihdoin alkoi :smt001 Jos tämä eka erä onnistuu hyvin, niin on tarkoitus tuottaa seuraava pikkuinen erä munia ulkomailta.

Tätä palstaa on ollu hieno lukea, uskon että oon paljon oppinut ja tuntuu olevan hyvä henki ja mukavia ihmisiä =D>
Maalutti kirjoitti::smt006 Moi vaan kaikille mukaville "kanaihmisille".
Olen kanssa ihan "uusi" näillä palstoilla eli antakaa anteeksi jos töpeksin.
Me muutettiin maalle asumaan n. 6 vuotta sitten ja kanoja hankittiin viime kesänä. Meillä on kolme kanaa ja kukko, Alhon maatiaiskanakantaa. Aivan ihania, valloittavia persoonia kaikki. Mikä ihaninta niin nyt on myös tipuja. Yksi kanoista alkoi hautomaan, munia oli 11 mutta vain viisi kuoriutui. Tipuset ovat kohta kaksiviikkoisia.On mielenkiintoista seurata niiden kehitystä. Pelko kurkussa menen aamuisin kanalaan, onko kaikki hyvin, ettei vaan poikasille ole käynyt mitään vahinkoa. Kukko meinaa niitä vähän hätyytellä.
Mut nyt tämä tarinointi saa riittää tällä erää. Teiltä olen saanut paljon hyödyllisiä vinkkejä ja saan varmaan jatkossakin....kirjoitellaan :smt002
satukuu kirjoitti:Minä se olen näihin lintuihin ihastunut. Tällä hetkellä löytyy ankkoja, kääpiö kocheja, muutamia sekoituksia ja riikinkukko. Silkkejä meillä myös oli ja niitä lisää haluaisin. Nuo edelliset saatiin vanhoina ja vielä ne neljä vuotta täällä köppöttelivät. Viiriäisiäkin haluaisi :smt001 ja lisää kanoja ja ehkä muutaman kalkkunan ja kyyhkyjä ja..... Onneksi tuota tilaa sentään on,mutta kun isäntä painaa jarrukahvaa :smt003 . Niin tuossa oli nuo tipuset. Vuohia meillä on kanssa,pupuja,koiria 2,kissa, chinchilla ja pari gerbiiliä. Täällä on muuten ,kiitos teille kaikille!, tosi hyvä porukka noihin toisiin samanlaisiin verraten. Täältä sitä apua saat joa tarviit eikä kukaan lyö lyttyyn oitis. Ainakin minä tykkään!!
1vippe kirjoitti:Puuttuu enään kanat ja sisustus (pesät, orret yms)..olisi kiva jos joku voisi antaa neuvoja kunnon pesän tekoa varten ja tietoa brahmojen elämästä.
1vippe kirjoitti:juups, kerron nyt sit hiukan taustaa...eli olen koko ikäni ollut kanahöpsö, mut elämäntilanteeni ei ole sopinut kanafarmarille. Mutta NYT :smt117 mulla on niin ihana mies että sanoi kun tavattiin: kyllä vippe saa kanoja jos vippe haluu :smt005 noh, kanala on takapihalla valmiina kanoille kodiksi..
Kiitti Hilta vinkeistäsi..mä teen kyllä isot ja mukavat oltavat mamman kanasille :smt007 ajattelin tehdä vinolaatikon johon neljä pesää..(aion ottaa 5-6 kanaa ja kunkun niille) seinälle kiinnitettäväksi. Mun paheeni on pikkutarkkuus (neitsyt..horoskoopissa) joten eipä ole kanoilla huolta että putoavat orsilta :smt003
Palaillaan!
t, Vippe
Paltsi kirjoitti:Kanaparvi tuli taloon eikä tietoa ole koskaan liikaa, joten on loistojuttu että löytyy tällainen foorumi. Nykyisessä kokoonpanossa on siis kaksi Shaver-rouvaa, kaksi Hy-Line Variety Brown-rouvaa ja ilmeisesti Shaver kukko. Muita perheenjäseniä on vaimon ja kahden alle kolmivuotiaan lapsen lisäksi kolme hevosta, kaksi koiraa, kaksi kissaa ja kani.

Haaveissa on ensi talvena rakennella oma hautomakone ja keväällä hautoa uutta parvea ja laajentaa ulkona olevaa kanatarhaa. Samalla mietintämyssyssä on miten isompi parvi siivekkäitä ystäviä saataisiin mahtumaan mukavan väljästi talviajalle sisätiloihin. Vaimo kun ei ole valmis tinkimään hevosten määrästä enkä minä traktorin tallista... Nyt majailevat satulahuoneessa johon ei nykyistä enempää mahdu mukavasti (n.6m2).

Paljon täällä on asioita kerrottu mutta paljon aloittelevalla kanafanilla vielä kysyttävääkin joten viestitellään!
Paltsi kirjoitti:Meillä on jo yksi parakki liiterinä ja ensin suunniteltiin siitä tulevaa kanalaa, mutta tauti on jo sen verran pahana että taitaa joutavana oleva aitta (n. 5x7m) olla seuraavaksi työn alla että saadaan se isompi kanaparvi ja kalkkunat johonkin. Kunhan tässä nyt talvi suunnitellaan niin se on keväällä jo puoliksi tehty...
Palmikko kirjoitti:Palmikko Paltsin vaimo täällä hei!

Päätin minäkin rekisteröityä, kun nuo mustat kalkkunat alkoi tosissaan kiinnostamaan. Entisenä kasvissyöjänä varsinkin linnun lihan ostaminen kaupasta kirpaisee, joten arvelin, että jos omaa kasvattamaa lihaa voisi syödä paremmalla omatunnolla. Saa nähdä kuinka sitten käy, pystyykö niitä oikeasti syömään...
Palmikko kirjoitti:Päivittellään vähän. Traktori saa häädön ja lampaat muuttaa Taavin talliin, ja oli ihan isännän ehdotus :smt003
Eli lampaita on 7 ja yhdeltä uuhelta odotellaan karitsoita. Kanaparvi on kasvanut jo yli kahdenkymmenen ja lisää on tulossa kanan alla. Mustakalkkunoita kalkattaa 12 aitassa ja kaikki entiset elikot siihen päälle.
Vielä puuttuu se vuohi :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Icie kirjoitti:Täällä yksi uusi kanoista haaveileva! Avomiehen kanssa ostettiin viime vuoden puolella talo keskeltä metsää ja nyt pitäisi kevään tullen saada pihamaalle pari kanaa kuopsuttelemaan kukkoineen.

Laumaan kuuluu jo pari islanninlammaskoiraa ja 3 kissaa (kotikissa, turkkilainen van ja pyhä birma). Maatiaskanoja olisi toiveissa saada, mutten ole saanut moniin ilmoituksiini yhtään kanatarjousta :smt009 . Vinkkiä saa siis heittää, mistä tällainen itäsuomalainen saisi kanasia.

Jahka jostain kanasia löydän kesään mennessä, niin kirjoittelen sitten tänne vähän ahkerammin :smt001 .
Icie kirjoitti:Tämä kanakuumeilija on vihdoin kanallinen, tultiin äsken kotiin kuuden alholaisen kanan ja yhden kukon kanssa (olipa muuten ensimmäinen kerta kun autoilin kanojen kanssa :smt001

Porukka jätettiin nyt kotiutumaan, aamulla katsotaan miten siinä on onnistuttu. Mutta on ne kyllä kauniita, etenkin kukko on komea poika :smt007
Maximoves kirjoitti:Iloiset pääsiäisen toivotukset täältä Pukkilan perämettästä!

Olen siis 30 ja risat oleva kahden lapsen äiti, isäntäehdokkaalla on vielä yksi lapsi, jolloin saldo siis on totaali 3 kpl. Tilan ostin reilut 4 vuotta sitten ja muutin siis kaupungista maalle. Eläimiä on kertynyt tässä sitten seuraavasti: Kaksi kopsua eli ruottin kylmäveriruuna ja connemaratamma. Lampaita on tällä hetkellä 4 kpl, jaalalaisia 2 ja suomenlammas-texel sekoituksia kaksi. Odotellaan muutamaan affenaista lisäksi ja kesällä tulee liuta pässejä syssyllä pataan pantavaksi.

Akvaarioita on nykyisellään 4 kpl, mutta kanat vielä puuttuu ja ne ovatkin seuraavaksi hankintalistalla. Olen aina tykännyt kanoista, nuorena mulla on tallilla käydessä lempikana, jonka olin opettanut kainalossa kannettavaksi. Kananen oli niin polleana kun sen koppasin kainaloon ja äkkiä se oppi tunnistamaan milloin se tyttö taas tuli joka ottaa sylkkyyn ja syöttää eväsleipiään kiltille kanaselle.

Kiva päästä tutustumaan kanoihin, jahka niitä saa, tämä plunssa nyt näyttää tekevän hankinnan vähän hankalammaksi. Vaikutan myös lampola.orgissa samalla nickillä!
Maximoves kirjoitti:Pitäisköhän päivittää tätä eläinkantaansa kun lueskelin tätä vanhaa esittelyäni.
- lampaita vajaa 50 kpl
- 1 hevonen
- 5 ponia
- 2 laumanvartijakoiraa
- 2 akvaariota

Kanalaprojekti edistyy, villat, tervapaperit ja panelit on valmiina, vanhoja nauloja nypin ja viikonloppuna jos sais lyötyä seinään uudet kamppeet. Kanat on varattu :smt007 ja nyt pitäis saada vain asunto niille valmiiksi ja ulkotarha myös.

Kaviokkaat on lisääntyneet, lampaat myös ja akvaariot taas vähentyneet. Ja tietty koirulit ovat tulleet vartioimaan lampsuja.
Maximoves kirjoitti:Kanala on valmis!!! :smt041 :smt117 Ulkotarha vielä puuttuu, mutta sillä ei ole onneksi hengenhätä, on niin hieno kanala, että kyllä ne tirpat viihtyy sisälläkin vähän aikaa! Neliöitä on reilusti ja kahden kerroksen rivitalo, jossa yksiöt 8 kanalle, kelpaa sitten munia ja toivottavasti joskus hautoakin :smt003 Seinät ja katto on paneloitu ja pesät rakennettiin filmivanerista. Sisällä on verkotettu ja verkon ulkopuolelle jäi vielä loistavasti tilaa ruuille ja muunkin jonninjoutavan romppeen säilytykseen. Mää olen niin onnellinen! Laitan kuvia kunhan ehdin.
Maximoves kirjoitti:No niin, nyt on sitten 4 nuorikkoa haettu kotiin! Kyllä ne on ihania :smt007 ja niitä on töllistelty koko porukan voimin monta kertaa viikonloppuna. Vihdoinkin odotus on ohi ja kanaset kotona. Vielä niitä hankitaan lisää ja kukkoakin ollaan paitsi, mutta kyllä sekin vielä hommataan. Kanset asuttavat pupujen kanssa kanalaa ja yksi kanoista kävikin hetimiten ottamassa koeistunnot uudesta rivarista. Kiva kuunnella niiden jutustelua.... :smt003 Kiitokset tiinalle kanoista.
Maitoparta kirjoitti:Hei vaan kaikki kanssakanailijat! Täällä kirjoittelee juuri 24 täyttänyt nuorikko, jonka sydäntä lähellä on kanat aina olleet. Ensimmäiset kanani sain ollessani 7-vuotias. Ne olivat kaksi valkoista leghornia, jotka ristin Kenkkuliksi ja Nopsaksi. Kun niistä aika jätti, minulla oli vuositolkulla ruskeita munintakanoja, jotka tosin viettivät meillä pihakanan leppoisaa elämää. Joskus 16-kesäisenä hommasin ensimmäiset rotukanat: kaksi muhevaa Kochia ja kaksi kääpiökochia! Frigideihin isabrowneihin tottuneina oli suuri yllätys kun näillä oli niin suuri hautomisvietti! Ensimmäisenä lisääntyivät pikkukochit, heti samana kesänä, ja Väinö -maatiaiskukostani tuli onnellinen isukki. Jossain vaiheessa toinen isoista Kocheista katosi muutamaksi päiväksi (meillä siis nuo kanat olivat kesäisin pihalla täysin vapaana, yöksi kyllä osasivat ominpäin mennä orsilleen kellarinikkunasta, josta pääsi suoraan niiden häkkiin. Ikkuna sitten käytiin aina sulkemassa iltaisin), tullen sitten eräänä päivänä pihaan syömään. Kun se oli einehtinyt kupunsa täyteen, läksin hiipparoimaan sen perään. Reitti kulki ojan yli, horsmapellon läpi aina metsänreunaan asti, jonne se oli tehnyt pesän pajupuskan alle. Pistin munat varovasti pehkuilla vuorattuun lootaan ja kanan kainaloon ja siirsin pesän sisälle, turvallisempaan paikkaan. Muuten kyllä kanoillamme on ollut suht turvallista vapaana ollessaan, mutta pienet poikaset olisivat voineet olla sopivia kissan suuhun. Ainoa mikä on verottanut kanasiamme, on ollut karannut naapurin hurtta. Keväisin ja kesäisin on koirien kiinnipitoaika, ja nämä vain aina osasivat karkuuttaa koiransa meidän pihalle juhlimaan. :smt018

Okei, kanatarinoita riittäisi tuntitolkulla, kerron jotain itsestäni! Asun nykyään Turussa opiskellen animaatiota toista vuotta, mutta olen kyllä paljasjalkainen savolainen ja 22 vuotta elämästäni maalla viettänyt. Eläimet on aina olleet sydäntä lähellä, ja täällä kaupungissa asuessa onkin vähän ankeaa kun ei ole mahdollisuutta hommata lemmikkiä. Muuten kyllä, mutta tässä vaiheessa elämä on liikkuvaista kun en ole vielä asettunut oikein mihinkään paikkaan pysyvästi.

Viimeistään sitten eläkkeellä muutan mökkiin keskelle metsää ja alan kasvattamaan rotukanoja, niinkuin olen jo vuositolkulla uhonnut!

Anyway, aurinkoista vappua! :smt006
iracarita kirjoitti:Tervehdys Etelä-Savosta!

Muutin maalle vuonna 1998 hevosen ja koiran kanssa. Nyt minulla on edelleen hevonen, 4 koiraa, 3 kissaa, kanoja sekä fasaaneja...ja mies :smt001

Ensimmäiset kanat tulivat minulle ensimmäisenä kesänäni. Lahjoitin laitumesta käärityn lammasverkon tuttavalle, jolla oli lampaita ja hän toi minulle ankkapariskunnan ja kukon. Tokihan kukolle piti saada kana ja sen, leghornin, hain paikallisesta kanalasta.

Lähettyvillä oli myös kotieläinpiha, joka valitettavasti lopetteli toimintaansa. Sieltä mukaani tarttui kaksi mustaa kanaa, maatiaisia, mutta ihan varma en ole niiden tarkemmasta rotumäärittelystä. Kanaparveeni hain jossakin vaiheessa täydennystä isabrown-kanalasta.

Nyt pehkuja kupsuttelee sekalainen joukko kotkottajia, Kumpusen kirjavia! Erityisen vahvana kanoissani näkyy tuon mustan maatiaisen vaikutus. Ensimmäinen kukkoni oli myös todennäköisesti joku maatiainen. Laitan jossakin vaiheessa kuvia otuksistani, niin pääsevät muutkin arvioimaan sukuhaaroja ;-)

Kanakantani on käymässä ilmeisesti hieman yksipuoliseksi ja ehkä vanhaksikin, joten minulla on myös haku päällä. Ottaisin mielelläni uuden maatiaiskukon - mieluiten vaihtaisin jonkun kukoistani. Voisin myös ostaa siitosmunia, kunhan pääsen sinuiksi koekäytössä olevan haudontakoneeni kanssa. Toki valmiit kanatkin kelpaavat! :smt003

Ensimmäiset fasaanit hommasin kuusi vuotta sitten - tähtäimessä olivat harjoituslinnut suomenpystykorvalleni. Fasaanit ovat ihme kyllä metsän keskellä säilyneet aika hyvin hengissä. Minulla on tarhassa aina muutama kana ja kukko ja taloni ympäristössä elelee 10-15 fasaania. Myös fasaanikanta kaipaa uutta verta, joten jos lähialueelta (100 km:n säteellä Pieksämäeltä) löytyy fasun munia tai ylimääräisiä fasuja, olen kiinnostunut! :smt002
weemano kirjoitti:Jotta hei. :)

Uutena käyttäjänä on varmasti aivan hyvä kertoa itsestään.
Elikkäs...
Olen vm-1990 oleva naisen alku kuopion seudulta.
Ikäni puolesta olen siis opiskelija, mutta henkinen ikä 32 ja kova hinku omaan omakotitaloon kihlatun kanssa antavat hieman vakaampaa pohjaa.
Nykyisin kumminkin mennään ihan vanhempien kustannuksella, jospa tässä 10-vuoden sisään pääsisi ihan ikioman katon alle.
Omaan perheeseen (ei siis ydinperhe isin ja äipän kustannuksella) kuuluu hieman itseäni nuorempi kihlattuni, takana 2,5 vuotta yhteistä eloa, sekä 2 fretin rutjaketta.
Ydinperheen piikkiin menee sitten vanhemmat, 2 isosiskoa, pari koiraa, pari kissaa ja muutama sata litraa vettä.

Luonteeltani olen äkkipikainen, arvattava, hieman turhankin tulinen ja ehdottomasti äitihahmo.
Harrastuksiin kuuluu sopivissa määrin liikuntaa, kaikenlaista lemmikkeihin liittyvää+akvaristin hommat. Kädellisesti lahjakkaana toki kuvataiteet ja erilaiset kädentaitojen muodot, kuten neulonta ja ompelu, ovat vankka osa elämää. :)

Siinäpä sitä.
Kiti kirjoitti:Olen Kristin Virosta. Minullakin on kodissa monta kana (araucana,dominique, mini cochin). Anteeksi,en osa suomeksi kirjotta, mutta käyn tällä lukemas :smt005
Munakoiso kirjoitti:terse!

Pakko oli tulla tännekin foorumille mukaan kun noita siivekkäitä on nurkiin kertyny :smt002

Muutoin kotosalla vaikuttaa mieheni lisäks kaks ihanaa riiviötä, 2- ja 3-vuotiaat neidit, kaks leikattua kissaa ja 14 lammasta. Sekä siis 11 kanaa ja kukko.
Toinen foorumi jossa hengailen on lampola, siellä nikki on Anouk
Naika kirjoitti:Hei kaikille,

pihakanat ovat olleet "tulevaisuuden haaveena" jo lähes 20 vuotta, kunnes jokin aika sitten ajattelin että joskohan se tulevaisuus olis jo ihan tässä käsillä. Kysymyksiä on ihan älyttömästi, kun ei ole minkään näköistä kokemusta asiasta! Siis neuvokaa hyvät foorumilaiset mitä lukea ja mistä, mitä pitäisi tietää ja ottaa huomioon. Muutama asia askarruttaa eniten näin aluksi, ja olisin varsin kiitollinen kommenteistanne:

-ensinnäkin kaikenlaiset säädökset ja määräykset; tarvitaanko lupaa, saako pitää kanoja vapaana yms.

-mulla on pieni mutta pippurinen koira. Jos pääsee karkuun, yrittää varmaan pistää pienemmät kanat poskeensa...

-jos otan kanoja, poistunko ikinä enää kotoa eli voiko niitä jättää esim. viikonlopuksi keskenään (älkää tuomitko kiltit, kysyn kun en tiedä)

-entäs paikan asettamat rajoitukset sitten: naapureita on kohtuullisen lähellä, n.50-100 m päässä. Naapureiden kissat kulkevat pihan poikki välillä, onko niistä vaaraa kanoille? Autotie (pihatie, harvakseltaan liikennettä) menee kohtuullisen läheltä aiottua kanalaa, n. 20m päässä. Mulla ei siis ole mitään maatilaa, ainoastaan isompi tontti haja-asutusalueella kaupungin laitamilla.

Kiitos etukäteen jos jaksatte kommentoida!

Naika
tarhuri kirjoitti:Hei kaikki
Minäkin olen selaillut silloin tällöin tätä foorumia. Eilen sitten tajusin rekisteröityä. Tein myös esittelyn itsestäni mutta taisin lähettää sen jonnekin hyperavaruuteen...
Siis, olen yli viisikymppinen taimistoviljelijä, kuntaliitoksen jälkeen Äänekosken kaupungista. Hupaisaa sanoa itseään kaupunkilaiseksi, vaikka kanaparvi kulkee vapaana pihassa kaiket kesät ja ympärillä on peltoja.
Kanoja on ollut kahdeksan vuotta, Kaksi kukkoa, kaksi parvea. Toinen kirjavia maatiaisia, savitaipale? ja toinen mustia, hornilaisia? Lisäksi yksi kääpiökochin, mamma 7v.
Ja 7 kpl kuusiviikkoisia jätti kochin vauvoja. Älkää kysykö kumpia ne ovat, ei aavistustakaan, epäilen, että ainakin yksi on kukko.
Fasaaneita myös kaksi parvea, uros + kuusi ja uros + viisi.
Mustakalkkunoita pariskunta, kaksivuotiaita ja kaksi viime keväistä kanan hautomaa uros ( tietysti) kalkkunaa, toinen musta ja toinen pronssi.Sylipoikia, lellittyjä, kesyjä.
Harmi vaan, kalkkunoista joudun luopumaan, talvi meni hyvin kun ne saivat olla vapaina ulkona, nukkuivat vielä tammikuussa pihakoivussa mutta nyt tuo sisälläpitopakko ja hormonit. Kaikki kukot nahistelevat keskenään päivät pitkät. Jouduin panemaan ne isoon muovihuoneeseen ja aitaa väliin. Minulla on nyt ongelma, mihin panen taimet kasvamaan?
Muita eläimiä ovat kolme kissaa ja 4 sauvasirkkaa.
Perheessämme on kolme aikuista tytärtä ja isäntä kanssani kotona.
Olemme olleet naimisissa yli 30 vuotta ja ilman ukko-jarrua täällä olisi eläintarha, haaveilen edelleen kyyttö lehmistä...
Soyl kirjoitti:Hei vaan!
Olen 22 (no okei, ihan kohta 23) vuotias valmistuva Agrologi, töikseen karjanhoitaja eteläsuomesta.

Kasvatus kiinnostaa, varsinkin faasanien ym ulos "istutettavien" lintujen (peltopyyn joka on kovin vähentynyt..) mutta myös ihan "tavalliset" kanat kiinnostavat, ei ole omia nyt mutta ajattelin kyllä jossain vaiheessa hankkia, lapsetkin kun tuosta vähän kasvavat :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

emija kirjoitti:Olen täällä sivustolla nyt hetkisen pyörinyt ja ajattelin että jospa viimeinkin esittelisin hieman itseäni :smt003

Olen siis Jyväskyläläinen opiskelija ja hurahdin viime syksynä lintuihin oikein kunnolla. Olihan meillä kotonakotona ollut lintuja jos jonkinlaisia (brahmoja, kääpiökotcheja, maatiaiskanoja, paduaaneja, helmikana, viiriäisiä, fasaaneja, kalkkunoita, hanhia + kaikki häkkilinnut peipoista papukaijoihin...), mutta nyt olen itse kasvattanut omaa lintuparveani. Tällä hetkellä minulla on lähinnä peippoja (seepra,riisi,harlekiini..) sekä nauru- ja timanttikyyhkyjä. Munanettiin eksyin, koska olen haaveillut jo jonkin aikaa siniviiriäisistä. Nyt viimein sain siniviiriäisiäkin pariskunnan :smt007

Vannoin itselleni että nyt ei lintuparveni enää saa kasvaa mutta mutta.. Eihän sitä koskaan tiedä :smt003 Jos joku on kiinnostunut harrastamieni lajien poikasista niin niitä ilmaantuu aina silloin tällöin, kannattaa kysellä :smt002 Kotisivuiltani löytyy kuvia linnuistani, jos kiinnostusta niin paljon jolta kulta löytyy :smt003

Nyt kuitenkin suljen suuni ja siirryn takavasemmalle hetkeksi :smt001

-Emilia
Terhi kirjoitti:Tervehdys täältä vesilahden narvasta! :smt006

Olen -73 syntynyt ja 3 teini-ikäisen tyttären äissyli sekä maatilanemäntä.

tilalta löytyy lypsykarja, hevonen, kissoja, koiria ja vuohi.

Etsinyt olen kanoja, maatiaisia jotka saisivat kodin jossa liikuskella kesät vapaana ja talvet lämpimässä.

Joten jos jallakin lähellä niin tarjotkaa ihmeessä :smt001
Terhi kirjoitti:Nyt ne sitten tuli!!!!! Millejä pari pariskuntaa :smt026

kiitos lupiinille.
miiak kirjoitti:Vihdoin päätin kirjautua tänne ja päästä mukaan eläimellisiin juttuihin.
Olen tällainen pian kuuden lapsen kotiäiti läntiseltä Pirkanmaalta. Olemme muuttaneet tänne ihan maalle kaupungista pian kaksi vuotta sitten.

Nyt olemme peruskorjanneet vanhaa kanalaamme ja parin viikon päästä meille muuttaa 40 maatiaiskanaa :smt001 Kaikki vinkit ja neuvot tervetulleita. Olen ihan amatööri alalla. Rehut ja kalkit ostettu jo valmiiksi.

Samoin meille muutti 1.5 vuotias kuttu viikko sitten. Ja myös siinä asiassa otan tietoa ja neuvoja vastaan. Lähinnä mitä kaikkea teidän vuodet syö yms.

Samalla ostaisin kanalatarvikkeita, mutta laitanpa sen tuonne myyntipuolelle.
Jehlo kirjoitti:Kauhea kanainnostus iski lehtimainoksen myötä ja pikkuhiljaa pakerretaan koppi valmiiksi. Ei vain malttaisi odottaa :blob8: Aikanaan lapsena ja nyt muutama vuosi takaperin on porukoilla ollut ja kun sitten asuu omassa tönössä, pakkohan niitä on saada :smt003 Tahtoo kauheasti suomalaisia maatiaiskanoja, pitää vain yrittää löytää itselle sopiva kanta. Vinkkejä saa antaa..
Yrittäkää kestää, mä olen sellainen joka kysyy sitten joka asiaan neuvoa kun ei halua mokailla vaan uskoo avatun suun voimaan ja että sillä keinoin selviää :thumbright:
Mirja kirjoitti:Hei! Rekisteröidyin vasta munanettiin, vaikka olen ollut täällä vierailemassa silloin tällöin. Olen savitaipaleenkanan säilyttäjä Teijolta Perniöstä, jossa pidämme harrastekotieläintilaa www.piententalli.fi.
Kanaharrastus sai alkunsa kun muutimme tänne Teijolle 8 v sitten ja tallin mukana saimme Anselmi-kukon, joka vaikutti maatiaiskukolta. Hänelle hankimme ensin kaksi maatiaisdaamia, joista Miina kuoli vasta tänä talvena 9-vuotiaana. Savitaipaleen kanan säilyttäjä minusta tuli kun adoptoin parikymmenpäisen savitaipalelaisparven.
Tänä kesänä on tarkoitus ryhtyä myös hanhelliseksi, mutta katsotaan kuinka tässä käy. Minua on hanhista kyllä varoitettu, mutta kerran pitää kokeilla kaikkea. Siivekkäiden päivittäisestä hoidosta vastaa suurelta osin tyttäreni Johanna 14 v, mikä on kiva juttu, koska yhdessä on mukavampi harrastaa.
tolplatalu kirjoitti:Terve kaikille,

olen Eve Virosta. Asun pienessa kaupungissa Türi, sijaitse Kesken Eestissa.
Minulla on hetkella munakanoja noin 30 kappaleita tai yli, en ole varmaa enää :smt005 . Sitten 3 Monsuuria faasaneita(en ole varma nimensä suomeksi), viiriäsiä 8kpl, kalkkunoita valkoiset ja pronssia, 1 faverolli kana(toiset 2 koira syö pois! :smt010 ), hamburgeri kukko (ei ole 100%), 1 pari tapellukanoja, 2 ankkatyttö (koira syö ankkakukko pois :smt010 ).
Kuukausi takaisin syntyy 4 pientä kalkkunoita, hani, kana/kukko noin 14 kpl. :smt002
30.04 03.04 tulee lisä viiriäisiä ja munakanoja(kanat ruskeat, kukko musta-valkoinen). :smt001
tolplatalu kirjoitti:Kotisivu on valmiina :smt007
www.tolplatalu.com

Ripi kirjoitti:Tervehdys Munanetin väki.

Olen lueskellut foorumianne jo jonkin aikaa ja nyt päätin rekisteröityä.
Torstaina saapuvat kanalaan ensimäiset asukit. Maatiaisia ovat, 4 kanaa + kukko :grin:
Asustelen Itä-Suomessa, Kuopion seudulla. Laumaan kuuluvat entuudestaan 2 pk-collieta ja kissa.

- Ripi-
Ripi kirjoitti:Päivitetäänpäs vähän tilannetta. Eläinlauma ja - lajikirjo on kasvanut sitten viime vuoden. Tällä hetkellä laumaan kuuluu entisten lisäksi: 12 lammasta, 2 maatiaiskania, bordercollie ja kanojakin on jo 12. Uutena kanarotuna ovat brahmat ja partasilkit. Koneessa muhii faferolleja ja jättikocheja. Lisäksi odottelen lähipäivinä saapuvaksi, mitäs muutakaan, kuin ankan munia. Näinhän tässä taisi käydä, että kun antaa sen pikkusormen, niin se vie koko käden.... :smt003
Villiina kirjoitti:Tervehdys kaikille munanettiläisille!

Olen miltei kolmekymppinen "emännän alku" Pohojoispohojanmaalta! Olen kasvanut maatilalla ja meillä oli kotona aina kaiken sorttisia eläimiä. Ainut hautova kana oli kuitenkin kääpiökochin ja jonkin muun rodun risteytys. Siksi minua kiinnostaa nimenomaan käppänät ja toivon myös omien tirppojen kiinnostuvan hautomisesta.
Munanetistä sen verran, että minäkin olen jo pitemmän aikaa seuraillut keskustelujanne vierailijana, ja nyt kun olen vihdoin oman parveni saanut, päätin laittaa omaa nimimerkkiä kehiin! Omat kääpiökochini(7 kanaa ja 2 kukkoa) löysinkin munanetin kautta! Suuret kiitokse niistä Reetalle! Kanaseni eivät reissusta pahemmin ressanneet, koska toin ne kotiin lauantaina ja su tuli 4 munaa ja eilen saman verran!
Tälle kesää olisi tarkoitus laittaa vielä muutama kalkkuna (meillä oli viime kesänä 6 buttilaista) ja pari possua. Nämä ovat isännän toivelistalla ja ei minullakaan mitään vastaan ole! Sioille koppi on jo työnalla..
Katsotaan nyt totetutuuko toiveet, haaveillahan kyllä saa, se kun ei maksa mittään! :smt003
Ringlabro kirjoitti:Hei!

Liityin äsken tähän forumiin. En tiennyt sen olemassaolosta ennen kun se vahingossa tuli silmieni eteen kun "googlasin" jotain kanajuttuja.

Olen omistanut kanoja kohta 8 vuotta.

Kanojen hankinta oli ensimmäinen asia mitä piti vaan saada tehty kun me perheen kanssa muuttimme maalle 90-luvun lopussa. Tietysti piti ensiksi saada niille sopivan tilan rakennettu vanhassa liiterissä.

Lähiseudulta sain sitten kääpiöcochin 5 kpl. Näiden jälkeläiset löytyy kotona vielä, onhan joku vanha kana vielä elossa näistä ensimmäisestä. Sitten tuli hankittu Brahmoja, samalla kokeilin myös myskiankkoja mutta ankat kuolivat jostain syystä kaikki kolme. Brahmoja minulla on vielä.

Sitten tuli meille 5 hybriidikanaa ja kyllä ne ovat hyvin tähän asti pärjännyt. Munii tietysti paremmin kun muut kanat mutta syö myös varmasti tuplasti enemmän.

Olen kuitenkin ajatellut hankia maatiais kanoja, niitä on ehkä tulossa nyt myös. Halusisin olla mukana säilyttämään suomalainen vanha kanarodun tulevaisuutten, ehkä minun lapset sitten joskus tulevaisuudessa jatkaa sitä!

Hauskaa oli löytää tämän foorumin, ja lukea jutut täältä, saada vähän vinkkejä, lisätietoja, katsoa kuvia j.n.e.

Terv. Ringlabro
ann75 kirjoitti:kanat tuli kotiin viikko sitten, ollaan tutustuttu sen verran, että uskaltaa kanaset jo tulla kädestä syömään. Tänään kävi jo vapaalla jalalla (joo, ei sais laskea, mut niistä oli NIIIIN jännittävää olla viis minsaa omilla teillään). Koti-aitaukseen tuli kiire, kun meni vähän toistakautta vastaan ja kyllä sitä oltiin niin tohkeissaa, että ei mitään rajaa.

Ihan uusi tuttavuus nämä kanaset näin lähietäisyydeltä, aiemmin kokemusta vaan kaupan brouskuista ja parhaimmillaankin luomumunista. Vähemmän vaivaa nuista on mitä odotin, kakit kun kerää, vaihtaa vedet ja ruokkii ja seurustelee iltasella niin ihan tyytyväisiltä vaikuttavat. Ja viikonlopulla saavat (hip hurraa) ulkoilla sit pois omasta aitauksestaankin, kunhan alan luottaa siihen että tulevat kotiin / hankin ison haavin.

Kertokaapas, onkos uudet kanaset noin kranttui aina, nämä kesä-leasing-hybridi-osastoa (harjoitteluerä, sit kun tulee talvikanala, niin keskustellaan maatiaisista (=unelma)). Täältä lueskelin kanasten herkuista ja nämä siis vain rakastavat yli kaiken omaa sekoistustaan (kasvattajalta ostettu säkki). Ei auta vaikka oon tarjonnut pähkinää, munkkia, sämpylää, jauhelihaa, you name it.. kastemadot kävi tänään kaupaksi ja niistä meinas tulla tappelukin, kun toisen suusta meinattiin viedä. Eikä maassa olevat olleet yhtään niin kiinnostavia matosia kuin kaverin suussa. Eikös nuo kierrä vatsassa kun kulautetaan elävältä kastemadot masuun? Onhan tuo elävä ravinto ole hyväksi, tosin yleensä ei kiemurtele enää.. heh..

Hauskoja veijareita, ei varmasti viimeiset kanat tässä taloudessa :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tilly kirjoitti:Tämän nimimerkin takan kirjoittaa Punkalaitumelta pienenpienen tilan onnekas emäntä.
Tilaamme asustaa minun ja mieheni lisäksi viisi seisojaa: 3 spinonea ja 2 drentschenpeltopyykoiraa.
Aikoinaan, lasten ollessa oleellisesti pienempiä, meillä oli useamman sorttisia kanoja. Erityisesti niistä jäivät mieleen risteyskääpiökanat, komeat tupsujalat Helga, Hulda ja Hilda, jotka saavuttivat peräti yli 20 vuoden iän!

Eilen iltasella meille saapuivat pikkiriikkiset kultaviiriäiskanat Tekla, Agda ja Edit taviskukkosen kera. Kukolle on ehdotettu Bonanza -nimeä...
Että voivat olla viehättäviä otuksia! Kerrassaan lumoavia. Erityisen viehkeää on ääntely: vienoa piiskutusta. Toivottavasti he viihtyvät ja kotiutuvat matkan rasituksista - matkustaminen pahvilaatikossa useamman tunnin ajan auton penkillä ei varmaan ollut kovin mukava reissu.
Ehkäpä viihtymisestä kertoo Ensimmäinen Muna! Täydellisen kaunis ja hyvin muodostunut.

Kiitokset Maikille tästä parvesta.

Nyt harkitsemme lisäsiivekkäistä. Vinkkejä kanaroduista, jotka sopisivat viirujen kanssa samaan tarhaan ja kanalaan? Entä onko kellään kokemusta kultafasaaneista?
Suomalaiset maatiaset voisivat olla mukavia,samoin wyandottet ja hollantilaiset groningen meeuwen- kotoisin samalta seudulta kuin nämä dtrentschenpeltopyykoirat.

Tämä saattaa olla paratumaton ja vakava tauti tämä tipihurahdus, eikö vaan?
pipujapapu kirjoitti:No niin, onnistuihan tämä rekisteröityminen ja kirjautuminen lopulta, kiitos HiltaH, ohjeista. Sama vika oli kuin edelliselläkin...

Asumme maalla miehen ja kahden pienen lapsen kanssa. Käyn muualla töissä, mies hoitelee tilaa ja nautakarjaa. Mulla on 2 suomentammaa, corgi-koira ja ensi viikolla tulee 2 harmaaraidallista pikkukissaakin. Ja kanoja, tietty...

Tällä hetkellä tilanne on se, että vanhoja maatiaisia, ikähaarukka 4-7vee, on 5 kpl (musta, harmaa, valkoinen ja 2 ruskeaa) ja Risto-kukkokin alkaa olla jo miehen iässä. Viime viikolla naapurin koira yllättäen parin vuoden hiljaiselon jälkeen tappoi mun ainoan hautojakanan, joka oli jo 13 vee. Poikueet pieneni vuosi vuodelta, tänä vuonna tuli vain 2 tipua, mutta hautoipahan kuitenkin.

Kanat asuu vanhassa navetassa eristetyssä yksiössä, josta isäntä sanoi että jos tämä ei ole virikehäkki, niin mikä sitten on. Lattiatilaa niillä on vajaa 10 neliötä ja sitten tasanteita, orsia ja kaupan esittelyhyllystä rakentamani kerrostalo, jossa on munintapesinä pieni koirankoppi (suosittu) ja pottulaatikosta nikerrelty "paripesä". Kanat munii tasaisen hiljalleen kuitenkin vielä, mutta tarkoituksena olisi pikapuoliin laajentaa laumaa.
Maatikko kirjoitti:Pitihän se rekisteröityä tännekin. Lampolassa olen (Mara) mellastanut jo pitkään, vuohifoorumissakin jo vähän aikaa.

Asutaan pienessä vanhassa talossa Hirvensalmella. Navetta-asukkaina on kanojen lisäksi muutama lemmikkilammas.

Meillä oli muutama vuosi sitten jokunen kana ja kukko Lindellin kantaa, mutta oma koiramme tappoi ne :smt013 Nyt on ollut syksystä asti kiuruvetisiä, ollaan säilytysohjelmassa. (Se tappajakoira on muuttanut kaupunkiin...)

Just eilen laitoin muutaman uuden tipunkin tilaukseen, siltä varalta jos näitä ei huvita tänä kesänä hautoa.
Maatikko kirjoitti: Lindellit ovat ainakin kaikin puolin pienempiä kuin nämä nykyiset kiuruvetiset. Kanat ovat Lindellin kannassa pienempiä, samoin kuin munat (ja kakkamäärä!)
Väreinä meidän lindelleillä oli tumma kranssikaula, yksi mustakin kana oli, kukoilla bankivantapaisia värejä.
Kaakattaja kirjoitti:Aiemmin hiljaisena palstalaisena, esitellään nyt sitten. Kotoisisn Kuvansista, Varkauden kupeesta.
Kanoja on 2 jätti kochia ja kukko, sitten 1 brahma kana ja kukko.
Kevät villiinnytti minutkin kokeilemaan tuota koneella haudottamista, ei vaan nyt vielä tiedä tuliko siitä mitään.
Kesäkuun alkua odotellaan, että voisi kanat laskea vapaasti tonkimaan pihaa.
Perheeseemme kuuluu kanojen lisäksi, 3 lasta, mies,
3 kania, kissa, 2 koiraa ja käymäseltään on liuta muiden lapsia...:smt002
kaisumaria kirjoitti:Ja vielä Ugista! Miehen perässä muutin joitakin vuosia sitten Itä-Suomeen, maalle, ja kanoja piti saada ja talokin maalattiin punaiseksi ja perunamaa tietty laitettiin.
Nyt ollaa uutta aloittamassa täällä lännessä, niin taloa rakentamassa kuin lemmikkejäkin kokoilemassa.
Kanoja on ollut enemmänkin mutta kohta taitaa olla vaan kukkoja - kanat alkaa vanheta eikä tossa muuton aikana tullut mieleenkään uusia hommata.
Olisi pitänyt kun täälläpäin Suomea en ole löytänyt ensimmäistäkään harrastajaa, idässä meitä (ja rotuja) oli pilvin pimein!
Meillä on 4 kultabrahmatyttöä ja niille kaksi kukkoa, kaksi hopeabrahmakukkoa mutta ei kanoja, kaksi faverollikanaa mutta ei kukkoja, kaksi kääpiökochin-kanaa ja niille pieni sekarotuinen kukko (ei sulkia jaloissa) sekä kaksi vanhaa rouvaa, Hollannin huntuja, joiden Ilmari-kukko kuoli talvella vanhuuteen.
Sitten kaksi riikinkukko-kana-paria, kalkkunapariskunta (pronssityttö ja valkoinen hybridipoika, hekin jo iäkkäitä) sekä fasaanipoika ja hänen 4 tyttöään.
Vielä tyttöporo, kaksi kissaa ja koira.
Haaveissa on (amerikkalainen) miniatyyrihevonen, mutta ensin tehdään muille uudet pysyvät tilat ja talokin rakennetaan ja vasta sitten katsotaan muuta.

Jos täällä Vakka-Suomessa on rotukanaharrastajia, ilmoitelkaa ihmeessä!
ainoamuna kirjoitti:Kanala ammottaa tyhjyyttään vielä. Täältä löytynee keinot kyseiseen vaivaan... :smt017
emmili kirjoitti:Keskisuomessa asustelen aviomiehen ja kahden lapsen kanssa. perheeseen kuuluu myös kaksi gerbiiliä, ja ainkain kesän ajan shetlannin poni.
Nyt ajateltiin ottaa kanoja ja pari sikaa tuohon kesäksi, ja ahkerasti olen näitä sivuja lukenut ja kerännyt tietoa :smile:
Näin maalla kun asutaan, niin melkeimpä "pakollisia" nuo kanat on, varsinkin kun sukunimi meillä sattuu olemaan Kananen :smt003
KasMuna kirjoitti:Tervehdys kanssaihmiset!

Maallemuuttoon on jäljellä enää neljä piikkiä aamukammassa ja kanakuume nousee :smt001 Lisäksi ilmassa on epäilyksiä, että tilalla tullaan lähivuosien (-kuukausien tai ehkä jopa -viikkojen) aikana tekemään havaintoja lampaista ja hevosista. Uusi koirakin pitää taloon saada, kun juuri koiravanhuksistamme aika jätti. Kaksi kissaa sentään ovat voimissaan ja kynnet terävinä odottelemassa uusia hiirestysmaita.

Ihmisperheeseen kuuluvat lisäkseni yhtä onnellisen vinksahtanut mieheni sekä paremmasta älyämättömät 1- ja 3-vuotiaat lapset.

Kanaulottuvuuden haaveissa siintelevät silkkikanat ja riikinkukot rouvineen, mutta tarkoitus on aloittaa rauhallisesti jostain vähemmän eksoottisesta rodusta... Brahmat miellyttävät habitukseltaan, maatiasroduissa taas on oma wanhan ajan viehätyksensä. Rotuehdotuksia vastaanotetaan :smt002

:smt006 KasMuna
asf130 kirjoitti:olen uusi käyttäjä täällä ja olen kiinnostunut siipikarjasta kun olen hankkinut tarpeeksi tietoja niin voi suunnitella siipikarja farmia jossa olis muitakin kotieläimiä
Ernonu kirjoitti:Pienen käppänä-kochiporukan omistaja Porista...
(5 kanaa,2 kukkoa ja 8 tipiä, 4 kukkoja ja 4 kanoja)

Tarkoitus haudottaa lisukkeeksi viiriäisiä ja jotain veikeän näköisiä´"krepattuja" kääpiökanoja(naapurilla on)...

"Kanala" remontin kohteena ja uusi ulkotarha myös...
Akvaarioiden ja metsätyskoirien kanssa touhutessa menee lähes kaikki vapaa-aika...kanat täyttävät loput.

Ai niin ja hautomakoneessa fasaanin ja emun munia...jälkimmäiset ihan kokeilumielessä…
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eepi kirjoitti:Olen heppu joka sattui (onneksi) :smt001 kiinnostumaan maatiaiskanoista (10kanaa+4kukkoa) ja täällä Mynämäen susirajalla niitä hoitelen. Olen hautomassa ekaa konehaudontaani ja aattelin tiedustella neuvoja. Mutta siitä sitten myöhemmin…
Santra69 kirjoitti:Täällä ilmoittautuu yksi uusi tulokas!!!
Viiden pikku tipun onnellinen omistaja! :smt004
Katastrofi- kirjoitti:Tervehdys munanettiläisille!
Tänne löysin yllättävän tilanteen seurauksena, kukko tuli meille lahjaksi enkä ole ikinä lintuja hoitanut. Googlettamalla tämänkin foorumin löysin, ja paljon apua on ollut! Olen kolmatta päivää silkkikukon omistajana, ja tyytyväiselle näyttää. Vuoden vanha Herra Marski on, ja pelastettu ahtaista oloista. Alistettuna ollut elämänsä, paremmin asiasta tietävä (eli mummo) sanoi, että höyheniäkin vielä runsaasti puuttuu. Nytkin pidän autotallissa kun on 7 astetta vain ulkona :( Tällä hetkellä on vanhassa kaninhäkissä joka on minkkiverkosta rakennettu, pinta-ala 1 neliömetri. Isompaa asuntoa Marskille ajateltiin, vähintään 3 neliömetrin alaa. Omenasta ja riisimaissikakuista pitää ihan älyttömästi, ne menee heti jos tarjoaa. Aamulla seitsemän jälkeen parit kerrat kiekaisee ja sitten päivälläkin näyttää kolmen aikaan kiekaisevan.
Kiitosta jo nyt minua ja Marskia auttaville, ja lisääkin varmaan apua tarvitaan!

Kuva
Ja tässähän tämä Herra Marski siis on, näyttää vähän ilkeälle mutta ei sitä kyllä ole, nyt jo huomattu miten ihmisrakas!
Tilsu kirjoitti:Onhan tätä sivustoa jo ahkerasti luettukin, mutta nyt piti jo rekisteröityä, että pääsi yksityisviestittämään kukonostoaikeissa.

Kymmenen vuoden suunnittelun ja jahkailun jälkeen pihallamme vajaakäytössä ollut koiratarha muuttui vihdoin kesäkuun alussa kanalaksi, kun hain Puurin kanalasta 20 kanan lauman. Kotiutuminen kävi mukavasti ja päivittäin on tullut 13 - 17 munaakin. Riittää muuten mainiosti kotitarpeiksi näinkin isossa perheessä :smt005. Kanat oli aikomus varastoida talven yli pakastimessa, mutta alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että edessä on talvikanalan rakennusprojekti. Ovat meinaan pelastamassa henkeään valloittavalla luonteellaan nämä rouvat.

Lapset, joita muuten on 7 poikaa 4 - 16 vuotiaita, ovat etenkin nuoremmasta päästä innolla mukana kananhoidossa. Unkarinvizslamme, joka siis on LINTUkoira, on kanasista kiinnostunut mutta näyttää tajunneen, että ne kuuluvat laumaan eikä saaliiksi. Ainoa ongelma meinasi tulla bengalikissamme kanssa; se kun oli tosissaan menossa paistinhakuun, mutta niskaotteella suoritetun poiston ja :smt018 jälkeen on tyytynyt vain murjottamaan verkon toisella puolella.

Muita elukoita taloudesta löytyy vielä kolme ruunattua maatiaiskollia, yksi kani sekä 700 - 800 sikaa. Niin ja on sitten vielä erikokoisia palasia viidestä ravihevosestakin, mutta ne asustavat onneksi Jämsässä, Hollolassa ja Orimattilassa ja ovat siten oikein helppohoitoisia.

Tässäpä tärkeimmät

Tilsu
mepatsu kirjoitti:Laitampa minäkin tänne esittelyni :smt001

Kanoja ja kalkkunoita oli joitama vuosi sitten ihan kotitarpeiksi brahmoja ja maailmalta pelastettuja kääpiöitä. Osaltaan lintuinfluenssa-hysterian vuoksi kananpito sitten loppui, suurin syy oli kyllä rakenteellinen.

Mutta nyt taas alkoi tuntua piha tyhjältä, joten kalkatteja oli pakko saada :smt004

Tässäpä kuva Elviksestä kera taustakuoron :smt020 taitaa tosin tuo toinen taustakuorolainen olla hiukkasen ukkomainen, tai sitten sillä vaan on jokin identiteettikriisi.

Kuva
OsKivi kirjoitti::smt006

Pistetään sitä nyt vähän tännekkin tietoo. :)

Eli noita elukoita on tohon pihapiiriin ilmestynyt ja tuntuu aina vain lisää tulevan :smt003

Fasaaneja, kalkkunoita, villisikoja, koiria, kissa, Ankkoja, kanoja, kukkoja :smt002

Ankoista pari kuvaa :) Muista myöhemmin.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=200

Ulla:lle kiitos ankoista, harmi kun ei itse päässyt niitä hakeen kun olin kipeä.:(

En oo ihan varma toimiiko kuvat, mutta laitetaan eri paikkaan jos eivät näy.
sabinar kirjoitti:Hei vaan kaikille kanoihin ja kukkoihin hurahtaneille :smt006 .Olen 6 lapsen äiti Saarijärveltä,7;s syntyy marraskuussa.Kuukauden ajan olemme saaneet nauttia kanalaumastamme,5kanaa ja komea kukko.Maanantaina kaksi kanaamme alkoivat hautomispuuhiin,Valko kokopäiväisesti,Helmi hieman laiskoitellen,Ruusa viihtyy samassa pesässä tuuraten Helmiä.Lisää kanoja olisi tarkoitus hakea juhannuksen jälkeen,hieman vain arvelluttaa kuinka hautovat niihin suhtautuvat.Tällä hetkellä meillä on ainoastaan "kesäkanala" mutta lämmintä talvikanalaan suunnitellaan kovasti ja kun mieheni pääsee kesälomalle,olen jo varmaankin rahdannut rakennustarvikkeet valmiiksi ettei mene loma laiskotellessa :smt014 .Toivotan kaikille Hyvää Juhannusta!
sininenuni kirjoitti:Vihdoinkin, pitkällisen etsinnän tuloksena meille muutti kolme kanaa (Savitaipaleen sekoitukset Andersson, Karlsson ja Svensson) ja kukko (Ulof). Tai oikeammin ne muuttivat tuohon muutaman kilometrin päähän appiukon maille lampaittemme (sl-gotti -risteytysuuhet Madde ja Vickan) seuraksi! :smt003 Omaa maatilaa odotellessa täytyy nääs tyytyä täyttämään muitten nurkkia. :smt016 :smt002 Kotoa löytyy vielä rhodesiankoirapoika Kirppu ja beauceron Ronja.

Aloittelijoita siis ollaan tässä kanabisneksessä, vaikka muutaman vuosi sitten olikin kesäkanoja tuttavan tallilta. Outoja kysymyksiä on siis varmasti odottavissa kanojen hoitoon ja sielunelämään liittyen. Täytyykin mennä samantien laittamaan niistä kysymyksistä ensimmäinen ja huolettavin eetteriin... :smt017
hansu25 kirjoitti:Elikkäm meillä on 4 "myskiankkaa" 2 urosta ja 2 naarasta. Nyt on kova haudonta prosessi menossa ja toivon että tulis edes muutama tipu.(pesissä yli 30 munaa ja hautomakoneessa 7) siinä voi kyllä käydä niinkin että niitä tulee tosipaljon. Tuntuvat olevan ylitunnollisia hautojia! Myskit ovat aivan ihania lintuja! Niin hiljaisia ja hauskoja! :smt007
Muutama kesä sitten meillä oli tavallisia ankkoja ja kun järven rannalla asutaan niin ne kyllä kaakatti ja kaiku oli komia! Mutta oli ne ihania. Joten kyllä myskit ovat hyviä rannalla asujia.tms.kaikuvassa paikassa.

Meillä on myös flätti joka on isännän metsästys kaveri.

Toivon täältä saavani apua ja vinkkejä uuteen harrastukseeni.

Terv.Hansu
Tea kirjoitti:Meillä on nyt 4 brahma kanaa (sekoituksia), ovat tosi kivoja!
Juhannus meneekin rattoisasti niiden kanssa.
Varmasti joudun kyseleen yhtä ja toista ajan mittaan kun ei ole aikaisemmin ollut kanoja.
Hyvää juhannusta kaikille! :smt001
konhe kirjoitti:Tämä on meidän perheen yhteinen käyttäjätunnus, joten jos välillä kuulostaa feminiiniltä ja välillä maskuliinilta, se johtuu sitten siitä!

Meidän perheeseen kuuluu minä-naikkonen, armas mieheni sekä kaksi lasta 3v ja 1v. Elukkaosasto käsittää yhden kissan, kaksi lammasta, kuusi kanaa ja kukon. Asustellaan Joensuun lähettyvillä.
gipsy kirjoitti:Foorumia jonkin aikaa sillointällöin seuranneena ja kanapulmiin vastauksia ja neuvoja löytäneenä ajattelin rekisteröityä , kun vakaa aikomus on muutaman kanan hankinta itsellenikin. Muutamaa kääpiökanan munaa pidin hautomakoneessa 2 otteeseen keskinkertaista kökköisemmin lopputuloksin. Tipuja 0 :smt012 Täytyy kai aloittaa elävillä, jotta kesän aikana saisi siivekkäät tarhaan.
Asustan Emäsalossa hurjan sakemannin(koira) ja 2 vielä hurjemman devonin (kissat) kanssa.
edit: höh. enpä osannut kuvia linkittää, vaikka kuinka turasin.Kuva
Kuva
Kuva

Jaha. Asia oli liian yksinkertainen.Tartti olla isot puustaimet. Nyt kuvat toimii.
Ja kanat tuli tänään.Hirmu rauhallisia ja mitään säikkymättömiä.
Kropsuttelu ja hyörintä alkoi heti paffilaatikon avaamisen jälkeen. Ja nyt illansuussa :smt041
Kuva
sisu65 kirjoitti:Päätinpä minäkin rekisteröityä tänne. Siivellisiä eläimiä ei vielä ole, mutta kova hinku olisi niitä saada. Etsinnässä olisi täältä pohjoisenpaa eli Oulun lähistöltä jos jotain löytyisi. Sivuja olen lueskellut aina välillä ainakin vuoden verran.
sisu65 kirjoitti:Tänään haettiin sitten kolme kanaa ja kukko. Kanaset taitavat olla Isa Browneja, eli taitavat olla nuita tuotantohybridejä, meille ihan koti/ lemmikkikanoiksi nuo kylläkin tulivat. Munintansa ovat kuulemma aloittaneet juuri ennen juhannusta. Ilta menikin sitten aivan kanojen kanssa seurustellessa. Yhdelle kanasista nimenkin jo keksin eli Helvi. Kanaset olivat todella uteliaita ja tulivat juttelemaankin minulle. Kukko on nimeltään Sauli, hän on vähän arempi kuin kanaset. Kuviakin yritin laittaa, mutta en siinä ainakaan vielä onnistunut.
hanhelin kirjoitti:Olemme 5 hölön perhe. Hölöt ovat hurahtaneet kanoihin. Nuorin 3v. odottaa jo tipuja munista, kuuntelee munia jokos piipittävät (mistä lie oppinut) Mieheni halusi kanoja uudelleen pienen tauon jälkeen. Nyt olemme kasvattamassa laumaa. Tällä hetkellä se on hyvin sekoitettu 1+5. Tarkoitus olis saada yhtenäinempi(rotujen suhteen). Täällä pohjoisessa se vain on "hieman mutkaisempaa". Tietokone on saatu hiljattain ja olen ihan sekaisin ihanista kanoista joitten kuvia olette laittaneet tänne. Pitkään olen käynyt vierailemassa näillä sivuilla ja nyt ajattelin myös rekisteröityä. Hymiöitä en osaa vilä laittaa, tuo ukkeli joka heiluttaa kättä on tähän sopiva.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -08

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

pikkuinen kirjoitti:Meillä on 4 brahma kanaa ja kukko. En kyllä ole täysin varma siitä rodusta, se yksi ei ole ainakaan täysin brahma.. Saatiin nämä kanat tuttavilta kun eivät voineet niitä pitää. Siispä rakennettiin niille jonkinlainen tarha ja lämmin koppi jossa ne majailee talvet :smt001 . Ovat olleet meillä jo vuoden.

Huomasin tarvitsevani vähän neuvoja joten aattelin että te viisaammat voisitte mua auttaa :smt003

Sieltä josta me nämä kanat haimme tuli myös tipu mukana jonka yksi kanoista oli kerennyt hautoa, siitä tulikin sitten kukko joka kävi aika hyvin koska se "alkuperäinen" kukko oli juuri kuollut meille tulon jälkeen (ilmeisesti stressiin? :smt010 )
SannaM kirjoitti:Piti nyt tulla itsekin rekisteröitymään, kun jo tovin aikaa olen sivujanne tiuhaan tahtiin selaillut. Olen siis 25 vuotias umpihesalainen kotieläintieteiden opiskelija. Työpäivät kuluvat nykyisini siipikarjan parissa ja nyt on tullut haaveeksi hankkia tietenkin omiakin tipusia. Se ei vaan taida olla vielä nyt opiskelujen aikana ihan mahdollista kun täällä betonikorttelissa asutaan ...mutta jos kohta valmistuisi ja pääsisi maalle ;) Nyt on tosin heräillyt ajatus, että jos vaikka noita siniviiriäisiä sittenkin hankkisi jo nyt pahimpaan kuumeeseen. Nehän passaisi jo tähänkin elämäntilanteeseen! Muita elukoita löytyy kolme koiraa, akvaario ja kolme lainahevosta.
hiesuli kirjoitti:Heipsan! Päätin viimein liittyä tännekin, kun vuohifoorumista tieni löysin. :)

Olen 28-vuotias eläinhöperö lähihoitaja Pohjois-Pohjanmaalta, Kalajoelta. Asumme pienellä viiden hehtaarin tilalla, metsien ja peltojen keskellä eikä naapureita ole liikaa. :D Aviomieheni Vesa on 40-vuotias kaihdintyöntekijä/sekamies ja yhdessä hoidamme tilaa ja sen eläimiä työssäkäynnin ohella.

Elukkamme: 4 koiraa (2 tanskandoggia, 1 irlanninsusikoira sekä seropi), 7 kissaa (joista kaksi maine cooneja), käärmeitä kertynyt 6, arovaraaneja 2, yksi chilentarantella, kaneja tällä hetkellä 2, rottia ja hiiriä satunnainen määrä, 3 hevosta (sh, lv ja ardenner) sekä 9 vuohea (5 kuttua, 1 pukki sekä 3, 2008 vuoden kiliä)

Viikon kuluttua saan ensimmäiset lintuni, kolme tämän vuoden ankanpoikasta. :D Niiden kanssa aloitan lintuharrastuksen ja joskus olisi tarkoitus hankkia myös kanoja. Katsotaan kuinka harrastus kasvaa.. :D

Kuva
Kuvassa ankkojen tuleva aitaus ja lammikko. Saunamökkiin tulee sitten sisätila.
hiesuli kirjoitti:Tässä ovat nyt ankkalan asukkaat, kolme naarasta ja yksi uros:

Kuva
Kuva
Kuva
Titi kirjoitti:Kanainnostukseni on nyt ehkä virallisesti lähtenyt käsistä joten esittäydyn täälläkin.

Meillä on pieni "maatila" Kanta-Hämeessä, joka ennen toimi hevosharrastetallina, mutta nyt pihassa hirnahtelevat enää omat ja kaverin hevoset.

Kanoina meillä on kahdeksan Hämeen kannan maatiaiskanaa. Kanoilla on kivat tilat entisessä karjakeittiössä, ja ovat muuten villejä ja vapaita pyörimään pihalla. Rakastavat lantalan tonkimista, turpeessa kylpemistä, ja yhteistä kanailua... Ja minä niiden kaitsemista ja katsomista.
Kukko on naapurista lahjoituksena saatu x-rotuinen äijänmällökkä, joka muutti meille kahden ruskean kanan kanssa. Kanat eivät olleet pitkäikäisiä, mutta kukko niin mukava (täysin käsikesy) että hommasin sille uudet naiset. Saavat nyt kesällä vapaasti pyöräyttää lapsia kertaalleen jokainen rouva.

Lisäksi löytyy kaksi vuohta Emma (ei lypsävä kuttu) ja Aaron (leikattu pukki). Ihastuttava pariskunta.
Kaksi koiraa, vahti ja paimen.
Kolme kania, yksi jättiläinen pihalla ja kaksi sylipuppea sisällä, sekä yksi kissa.

Tilamme nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.onnelantila.net ja viimeaikaisia epämääräisiä kanaotoksia osoitteesta http://koivitii.jalbum.net/Heinakuu2008/.

Hymyillään kun tavataan!
AnuAnkka kirjoitti:Sorry kaikki,kun pääsi esittely unohtumaan kysellessä noita muutamaa asiaa.
Mieheni ja minä olemme yli 40v. ja löysimme oman paratiisin täältä Porvoosta järven rannalta.
Perheeseemme kuuluu meidän lisäksi 2 poikaa,1 tyttö,3 rhodesiankoiraa ja yksi sekarotuinen narttu.
Koirien ja ankkojen vierihoito alkaa kunhan saamme valmiiksi kanaverkosta tehdyn aitauksen valmiiksi.
Ankkamme nimeltään Ukko ja Akka ovat olleet meillä nyt puolitoista viikkoa ja kävelevät perässäni pihalla.
Joka päivä käydään rannassa uimassa.
Ne on aivan mahtavia !!!!
hulina kirjoitti:Hei, olen Helena Yläjärvi. Olen vähän aikaa sitten kiinnostunut linnuista ja toiveena olisi, että ensi kesänä ottaisimme pari kanaa ja kukon, mutta mitään ei ole vielä päätetty. Pitäisi ensin laittaa aitta siihen kuntoon, että sinne voi laittaa kanoja ja siinä meillä onkin työtä. No aika näyttää.. Tosiaan olen siis Helena ja olen 19 ja minulla on puoli vuotias tytär Emilia ja mies Roope. Asumme maalla lähellä Oulua ja meillä on mieheni maatila. Omistamme koiran joka on saksanpaimenkoira Reku, Kaksi kania Aku ja Ninni. Hamsteri ja kolme gerbiiliä.
pronssari kirjoitti:Olen 17 vuotias siipikarja harrastaja keskisuomesta. Lajistooni kuuluu kanaroduissa on brahmoja, maatiaisia, anconia, kocineita ja lauma sekarotuisiakanoja omistan myös joutsenhanhia ja niin sanottuja maatiaishanhia pronssikalkkunoita, riikinkukkoja ja kaksi papukaijaa.
pronssari kirjoitti:Kiitos tervehdyksistä. laitankuvia tulemaan jahka tästä ehtisi. kanalassakin on tajuton homma kun kanat ja kalkkunat ovat hautoneet milettömän määrän poikasia. Poikasia on tähän mennessä ollut reilu kusikymmentä ja tuntuu että poikasia tulee jatkuvasti lisää pusikoista sillä kaikki linnut ovat vapaana ja munivat minne mieli tekee. Mutta kait tässä täytyy olla tyytyväinen kun elukat hautoo hyvin. :smt001
pronssari kirjoitti:No jos nyt oikein muistan minulla on kuusi hanhea. kuusi pronssikalkkunaa, yksi BUT kalkkuna kolme risteytys kalkkunaa, riikinkukko pariskunta, reilu 20 kanaa, seittemän kukkoa ja tietysti ne poikaset kanan pojat on onneksi varattu mutta kalkkunoita on viellä jokunen jäljellä :smt002
toikkala kirjoitti:Heippa kaikille! Ollaan jo "vanha tekijä" kanalan pidossa, sillä meillä on ollut kanoja kokomain 13 vuotta. Keski-Suomen perukoilla asutaan maalaistalossa, lapsia on 2 ja koiria myös.
:smt117
toikkala kirjoitti:Meillä on nyt 10 kanaa ja kukko. Meinataan lisää kanoja, 30-40 kpl vois olla hyvä määrä.
bibben77 kirjoitti:Ajattelin vaan sanoa heippa kaikille.
Pojan toiveesta on nyt hankittu ihan oma kukko, tosin se on vaan poikanen vielä mutte eiköhän se kasvaa :)

Varmasti tulee kysymyksiä jossain vaiheessa niin eiköhän se tämä foorumi neuvoo ja auttaa ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

max3 kirjoitti:Hei vain kaikille.
Jonkin aikaa jo tätäkin palstaa seuranneena, voisin minäkin esittäytyä nyt, kun tänään sain kotiin ensimmäiset siivekkäät.
Kuva
Tässä Masa ja Inkku :smt007

Eli olen 32vuotias, täysin eläimiin hurahtanut nainen. Kotoa löytyy miehen ja lapsien lisäksi: hevonen, poni, vuohia, kissoja, koira, hamsteri ja nyt vihdoinkin hanhia!
epiteeli kirjoitti:Silloin tällöin.
Kliinisesti keski-ikäinen rouvashenkilö, suloiset mies ja kolme lasta. Eläinkuntaa neljä lammasta ja koira. Lampaat ovat ystäviä, joten niitä ei voi syödä, siksi olemme aikeissa hankkia kalkkunoita.
Mustia tai pronssareita mielellään.
Asustellaan Pohjois-Savossa, tiällä missä immeiset on vuplakkeita..
Marge kirjoitti:Olen uusi täällä ja minulla ei ole yhtään kanaa. Siis vielä. Meillä on kolme omaa heppaa, kaksi vierasta heppaa, kaksi koiraa, kissa ja sillä kolme pentua ja kaksi kania. Haluaisin jotain maatiaskanoja ehkä kolme neljä kappaletta, mutta miten sitten käypi heppojen? Eli hyökkääkö kanoista jotain öttiäisiä heppoihin jos ne ovat samassa tilassa mutta eivät pääsisi kosketuksiin? On kyllä mahdollista ne eristää kokonaan mutta heppojen kanssa olisi luonnollisesti lämipimämpää.

Kauhea into iski näihin kanoihin! Sain hoitaa naapurin kanoja neljä päivää :smt002
kurinamasu kirjoitti:Heipsistä kaikille.
Olen jo pitempään lueskellut munanettiä ja hyväksi ja hauskaksi havainnut. Tietoo on löytynyt paljon, esim ruokinnasta. Meillä asustaa, maatiaisia, 8 kanaa + 5 nuorta + 3 kukkoo. Pikku tipuja 7 :smt003 . Lisäksi on lampaita, 2 hevosta, koiria 5, vasikoita 2, sonni + hieho,kalkkunoita 24, possuja 4, kissoja 2 ja 2 pupua. Lisäksi isäntä ja minä. Mies on kesät reissuhommissa, minä olen kotieläinten yh-huoltaja, kivaa on. Nyt olen "hurahtanut" näihin kanoihin, tahtoo lisää...
Noi tiput on ihania, niitä kattelis vaikka koko päivän ja lisää on vielä tulossa. Kanalaa oon tänään rempannu, pitää vähän laajentaa..
mirkkuli123 kirjoitti:Hei vaan kaikille tasapuolisesti :smt006 ! Olen reilu 3kymppinen perheenäiti täältä Hämeestä. Mikäli tilaa yms. olisi enemmän,olisi myöskin kaikenlaisia karvaturreja ja siivellisiäkin ystäviä huomattavasti enemmän kuin on tällä hetkellä.
Eli uutena tulokkaana 3 ankkaa(herra kahdella emännällä)pulikoi iloisena pihalammessamme :smt003 ja ennestään taloamme ovat asuttaneet kissa(9v) ja seropi koiramme (6v).
Ankka keskusteluja tuli lueskeltua aikas paljon ennen niiden saapumista eli kiitos kuuluu kaikille aihetta sivunneille(ja vähän muillekin!)!
mirkkuli123 kirjoitti::smt007 !! Ny on meillä oikein tipunen. Yksi pikku ankanpoika(?)joka pitää väliaikaisena asuntonaan vanhaa
akvaariota keittiössämme. En uskaltanut jättää emosen hoiviin kun oli jo tallannut yhden kuoriutuvan päälle kohtalokkain seurauksin :smt089. Eli pari kuukautta kerkisivät meillä olemaan nuo kvaakut ja heti tekasivat
lissää.. :smt038
MarskiSS kirjoitti:Heissuli veissuli! :smt006

Oon semmottinen 17-v naispuolinen henkilö joka nyt on hurahtanut (koira, kani ja hevostoiminnan lisäksi) tähän kana- ja munanhaudonta touhuun. :smt003

Tuli oltua yhdessä eläintarhassa töissä mistä saatiin työkavereiden kanssa vielä munia kotiin, osa vei ruuaksi, mut minä ja yksi työkavereista vietiin munia haudottavaksi. Aluksi oli niin vaikeaa saada munia kehittymään kun ei tiennyt mistään mitään ja oli ihan pihalla sen lisäksi että munia yritettiin hautoa ihan kotikonstein.. :smt017 Mutta siitä se sitten hiljoilleen lähti! Tähänmennessä on nyt vasta ja vain yksi tipu (taistelukana/kukko?) tullut mutta sekin on alkua se! Haudonnassa on nyt vielä toistaiseksi 2 viiriäisen munaa, 2riikinkukon munaa, 2 brahmaa, 2-3 risteytystä , 3-4 helmikanaa ja sitten 2 munaa joiden rotua en muista enään kun unohdin näihin merkitä mitä ovat :S toivottavasti tulisi nyt noista munasista jotain.. :smt003
pohjukan kirjoitti:Hei kaikille! Löysin tälläisen foorumin eilen Alhon kannan kukkoa etsiessä ja tännehän piti heti rekisteröityä :smt001 Meillä on ollut parikymmentä vuotta kanoja ja viimiset kymmenen Alhon-kannan maatiaisia. Säilyttäjiin liityin muutaman vuoden niitä pidettyäni. Tälle kesälle ei poikasia tullut, kun kukko jäi keväällä vaihtamatta.( Innokkaita hautojia kyllä olisi ollut vaan kukot liian lähisukulaisia) Josko nyt uudet löytyisi ja ensi kesänä sitten olisi pieniä tipuja taas :smt007
Itä-Suomessa asustellaan keskellä ei mitään.
pohjukan kirjoitti:Kiitos, kukotkin löytyi ja eilen saapuivat haaremiin järjestystä pitämään. :smt002
Sadelapsi kirjoitti:Hei!

Minä ja mieheni olemme tuoreita pientilallisia Laitilasta. Meillä on vuohia, kissoja, kaneja, koira, ja edellisen asukkaan jälkeensä jättämiä kanoja.

"Talon mukana tulleet" kanat ovat ilmeisesti iäkkäitä ja varsin stressaantuneita, eikä meillä ole niiden taustoista mitään tietoa. Punnittuamme vaihtoehtoja olemme päättäneet pikkuhiljaa luopua näistä kanoista ja ottaa uusia, jotka voimme totuttaa käsittelyyn ja joiden alkuperästä ja rodusta olemme perillä.

Olen erityisen kiinnostunut tulevaisuudessa harrastamaan ja säilyttämään jotain maatiaiskantaa, ja tälle foorumille tulin mm. etsimään kontakteja ja neuvoja tähän.

Sade
Sadelapsi kirjoitti:Käytiin vkonloppuna hakemassa Kuopiosta parvi kiuruvetisiä kanoja ja kukkoja. Ihmettelemistä on vielä, uusiin ihmisiin tottumista ja uuden kanalan tutkimista. Pari päivää pidän vielä sisällä ennen kuin lasken ulos, että leimautuvat kanalatilaan kunnolla.

Jännää on tämä!
Ilona kirjoitti:Olen melko tuore alhosäilyttäjä Länsi-Suomesta. Vajaat kymmenen vuotta tuli harrasteltua vanhojen häkkikanojen kanssa ja nyt maattarien kanssa alkaa homma muuttua paljon vivahteikkaammaksi... :smt001
miukku kirjoitti:Heipä hei!
Kanakuume yllätti 30-vee rouvan ja nyt ukkokulta sitten on joutunut mittailemaan pihaa ja sovittamaan siihen pienen kanalan perustuksille paikkoja.
Käytiin jo alustavasti kattelemassa wyandotteja, mutta tuntuu jo nyt, että tää lipee käsistä, mä olen ihan into piukeena lueskellu kaikkea täältä ja alan nyt haalia kaikkea kirjallisuutta. 4 kanaa+kukko olis tarkoitus ottaa aluksi.

Voin tulla sitten kyselleeksi kaikenlaista typerää, kun tolla alalla on niin paljon uutta opittavaa.
Vinkkejä pienen takapihakanalan rakentamiseen ja sisustamiseen vastaanotetaan innolla!
miukku kirjoitti:Wyandotteja tulee, ruskee-mustia, neljä+kukko ja saadaan vielä muniakin, että päästään heti kokeilemaan hautomakonettakin, joka saadaan myös lainaksi.
Kuume on kyllä päällä hankkia vielä jotain muuta rotua lisäksi, mutta eiköhän näillä nyt kannata harjoitella aluksi.
Kanalaan tehtiin toinenkin osio, jos pienille tai toisen rotuisille tarvitsee.
Joutuu oleen ihan alkuviikon vapaalla, että pääsee tutuiksi kunnolla.
Ulkotarha on vielä vähän työn alla, mutta kai ne muutaman päivän sisällä pärjäävät, kai muutossa on niille ihan tarpeeksi päänvaivaa.
miukku kirjoitti:Ne on kivoja!!
Sunnuntaina ne vaan seiso nurkassa ja hölmisteli, mut tänään ottivat jo vähän herkkujakin lautaselta ja kaks munaakin saatiin tänään, pesään osasivat tehdä!
Parivuotiaita kuulemma ovat ja voi mitä kaunottaria! :smt007
Nyt on hautomakone päällä, katotaan jos saataisiin onnistumaan, mukaan saatiin 20 munaa, että saadaan heti harjoitella.
Kun ei malttaisi olla yhtään pois tuolta kanalalta, pitänee sinne asentaa kunnon jakkara ja eväskaappi.
Maatiaiset kirjoitti::smt006
Terve kaikille! Olemme uuden uutukaisia jäseniä ja löysimme nämä sivut vähän aikaa sitten, kun ensikertalaisina hautojina emme tienneet mitä tehdä, kun tallissa alkoi haista. No neuvoja saimme, hyviä sellaisia, mutta valitettavasti hautominen ei kuitenkaan tällä kerralla onnistunut :smt009

Meillä on maatiaisia, taitavat olla Savitaipaleen kantaa (100% varmuutta ei kuitenkaan ole). Kukkomme ja yksi kanoista on kotoisin Kangasniemeltä ja kolme muuta kanaa Kontiolahdelta. Alussa meillä oli kaikki kanat kangasniemeläisiä, mutta haukka ja luonnollinen poistuma pienensivät lauman ja tuttavamme Kontiolahdelta riensi apuun.

Haluaisimme antaa kanojemme laiduntaa vapaana, mutta valitettavasti asumme petoalueella. MEillä täällä pihalla lentelee haukkoja ja variksia (jotka pirulaiset syövät munat :smt013 ), pihalta löytyy talvella ilveksen jälkiä ja todistetusti alueella liikkuu myös 2 naarassutta ja karhukin pentuineen on bongattu peri viikkoa sitten. Niinpä kanat ovatkin aitauksessa, mutta hyvin näyttävät viihtyvän, kun tilaa kuitenkin on :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

punahilkka kirjoitti:Heipä kaikille,
rekisteröidyin tänne kun ettiskelin palstaa minne voisin ystävääni auttaakseni ilmotella hänellä myytävänä olevia kanoja, ja kuinkas muuten ku
tietysti sitten kesken kiireiden jumituin lukemaan kaikkea mielenkiintoista ja oon senki jälkeen tänne eksyillyt!!

Oon reilu kolomekymppinen karjankasvattaja Valkeakoskelta,
itselläni on nyt toista vuotta viimein omia kanoja, "hupikanala" kylläki,
alkuporukka on hämäläistä kantaa valkealasta ja tänä kesänä toin Kiteeltä alhonkantaa muutaman kanan ja yhen kukon,

aiemmalta hämäläiseltä kukolta on nyt neljä tipua kasvamassa, ja yksi kana hautoo alhon kukolta viittä munaa, sas kattoa moniko niistä kuoriutuu.
nuo tiput on saanu mut ihan hypnoosiin, voisin vaan istuksia ja kahtella niitten touhuja ja kehitystä!

hämäläisen kukon ja kolme mustaa hämäläistä kanaa möin alkukesästä ruovedelle yhelle joka säilyttäjäksi mieli, toivotaan että näin tulee käymään! ittelläni kun taitaa kanat pysyä tuommosena hupaisana sekasarjana,
kanojen lisäksi kasvatan itäsuomenkarjaa ja suomenlammasta joten niitten kanssa saa ihan riittävästi olla tarkkana,
kanat on hyvää seuraa ja oivallinen television korvike!
oon siis vihreä kana-asioissa mutta vakaa paikka nuille on syämmen vierelle tullu, piristävät monia päiviä touhuillansa.

t. katja-punahilkka
rituritu kirjoitti:moiks täältä pirkanmaalta.tässä esittäytyy kohta 50 täti ,palstaa olen silmäillyt jo jonkun aikaa ja tietty imenyt kaiken mahdollisen tiedon.parinviikon sisään tulossa meille ekat siivekkäät 1 jättikochi kukko ja 3 risteytys kanaa,kochi kanakin olisi tervetullut jos sellainen lähi-alueelta löytyisi :headbang:.tallia kunnostetaan juuri kanoille+lampaille,yksi heppa siellä asustelee valmiina.harrastuksen yritän pitää pienimuotoisena.koirat ovat myös kuuluneet elämäämme 30 vuotta.kysymyksiä varmaankin tulee kunhan meidän siipi-veikot ovat kotiutuneet :smt007
rituritu kirjoitti::smt007 nyt ovat kanat kotiutuneet,ja yksi uusi jo hakusessa :smt016 ,ovat kyllä veikeitä tapauksia..kiitos ullalle ja ninnulle :smt006
Nade kirjoitti:Piti nyt sitten tännekkin rekisteröityä :smt001
Vihdoin vuosien odottelu palkitaan, ja saadaan oma pikkutila maalta. Nyt päivitellään tietoja elukoista, jotta keväällä voi lauman lukua lisätä.
Tarkoituksena pieni kanaparvi hankkia, ja muutama vuohi, ainakin näin alkuun :smt002
Itse olen kohta kolmekymppinen perheenäiti, lisäksi perheeseen kuulu mies ja 3 pojan viikaria, ja eläinystävinä koira, kissa, kilpikonna, pari akaattikotiloa, sekä angorakani.
Lapsuuteni olen viettänyt maalla, lehmien ja sikojen parissa. Ja nyt vihdoin päästään takas maalle :smt003
Nade kirjoitti:Voihan se olla,että innostuu enemmänkin :smt003
Pitää vaan opiskella kauhiasti, joskus vuonna nolla ja nakki tullut maatiaisia hoidettua, ei pahemmin kokemusta tipusista :smt001
Itä-suomessa asustellaan, pitäs käydä jonkun harrastelijan luona kattelemassa ja utelemassa neuvoja.
Onneks kevääseen asti aikaa. Saa rauhassa valmistautua ja rakennella tilat navettaan. Ja aluksi jonkinlainen piha-aitauskin pitää tehdä, ei tiedä vielä kuin meidän koira reagoi lintuihin.
Klara kirjoitti:Moi kaikille :smt006

Tässä ilmoittautuu uus tyyppi porukan jatkoksi – kolkyt ja risat sukupolven edustaja, yhensortin emäntä pohjanmaan lakeuksilta. Talouteen kuuluu itseni lisäksi isäntä, kolme tenavaa, pari koiraa (laumanvartijoita) ja kissoja. Kanat on vielä haave asteella ja sepä onkin yksi syy miksi etsin tieni tänne – saadakseni mahdollisimman paljon neuvoja ja kuullakseni ihan käytännön kokemuksia ihmisiltä joilla kanoja on :smt001
Klara kirjoitti:Nonih.. jos hieman päivittäis tilannetta ;) Eli nykyisellään meiltä löytyy noitten aiemmin mainittujen lisäksi kaksi kiliä, Onni ja Ilona, sekä 4 kanaa ja yksi kukko, ilmajokista kantaa :grin:

Kuvia meidän kaakateista löytyy tuolta yleisten keskustelujen puolelta. Nimiä ei niillä vielä ole, tenavat on kyllä ehdotukseia miettineet. Katsotaan sitte kuinka hupaisat nimet ne niille kehittelee. Paitsi että yhden nimeksi tulee ehdottomasti Klaara, siitä en tingi :lol:
Klara kirjoitti:Jahans.. näköjänsä tämä meidän laumakokoonpano kaipaa päivitystä :smt003

Eli kanoja on nykyään kuusi. Edelleen kaikki ilmajokista kantaa. Tänään kotiutui kanamummon luota meille uusi kukko (edellinen kiukkuperse päätyi paistiksi) ja kaksi kanaa. Hienosti tuntuivat kotiutuvan ja toistaseksi ainakin on säästytty suuremmilta nokkimisjärjestyksen uusiksi laittamisilta. Katotaan sitten miten käy kun orrella aletaan jakaa nukkumapaikkoja.
Chick kirjoitti:Täältä olen paljon tietoa jo kerännyt ja tänään hain muutaman kanan kokeeksi. Saas nähdä miten noiden kanssa pärjää. Ovat hämäläistä kantaa.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista mitä täältä saa!
:smt006
Chick kirjoitti:Kiitos! Tässä yksi kuva kanoista
Kuva
Chick kirjoitti:Nyt ovatten kanaset siirtyneet talven viettoon muualle, ja mun forumin seuraaminen loppunee tähän. Kiitos ja kumarrus! :smt006
nandu kirjoitti:Olen aina haaveillut ja unelmoinut omista eläimistä ja tietty pienestä punaisesta tuvasta ja omasta pienestä maatilasta :tongue3: ja viime vuonna satuin törmäämään iiihanaan :smt007 mieheeni JA kuinkas ollakkaan minulla on nyt MIES ja MAATILA ja eläimiäkin olen saanut jo hankkia. meillä on laama, ylämaanlehmä, 3 koiraa, erilaisia kaneja 15, fasaaneja noin 200, vuohia 4 ja pukki, silkkikanoja ja kukko ja toissapäivänä syntynyt pieni silkkikanan poikanen, vanha ravihevonen saapuu viettämään eläkepäiviään ensiviikolla meille...pääsee kokeilemaan ratsatusta - voi kauhistus ja ihanaa!! Haluaisin vielä jotain hieman erikoisempaa meille esim. olen kovin haaveillut nanduista, mut enpä oo saanu...jos joku vois vain antaa vihiä mistä etsiä??? Et tällainen tapaus.....
Public_enemy kirjoitti:Matti ja pian koditon kukko täällä. Seuraan tyttäreni (katastrofi) jalanjälkiä tänne. Tarkoituksena löytää kukolleni Riikoselle uusi hyvä koti.
Public_enemy kirjoitti:Nyt on kukon talviasumisongelmat ratkottu. Sai seurakseen Irinan, valkean silkkikanakaunottaren, joka silloin tällöin antaa perääkin.
Hienosti näkyvät tulevan toimeen,eikä talvikotia näinollen tarvitse etsiä.
sibe kirjoitti:Moikka vaan! Täällä yksi kanoihin ihastunut :) Meillä ei ole mitään eläimiä mutta maalla asutaan ja toiveissa olisi saada vähän omia kanoja, ehkä jo ensi keväänä/kesänä. Pihassamme olisikin niille jo aika valmis asuinpaikka, melko uusi mutta tyhjillään oleva kuttula. Tämän kun tajusin niin ei se ainakaan helpottanut tätä kanakuumetta! Suomalaiset maatiaiskanat taitavat olla se mun juttu. Paljon kiinnostavaa asiaa ehdinkin jo täältä lueskella mutta vielä jäi kysymyksiä joten enköhän täällä viihdy :)
Paulikki kirjoitti:Tässä on kesä mennyt ihastellessa työkaverin kanoja ja munia. Tyttökin ( 4v.)jo puhuu tipuista. Mies väkertää kanalaa. Tarkoituksena olisi ottaa ensi keväänä kanoja, maatiaisia, sillä kannatan vanhan säilyttämistä. Nyt on tutkiskeltu eri kantavaihtoehtoja, Alhonkanta pitää kärkipaikkaa. Lieneekö vaikuttanut mielleyhtymä aapiskukkoon. Kanat (3-4 kanaa ja kukko)olisi tarkoitus kotiuttaa maalis-huhtikuussa. Myynti-ilmoituksia olen tässä tutkiskellut, eipä paljon ole tarjolla. Kukkoja vaan ei kanoja, enkä ihan pieniä tipusia ottaisi, vaan sellaisia jotka jo kohta munimaan alkaisivat.
annip kirjoitti:Eli 19 vuotta muutaman päivän päästä täyttävä neiti Helsingistä ilmoittautuu paikallaolijaksi. Lintuja huushollista löytyy koukkunokkaisia kuusi kappaletta (4 neitokakadua, kultaposkiamatsoni ja poicephalus), mutta mitään munivaisia ei vielä ole.

Viiriäiset olisivat lähellä sydäntä ja siniviiriäisiä olisi tarkoitus tänne asuttaa tilaisuuden tullen. Mielessä on homma ollut jo muutaman vuoden, mutta ehkä tänne kirjautuminen oli sentään yhden askeleen lähempänä sitä. Lisäksi syvä rakkaus ankkoihin on ollut jo lähemmäs 10 vuotta, mutta näin kaupunkilaisena on haave aika etäinen.
annip kirjoitti:Ja nyt ihan muutaman päivän sisällä tulee sitten se oma viirupariskunta (siniviiruja), mutta niistä lisää sitten myöhemmin. ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tius^^ kirjoitti:en oo ihan varma et oonko jo esittäytyny mut en ainakaa omilla silmillä nähny esittäytymistäni:D eli oon 19-vee tyttö pohjois-pohhjanmaalta nivalasta. keväällä valmistuin maatalousalan oppilaitoksesta haapajärveltä lehmäpuolelta ja nykyään toimin maatalouslomittajana haapajärvellä:) lehmät lähti heinäkuussa kotoa ja olihan se pakko saada jotain eläimiä ku tuntu nii orvolta olo ku navetta ja talli tyhjillään. niinpäs siinä kävi että nyt on tallissa 7 kanaa, 4 kukkoa, 4 kania ja 2 lammasta. viirumunat on hautoutumassa koneessa, mutta saas nähdä onnistuuko ku tänää oli monta tuntia sähköt pois ja asteet kävi 17 asteessa :smt013 sisällä sitten asustelee 3 kissaa ja 12-vuotias vahtikoira emmi:)
Katjuska kirjoitti:Eilen koitti yksi elämän pienistä riemunhetkistä. Kanat, jotka minulla olivat Keski-Suomessa asuessani, muuttivat reilun vuoden maailmanmatkailun jälkeen takaisin huomaani.

Keski-Suomessa minulla oli pieni tila, jossa eleli sekalainen joukko kaikenlaisia eläimiä hevosista mehiläisiin, kanoista lampaisiin. Elämä heitti minut Etelä-Suomeen ja samalla jouduin luopumaan kaikista nelijalkaisista ja siivekkäistä. Mutta nyt minun ikioma parveni on taas minulla :smt007

Koska olen maatiaisrotujen suuri ystävä, ovat kananikin kiuruvetisiä. Kannan kernaasti myös näiden kanojen kanssa korteni kekoon siinä, että meidän hienot kotimaiset rodut säilyvät jälkipolville.

Ne, jotka viettävät aikaa myös Lampola-foorumilla, tunnistanevat minut. Lämpimästi tervehdin teitä kaikki vanhat toverit ja uudet tutut!
Pauke kirjoitti:Tervehdys, pitkä unelma on toivon mukaan täyttymässä. Sain sivuston kautta rohkeutta ja tietoa kasata oma hautomakone jääkaapistadja ensimmäinen satsi viiriäisenmunia on nyt hautumassa. Jeesh! Vierailijana olen käynyt jo tovin aikaa haahuilemassa sivustoilla unelmoimassa.
Perheessä on kaksi poikaa ja kaksi koiraa. Ja onhan se mieskin, mutta pääosin työkseen reissaa muualla.Viiriäisille "viirula" tulee aidatun kasvimaa/puutarha-alueen sisälle. Aitaus on aikoinaan laitettu pitämään seudun rusakot/jänikset pois puiden ja kasvisten kimpusta. Nyt saa pitää sitten koiruudetkin poissa :smt003
Pauke kirjoitti:Viiriäiset olivat alkuun aika mielenkiintoisia. Hiukset siinä harmaantuivat. Vesipisara riitti hukkumiseen. :(
Kanalaan tuli jo kesällä seuraksi käppänöitä (kääpiö coch) kanat 2 ja kukko ja nyt viime viikonloppuna parvi sai lisäystä 6 kanatipusta ja yhdestä kukosta. Sopu on sijaa antanut. Pienet kanaset omi ylimmän orren!
kukkamaa kirjoitti:Täällä uusi käyttäjä. Ikää vajaa 30v. Asustamme mieheni kanssa pienellä paikkakunnalla Savossa.

Edelliskesän kanalaina muuttui nyt kokovuotiseksi kanaomistukseksi :smt003
Eli viime kesänä meillä oli kanoja 2kpl ja kukko hoidossa ja vietiin ne takas kotiinsa syksyllä, mutta nyt lämpöeristettiin kanala ja yritetään selvitä niiden kanssa talven yli... Nyt siis kanoja 3 kpl ja kukko. Käsittääkseni maatiaisia.

Tällä tilalla asustaa myös nyt pari vuotias Rotikkapoika.
kukkamaa kirjoitti:Nyt siis kanalauma kasvoi 3 uudella kanalla. Saas nähdä miten pärjäävät keskenään.

kiitos toivotuksista. On tää aika hullua kun tämmöseen tilallisen elämään alkaa oikein tottua kaupuonkilaistyttönenkin...Ja vielä nauttii tästä kaikesta vaivannäöstäkin! Onneksi hulluja tuntuu olevan täällä ja äkkiseltään keskustelua seuranneena olen vielä hyvin lievä versio! :smt003
annemari kirjoitti:Heippa kaikille,

Olen uusi palstalainen Sotkamosta, Kainuusta. minulla on hevonen, 14 Kanaa ja 1 Kukko, kani, 2 koiraa ja 5 kissaa. Kanat ovat omia kasvattejani enimmäkseen, sekarotuisia. Mukana on niin brahmaa kuin maatiaisiakin, muutamia puhtaitakin on joukossa. Tarkoitus olisi hankkia lisää kanoja, lähinnä brahmoja sekä silkkikanoja.
annemari kirjoitti:KuvaKuva

KuvaKuva

KuvaKuva

Eipäs mulla koneella ollutkaan kanasista kuin muutamia kuvia, mun täytyy viikonloppuna keskittyä kuvaamiseen, kun tuli hankitua uusi kamerakin...
Nelli kirjoitti:Olen maatiaisista innostunut ja omistan 7 kanaa yhen kukon ja tiput päälle.Kuulun maatiaisten säilytysohjelmaan
Lisäksi mulla on lampaita,kaneja kissoja, paimenkoira ja akvani tietty.
Viiriäisistä oon haavellu mut näyttävät olevan vaikeesti saatavilla.
Myös vuohista olen kiinnostunut.
Ja kaikki käsillä tekeminen on mukavaa! :smt003
Nelli kirjoitti:No kiitos kaikille tässähän tuntee olonsa kotoisaksi. :smt003
Mulla on säilytys kantana hämäläiset, kun on hämäläinen kukko ja pari kanaa. Sit on savitaipaleen kantaa ja kaksi alhon kantaa olevia kanoja.

Eiks se tuota pohjois-pohjanmaahan kuulu :smt017 Mä oon aivan sekasi noista "uusista" jaotteluista. Ja kun alun perin oon Nivalasta kotosi nin ei oo niin tullu tarkistettuu. :smt002 Oon mä täällä jo viis vuotta asunu ja todella tykänny

Hei mä oon kans ihastunut vuohii :smt007 Mun ois kans tarkoitus hankkiikun tullee sopivat kohalle.
jamppa kirjoitti:Mä olen tällänen 27v nuorimies, kanoihin hurahdin joskus 13v jolloin sain ensimmäiset kanat.
Silloin linnut oli samalla kylällä yhdellä maatilalla jossa kävin hoitelemassa elukoita. Enimmäkseen kanat oli maattareita, hybridejä ja sekarotuisia. Nykyään on vain noita puhdasrotuisia.
Muutama vuosi sitten ostin oman talon ja toin kanat himaan. Sittemmin on kanakoppeja noussut pihalle kuin sieniä sateella...
Kanat on mielestäni hyvinkin kiinnostavia ja kiehtovia otuksia ja on vielä NIIN monia rotuja joita haluaisin.
Kotoolta löytyy myös hanhia, ankkoja, viiriäisiä, undulaatteja, käärmeitä, kissa ja 2 Bordercollieta.
Niin, ja työkseni käyn lypseskelemässä muiden lehmiä.
Gizzmo kirjoitti:Hei kaikki munailijat!
Vihdoinkin sain aikaiseksi rekisteröityä. Olen pikkaisen kädetön näissä näntärnättihommissa. Olen ehtinyt harrastella kanoja jo melkist 20v (ja sen kyllä huomaa... Alan päivä päivältä muistuttamaan yhä enemmän Siebenburgeria...).
Ensimmäiset kanani olivat Isabrowneja, Savitaipaleen maatiaisia, Plymouth Rockeja, kääpiökocheja ja Araucana kanoja.
Nykyisin minulta löytyy 8 eri rotua sekä Arhangelinkyyhkyjä.
Muita harrasteita on Amerikkalaiset autot ja heavy metal.
KuvaKuva
Mä ja faverollekukko
Gizzmo kirjoitti:joo,tuli duunattua toi teksti hirveessä kiireessä kun Jamppa oli neuvomassa mua tampiota sen kuvan kanssa(Jamppa asuu tossa parin kilsan päässä),ja sillä oli kiire navettaan.
rotuja mulla on plymouth rockkeja,keltasia orpingtoneja,mille fleuria pun ja sin,jättikoch sin,kääpiökocheja,silkkejä,chaboja ja kääpiöhamburgereita.
pidän eniten plymareista olisi tarkoitus alkaa roudaamaan ulkomailta siitosmunia kun nää kotimaiset on enempi ja vähempi sukulaisia keskenään...
kuvia laitan galleriaan kun Jamppa ehtii tulla neuvomaan.
jAtisKa5 kirjoitti:Pitänee se minunkin esittäytyä muille. :smt006

Eli olen perheenäiti eteläisestä Suomesta ja meidän talouteen kuuluu kahden alle kouluikäisen hulivilin (lapsen) lisäksi 4 koiraa, 3 kania, 1 rupukki ja niitä kanoja: parven johtajana kiuruvetinen kukko ja sen emäntinä pari sekulimaattarikanaa ja vielä muutama pikkukukko. Haaveena olisi saada tuo sekalainen kanaparvi ajan kanssa vaihdettua tyrnäväläisiksi ja alettua sitten säilyttäjäksi, mutta se taitaa viedä tovin aikaa eli vielä mennään näillä. :smt002 Ja samalla harjoitellaan tätä kanojen pitoa. :smt002

Mitä nyt kesän verran on tullut tällä foorumilla pyörittyä, niin mukavalta paikalta vaikuttaa: rempseän maanläheinen tunnelma ja erilaisuudelle on annettu mukavasti tilaa. Jatketaan näillä!! :smt001

PS. Siellä Lampolan puolella minäkin olen piipahdellut... :smt004
Kotopullaki kirjoitti:Paivaa kaikille! Oon suomalainen mutta asun Kyproksella ja meilla on taalla kanatarha. Kalkkunoita on 5 ja kanoja/kukkoja yhteensa noin 100. Roduista en tieda muuta ku etta monenlaisia loytyy: mini-, keski- ja jattikokosia, kaikilla vareilla ja seka normaaleilla etta kiharilla hoyhenilla. Ruuaksi ei tapeta ja munatkin jaellaan ilmaseksi tuttaville, eli taa on puhtaasti harrastustoimintaa. Loysin tan sivuston ihan sattumalta ja aattelin liittya etta voin ihan omalla kielella kysella ja oppia kanoista - ja etta loytyy joitakin muitakin jotka JAKSAA kiinnostua kana-aiheisista jutuista! :smt002
Kotopullaki kirjoitti:No jos taa on kylahullujen kokoontumispaikka niin sitten olen loytanyt paratiisin!!! Kalkkunatarina: Meidan 2 uroskalkkunaa alko tappelee keskenaan. Se jatku tuntitolkulla ja kummallakin alko jo paat olee ylta paalta veressa. Ei auttanut vaikka kannoin toisen miljoona kertaa toiseen aitaukseen, aina lensi yli ja takas tappelee (sillon meijan aitaus oli viela liian matala). Hakkia meilta ei loytynyt eika pihalle koirien syotavaks voinu laittaa. Lopulta sain alynvalayksen ja paatin sitoa kalkkunan koiran talutushihnalla puuhun kiinni hetkeksi. Sain kalkkunan kiinni, kaulapannan kiinni ja olin valmis yritykseen...ja just sillon kalkkuna ampas juoksuun! Hihna oli siina kohtaa etta kaulan katkeemisvaara oli erittain suuri, eika mun auttanu muu ku juosta sen perassa! Vedettiin muutama rundi pihalla, ihan vaan sen verran tarpeeks etta naapurit kerkis nakee! Lenkkeilymme vasytti kalkkunaa onneks sen verran etta pikkuhiljaa tappelu loppu. Kayn Suomessa vaan suunnilleen joka kolmas vuosi, ja sillon on aina niin kiirus sukuloimassa ja tuttavissa ettei multa oo jaany aikaa kanatarhavierailuihin vaikka niista oonki haaveillu :-(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

peppi kirjoitti:Heipä hei vaan kaikille :smt006

Olen uusi tällä keskustelu foorumilla ja ajattelin hieman kertoa itsestäni.

Asustan perheineni Kiimingissä ja minulla on ollut kanoja noin kuutisen vuotta muistaakseni...

Kanat 5kpl ja kukko jonkin sortin maatiaisia tyrnävältä haettu ja lahjoitus kanoja 3kpl jättigokheja tai jotain sinneppäin :smt003
siinä tämän hetkinen lauma.
Tarkoituksena jos joku kananen rupeaisi keväällä taas hautomaan saada uusia kanoja lisää.

Talvisin kanat asustelevat vanhassa navetassa jossa niitävarten tehty lämmin kestopehkulla oleva kanala ja kesällä kanaset ovat ulkona tarhassa.
karhuemo04 kirjoitti:Hei!

Jonkun aikaa olen seuraillut foorumia rekisteröitymättä, nyt sitten päätin esittäytyäkin.

Meillä on tällä hetkellä kaksi vuohta, kaksi possua ja maatiaiskukko kanoineen. Hanhia haluaisin kovasti, tai myskisorsia.
On kiva kun on tämmäisiä foorumeja!

Kaisa,2 lasta,mies,possut,vuohet,kanat,kukko. :smt002
apollo kirjoitti:hei kaikki
olen tässä muutaman kuukauden rakentanut kanalaa, pihatto alkaa olla valmis ja varsinaisen kanalan suunnittelu ja toteutus loppusuoralla, uloskäynti ja orsipesät tekeillä.
vielä ilmastointi ja vesiautomaatti paperilla.
kaikkein tärkein vielä puuttuu eli kanat ja kukko.
olen savitaipaleen rodun perässä mutta alhon- tai muun"suomi"rodun hankkiminen kiinnostaa.
mitään ei ole poissuljettua.
kanala tulee olemaan lemmikki- ja harrastuskäyttöön.
ajattelin aluksi jos 4 kanaa ja kukko, pesiä on 8.
kommentteja kiitos.

[/b]
mim kirjoitti:Juu heips vaan kaikki! :smt006

Oon jo parisen viikon ajan selannut tätä munanettiä ja päätinpä sitten ittekkin rekisteröityä tänne, kun tuli noita kanojakin hankittua. :smt003

Elikkäs meidän pikkutontin pihasta löytyy monenlaista eläimen elämää, on kaksi hevosta, kaksi kania, viisi kissaa, kaksi koiraa ja tuli nyt "pelastettua" kaksi kanaakin meille. :smt003 Olisi meillä varmasti enempikin eläimiä ja pelastaisin jokaikisin tappotuomiolla / huonossa kodissa olevan eläimen meille, mutta mies pistää jo rajaa vastaan. :smt012 Lapsia meillä ei vielä ole, joten eläimet ovat miulle kuin lapsia, vaikka osan mielestä se hölmöltä kuulostaakin. :smt003

Kanojen kanssa en ole koskaan aiemmin ollut tekemisissä, paitsi joskus muksuna "tallikanojen", mutta silloinkin kukko oli äkäinen ja aina jälesti äkäsenä perässä. :smt003 Nyt tuli kolmisen viikkoa sitten otettua kaksi kanaa meille, koska olivat huonolla hoidolla ja tappolistalla. Päätin ottaa ne meille väliaikaisesti, mutta ihastuttiin ( jopa miehenikin! :smt001 ) niihin ja saavat elää meille nyt loppuelämän. Toinen kanoista on ruennut viime viikolla jopa munimaanki meillä. :smt003 Kanojen eli Adalmiina ja Nanette Neitisen rotua en tiedä, kaverini vaan meinasi, että toinen niistä olisi maatiainen ja toinen joku hybridi tjms. :smt001

Tällainen "eläintarha" täällä päin on, missä mie ja mieheni asumme. :smt003
perästäkuuluu kirjoitti:Juu siiss kanoista vielä haaveilen. Mutta ensikeväänä yritän tehä haaveistani totta. Täten siis ilmoittaudun taatusti tyhmiä kyseleväksi. Mutta haluan ottaa asioista selvää ennen työhön ryhtymistä ja punnita erilaisia vaihtoehtoja. On nää vaan hyviä nää foorumit monessa asiassa.
Mar-jatta kirjoitti:Heipä hei kaikille! :smt006
Rekisteröidyn nyt sitten minäkin. Eli Tampereen kupeessa Sahalahdella asustellaan pientilalla. Pässejä löytyy 5kpl, kanoja 4kpl ja kukko, koiria on pari kuin myös kissoja, ja kilpikonnia kolme.
Taloudessa minä ja mies.

Kanat ovaat maatiaisia, alhon kantaa ja kukko brahma. Aika vanha tuo meidän Ralf-kukko taitaa olla, kun ikää on kertynyt jo reilu 7v.
Aika uusi olen näissä kanajutuissa, kanat ovat olleet meillä vasta tämän kesän, joten kysymistä varmaan tulee aina välillä. :smt001
Mar-jatta kirjoitti:Kanat on noin 3-4 vuotiaita, munivat yhden munan päivävauhtia (onko tämä edes oikea termi?! :smt104 ) Tipusia on tullut yksi, ja kaksi kanaa hautoo parhaillaan...
On niitä kyllä tosi hauska seurata, nytkin minun pitäisi olla kovaa vauhtia maalaamassa vessan seiniä, mutta tässä istun vuoroin munanetissä, vuoroin käyn kanalassa kuuntelemassa olisiko piipitys lisääntynyt... :smt003
ankkanen kirjoitti:Olen aivan uusi tällä foorumilla ja kyllä tässä tapauksessa "ankkakirppu" väijyy vaarallisesti täällä muniksessa varsinkin tuolla ankkojen hautomis topiceissa, niinpä keväällä ladataan hautomakone ankan munilla. Omia lintuja ei siis vielä ole mutta niinkuin sainoin keväällä sitten. asun muhoksella
jopekka kirjoitti:Syksystä lähtien olen tätä "huippuvaarallista" foorumia seurannut ja eläinmäärä huolestuttavasti lisääntynyt.
Vielä kevättalvella meillä oli pelkästään suomenhevonen, kesäkuussa tuli tuotantohybridejä 8 kanaa ja kukko, syksyn mittaan parvi on kasvanut kahdella kääpiö-kochin kukolla,bankiva kanalla ja kukolla ja neljällä savitaipaleen kanalla.Rodut ei ole ihan varmoja mutta korjatkaa jos olen väärässä.Kotisivuilla on kuvia tosin huonolaatuisia mutta jotain selvää varmaan saa.
Koneessa hautuu jouluksi 19 sekalaista maatiaisen munaa ja 10 hybridiä.
Lisäksi syksyn mittaan ilmestyi 3 lammasta, 3 kuttua joista yksi lypsyssä jonka maito on kanojen herkkua, 1 suomenpukki ja kääpiöpukki.
Siis mitenniin vaarallinen foorumi???

Ja onhan minulla poikakin, ihan omaa tuotantoa.

Jouko
jopekka kirjoitti:Nyt on haudonta ohi. Laitettiin 35 munaa koneeseen.Seitsemän oli tyhjää ja kahdeksan kuollut munaan.

Eli yksitoista maatiaista ja yhdeksän hybridiä saatiin elävänä maailmaan.
Eiköhän näistä meille munia riitä jos kaikki ei ole kukkoja :smt002
viiru kirjoitti:Tervehdys munanetti.

Mulle pitäs ensimmäiset omat kanat saapua ihan muutaman päivän päästä. Kyllä jännittää.
Onneksi oon muiden kanoja hoidellu ennenkin, niin kaikki ei oo ihan täysin vierasta.

Meidän maalaisperheeseen kuuluu siis isäntä, kaksi tytärtä, kaksi koiraa (vinttikoira ja husky), marsu (saa toivottavasti pian kaverin) ja minä itse.
Olen joissain asioissa hieman höperö, mutta lueskeltuani munanettiä kuukauden verran, huomaan että täällä on muitakin.

Kiitos seurastanne.
viiru kirjoitti:Päivitystä:

Kanat: Candela, Victoria, Perla ja Elsa (Akvaariossa syntynyt, entiseltä nimeltään Onnenpekka. Suurin, vienoin ja kaunein päällä maan.)

Kukot: Flavio, Pingu ja Carri (Laku ja Naranja saivat onneksi lemmikkikodin tästä läheltä.)

Vuohet: Tilli (Tilda) ja Reppu (Rebecca)

Kaksi marsua ja kolme koiraa.
Vastaa Viestiin